Hanika: Na špičku ztrácíme přes dvě vteřiny, věřím ale, že půl vteřinu stáhneme

Karel Hanika ani letos nebude chybět na startu domácí Velké ceny. Díky zájmu českého týmu Willirace a získání divoké karty ho čeká závodní premiéra v kategorii Moto2. V rozhovoru pro Motorkáře.cz brněnský jezdec prozradil, jaké jsou jeho první dojmy, ambice pro závod a také dosavadní pocity z MS Endurance, v němž letos hájí barvy českého týmu EKO IV Racing BMW CSEU.

Hanika: Na špičku ztrácíme přes dvě vteřiny, věřím ale, že půl vteřinu stáhneme

Jak se zrodilo vaše angažmá u týmu Willirace?
Karel Hanika: „Bylo to celkem rychlé. Z týmu mi před pár týdny zavolali, jestli bych měl o příležitost zajet si závod Moto2 v Brně zájem. Samozřejmě jsem neváhal a hned jsem na to přikývl. Jsem moc rád, že mi majitel týmu, pan Šebek, tuto možnost dal. Bude to každopádně těžký víkend, protože jsem na té motorce odjel pouhé dva dny v rámci testů. Nicméně ty proběhly docela pozitivně.“

Jaké byly první pocity z Moto2?
Karel Hanika: „První den jsme museli najít základní nastavení a já si musel zvykat na pomalejší motorku, než je litrová BMW, na které letos jezdím. Za ty dva dny jsme ale najezdili asi 160 kol, během kterých jsem se toho dost naučil. Časy se mi dařilo zlepšovat, takže jsem spokojený.“

Předpokládám, že za tuto příležitost jste do týmu žádné sponzorské peníze přinést nemusel…
Karel Hanika: „Ano, je to tak. Tým o mě projevil zájem, a tak jsme se dohodli. Nemusím do toho investovat nic víc, než svoje fyzické úsilí.“

Berete to jako příležitost připomenout se týmům z mistrovství světa?
Karel Hanika: „Doufám, že to pro mě může být taková reklama. Už asi každý ví, že kategorie Moto3 není úplně pro mě a toto je šance dokázat, že na větších motorkách dokážu své schopnosti prodat lépe, a že mi víc sedí. Každý si ale asi dokáže domyslet, jak těžké to bude, když mám s touto motorkou odjeto tak málo. Na druhou stranu mám přislíbenou další spolupráci s tímto týmem v rámci evropského šampionátu CEV, takže budou další příležitosti se s motorkou sžít a zajet zajímavé výsledky, kterými bych na sebe mohl opět upozornit.“

Jsou ve hře i divoké karty pro nějaké další závody mistrovství světa?
Karel Hanika: „Zatím jsme se o ničem takovém nebavili. Uvidíme, jak mi vyjde tento závod a jak se mi bude dařit v CEV.“

Před pár dny jste ještě závodil na litrovém BMW. Jak náročné je přeskakování z motorky na motorku?
Karel Hanika: „Pro mě to byla na Moto2 premiéra, takže o to to bylo náročnější, ale teď už vím, co od toho očekávat a jak se přizpůsobit. Samozřejmě že než si na slabší motorku zvyknu, zase to pár kol potrvá, možná celý pátek. Ale myslím, že podobně to mají i další kluci, kteří teď osmihodinovku v Suzuce jeli jako Aegerter nebo Schrötter.“

Jak konkrétně se jízdní styl liší?
Karel Hanika: „S litrovou motorkou je potřeba držet plný plyn co nejdéle, takže se zatáčky projíždí spíš do „véčka“ s co nejvíce napřímenou motorkou, zatímco v Moto2 je stejně jako v Moto3 klíčová rychlost v zatáčkách a motorka hodně smykuje na nájezdech.“

Určili jste si s týmem před brněnským závodem nějaký cíl?
Karel Hanika: „Jezdců je kolem třiceti, z toho polovina, možná i dvě třetiny jezdí v jedné sekundě. Na testech jsem zaostával oproti časům nejlepších Moto2 asi o dvě až dvě a půl vteřiny. Věřím, že ještě minimálně půl vteřinu během víkendu stáhneme, z toho mi vychází, že umístění do dvacátého místa by bylo fajn. Myslet na body by bylo už hodně optimistické, ale uvidíme, co závod přinese.“

Musel jste si letos zvykat na nižší standard, než jaký jste měl předtím v mistrovství světa?
Karel Hanika: „To ne. Tým, s kterým jezdím MS Endurance sice nemá techniku na úrovni továrních týmů, ale organizačně je to vše na velmi vysoké úrovni. Ten standard rozhodně není na nižší úrovni, než co jsem měl třeba v mistrovství světa u Mahindry.“

Rozdíl v jízdním stylu jste už popsal, ale jaký je pro vás jako pro jezdce rozdíl mezi čtyřicetiminutovým závodem a několika splity v průběhu osmi hodin?
Karel Hanika: „Fyzicky jsou vytrvalostní závody jednoznačně náročnější. Člověk jede vlastně několik přibližně hodinových závodů během jednoho dne. Ale má to svoje kouzlo. Na rozdíl od závodů, které jsem jezdil předtím, tady nemá smysl se někam hnát hned v prvních pár kolech. Je to úplně jiná disciplína, ale docela jsem si ji oblíbil.“

Co vám účast ve vytrvalostních závodech přináší?
Karel Hanika: „Určitě spoustu zkušeností. Za týden na okruhu najedete tolik kol, co v seriálu Grand Prix za čtvrt sezóny.“

Jak se vám líbí atmosféra?
Karel Hanika: „Obecně se to samozřejmě nedá srovnávat se seriálem MotoGP. Ale jsou závody, kam přijdou opravdu davy lidí. Třeba právě teď v Suzuce očekávali víkendovou návštěvnost až 200 000 diváků. Nevím, kolik jich nakonec bylo, ale bylo jich opravdu hodně a atmosféra byla podobná jako třeba tady v Brně.“

Suzuka je vnímána jako jeden z nejnáročnějších okruhů na světě. Můžete to potvrdit?
Karel Hanika: „Pro nás to bylo o to náročnější, že jsme na ní neměli nic najeto. Trať je velmi náročná na naučení, zapamatování i na stopu. Ideální nastavení jsme vlastně hledali ještě při ranním warm-upu, zatímco většina týmů už jen dolaďovala detaily. Beru to jako skvělou zkušenost, ale přiblížit se k těm nejlepším týmům bylo opravdu nereálné, protože ty do toho investují opravdu neskutečné peníze a je to jako tovární týmy MotoGP.“

Ze seriálu Grand Prix vypadla Suzuka z důvodu nedostatečné bezpečnosti. Je to tam místy o strach?
Karel Hanika: „Některé úseky mi tam stále přijdou docela nebezpečné. Svodidla jsou tam docela blízko a na některých místech bych opravdu spadnout nechtěl. Myslím, že z hlediska bezpečnosti by se to ještě trochu zlepšit mohlo.“

Je to přibližně rok, co jste přišel o stálé angažmá v mistrovství světa. Když se na to nyní díváte s větším odstupem, tušíte, co se dalo třeba udělat jinak?
Karel Hanika: „V KTM jsem měl dobrou techniku, ale problém byl ve velikosti motorky, která se na sezónu 2015 ještě více zmenšila. Pohodlnost byla na kritické úrovni. Výškový a váhový limit jsem pociťoval často, a tak jsem se to snažil dohánět jinak, což vedlo k hodně pádům. Myslím, že ten krok do větších motorek jsem měl udělat o rok nebo o dva dřív.“

Rýsují se nějaké možnosti pro příští sezónu?
Karel Hanika: „Mám možnosti jak v šampionátech Moto2, tak v MS Endurance. Je to určitě příjemné rozhodování. I tuto divokou kartu beru jako novou zkušenost, která ukáže, zda mi kategorie Moto2 sedí, a jestli se budu chtít dál ubírat tímto směrem, nebo se spíš přikloním k silnějším motocyklům a vytrvalostnímu šampionátu.“

Někteří jezdci teď usedají za komentátorský mikrofon. Nelákalo by vás to taky?
Karel Hanika: „Pokud by mě někdo pozval, tak bych do toho určitě šel. Zkušenosti z motorek mám, s mluvením problém nemám, takže bych si to klidně vyzkoušel. Nejlepší bylo, když závody spolukomentoval Karel Abraham, který o tom ví nejvíc, ale snad vydrží v MotoGP co nejdéle a ke komentování se vrátí až za pár let.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist