Potřetí CEC

Dne 28.5.2008 se otevřely brány Mosteckého okruhu, který přes zimu prošel skoro kompletním face liftem a všichni příznivci Endurance závodů sem přijeli zahájit další sezónu již třetího ročníku CEC Czech Endurance cupu. Pro nedočkavce a v podstatě i ty, kteří ještě neměli letos možnost okusit zrekonstruovaný autodrom, byla pořadateli připravena možnost trénovat již o den dříve. Takže se trénovalo jako o život a každý si vychutnával nový povrch, který ač v podstatě okruh zúžil o 20cm, dává vám pocit, že je trať o dost širší a proto, kdo ho ještě ,,neochutnal ,,tak fofrem na to, než nám ho smečka rozzuřenejch kamionu zase uvede do původního stavu……

Potřetí CEC
Do závodu se přihlásilo 58 teamů a kdyby byla propustnost trati větší myslím, že by bylo přihlášených teamů mnohem víc. Kdo by před třemi roky řekl, jak bude CEC oblíbeným podnikem o kterém se v kuloárech motorkářů povídá skoro více než o pravděpodobně prestižnější Volné třídě. Je vidět, že pořadatelé to vzali za správný konec a nemyslí jen na svůj prospěch, jako se v mnoha jiných třídách děje, ale snaží se pro ty, kteří se tohoto podniku zúčastní udělat maximum.
Mě nejvíce zajímal team, který loni kraloval skoro na všech podnicích a pro letošní rok má název MOTORACE TEAM ve složení Ondřej LELEK, Libor MILOTA , Radek BRABEC.
Zajímalo mě jak dosáhnout na metu nejvyšší a jak se připravují na obhajobu titulu.
S klukama jsem se dal do řeči a zeptal se, jestli by jim nevadilo, kdybych je v průběhu závodu malinko vopruzoval a sledoval, jak se to dělá, když se jede na titul. Chlapi byli v pohodě a bylo mi řečeno, že pokud nebudu chtít jezdit na jejich motorkách, ha, ha, ha jsem vítán.
Malinko mě překvapilo, po projití zaplněnými boxy a shlédnutím celého zázemí všech teamu, s jak skromným rozpočtem se dá jezdit na bednu. Tím nechci říct, že by jezdili na špatnejch motorkách, to vůbec ne, každý z nich má rozhodně konkurence schopnou motorku, možná jen Ondra dohání rok výroby své Yamaha R1 ( 04 skoro v sériovém provedení ) svými zkušenostmi. Ale trénink na gumách, který jiné teamy skoro vyhazují, žádné společné válečné barvy ani oblečení mě pro leadera poháru tak trochu zarazil. Jenže ,,když nejsou , tak prostě nejsou ,, klukům se ani na titul 2007 prostě nepodařilo sehnat sponzora, až na malou podporu Roberta Deyla v podobě zajištění olejů MOTUL a tak prostě šetří.
Volné tréninky proběhly v pohodě a už se připravovalo na měřák.Už v průběhu volných tréninků, kterým LIBOR bezkonkurenčně kraloval, jsem po boxech zaslechl …. Jé loni vyhráli a letos bůh ví kde vyhrabali ještě někoho, kdo s časem 1:43,9 deklasuje druhého skoro o 5 sekund !!! Loni jméno Libor MILOTA nikdo ani neznal, ale nenechte se všichni mýlit, není to žádnej kluk co loni jezdil ALPE ADRII, ani žádnej jinej podobnej podnik. Je to ten samej Libor co loni než přišel do 2MORE MOTUL teamu kroužil v Mostě 1: 56! A navíc v předešlých letech na okruhu vůbec nejezdil!
A tak jsem se ho zeptal, jak je to možný a jestli se na to někde v utajeným motorkářském krámě prodávají pilule, nebo jak se to vlastně dělá, zrychlit za jednu sezonu o 13 s?
Libor : „Jak to dělám?, v pilulkách to určitě není. K okruhovým závodům jsem přišel jako opravdový amatér a jediné co jsem nesl byla veliká chuť závodit. Dnes vím, že u ježdění je potřeba přemýšlet a nevěnovat se tomu pouze v den závodu. Myslím , že za moje výsledky můžu poděkovat hlavně výbornýmu mechanikovi , který mi pomáhá s přípravou mé motorky, Vlastikovi Hornovi z Jablonce nad Nisou. Určitě by to ani zdaleka tak nejezdilo nebýt mých teamových kolegů Ondřeje Lelka a Radka Brabce. Jsou to výborný lidi a Ondra je člověk, který když poradí, šetří peníze i čas.No a určitě velkou zásluhu na výsledcích má právě samotný systém vytrvalostního závodu pro který jsme dnes tady.Závody CEC mě umožní nakroužit mnoho kol, je to tady výborně organizované a myslím, že tento závod je dobrým začátkem pro každého, kdo o něčem takovém přemýšlí.
A o tom to celé myslím je ! Proto je skvělá tahle myšlenka ,s kterou přišli pořadatelé : ,,ze silnice na okruh,,. Není to o tom, že každý, kdo má doma motorku a helmu se bezhlavě pustí do závodění, aniž by se zajímal o to, jak to na okruhu chodí, nezajímá ho absolutně co mu promotér na rozpravě s jezdci říká, je to přece závod amatérů a je pak nebezpečný nejen sobě, ale i ostatním. Já osobně si myslím, že amatérismus, jak v přípravě motorky, tak v přístupu, na okruh vůbec nepatří, protože jak se v závodě všichni mohli přesvědčit, je to příliš nebezpečný sport na to aby někdo s tímto postojem tady jezdil. Ale je to o tom, že i z úplného laika se může stát kluk, který prostě všem zatopí……. A jak říkám VO,VO,VO tom to je!

Musím říct, že je ale z teamu cítit, že tady o něco jde. Diskuze ,, jak na ně ,, nastaveni toho či onoho, typ a foukání gum, rozpisy časů kdo kdy pojede, kdy nasadit toho nejrychlejšího, trénink rychlosti přehození krabičky atd.atd. jsou stále na řadě a rozhodně tady neuvidíte, jako třeba v jiných teamech, že někdo přijede na střídání a túruje motorku před boxem, aby si ho někdo vůbec všimnul. Kluci prostě chtěj vyhrát a během závodu tomu podřídí všechno. Ale to už je asi na další článek a navíc, třeba by ani nebyli rádi, kdybych tady prozrazoval jejich KNOW HOW. I když mě na druhou stranu hrozně překvapil Ondra Lelek s jakou trpělivostí každému, kdo slušně přišel a zeptal se, skoro na cokoliv stále dokola odpovídal, dokonce pomáhal i s různými nastavením motocyklů u konkurenčích teamů.
Pole pozicion byl skoro jasným zakončením měřeného tréninku a na všech byla vidět spokojenost. Drobné doladění a ještě nějaké drobnosti a jde se na to….

Start LE MAN mě absolutně fascinuje!!! Z toho ticha před bouří mě vždycky vstávají chlupy a když padne vlajka dolu a zahřmí skoro 60 vytočených motorek, mi běhá ještě teď když si na to vzpomenu, mráz po zádech!
Na start byl povolán ,,nejrychlejší z nejrychlejších,, ale Liborova Sůza za boha ne a ne chytit!!! V tu ránu pohoda v teamu je pryč a každý říká co se děje ???? Zhruba 30 místo po startu je jen opravdu špatnou náplastí na první místo na roštu. Ale Libor ukazuje, že časy z tréninků nebyly náhodné a než se v třetím kole pod boxy rozhoří jedna ze závodících motorek je už mezi špičkou startovního pole. Ukončení závodu a restart je jen logickým vyústěním celé situace.
Slyšel jsem v boxech moc kritiky na hlavu pořadatelů, ale můj názor je, že jako vždy vše bylo připraveno skvěle a víceméně a za situace, které na trati vznikli přece nemůže nést zodpovědnost promotér, spíše správce a obsluha okruhu, nebo neukázněnost, nebo možná právě ten amatérismus některých teamů.

Restart následoval v co nejkratším čase a pak už to jde jako po drátkách. Mekaniko Vlastík neposlušné Sůze řádně vyčinil a tak odletí ze startu jako první. Libor tlačí fest na pilu a nechce nechat nic náhodě, až je z toho celý team nervózní a dává mu z boxů znamení zpomal,protože trať po hořící motorce je stále ještě mokrá a všichni vědí že pád by byl pro team těžko napravitelnou chybou.
Druhý na řadě je Ondra ,který se stále potýká se zraněním z loňské sezony a i když v zimě podstoupil operaci ramene stále to není 100% a tak i jeho výkonnost tomu odpovídá. Nicméně je i přes svůj handycap patří mezi nejrychlejší piloty celého startovního pole a tak i nadále zůstává plnohodnotným členem teamu. Navíc z jeho zkušeností a technických vědomostí čerpá celý team spoustu informací, bez kterých by možná ani nebyli tam kde jsou. Ondra udržuje prvenství a při dalším vyjetí Safety caru, předává vedení Radkovi.
Ten má celé dva dny problémy s teplotou své motorky a 106 stupňů v tréninkách trochu
zneklidňuje jeho start. Ještě v rychlosti se Ondrou domlouvá,že musí být někdo připraven, kdyby to nešlo. Strategie je jasná, pojde maximum než teplota nastoupá, pak pár kol zvolnit a pak to samé pořád dokola. Ale čas 1: 47 příliš neodpovídá tomu,že by něco nefungovalo. Nicméně po zastavení má ještě problémy s brzadma a tak je v rychlosti domluveno, že své druhé střídání prohodí a s Ondrou, aby konec závodu nebyl v riziku

Ale to už zase na okruhu naděluje všem vteřinku po vteřince Libor. A s pravidelnou přesností krouží po okruhu kolo za kolem. Další rychlé střídání dle předem domluveného scénáře a opět vyráží Radek. Team rozhodl,že díky jeho technickým problémům se jeho účinkování o malinko zkrátí, jak jsem už psal, tihle kluci nic nenechávají náhodě a tak na Ondru zbyla největší zodpovědnost dotáhnout vedení do vítězného konce. Vzhledem k jeho zkušenostem, je to v podstatě rutina…..ale! Ale závod vždy končí až po odmávnutí vytouženou šachovnicí a stát se může do poslední chvíle cokoliv.
Je to tady !!! Cíl !!! Ondra s vítězně zdviženou pravicí projíždí kolem boxu a kluci to mají doma. Řeknu vám vypadalo to celkem jednoduše, ale jak z únavy na jejich tváři tak z poznatků z ostatních teamů, vyhrát 4 hodinový závod není rozhodně snadné.
Všem jsem potřásl pravicí a pogratuloval a zatleskal pod stupni vítězů a popřál další úspěchy, kluci mě na oplátku pozvali na další závod, tak vám třeba ještě něco o těhle rychlíkách napíšu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist