5. závod CEC na Pannoniaringu

Sezóna Mistrovství ČR a Přeboru ČR ve vytrvalostních závodech motocyklů pokračovala pátým podnikem na maďarském okruhu Pannoniaring. Závod doprovázelo tropické letní počasí, které řadu jezdců nutilo sáhnout si až na samé dno fyzických sil.

5. závod CEC na Pannoniaringu
Když se ředitel závodu Ondřej Coufal před vyhlašováním vítězů ptal davu plného vyčerpaných závodníků „Co bylo lepší? Studené a promáčené Brno, nebo pekelně horký Pannoniaring?“, ozývaly se různé názory. Pravdou však zůstává, že čtyřhodinový maratón byl skutečně náročnou zkouškou.

Jezdcům vícečlenných týmů byl dopřán delší čas na regeneraci a načerpání nových sil. Kdo startoval v menším počtu, musel se na dráhu technického okruhu vracet několikrát. Každopádně podmínky byly pro všechny stejné. Záleželo pouze na tom, jakou mají jezdci výdrž a psychickou odolnost.
Startovalo se o půl třetí odpoledne a kdo nedával pozor, mohl hodně ztratit. Na rozdíl od předchozích případů se zelenou vlajkou nemávalo na dráze, která je relativně úzká, ale na boxové zídce, čehož si někteří jezdci nevšimli.

„Podíval jsem se doleva, kde klasicky stává člověk a mává vlajkou,“ vysvětloval Roman Kadlčík z týmu Okruháři.cz. „Nevěděl jsem, kde se startuje. Teprve až se všichni rozběhli, rozběhl jsem se taky,“ popisoval Roman start ve stylu Le Mans.

Přebor ČR

Okruháři.cz ve složení Roman Kadlčík, David Vejmola, Vilém Ságner a Jiří Pavoni bojují v Přeboru ČR ve třídě šestistovek o titul, ale smolný závod v Maďarsku jejich šanci na triumf v šampionátu podstatně snížil. Technická závada donutila Romana razantně zpomalit a nechat se vystřídat. „Na konci cílové rovinky mě něco brnklo do nohy. Byl to urvaný spodní plast, který byl pravděpodobně špatně utažený,“ odhadoval Roman.

Zaváhání soupeřů využila stáj Chic Design Yakuza Corse (Libor Hanuš, Pavel Sovička a Miroslav Richter) a podruhé v sezóně se probojovala na třetí místo – navzdory nefungující třetí motorce a nedorozumění v boxech. „Kluci nepochopili, že na jednu nádrž můžu jet jen 50 minut,“ řekl s nadsázkou Pavel. Na nepřipravenost svého týmu pohotově zareagoval pouhým průjezdem pitlane a objetím ještě jednoho kola.

Stříbrnou příčku v Přeboru ČR vybojovala stáj s nejdelším názvem ve startovním poli – Ohňostroje SIPO a Manitera Group Racing. Přitom den před závodem řešili vážné problémy. Vojtěch Bystřičan upadl v tréninku a Honzovi Paboučkovi přestal fungovat motocykl. Pouze Karel Singer byl proti nepřízni osudu imunní. „Jsme druzí a druzí asi zůstaneme. Bohužel jsme si nechali utéct začátek, ale z dané situace jsme vytěžili maximum,“ ujišťoval Vojta Bystřičan po třech hodinách závodu. I Honza Pabouček, v paddocku známý jako Plejba, neskrýval radost z druhého místa. „Závod pro nás byl hodně náročný. Zaprvé kvůli počasí a za druhé vinou nefungující motorky, na které se objevila technická závada. Druhé místo za MotoMertou a před Okruháři je to, co bereme všemi deseti.“

Právě vítězný tým MotoMerta je překvapením druhé poloviny sezóny. Tito staříci – pánové snad prominou – to už podruhé za sebou nandali mladé krvi. „Jsme šťastní, že nás při tom netrefil šlak, protože jsme byli trošku přehřátí. Startoval jsem z posledního místa a byli to nervy. Ale tu druhou hodinu, co jsme každý jezdili, jsme si užívali v pohodě,“ usmíval se v cíli Petr Svoboda, jenž se střídal s Liborem Mertou. Pokud dvojice udrží formu i v Mostě, má reálnou šanci získat titul.

Ve třídě litrových superbiků si pohár za třetí místo odnesli borci z ELIT Endurance Team. Původně tříčlenná stáj se po havárii Aleše Netáhla v kvalifikačním tréninku zúžila na dva jezdce. „Byl špatný tlak v pneumatice, ta se přehřála a v rychlé zatáčce mně motorka podklouzla,“ konstatoval zklamaný Aleš vedle zničené motorky. Psychická i fyzická tíha se tedy rozložila jen mezi Jiřího Horského a Romana Tochora. Třebaže jim v závěru zlobil motocykl a horko špatně snášeli, třetí příčku udrželi.

Na druhé pozici byla klasifikována stáj UFO Racing Team ve žlutobílém zbarvení. Do závodu startoval Petr Sodomka a čtyři kola stíhal největšího soupeře tým WORKSHOP Racing Kralupy. „Ale pak jsem udělal chybu. Podřadil jsem a propadl se o nějakých 15 vteřin. Navíc jsme přišli na to, že se nám rozpadla převodovka. Tudíž pojedeme na náhradní,“ osvětlil plán Petr.

Náhradní motorka z druhého týmu UFO Racing Team II se později stala předmětem mnoha diskuzí, byť její použití nebylo v danou chvíli v rozporu s pravidly. „S UFO I jsem jel poprvé a výsledek je myslím dobrý, i přes potíže s technikou a pravidly,“ řekl druhý jezdec Tomáš Sodomka.

Triumf v Přeboru ČR si počtvrté v sezóně odnesla stáj WORKSHOP Racing Kralupy. Dvojice Roman Čermák a Lukáš Kochman směle vykračuje vstříc titulu. „V tomto počasí jsme vítězství vůbec nečekali, hlavně ve dvou lidech. Naštěstí všechno fungovalo. Náš perfektní mechanik skvěle připravil motorky a nic se nerozbilo,“ radoval se Roman Čermák.


Mistrovství ČR

V kategorii MČR třídy supersportů bylo rozložení sil jasné už před startem. Souboj týmů Zebra Racing a MBR Team dopadl v předchozích čtyřech závodech vždy ve prospěch Zeber a Pannoniaring nebyl výjimkou. Pepa Pončík rychlým startem převzal celkové vedení a poklidným tempem udržoval rozestup mezi druhým Petrem Kolůchem. „Párkrát jsem se ohlédl a viděl jsem, že je Kolda za mnou. Původně jsem mu chtěl utíkat, ale bylo to zbytečné a jen jsem si kontroloval náskok. Jel jsem rychlou a uklidněnou jízdou, nic křečovitého. Chtěl jsem udržet první místo, abych mohl Koldovi říci, že mu to zase nevyšlo,“ smál se Pepa po střídání.

Čtyřčlenný tým Zeber ve složení Pepa Pončík, Tomáš Skýva, Štěpán Jelínek a Pavel Kabát zaslouženě vyhrál svou třídu a v celkovém hodnocení vybojoval výtečné třetí místo. „Když člověk v 52 letech bojuje o titul Mistra republiky a závod se povede tak jako dnes, je to úžasné,“ rozplýval se nad výborným výkonem týmu Pavel Kabát. „Jediné, co nás trápí, je slabá účast v supersportech. Doufám, že se to do příštího roku podaří dořešit, aby naše výsledky měly patřičný dopad a bylo s kým závodit. Dnes jelo dohromady 19 týmů a to je škoda, protože takové závody jako dnes, se rodí dvakrát, třikrát za sezónu a ty lidi toho nevyužívají. Motorkáři závodí po silnicích v plné síle, ale na okruhu je jich hrozně málo.“

Ačkoliv Daniel Brož, Martin Odstrčil, Martin Sámek a Zbyněk Soukup z týmu MBR převzali poháry za druhé místo, čelili nepříjemnostem s motorkou. „Našemu nejrychlejšímu jezdci Danovi po dvou dnešních pádech v tréninku a ve vedlejším závodě upadla řadička. Ztratili jsme dvě kola a to se těžko dohání. S dobrým celkovým výsledkem nemůžeme počítat,“ posteskl si Martin Odstrčil. Na druhou stranu, jak poznamenal kolega Martin Sámek, všichni odváděli stoprocentní výkon. „Chyběly nám síly v závodě, ale dojeli jsme a všechno to dopadlo dobře.“

Třída litrů MČR nabídla pozoruhodnou a napínavou bitvu favorizovaného týmu Old Stars Team Slovakia a obhájců titulu HKT Racing. Trojice Slováků Martin Čermák, Peter Duchyňa a Peter Jaroš bývá zpravidla pro Petra Kolůcha a Jana Táborského nedostižnou metou, nicméně na Pannoniaringu se karty pozvolna obracely.

Petra Kolůch svými časy v úvodu závodu dal jasnou zprávu zkušeným Old Stars, že jediným cílem HKT je vítězství. V momentě technických problémů Petra Čermáka se šance na kýžený triumf zvýšila a bitva o vedení dostala dramatický spád. „Martinovi odešel regulátor a motorka se uvařila. Proto musel střídat. Spadli jsme dolů, ale doufáme v postup na vyšší příčky,“ vysvětloval po první hodině Peter Duchyňa. V té době se už po okruhu proháněl Honza Táborský a svižným tempem udržoval čelo závodu.

Old Stars po krůčcích stahovali ztrátu a pokoušeli se zvrátit výsledek ve svůj prospěch. Najednou Martina podruhé v závodě navštívil technický šotek a přiměl ho předčasně navštívit boxy. „Motorka mi znovu vypověděla službu. Proto jsem si vzal motorku Petera Jaroše a překvapivě jsem s ní zajížděl ještě lepší časy. Po hodině jízdy mě z ní museli sundávat. Už jsem to absolutně nezvládal,“ popisoval krušné momenty Martin, jenž na druhé střídání nepustil Petera Jaroše za řídítka. „Já jsem rád, že jsem mohl po nehodě na Slovakiaringu vůbec nastoupit,“ vysvětloval Peter.

Stejně jako u Old Stars, i v prostorách týmu HKT panovala nervozita. Na Petra Kolůcha čekala třetí jízda a známky vyčerpání na něm byly na první pohled patrné. „Asi je to na mně trochu vidět, že je člověk kantáre,“ sdělil v židli odpočívající Kolda. Na otázku, jaké pocity ho přepadají před třetí a poslední jízdou, s pousmáním odpověděl. „To mě strašně děsí, ale musím. Máme to dobře rozjeté a chci to dotáhnout do konce. To je vždy silnější než únava.“

Nakonec rozhodly poslední zastávky v boxech. Pouze šestivteřinová ztráta HKT na Old Stars se po výměně jezdců rozrostla na 22 vteřin kvůli snad až příliš rychlé jízdě členů Old Stars po pitlane. Petr Kolůch zprvu tahal, ale kvůli velké ztrátě raději zvolnil a motorku bezpečně dovezl do cíle na druhém místě.

„Dnes to bylo hodně náročné hlavně na kondici, ale zvládli jsme to. Mám radost a těšíme se do Mostu,“ radoval se vítězný Peter Duchyňa.

U HKT byli s druhým místem více méně spokojeni. Ovšem s vědomím reálné šance na prvenství se radost mísila se zklamáním. „ Závod byl obtížný, podmínky extrémní. Jeli jsme ve dvou, takže jsme na dráze strávili spoustu času a bylo to hodně vysilující. Jeli jsme rychle, ale Old Stars ještě rychleji,“ řekl Honza Táborský, který s Petrem Kolůchem ještě neztrácí naději na zisk titulu mistrů ČR.

Přetahování o pozice neprobíhalo jen na čele. I ostatní týmy litrových superbiků se snažily využít výhod z nastolených podmínek. Nejlépe se to povedlo týmu Moto Robert. Loňští vicemistři Petr Pastor, Alan Krecar a Robert Papežík se bodově dotáhli na třetí Bikes4Life. Těm se tentokrát nedařilo a páté místo bylo pro Miloše Hlaváčka a Miroslava Kubrichta maximem.

Na posledním šestém místě se ztrátou deseti kol dojel Czech Road Racing. V prvního hodině zněl Radek Gabera z Czech Road ještě optimisticky: „Motorka funguje bez problému, spíš jezdec má malinko nedostatky a měl by se dostat do kondice jako motorka.“ Bohužel dva pády strhly Radka a jeho kolegy Martina Mrugalu a Petra Chalupu na poslední místo.

Cíl neviděl jediný tým. Letos snad už nikoho nepřekvapí, že se jedná o HR Racing Team. Rychlou trojici ve složení Miroslav Grochal, Richard Bilík a Roman Michalák provází závod od závodu smůla. „Jedeme tři na dvou motocyklech. Motorka zatím funguje, obuli jsme nové pneumatiky tak snad nedopadneme hůř, jak na ostatních závodech. Tato sezóna se nám vůbec nevyvedla,“ naříkal Richard. Po dvou hodinách a 20 minutách tým HR Racing definitivně zmizel z dráhy a kluci mohli začít balit.

Na první pohled se průběžné hodnocení všech šampionátu zdá jednoznačné. Jenže v Mostě se délka závodu natáhne na šest hodin a počet udělovaných bodů se rozroste. Tudíž nikdo si nemůže být jist svým vedením a naopak pokulhávající týmy stále mohou doufat v titul. O tom, kdo se stane Mistrem ČR a šampiónem Přeboru ČR se dozvíme 11.9. na okruhu Autodrom Most.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist