Jaká byla sezóna stopětadvacítek?

Je tady tradiční ohlédnutí za uplynulou sezónou mistrovství světa silničních motocyklů. Začínáme (jak jinak) kubaturou malorážek.

Jaká byla sezóna stopětadvacítek?
Stopětadvacítky v letošní sezóně bohužel zaznamenaly ústup ze slávy. Tytam jsou doby, kdy o vítězství bojovaly početné skupiny pilotů a v cíli rozhodovaly desetiny sekund. S největší pravděpodobností za to může zavedení kubatury Moto2, kam se přesunula pozornost mnoha týmů a se kterou svojí budoucnost spojila spousta jezdců (nejen) z nejslabší kubatury. Z loňské startovní listiny stopětadvacítek právě do téhle kubatury odešlo mnoho pilotů a to taková jména jako Julian Simon, Andrea Iannone, Sergio Gadea, Joan Olivé, Stefan Bradl, Simone Corsi, Dominique Aegerter, nebo Scott Redding. Odešla také továrna KTM a tak se počet motocyklových značek zredukoval na čtyři, když navíc identickým strojům Aprilia a Derbi jedna soukromá Honda či „tovární“ Lambretty v žádném případě nemohly konkurovat.
Pro letošní sezónu byl do role největšího favorita pasován Bradley Smith, který vloni skončil stříbrný za svým týmovým kolegou Simonem, který odešel právě do „dvojek“. Nakonec ale bylo všechno úplně jinak. Už v předsezónních testech svoji sílu ukázala trojice španělských pilotů a jejich dominance se v průběhu sezóny stoprocentně potvrdila, ale jeden z nich ale ještě o něco svoje dva krajany převyšoval.


Byl jím sedmnáctiletý Marc Marquez, pilot, který debutoval v Kataru 2008 v sedle KTM a s touto značkou spojil své dvě úvodní „světové“ sezóny. Poté, co tento tým ve světě Grand Prix skončil, přešel do týmu Red Bull Ajo Motosport, kde osedlal tovární Derbi RSA. Jeho tažení letošní sezónou bylo velkolepé a tak je s podivem, že se o jeho titulu rozhodlo až v posledním závodě. Tuhle skutečnost zapříčinily hlavně dva nedokončené závody, které ale nebyly zaviněné jeho chybou. V domácím závodě v Jerezu byl důvodem nulového přídělu uvolněný výfuk, který se mu dostal do zadního kola jeho Derbi, což mělo pochopitelně za následek pád a navíc bolestivě vykloubené rameno. Další nula na jeho konto přibyla opět ve Španělsku, když ho v Aragonu v první zatáčce poslal k zemi Randy Krummenacher. V podstatě jediné dvě vážnější chyby udělal ve dvou po sobě jdoucích závodech, když nejprve na Masarykově okruhu si v prvním volném tréninku ustlal a následovalo opět vykloubené rameno. Do závodu sice nastoupil, ale dojel až na sedmém místě a navíc v následujícím závodě v Indianapolis opět havaroval, ale do závodu se vrátil a dojel jako desátý. Jinak je jeho bilance následující: 1x čtvrté místo ve Valencii, kde si „hlídal“ zisk titulu, 2x třetí místo (Katar a Francie) a pak už následuje neuvěřitelný počet deseti vítězství. Spolu s dvanácti pole position je tak jeho bilance opravdu velkolepá a tak není divu, že druhý nejmladší mistr světa v historii (po Capirossim v roce 1990) pro příští rok odchází do Moto2. Ve dvackách už opravdu nemá co dokazovat.


O světový titul do posledního závodu bojoval jeho krajan Nicolas Terol, Simonův nástupce v týmu Bancaja Aspar. Také on si na svoje konto připsal dva bodové výpadky, když havaroval v Katalánsku a do následujícího závodu v Německu ani nenastoupil. Pak jeho nejhorším výsledkem bylo jedno čtvrté místo, a následovala už jen medailová umístění. Nasbíral tři medaile bronzové, tři zlaté, ale zaměřil se hlavně na ty stříbrné (celkem osm). Bývalý týmový kolega Lukáše Peška určitě nezklamal, ale na suverénního Marqueze v přímém souboji rozhodně neměl.

Třetí místo ve světovém žebříčku patří třetímu španělskému mušketýrovi a to Polu Espargarovi. Ten letos nebodoval pouze jednou a to na Sachsenringu a stejně jako Terol se třikrát radoval z vítězství, ale jinak měl pilot Tuenti Racing Teamu trochu (ale opravdu trošičku) méně vyrovnané výkony nežli Nico. Mimo stupně vítězů skončil čtyřikrát a od druhého místa ho tak dělilo pouhých patnáct bodů. Rychlostí ale na první dva neztrácel a jeho odchod do vyšší kubatury je tak možná trochu uspěchaný. Příští rok by byl spolu s Terolem největším aspirantem na světový titul.

Jak už je zmíněno na začátku, Brit Bradley Smith byl po loňském stříbru jednoznačně v roli největšího favorita na zisk letošního titulu. Papírové předpoklady člena prominentního týmu Bancaja Aspar ale rychle vzaly za své a pouze šest umístění na stupních vítězů je pro Bradleyho určitě velkým zklamáním. Jediným pozitivem z celé sezóny je pro tohoto rodáka z Oxfordu vlastně až závěrečný závod ve Valencii, kde poměrně suverénně zvítězil a s touhle kubaturou se rozloučil se vztyčenou hlavou.

Tahle čtveřice nechala „zbytku“ startovního pole k dispozici pouze sedm umístění na stupních vítězů a i tahle skutečnost ukazuje to, jak moc ustoupily malorážky ze svojí pověstné vyrovnanosti. Také v téhle části startovního pole byli hodně výrazní Španělé, když na pátém místě skončil Efren Vazquez. Ten svůj nejlepší závod zajel hned v úvodu, neboť v Kataru dojel na druhém místě. Pro něho ale platilo přísloví „první vyhrání z kapsy vyhání“ a pak už na stupně vítězů vystoupil pouze v Misanu, kde dojel třetí. Pět bodů za ním zaostal šestý Esteve Rabat, který je tak pátým Španělem v první šestce. Také on získal dvě pódia (tentokrát dvě třetí místa) a dvakrát stříkal šampaňským i sedmý Němec Sandro Cortese.


Posledním pilotem, který letos získal medailové umístění, je osmý Tomoyoshi Koyama. S tímhle Japoncem to už vypadalo hodně bledě, ale na poslední chvíli sehnal pro letošní sezónu angažmá v týmu Racing Team Germany, kterému se odměnil ziskem druhého místa na (týmově) domácím Sachsenringu. Devátou příčku obsadil Švýcar Randy Krummenacher. Ten sice nijak výrazně nezazářil, když jeho nejlepším umístěním jsou tři třetí místa, ale bodoval naprosto pravidelně, když pouze jednou dojel sedmnáctý a jednou byl diskvalifikován kvůli sestřelení Marqueze. Desítku nejúspěšnějších pilotů uzavřel Brit Danny Webb.


Svoji první kompletní sezónu v mistrovství světa absolvoval náš reprezentant Jakub Kornfeil, tedy vítěz loňského Red Bull Rookies Cupu. Startoval na Aprilii RSW v týmu Racing Team Germany bývalého závodníka Dirka Heidolfa, kde byl týmovým kolegou Japonce Tomoyoshiho Koyamy. Rozhodně to byla povedená premiéra, vždyť Kuba bodoval v devíti závodech a hlavně při „mokrých“ závodech, kde se zmírnil hendikep netovární Aprilie, dokazoval že má před sebou v mistrovství světa slibnou budoucnost. Právě ve zmoklých závodech si vedl nejlépe, když na domácím Masarykově okruhu v Brně dojel na luxusním pátém místě a nadosah první desítky byl i v Estorilu, kde v závodě přerušeném kvůli dešti dojel jedenáctý. Kornfeil tak při své premiéře skončil sedmnáctý a zopakoval debutovou sezónu jiného Kuby, a to Smrže, který na stejné pozici skončil při své premiéře v roce 2001 (navíc i jeho nejlepším výsledkem bylo tehdy páté místo ze zmoklého Assenu). Ze šesti nováčků letošního ročníku skončil v soutěži „Rookie of the Year“ na třetím místě za Španěly Albertem Moncayem a Adrianem Martinem, těsně před loňským mistrem Evropy Marcelem Schrotterem.


Konečné pořadí šampionátu

1 Marc MARQUEZ Derbi SPA 310
2 Nicolas TEROL Aprilia SPA 296
3 Pol ESPARGARO Derbi SPA 281
4 Bradley SMITH Aprilia GBR 223
5 Efren VAZQUEZ Derbi SPA 152
6 Esteve RABAT Aprilia SPA 147
7 Sandro CORTESE Derbi GER 143
8 Tomoyoshi KOYAMA Aprilia JPN 127
9 Randy KRUMMENACHER Aprilia SWI 113
10 Danny WEBB Aprilia GBR 93
11 Johann ZARCO Aprilia FRA 77
12 Luis SALOM Aprilia SPA 72
13 Alberto MONCAYO Aprilia SPA 70
14 Jonas FOLGER Aprilia GER 69
15 Adrian MARTIN Aprilia SPA 35
16 Jasper IWEMA Aprilia NED 34
17 Jakub KORNFEIL Aprilia CZE 28
18 Marcel SCHROTTER Honda GER 27
19 Simone GROTZKYJ Aprilia ITA 26
20 Alexis MASBOU Aprilia FRA 20
21 Sturla FAGERHAUG Aprilia NOR 12
22 Daniel KARTHEININGER KTM GER 6
23 Lorenzo SAVADORI Aprilia ITA 5
24 Zulfahmi KHAIRUDDIN Aprilia MAL 4
25 Isaac VIÑALES Aprilia SPA 3
26 Alessandro TONUCCI Aprilia ITA 3
27 Luigi MORCIANO Aprilia ITA 2
28 Louis ROSSI Aprilia FRA 2

Rookie of the Year

1 Alberto MONCAYO SPA 70
2 Adrian MARTIN SPA 35
3 Jakub KORNFEIL CZE 28
4 Marcel SCROTTER GER 27
5 Sturla FAGERHAUG NOR 12
6 Zulfahmi KHAIRUDDIN MAL 4

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist