Před sezónou stopětadvacítek

Už příští týden začne nová sezóna mistrovství světa silničních motocyklů a tak se podíváme na to, jaké jsou po předsezónních testech vyhlídky účastníků v jednotlivých třídách. Začínáme kubaturou malorážek.

Ta pojede v téhle podobě (dvoutaktních stopětadvacítek) svojí poslední sezónu a tak 6. listopadu při závěrečném závodu ve Valencii uslyšíme naposledy zvuk ostrých dvoutaktních motorů v seriálu Grand Prix. Do tohoto ročníku zasáhnou čtyři motocykloví výrobci, i když v případě Aprilie a Derbi se samozřejmě jedná o identické motocykly, ať už tovární verze RSA či prodejní RSW. Kromě těchto strojů z koncernu Piaggio uvidíme i motocykly KTM, které má k dispozici tým Caretta a také indickou novinku s názvem Mahindra (jedná se ale o stroje, které už v minulosti startovaly pod názvy Malaguti, Loncin a Lambretta). Oproti loňské startovní listině došlo pochopitelně k některým změnám, když někteří piloti přešli do jiných kubatur. Nejvýraznějším odchodem byl přesun mistra světa Marca Marqueze do kubatury Moto2, kam jej doprovodí i třetí jezdec šampionátu Pol Espargaro a čtvrtý Bradley Smith. Z první desítky loňského šampionátu neuvidíme ani Esteve Rabata a Randyho Krummenachera (také přestupují do Moto2) a ani Tomoyoshiho Koyamu, který (přestože figuruje ve startovní listině schválené FIM) se stěhuje do španělského mistráku kubatury Moto2. K největším favoritům posledního „dvackového“ ročníku budou patřit (jak jinak) piloti zpoza Pyrenejí. Podle výsledků posledních předsezónních testů se rýsují jako dva největší aspiranti na světový titul dva kolegové z týmu Bankia (Bancaja) Aspar a to Hector Faubel a Nicolas Terol.


Hector Faubel se po třech letech strávených v prostřední kubatuře vrací zpět do stopětadvacítek a doufá, že se mu podaří stejný kousek jako jeho krajanu Julianu Simonovi, který po neslaných-nemastných výkonech ve čtvrtlitrech přestoupil do malorážek, kde zcela dominoval a skvělou formu si pak přinesl i do nově vzniklé kubatury Moto2. Přestože Faubel vloni skončil ve „dvojkách“ s pouhými osmnácti body až na šestadvacátém místě, nezapomínejme, že v malorážkách má za sebou celkové stříbro (2007) a bronz (2006), dvaadvacet umístění na stupních vítězů a z toho sedm vítězství. Vzhledem k jeho velikým zkušenostem (debutoval už v roce 2000!) a také špičkovému zázemí asparova týmu bude mít Faubel největší šance na složení reparátu z roku 2007, kdy ho o pouhých pět bodů připravil o titul týmový kolega Gábor Talmacsi.


Největším konkurentem mu bude pravděpodobně Nicolas Terol, který začínal v roce 2004 ve stáji Derbi část svojí kariéry, a byl také týmovým parťákem Lukáše Peška. Už v loňské sezóně patřil spolu s Marcem Marquezem a Polem Espargarem mezi tři nejrychlejší piloty této kubatury, ale nakonec nestačil na novou španělskou superstar Marqueze a dojel si pro stříbro. I když je mladší nežli Faubel, zkušeností už má také na rozdávání, a má dokonce o jedno umístění na stupních vítězů víc (5x první a třetí a 13x druhý) a tak se před prvním závodem rozhodně nedá určit, kdo bude během roku tahat za delší konec provazu.


Ale pokud bychom tipovali pouze mezi těmito dvěma Španěly, bylo by to klasické dělání účtů bez hostinských. Je tady totiž dost dalších jezdců, kteří myslí nejenom na nějaké to vítězství, ale i na korunu světového šampióna. Kariérní sinusoidu, podobnou té Faubelově, zažívá i jeho krajan a bývalý týmový kolega Sergio Garda. Ten sice vloni v Moto2 skvěle zahájil sezónu, ale pak už jen paběrkoval a tak se pro letošní rok musel opět spokojit s nejslabší kubaturou. U Jorgeho „Aspara“ Martineze se pro něho bohužel motorka nenašla, ale Paris Hilton má taky „něco“ do sebe a tak bude snad Sergio správně namotivován k tomu, aby si vzpomněl na svá nejlepší léta, kdy patřil k nejlepším malorážkovým pilotům a opět rozšířil počet šestnácti umístění na stupních vítězů.


Ještě nějakou chvíli zůstaneme u pilotů z Pyrenejského poloostrova. Už v loňské sezóně dokázal svoji rychlost Efren Vazquez , který dokázal dvakrát dojet na bedně, ale jeho výkony byly bohužel hodně nevyrovnané. Zkušenosti proti loňsku ale přibyly a tak ani on není rozhodně vyloučen z bojů o světový titul. Do svojí druhé sezóny vstupují dva velcí soupeři o loňský titul Rookie of the Year, tedy Alberto Moncayo a Adrián Martín, které ale v testech zastínili další odchovanci španělského mistráku a to Maverick Viñales (dosud mluvíme pouze o Španělech) a Portugalec Miguel Oliveira, jinak také mistr a vicemistr Evropy.

Nejenom Španěly je ale naplněna startovní listina stopětadvacítek. Do tradiční bašty motocyklové silnice, tedy Itálie, nejspíš poslední stopětadvacítkový titul směřovat nebude. Z Italů bude pravděpodobně nejsilnější Simone Grotzkyj, ale pro něho bude úspěch už umístění v elitní desítce. Hodně dobrý dojem v předsezónních testech zanechal Němec Sandro Cortese, pravděpodobně jediný „nešpaněl“, který může uvažovat o boji o světové vavříny. Už v loňské sezóně ukázal, že dokáže dojíždět nejen těsně za stupni vítězů, ale také na nich a je téměř jisté, že ho i letos na „bedně“ uvidíme hodně často. Přechází do „domácího“ týmu Racing Team Germany, kde se bude jeho fabrické Aprilce dostávat té nejvyšší péče, a že má hodně rychlý stroj, je skutečnost, že vloni s tímto stejným motocyklem jezdil skvěle Pol Espargaro. Dalším Němcem, se kterým musíme počítat minimálně do bojů v první desítce, je Jonas Folger. Také on několikrát v minulosti dokázal svoji rychlost, ale chyběla mu vyrovnanost a stabilita. Pro letošní rok si ho do svého týmu vyhlédl Aki Ajo a ten má hodně dobrý cit pro mimořádné talenty. To už dokázal s Mikou Kalliem či odepisovaným Mikem Di Megliem, a také loňským mistrem světa Marcem Marquezem. Právě jeho Folger nahrazuje v sedle tovární Derbi, a v posledních testech dokázal zajet čtvrtý čas! Mezi aspiranty na první desítku a občasné zamíchání do soubojů na čele musíme počítat i s Francouzem Johannem Zarcem.

Pro českého fanouška je ale nejpodstatnější to, že i v letošním ročníku budeme mít svého stálého zástupce, kterým je opět Jakub Kornfeil. Ten z týmu Germany Racing přestoupil do týmu Ongetta-Centro Seta (tedy CBC Corse s jiným sponzorem), kde pojede prodejní verzi Aprilia RSW. Při testech ve Valencii s sebou dokázal pořádně praštit, ale naštěstí se to obešlo bez vážnějších zranění a tak se mohl s týmem lépe seznámit v Jerezu. Tady zajížděl časy těsně za druhou desítkou, tedy v podstatě na místech, na kterých jsme jej v trénincích a kvalifikacích vídali v loňské sezóně. Když si zavzpomínáme na jeho excelentní jízdu na Masarykově okruhu, nezbývá, než si přát pár zmoklých závodů, kde by se smáznul hendikep privátní Aprilky a Kuba povodil privilegované Španěly na fabrických mašinách!


Startovní listina kubatury 125 ccm


  3- Luigi Morciano – Team Italia FMI – Aprilia RSW
  5- Johann Zarco – Ajo Motorsport – Derbi RSA
  7- Efren Vazquez – Ajo Motorsport – Derbi RSA
11- Sandro Cortese – Intact Racing Team Germany – Aprilia RSA 
12- Daniel Kartheininger – Caretta Technology Forward Team – KTM RC 
15- Simone Grotzkyj Giorgi – Phonica Racing – Aprilia RSW 
17- Taylor Mackenzie – Phonica Racing – Aprilia RSW 
18- Nicolas Terol – BANKIA Aspar Team – Aprilia RSA 
19- Alessandro Tonucci – Team Italia FMI – Aprilia RSW
21- Harry Stafford – Ongetta Centro Seta – Aprilia RSW
23- Alberto Moncayo – Andalucia Banca Civica – Aprilia RSA 
25- Maverick Vinales – PEV Blusens SMX Paris Hilton – Aprilia RSA 
26- Adrian Martin – BANKIA Aspar Team – Aprilia RSA 
30- Giulian Pedone – Phonica Racing – Aprilia RSW 
31- Niklas Ajo – TT Motion Events Racing – Aprilia RSW
33- Sergio Gadea - PEV Blusens SMX Paris Hilton – Aprilia RSA 
39- Luis Salom – RW Racing GP – Aprilia RSA 
43- Francesco Mauriello – WTR Ten10 Racing – Aprilia RSW
44- Miguel Oliveira – Andalucia Banca Civica – Aprilia RSA 
52- Danny Kent – Red Bull Ajo Motorsport – Derbi RSA
53- Jasper Iwema – Team Ongetta – Aprilia RSA 
55- Hector Faubel – BANKIA Aspar Team – Aprilia RSA 
58- Joan Perello – Matteoni Racing – Aprilia RSW
63- Zulfahmi Khairuddin – AirAsia SIC Ajo – Derbi RSW
69- Sarath Kumar – WTR Ten10 Racing – Aprilia RSW
76- Hiroki Ono – Caretta Technology Forward Team – KTM RC
77- Marcel Schrotter – Mahindra Racing – Mahindra GP
84- Jakub Kornfeil – Ongetta Centro Seta – Aprilia RSW
94- Jonas Folger – Red Bull Ajo Motorsport – Derbi RSA
96- Louis Rossi – Matteoni Racing – Aprilia RSW
99- Danny Webb – Mahindra Racing – Mahindra GP

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist