Lüthiho navrácená sebedůvěra

Švýcarský jezdec Thomas Lüthi se stal v roce 2005 mistrem světa stopětadvacítek, ovšem místo toho, aby to byl zlom v jeho kariéře směrem nahoru s vyústěním do závodění v MotoGP, tak další sezóny už tak dobré nebyly a na své první vítězství v prostřední třídě musel čekat plných pět sezón a ani dva plánované přestupy do královské kubatury se bohužel z různých důvodů neuskutečnily.

Lüthiho navrácená sebedůvěra
Titul mistra světa v sezóně 2005 znamenal pro Švýcarsko po dlouhé době opět titul světového šampiona - tím posledním zástupcem "ementálového království" byl v roce 1985 Stefan Dörflinger, a ve stopětadvacítkách dokonce Luigi Taveri v roce 1966. Ovšem hned další rok byl pro Thoma tvrdou realitou.
Z obhájení titulu nebylo v roce 2006 vůbec nic, v celkovém hodnocení skončil svěřenec Daniela Eppa až osmý s pouhým jedním vítězstvím. A následující rok 2007 byl ještě horší. Thomas přestoupil do dvěstěpadesátek a k dispozici měl sice tovární motocykl Aprilia, ale ani s ním nezajel tak, aby stál na stupních vítězů a celkově tak obsadil 8. místo. O rok později, 2008, sice dvakrát stál na bedně, ovšem celkově byl dokonce až 11.
Poslední rok kubatury dvěstěpadesátek se sice Lüthi výsledkově zlepšil - 7. místo, ale podium mu zůstalo zapovězeno.

Ani první rok nové kubatury Moto2 nebyl úplně dle přání Lüthiho, tovární dvěstěpadesátku Aprilii sice vystřídal za japonské šasí Moriwaki s motocyklem Honda, ovšem spolupráce s Japonci vázla především na velké vzdálenosti v dodávání updateových dílů. Jistě Thomas zakončil premiérovou sezónu v Moto2 jako čtvrtý, s pěti podiovými umístěními, ovšem stále bez kýženého vítězství. A ani plánovaný přestup na motocyklový Olymp do MotoGP mu nevyšel, říkalo se o něm, že nemá nervy na závodění, pokud je pod tlakem a mediální tlak v MotoGP je obrovský!
Švýcar před letošní sezónou přestoupil na švýcarský motocykl Suter a zdálo se, že je vše na nejlepší cestě. Ovšem letní část sezóny 2011 švýcarskému pilotovi vůbec nevyšla a rozplynul se mu i druhý pokus o přestup do MotoGP. A tak vše vynahradilo až konečně dlouho očekávané vítězství, po dlouhých pěti sezónách, ve malajském Sepangu, ale...
První místo Thomase Lüthiho v Sepangu bylo vzápětí zcela ve stínu tragédie Marca Simoncelliho. Pět a půl roku čekal švýcarský jezdec na vítězství v závodě Grand Prix a nemohl ho ani pořádně oslavit, neboť o necelých 40 minut později zahynul italský jezdec SuperSic. 

Pouze na podiu v Sepangu bylo ještě vše růžové, a tak Tom Lüthi cestoval domů do Švýcarska ve velmi truchlivé náladě, jeho velký soupeř z kubatury dvěstěpadesátek Marco Simoncelli (2007-2009) už totiž nebyl mezi živými: "I doma ve Švýcarsku jsem neměl vůbec žádnou chuť k nějaké oslavě, i třeba v úzkém kruhu", vzpomíná jezdec týmu Interwetten-Suter.

"Tragická smrt Marca vše zastínila. Hodně mě to zasáhlo a potřeboval jsem čas, abych získal nějaký odstup. Vyrazili jsem proto s Fabienne (Fabienne Kropf je Tomova přítelkyně-pozn. Bosso) mezi Sepangem a Valencií do hor, abych si uvolnil myšlenky v hlavě. A ve Valencii jsem už mohl zase závodit. Mentálně jsem byl opět v pořádku. Samozřejmě, že jsme všichni cestovali do Valenciie s hodně smíšenými pocity, neboť to byla hodně speciální situace", říká vítěz z Malajsie.

Nyní během zimního zákazu testování se snaží švýcarský jezdec nabrat co nejvíce sil na novou sezónu: "Tým a já sám jsme 100% motivováni na novou sezónu. Máme výbornou sestavu, materiál je absolutně v pořádku a i výchozí situace je jasná. Můžeme se na sezónu 2012 opravdu těšit", říká Lühi, který i v příští sezóně pojede v kubatuře Moto2, když postup do MotoGP se nepodařilo finančně zajistit.

"Situace byla prostě taková, že peníze by na MotoGP nestačily, i když bych to velmi rád udělal. Ale možná to bylo i dobře, ještě rok počkat. Vždyť v MotoGP bude tolik nových věcí", přemýšlí nahlas Tom Lüthi a vysvětluje: "Pokud vstoupíme do MotoGP až v roce 2013, tak už bude za všemi jedna sezóna s litrovými prototypy a s týmy Claming-Rule a bude tak více záchytných bodů".

Na téma dodavatele šasí Suter a jeho protěžování pro tým Monlau Competicion (jezdec Marc Marquez) v neprospěch ostatních jezdců a týmů s tímto šasím pak říká Lüthi zcela jasně: "Bylo to absolutně v pořádku. Že dostal Marquez jako jediný nový rám označení Suter MMXII už od Aragónu vidím O.K. Jako jediný jezdec na Suteru měl Marquez šanci na titul mistra světa (na rozdíl od týmu MarcVDS - Kallio a Redding - pozn. Bosso) a já bych v jeho situaci chtěl od Suteru to stejné. Pro mě ale bylo daleko podstatnější to, že letos fungovalo stále lépe a lépe spojení mezi jezdcem a šéftechnikem (Alfred Willeke - pozn. Bosso) a to je výborné pro sezónu 2012. Jinak u Suteru neexistuje žádná výměna dat, Suter je v podstatě centrála, ale já nemám možnost do ní nahlédnout. Stejně bych nemohl jet s daty od Marqueze, tak jako v roce 2010 jsem nemohl jet s nastavením Toniho Eliase (2010 jezdil jako mistr světa Elias, tak Lüthi japonský motocykl Moriwaki - pozn. Bosso), oba dva mají přece úplně jiný jezdecký styl."
Jinak o Thomasi Lüthim je známo, že nebyl nikdy přítelem 40-ti členného startovního pole Moto2 (ostatně nebyl sám, podobný názor měli i jiní špičkoví piloti této kubatury) a tak uvítal i jeho snížení na 32 jezdců: "40 jezdců bylo opravdu příliš mnoho. Bylo řada nebezpečných situací, hlavně v tréninku, kdy najednou doslova někteří stáli v ideální stopě a ohlíželi se dozadu. Nebo najednou zavřeli v ideální stopě prostě před Tebou plyn, to se nedělá. Nakonec se to ukázalo u Marqueze v Austrálii, jak je to nebezpečné. Ty nebezpečné situace nebyly v závodě, byly prostě během tréninků."

V týmu Lüthiho dochází na rok 2012 ke změně, která ale činnost týmu v zásadě neovlivní. Místo Terrella Thiena se vrací Daniel Epp jako týmový manažér: "To ale není vůbec nic podstatného. Já sedím u computeru stejně pouze s Alfredem a my dva řešíme nastavení motocyklu. A Epp je pouze manažér a do techniky vůbec nezasahuje. Ovšem obě dvě funkce jsou stejně důležité".
       

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist