"Mezinárodní mistrovství Španělska"

Závody Grand Prix mají za sebou první polovinu šampionátu. V našem prvním pohlédnutí se podíváme podrobněji na třídu nejslabší, kterou také můžeme nazvat, dle jejího průběhu, mezinárodním mistrovstvím Španělska.

Na čele šampionátu 125-tek je španělské trio ve složení Marc Marquez, Pol Espargaro a Nicolas Terol. Skvělý začátek měl především posledně jmenovaný Nicolas Terol, který také dlouho šampionátu této třídy vévodil. Pak však přišel domácí závod v Katalánii, Terol v posledním kole havaroval a nejenže přišel o průběžné vedení v mistrovství světa, ale zranil se tak vážně, že v následujícím závodě na Sachsenringu nemohl ani startovat.


Na čele je tedy s celkem dostačujícím bodovým náskokem jeho krajan Marc Marquez, který byl také většinou odborníků tipován za největšího favorita na uvolněný trůn mistra světa. Jezdec finského týmu AJO Motorsport má k dispozici velmi rychlý a spolehlivý tovární motocykl Derbi a s výjimkou druhého závodu v Jerezu, kdy nedojel pro nazaviněný pád (uvolněný výfuk se zamotal do zadního kola a následoval ošklivý highsider), stál svěřenec Emilia Alzamory (ex-mistr světa stopětadvacítek) vždy na stupních vítězů. Především jeho série pěti po sobě jdoucích vítězství je obdivuhodná, stejně jako zisk 7 Pole position.   


Na místě druhém je mladší z bratrů Espargarových, Pol. Ten jezdí rovněž tovární motocykl Derbi, ale v barvách oficiálního továrního týmu této značky a pod sponzorem Tuenti. Jeho ztráta na Marqueze je před brněnským závodem - tedy první Grand Prix po letní přestávce - 26 bodů.


O dalších 13 bodů méně má už jmenovaný Nicolas Terol, před několika roky týmový kolega našeho Lukáše Peška. Jezdec týmu Jorge "Aspara" Martineze má k dispozici tovární motocykl z Noale, tedy Aprilii.

Určitým zklamáním je až čtvrté místo Brita Bradleyho Smitha ze stejné stáje. Úřadující vice-mistr světa se stále nemůže dostat do tempa, čehož důkazem jsou pouhá dvě podiová umístění.

Naopak velmi milým překvapením jsou dosavadní výkony a výsledky japonského jezdce Tomoyoshi Koyamy - týmového kolegy našeho Jakuba Kornfeila - který chce své účinkování v této kubatuře (příští rok už k vůli věkovému limitu nemůže startovat) zakončit co nejlepším umístěním, aby se tak nabídl některé stáji do kubatury Moto2. Zatím je tento Japonec na prvním netovárním motocyklu Aprilia RSW na vynikajícím 5. místě.

Druhou polovinu Top 10 pak začíná německý Ital Sandro Cortese s továrním motocyklem Derbi, který podává hodně nevyrovnané výkony a který se už zřejmě vidí v Moto2. I z toho důvodu musel týmový šéf Aki Ajo zakázat Corteseho osobnímu trenéru Mario Rubattovi vstup do boxů tohoto týmu a jakýkoliv jiný další styk s týmem AJO Motorsport. Za Cortesem následují další dva Španělé Efren Vazquez (Derbi) a Esteve "Tito" Rabat (Aprilia) a Top 10 pak uzavírají Švýcar Randy Krummenacher s tovární Aprilií, který se už konečně zdravotně dal do pořádku po těžkém pádu na MTB bicyklu (natržená slezina a následná operace) a francouzský jezdec Johann Zarco, tedy po Koyamovi teprvě druhý jezdec na motocyklu RSW, tedy netovárním motocyklu. Nejlepším Rookie je pak na 12. místě španělský šampion Alberto Moncayo, jedoucí rovněž na jednom ze 13 továrních motocyklů Aprilia nebo Derbi v této kubatuře.

Z dalších jezdců stojí za zmínku 18. místo Němce Marcela Schröttera na jediné Hondě ve startovním poli. Německý jezdec je nejen mistrem Německa, ale i úřadujícím mistrem Evropy a také svěřencem ex-šampiona Toni Manga.

A zatím marný boj obou jezdců na italských motocyklech Lambretta - Nizozemce Van der Marka a Itala Ravaioliho - získat první mistrovské bodíky.

Tato třída už letos bohužel nenavazuje na závody let minulých. Je poznamenána jednak odchodem řady skvělých jezdců do Moto2 (jen namátkou Simon, Bradl, Redding, Aegerter, Iannone a Corsi) a také hodně nevyrovnaným a poměrně na tuto kubaturu slabším jezdeckým polem - pouhých 27 stálých jezdců. Takže časové rozdíly v cíli závodů a také v kvalifikacích jsou hodně velké a a na tuto třídu prostě neobvyklé. Není tedy divu, že tato kubatura bude, zřejmě už od roku 2012, nahrazena kubaturou Moto3, přičemž o použitelných motorech se stále ještě jedná. Faktem je, že současná finanční situace v této kubatuře je prostě neudržitelná, jen pro ozřejmění se za možnost závodění s normálním motocyklem RSW musí týmu zaplatit okolo 250 000 sponzorských Euro.


Jediným naším stálým zástupcem v této kubatuře je kyjovský jezdec Jakub Kornfeil. Ten jede po loňské premiéře - ve druhé polovině sezóny za čínský tým Loncin - svou první kompletní sezónu. Loňský vítěz Red Bull Cupu závodí za německou stáj Dirka Heidolfa "Germany Racing" a k dispozici má kitový motocykl Aprilia. Český jezdec zatím nasbíral pouhé 3 body, což znamená 23. místo v průběžné klasifikaci a svůj dosavadní bodový příděl by mohl rozšířit právě na domácím závodě v Brně. 

Pořadí MS kubatury 125 ccm

01 MARQUEZ Marc SPA 157 16 - 16 25 25 25 25 25
02 ESPARGARO Pol SPA 131 13 25 25 16 20 16 16 -
03 TEROL Nicolas SPA 118 25 20 20 20 13 20 - -
04 SMITH Bradley GBR 105 8 13 11 13 16 13 20 11
05 KOYAMA Tomoyoshi JPN 77 7 11 8 8 11 2 10 20
06 CORTESE Sandro GER 76 11 5 10 - 10 11 13 16
07 VAZQUEZ Efren SPA 68 20 - 13 11 5 - 11 8
08 RABAT Esteve SPA 63 9 16 9 9 7 - - 13
09 KRUMMENACHER Ra SWI 63 10 8 2 10 9 10 9 5
10 ZARCO Johann FRA 55 4 9 5 7 8 4 8 10
11 WEBB Danny GBR 48 5 - 7 6 6 9 6 9
12 MONCAYO Alberto SPA 25 3 10 - - 4 5 3 -
13 FOLGER Jonas GER 23 1 - 3 5 1 6 7 -
14 MASBOU Alexis FRA 20 6 7 - 4 - - - 3
15 IWEMA Jasper NED 20 2 6 4 2 3 3 - -
16 SALOM Luis SPA 15 - 1 6 - - 8 - -
17 GROTZKYJ Simone ITA 14 - - - 1 2 7 4 -
18 SCHROTTER Marcel GER 11 - 4 - 3 - - 2 2
19 MARTIN Adrian SPA 9 - 3 1 - - - 5 -
20 FAGERHAUG Sturla NOR 7 - - - - - - - 7
21 KARTHEININGER Dani GER 6 - - - - - - - 6
22 SAVADORI Lorenzo ITA 4 - - - - - - - 4
23 KORNFEIL Jakub CZE 3 - 2 - - - 1 - -
24 KHAIRUDDIN Zulfahmi MAL 2 - - - - - - 1 1

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist