S Jakubem Kornfeilem před závodem v Mugellu

Český motocyklový závodník Jakub Kornfeil je po pěti úvodních kolech sezony průběžně sedmý. Bodoval v každém závodu kromě Argentiny, kde byl hned v prvním kole sražen soupeřem a cílem nakonec projel dvacátý. Nejblíž byl umístění na stupních vítězů v Texasu, protože to projel cílem pátý a na konto si připsal jedenáct bodů.

Právě dnes odstartují přípravu na Velkou cenu Itálie první volné tréninky. S Jakubem Kornfeilem jsme mluvili ještě před jeho cestou do Itálie a to především o jednotlivých závodech počínaje Austinem v Texasu a konče posledním kláním ve francouzském Le Mans. Také jsme se v exkluzivním rozhovoru pro web Motorkari.cz Jakuba zeptali, jaký byl speciální test pro KTM, který absolvoval společně s Jackem Millerem a Romanem Fenatim na okruhu v Almerii.
Naposledy jsme spolu mluvili po závodu v Kataru. Od té doby už máte za sebou další čtyři Grand Prix. Závod v Texasu, druhá řada na startu a páté místo v cíli. Zatím nejlepší výsledek sezony. Jak jste byl s Texasem spokojený?
Jakub Kornfeil: „Ano, tam jsem byl hodně spokojený. Všechno nám fungovalo, ale škoda pak toho závodu, kde nám vlastně v prvních pěti kolech ujela vedoucí skupinka, když jsme bojovali společně s Rinsem. Nakonec jsem na vítěze ztratil osm sekund, což je letos zatím nejvíc, ale páté místo je na druhou stranu moje prozatím nejlepší umístění. Takže s pátým místem a jedenácti body jsme byli spokojení.“
Následoval premiérový podnik v Argentině. Jak to tam vůbec vypadalo?
Jakub Kornfeil: „Okruh byl naprosto fantastický, zázemí ještě dodělávali, protože to bylo všechno nové. Celý areál leží na břehu obrovského jezera a bylo tam šíleně moc komárů. To jsme skutečně nevěděli co máme dělat, protože těch komáru bylo neuvěřitelně moc. V pátek jsme dorazili na okruh všichni vyzbrojeni repelenty proti komárům, bundy s kapucemi, čepice, ale po komárech najednou nebylo ani památky. Nevím, co s nimi udělali, ale už byl klid.“

„Jinak okruh to byl parádní. Kolem dráhy tráva, bezpečné únikové zóny, takže třebaže je to velmi rychlá dráha, myslím si, že pro bezpečnost tam udělali hodně. První tréninky byly důležité k tomu, abychom si na tuto novou trať zvykli, což ze začátku nebylo jednoduché, protože její povrch byl poměrně dost špinavý od navátého písku.“
V argentinské kvalifikaci čtvrté místo, takže společně s Katarem zatím nejlepší postavení na roštu. Po startu závodu ale následoval kontakt s Italem Bagnaiem a pád. K čemu tam vlastně došlo?
Jakub Kornfeil: „Postupně jsme se trať naučili a rychle jsem zjistil, kde na to můžu zatlačit víc, kde méně a v kvalifikaci se nám podařilo zajet na čtvrté místo do druhé řady. Takže s tímto výkonem jsme byli spokojeni. Bohužel v první zatáčce po startu mě sundal Bagnaia. Vůbec jsem vlastně nevěděl, co se v tu chvíli stalo, kromě toho, že to do mě zezadu někdo napálil. Z Argentiny jsme odjížděli bez bodu a hodně smutní. Je to škoda, protože to byl víkend, kde jsme to měli hodně dobře rozehrané.“

Omluvil se vám Ital za tento incident?
Jakub Kornfeil: „Ne, ne. Nepřišel a omluva tam žádná nebyla.“
Závod v Argentině jste nakonec dokončil, ale na nebodované dvacáté pozici. Jak moc je důležité pro jezdce znovu naskočit na motorku a v závodu pokračovat, třebaže je naděje získat jen jediný bod minimální?
Jakub Kornfeil: „Pro mě osobně je to hodně důležité. Někteří jezdci to neřeší, ale já chci pokaždé bojovat a vlastně nikdy nevíte, kolik jezdců závod nedokončí a můžete klidně na ty body dosáhnout. V Argentině bych na ty body zajel, ale byl tam technický problém se sáním, protože když jsem spadl, vyskočilo sací hrdlo z kapotáže, motor dostával méně vzduchu, takže ztrácel výkon. Na top speedu jsem pak měl místo nějakých 220 kilometrů za hodinu jen kolem 203 kilometrů za hodinu. Takže to byl důvod proč jsem nakonec na těch bodech neskončil. Reálné to ale bylo, třebaže jsem se do závodu vracel po pádu.“
V Jerezu zřejmě všichni v týmu Calvo očekávali, že by bylo možné zajet třeba ten nejlepší výsledek dosavadní části sezony. Nakonec to bylo šesté místo v cíli Velké ceny Španělska. Jak jste byl s výkonem v Jerezu spokojen?
Jakub kornfeil: „Ano, tam jsme byli všichni nažhaveni na nějaké kvalitní časy a dobré výsledky, ale také jsme byli hodně unavení. Tréninky vypadaly dobře, ale kvalifikace nakonec nic moc. Samotný závod nebyl z mého pohledu nejlepší, skončil jsem šestý a sekundu za vedoucí skupinkou. Nedokázal jsem zasáhnout do bojů o nejvyšší příčky, protože mi motorka prostě nejela. Snažil jsem se, dělal jsem co se dalo a tu první skupinu jsem měl pořád před sebou, jenže to také znamenalo jet stále na hraně. Pořád jsem se jich držel a čekal na nějakou chybu, protože na předjíždění to nebylo. V Jerezu bylo neskutečné vedro a motorka nám prostě nefungovala tak, jak tomu bylo v době, kdy se tam testovalo.“
Po velké ceně Španělska jste v Almerii testoval nové věci s KTM. Jak k této spolupráci došlo a co všechno jste tam zkoušeli?
Jakub Kornfeil: „Během závodního víkendu v Jerezu za mnou od KTM přišli a zeptali se, zda bych nechtěl jet testovat a já jim na to hned řekl, že ano, protože je to pro mě velká příležitost a takové nabídky se neodmítají. Vlastně jsme tam byli tři nejlepší z KTM. Testovalo se čtyři dny s tím, že jsme měli den volna, takže dva dny testování, den volna a další dva dny testování. Poslední den začalo hodně foukat a dokonce tam bylo takové malé tornádo, které by vás shodilo z motorky, kdyby jste do něj najel, takže celkem napínavé.“

„Co se týče zkoušek nových věcí, tak každý jsme měli k vyzkoušení něco jiného. Zkoušely se nové věci pro rok 2015 jako tlumiče, kapotáže, motor … v podstatě komplet celá motorka. Já jsem měl třeba za úkol testovat elektroniku, palivové mapy nebo brzdu motoru.“

Zatím poslední Grand Prix sezony přivítala Francie. Tréninky a kvalifikace asi nebylo nic s čím byste byl spokojený. Proč se v tréninkové přípravě nedařilo?
Jakub Kornfeil: „Na motorce jsme zvolili nastavení, které ale vůbec nefungovalo. Celkem jsme si s tím nevěděli rady a tak jsme v každém tréninku zkoušeli něco nového, ale to prostě nefungovalo. Na motorce jsem se necítil dobře a také jsem řekl, že na takovém nastavení nepůjde závodit. Do závodu jsem startoval dvacátý, takže jsme neměli co ztratit a do warm upu přišli s naprosto radikální změnou nastavení. V neděli ráno jak mávnutím kouzelného proutku začalo vše fungovat a na ojetých pneumatikách jsem jezdil lepší časy než jsem zaznamenal den předtím v kvalifikaci. Šestý čas v zahřívacím tréninku naznačil, že by to mohl být povedený závod a také byl.“
V závodu jste bodoval desátým místem, takže nakonec spokojenost?
Jakub Kornfeil: „Ano, spokojenost tam byla. Souboje a stíhací jízda, to bylo neskutečné tempo. Celých čtyřiadvacet kol jsem jel v sedmi desetinách, což nikdo nedokázal. Takže to svědčí o tom, jak motorka jela dobře. Ale z dvacáté pozice na startu to nebylo snadné, protože každé předjetí vás stojí spoustu času a sil. Nikdo vám nic nedá zadarmo. Ve čtvrtém nebo pátém kole pak přede mnou spadl Karel Hanika a to byla škoda, protože když jsem se za něj nejdřív dostal, tak jsem si řekl, že se ho pokusím předjet a ukážu mu, že pojedeme společně dopředu. To mi prostě prolétlo hlavou a než vůbec k něčemu došlo, tak jsem najednou uviděl, že někdo vylétl z dráhy a to byl právě Karel. Musel jsem navíc rychle zavřít plyn, protože spadl jen pár metrů přede mnou, a toho hned využil Olivera, který mě vzal zprava, Kent to samé zleva a pak se přede mně ještě stačil dostal Hafiq Azmi.“

„Než jsem se nadál, tři pozice byly fuč a trvalo mi další tři, čtyři kola než jsem se před ně dostal zpátky. Motorka ale jela dobře, gumy zatím držely, takže jsem pokračoval směrem dopředu až jsem jel devátý. Už, už jsem měl na dosah poslední jezdce přední skupiny, ale gumy už měly v té chvíli dost. Začalo mi to hodně plavat a zrychlit už jsem prostě nedokázal ani o desetinu. Proto z toho byla nakonec ta desítka v cíli.“

Dobrá kvalifikace jako základ a stupně vítězů jsou reálné?
Jakub Kornfeil: „Je třeba, aby se nám kvalifikace dařily minimálně tak, jak tomu bylo v těch několika předchozích závodech. Pokud to tak bude, myslím, že umístění na pódiu je možné.“

Třeba takové Mugello je v tomto směru ideálním okruhem?
Jakub kornfeil: „Určitě ano. Do Mugella se moc těším. Je to okruh, který mám moc rád a jehož charakter by měl sedět mému stylu jízdy. Navíc v posledních třech závodech to nešlo přesně tak, jak bychom očekávali, takže o to víc mě to nabíjí a o to víc se na Mugello těším.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist