KTM: Každý začátek je těžký

Na rozdíl od MotoGP či superbiků mohou týmy nové kubatury Moto3 testovat i během zimní přestávky. Tovární týmy KTM a Kalex-KTM toho pochopitelně využijí a budou testovat ještě těsně před Vánocemi, zvláště když první testování ve Valencii provázely "dětské nemoci".

KTM: Každý začátek je těžký
Pro pozorné čtenáře našeho webu není určitě žádným překvapením, že v sezóně 2012 uvidíme ve startovním poli nové kubatury Moto3 celkem devět jezdců s motocykly "Powered by KTM”: Pět z nich v týmu Ajo Motorsport (Sandro Cortese, Danny Kent a Arthur Sissis v barvách Red Bull, Niklas Ajo a Zulfahmi Khairuddin s jiným sponzorem). Další dva pojedou za Aspara (Hector Faubel-Alberto Moncayo) a poslední v týmu RW Racing GP (Luis Salom-Brad Binder), tato čtveřice bude mít k dispozici motocykly pod názvem KALEX-KTM, tedy německé šasí Kalex vybavené motorem KTM M32 o objemu 250 ccm.    
             
Ještě, než začaly první testy jezdců na rok 2012 ve Valencii, tak testovací pilot Joan Olivé absolvoval testování v Albacete. Tam ale pršelo a španělský jezdec upadl, ovšem motor běžel dalších 30 sekund na plný plyn dále a tak se odporoučel na věčnost.
                            
Potom se vše přestěhovalo na okruh Ricarda Torma a zde začal opět jako první svou testovací práci už zmiňovaný Joan Olivé. Jeho nejlepší naměřený čas měl hodnotu 1.43.5, zatímco Miguel Oliviera zajel s motocyklem Honda NSF 250R při závodě španělského šampionátu čas 1.41.7.

"Ovšem Olivé je testovací jezdec a letos neabsolvoval kompletní sezónu GP. Takže se dá u něho 1 sekunda klidně odečíst. A hlavně, KTM jako první tým vůbec použil jednotné ECU od Dell´Orto, které má omezený počet otáček 14 000 za minutu. A my ani netušíme, kolik točila Oliveirova Honda. Ostatně i jiné týmy budou mít s tímto ECU hodně práce. A KTM začala vlastně od nuly", vysvětloval po testech Sandro Cortese.

Tento test se ale továrnímu týmu KTM vůbec nepodařil. Byli zde sice dva jeho jezdci, tedy už jmenovaný Němec Sandro Cortese a Brit Danny Kent, ale k ježdění se vůbec nedostali. Technikům z továrny KTM se sice podařilo dát nakonec dohromady jeden motor a po Olivém se druhý den vydal na trať i Cortese. Motor ale po 2 kolech přestal jet a začal stávkovat. Z tohoto důvodu byly narychlo naplánovány další testy od 19. do 21. prosince rovněž do Valencie.

Mimochodem, Luis Salom (12. v MS 125 ccm - 2011) ujel s motocyklem Kalex-KTM během tohoto testu celkem 40 kol s nejlepším časem 1.43.3.
                             
Na okruhu ale testovali i "Asparovci" Hector Faubel a Albert Moncayo a také už zmiňovaný niozemský tým RW se Salomem.

"Zatím máme kompletní dvě motorky s motorem P02, tedy nějakým "předmotorem". Koncem ledna dostaneme dva P03 a do té doby budeme mít připravené další dvě motorky", říká šéf konstruktér Kalexu Baumgärtel. Další motocykl Kalex-KTM obdrží mladý německý talent Phillip Öttl a ten kromě španělského šampionátu s ním pojede i jednotlivé závody Grand Prix s wild card.

"Na KTM mám více místa než na Aprilii, ačkoliv je kapotáž užší. Zadní část motocyklu je sice extrémně malá, ale posed je příjemnější než na RSA. Nádrž je pak namontována tak, že na rovinkách mohu dát ruce pod ní. Co se tedy týká aerodynamiky a jízdy v závěsu, tak vše vypadá opravdu velmi dobře", říkal brněnský vítěz Sandro Cortese a pokračoval: "Myslím si, že Honda a KTM budou na startu prvního závodu rovnocenní, ba dokonce, pokud budeme opravdu pilně pracovat, tak jsme schopni mít dokonce i nějakou výhodu".

Problémem je zatím dle Pita Bierera, šéfa motocyklového závodního oddělení u KTM, jednotná elektronika ECU od Dell´Orto: "Ano, elektronika je pro všechny zúčastněné hodně velká výzva. S nastavením elektrotechniky ztratíme jistě ještě hodně času. Naštěstí máme při každém testu v boxu jednoho technika od Dell´Orto a tak musíme mít prostě trpělivost. Zapalování je celé úplně nové, a každý tým, každá továrna přijde s jinými senzory. Prostě ECU se nedá jen zamontovat do motorky a hned vyjet. Kousek po kousku se musí vše nastavit. Je dobré, že Cortese pochopil, že se náš motocykl nachází teprve ve vývojovém stadiu. Bude ještě dva až tři měsíce trvat, než budeme moci 100% myslet na závodění".   

Velmi spokojeni byli naopak u Kalexu: "V maximální rychlosti jsme se dostali na 226 km/h, tedy byli jsme okamžitě na rychlosti, jako s RSA", říká Alexander Baumgärtel - designer od Kalexu.
Zatímco KTM testovalo ve Valencia, tak v Almeria jezdil Maverick Vinales s motocyklem FTR M311, ve kterém byl zabudován motor Honda.

Letošní překvapení sezóny 125 ccm "Mac" (čtyři vítězné závody, 3° místo v šampionátu a titul Rookie of the Year), zůstává i nadále na dva roky v týmu BQR (spolupráce s celebritou Paris Hilton byla ukončena a bude mít dohru u soudu, neboť dotyčná dáma nedodržela smlouvu v bodě její účasti na x závodech Grand Prix). Odměnou za jeho skvělé závodění následovalo v úplném závěru testu, kdy byl z továrního kamionu FTR vytlačen prototyp této značky kubatury Moto2 a mladý Španěl dostal možnost svést se i s tímto motocyklem.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist