Kornfeil: Člověk to prostě nesmí vzdát a musí bojovat

Český závodník Jakub Kornfeil jel letos svoji šestou kompletní sezonu v mistrovství světa silničních motocyklů, kterou v třídě Moto3 spojil s týmem Drive M7 SIC Racing. S motocyklem KTM a týmem, který absolvoval svůj první rok v nejnižší kubatuře, zaznamenal úspěšnou sezonu. Celkově skončil dvanáctý s tím, že v první polovině roku sice nasbíral jen devatenáct bodů, ale ve druhé již o poznání víc, protože to si jich na konto připsal rovných sedmdesát. Závěr roku byl pro dvaadvacetiletého závodníka ve znamení vítězství v prestižní anketě Zlatá řídítka. Jakub Kornfeil je rovněž úřadujícím mistrem světa v JetSurfu.

Kornfeil: Člověk to prostě nesmí vzdát a musí bojovat

Druhá polovina roku byla pro Jakuba Kornfeila zatím jeho nejúspěšnější v kariéře. Letos poprvé slavil umístění na stupních vítězů, když v závodu britské Grand Prix skončil druhý a sezonu uzavřel třetím místem ve Valencii. S týmem Drive M7 SIC Racing prodloužil smlouvu na rok 2016 a po dvou letech s KTM pojede japonskou Hondu.

Letos měl Jakub Kornfeil úspěšný rok nejen díky tomu, že si v mistrovství světa silničních motocyklů poprvé zajel pro umístění na stupních vítězů, ale rovněž se stal mistrem světa v závodech na JetSurfu. Jaký byl závěr sezony nebo jak vůbec stačil během roku stihnout závodit na motorce stejně jako na JetSurfu, tak na to jsme se těsně před Vánocemi zeptali Jakuba Kornfeila v rozhovoru pro web Motorkáři.cz.

Naposledy jsme spolu hovořili po závodu v Austrálii, takže na vás čekaly ještě dva poslední závody sezony v Malajsii a Valencii. Pokud to vezmeme postupně, závod v Sepangu byl více méně pro vás a tým taková domácí Grand Prix. Bylo to letos jiné než v předchozích letech?
Jakub Kornfeil: „Určitě. Celé to bylo jiné i z toho pohledu, že jsme tam měli z předsezonních testů najeto kolem dvou set kol, takže spousta dat a informací. Mě to moc pomohlo a ani jsem netušil jak. Samozřejmě byl tam i tlak ze strany domácích médií a bylo jasné, že je důležité zajet dobrý výsledek. Já si to chtěl především užít, což znamená, že pokud si daný víkend užíváte, dá se také čekat dobrý výkon a ve finále i výsledek. Malajsie byla prostě vynikající.“

„Problém tam byl s tím popílkem kvůli obrovským požárům v Indonésii. Bylo celkem jedno, z které strany foukalo, pořád to tam bylo cítit a intenzita popílku v ovzduší závisela na tom jak moc silný byl vítr. Nám to v Moto3 až tolik nevadilo, ale v MotoGP to už možná problém trošku byl vzhledem k fyzičce a dýchání při tří set kilometrové rychlosti, které tam na rovinkách dosahovali.“


Ve Valencii úplně nevyšla kvalifikace, ale samotný závod to byl pořádný adrenalin. Druhé stupně vítězů sezony a rozhodně pozitivní ukončení roku. Jak jste tento závod prožíval?
Jakub Kornfeil: „Bylo to neskutečně silné. V Silverstonu jsem byl na stupních vítězů poprvé a teď jsem si to mnohem víc užíval, protože jsem už věděl, co mě čeká. Samotný závod byl hodně těžký. Čtrnáct kol jsem jezdil za Antonellim, snažil se ho předjet, ale nešlo to. Pak se mi utrhl a začal se na mě dotahovat Bindr. Říkal jsem si že musím dojet před ním jako druhá KTM. Oliveiru neberu, protože ten má jednak jiný materiál a on sám je jako jezdec úplně někde jinde. Pro mě bylo dojet v pozici druhé KTM stejné jako vítězství. Pak přišlo poslední kolo s tím co se tam stalo. Za poslední dva roky mě snad sestřelili devětkrát, tentokrát jsem to ale nebyl já, měl jsem štěstí. Byla to paráda už jen proto, že to byl závěrečný podnik sezony.“

Čím to, že první polovina roku byla slabší, ale ta druhá s druhým a třetím místem na stupních vítězů viditelně silnější. Tým si víc osvojil práci s KTM nebo naopak KTM přidala v závěru roku nějaká zlepšení, co se týče třeba nasazení nového podvozku?
Jakub Kornfeil: „Je to o tom, že náš tým byl v Moto3 nový. Všechno bylo nové a postupně se získávaly zkušenosti. Předtím byl můj tým se Zarcem v Moto2, kde toho moc povoleného v rámci různých nastavení není. Teď jsme začali sezonu v Moto3 a neměli vůbec nic. Všechny informace musíte získat v pár trénincích a to není snadné, takže začátek sezony byl o tom, že se prostě musíme najít. Teď ke konci jsem odletěli za oceán a s nabytými znalostmi to už prostě bylo o něčem jiném. Nemyslím si, že bychom udělali nějaký obrovský krok dopředu, ale prostě jsme se naučili pracovat s tím co máme.“

Ono formát pravidel jet stejný materiál, jaký továrna do šampionátu nasadí, může být na jednu stranu výhodou, ale na druhou stranu to vždy nemusí přinést požadovaný efekt pro všechny. Je to tak?
Jakub Kornfeil: „Třeba pro Fahmiho (Zulfahmi Khairuddin) určitě ano, ten by vám to stoprocentně potvrdil. Mě třeba seděl i ten původní rám a myslím si, že pokud bychom s ním pokračovali dál dosáhl bych na stejné výsledky, jak to bylo s tím novým, který jsme v průběhu roku dostali.“

Letošní ročník byl pro vás Jakube první s týmem Drive M7 SIC Racing a ne poslední, protože jste smlouvu o jeden rok prodloužil. Znamená to, že jste si s týmem sedli?
Jakub Kornfeil: „Ano. S týmem si dobře rozumíme. Kluci tam jsou z Anglie, Španělska, Švédska … teď přijde jeden Malajec. Takže ano, rozumíme si, sedli jsme si, a opravdu nebyl důvod něco pro nadcházející sezonu měnit, takže jsem za to rád.“

Vzhledem k tomu, že v týmu teď máte nového jezdce a nováčka v šampionátu Adama Norrodina, bude hlavní role vývoje nebo příprav motocyklu ležet na vašich bedrech. Je to tak?
Jakub Kornfeil: „Určitě. Už mi to také říkali. On jako nováček se bude snažit najet kilometry a získávat zkušenosti. Tak už to prostě je, když jedete prvním rokem mistrovství světa. Na mě teď toho zůstane víc, což je samozřejmě nová role ve srovnání s tím co bylo, protože většinou jsme to měli rovnoměrně rozdělené mezi oba jezdce týmu.“

Manažer týmu Johan Stigefelt hovořil o nabitém testovacím plánu. Můžete nám prozradit, kde všude a jak dlouho budete testovat?
Jakub Kornfeil: „Testovat máme v únoru v Malajsii, pak tam jsou testy v Jerezu a dva testy v Kataru, přičemž ten poslední je jen týden před zahajovacím víkendem sezony, což je pro nás nové. Máme tak čtyři sady předsezonního testování.“

Máte za sebou šestou kompletní sezonu v mistrovství světa. Jak ji teď s odstupem času hodnotíte?
Jakub Kornfeil: „Myslím si, že rozhodně byla ta nejúspěšnější. S ohledem na to čeho jsem dosáhl tak určitě, i když třeba loni jsem získal víc bodů než letos, ale co se týče výsledné pozice tak je to stejné.“

Dá se říct, že od momentu, kdy jste v roce 2009 začal v mistrovství světa závodit, tak s každým dalším rokem a novou smlouvou zvedáte laťku výš a výš, co se týče dostupné techniky. Vidíte to také tak?
Jakub Kornfeil: „Je to všechno hrozně složité. Úplně stejný názor ohledně nasazené laťky až tak nesdílím, protože třeba na KTM jsme přestoupili dost pozdě. Podařilo se mi to právě loni, mysleli jsme si jak bude v sezoně dominovat a nebylo tomu tak. Samozřejmě i nad příští sezonou visí otazník, protože nikdo neví jak to bude. Letos třeba měla Honda mnohem lepší převodovku a elektroniku než KTM a KTM měla zase silnější motor. Takže se uvidí jaké to bude. Já se vždy snažím pracovat s technikou, kterou máme. Letos to třeba nebylo snadné, protože nám hned na začátku rozřezali rám, což byla studená sprcha. Makali jsme na tom a sezonu nakonec dokončili tak jak jsme ji dokončili. Člověk to prostě nesmí vzdát a musí bojovat.“

Co se týče spolupráce s partnery, kteří vás během roku podporují, jak si vedete na tomto poli, které je pro závodění na světové úrovni rovněž nezbytně důležité. Spolupráce se slovenskou firmou Redox Slovakia pokračuje?
Jakub Kornfeil: „Spolupráce pokračuje i nadále a jsem za to neskutečně rád. Je to skupina neuvěřitelně seriózních lidí, kteří mi fandí a bez jejichž podpory by to nešlo. Pro každého závodníka je snem mít sponzora takových kvalit.“

Do sezony 2016 budete nastupovat jako jezdec, který už dvakrát slavil umístění na stupních vítězů. Tlak na to získat to první pódium už pominul, ale není tu naopak další a mnohem větší tlak v takto nastaveném tempu pokračovat?
Jakub Kornfeil: „Budeme se snažit jít dál dopředu a být tam pravidelněji. Teď je o tom těžké mluvit, protože jsem na nové motorce zatím neseděl, takže nemáme zkušenosti a tím pádem ani představu, kde bychom mohli být. Ohledně reálných šancí si můžeme něco říct až po testech.“

Co dělá Jakub Kornfeil, když zrovna nezávodí na motorce?
Jakub Kornfeil: „Snaží se užívat života, každý den se bavit a hlavně nevypadnout ze závodního rytmu. Teď to bude navíc o změně výrobce bot a přilby, takže bude třeba všechno sladit. Není toho zrovna málo.“

Aby toho opravdu nebylo málo, tak jste letos ještě závodil v seriálu Grand Prix na prkně Moto Surf 2015. Jak úspěšný jste byl v této disciplíně a jak se to dalo termínově sladit s MS Moto3?
Jakub Kornfeil: „Kalendář dělají většinou podle kalendáře MotoGP. Takže v době, když nezávodí motorky jedeme Moto Surf GP. Letos to byly čtyři podniky a já všechny čtyři vyhrál, takže dnes už můžu říct, že jsem Mistrem světa na JetSurfu pro rok 2015.“

Rovnováha je pro motocyklového jezdce základ. Takže vás, teď jako mistra světa na JetSurfu, jen tak někdo z rovnováhy nevyvede. Je to dobrý trénink?
Jakub Kornfeil: „Tak to stoprocentně. Tam tu rovnováhu potřebujete šíleně moc a není to vůbec jednoduché. Normální, netrénovaný člověk na tom vydrží jezdit tak pět minut, já to dokážu dvě hodiny v kuse a ještě bych jezdil klidně dál. Je to pro mě prostě super trénink. Jen závody, to máte kvalifikační jízdy s třemi koly, následují čtyři semifinálové jízdy a vše potom vyvrcholí Grand Finale, kde už se započítávají body do celkového hodnocení.“

Rok pomalu končí a pro vás Jakube dalším úspěchem, tentokrát v prestižní anketě Zlatá řídítka, kterou jste letos vyhrál. Co na to říkáte?
Jakub Kornfeil: „Určitě mám z toho velkou radost. Byl jsem myslím už dvakrát druhý a letos to konečně vyšlo. Vnímám to jako velice hezké ocenění po skončené sezoně, takže si toho moc vážím a samozřejmě je to příjemné.“

Na závěr pár otázek na téma Vánoc. Co byste letos rád našel pod stromečkem?
Jakub Kornfeil: „Štěstí a zdraví, to bych tam rád našel. Jenže to asi nejde. Já si v podstatě nic jiného ani nepřeji, nemusí to být ale vůbec nic hmotného.“

Přání, které chcete splnit a zároveň nám můžete prozradit?
Jakub Kornfeil: „Určitě být příští rok v pořadí co nejvýš, a aby mi sedla Honda. Přeji si dosahovat co nejlepších výsledků, abych tím bavil tým, fanoušky a také sám sebe.“

Přání sobě i ostatním do nového roku 2016?
Jakub Kornfeil: „Závodníkům bych popřál úspěchy a fanouškům pevné nervy při sledování závodů a čtení jak pozitivních, tak negativních zpráv. Přeji všem to správné fandovství jak v době, kdy se daří, tak i v době, kdy to tolik nejde.“

 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 12x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist