S bratry Smržovými nejen o závodění

Český závodník Jakub Smrž je součástí britského šampionátu superbikových motocyklů, kde závodí jako jediný Čech a zároveň jediný jezdec na stroji italského výrobce Ducati. Do letošního ročníku nastoupil s týmem Moto Rapido Lloyds British Ducati a zatím absolvoval tři úvodní podniky. Matěj Smrž závodí v mezinárodním mistrovství Německa IDM, kde je jezdcem superbikového týmu Wilbers BMW Racing. Letošní ročník je jeho premiérou v sedle BMW a po prvním kole seriálu mu patří průběžná pátá příčka. Bratři Smržové také pracují s mládeží a ve své jezdecké akademii hledají nové talenty, kterým můžou pomoci v cestě za jejich snem stát se motocyklovým závodníkem.

S bratry Smržovými nejen o závodění
V tuto chvíli ale oba věnují velkou pozornost svému vlastnímu závodění a proto jak Jakub Smrž, tak jeho bratr Matěj Smrž jsou dva velmi zaneprázdnění mladí lidé. Není snadné najít volnou chvilku v jejich nabitém programu. Nám se ale podařilo mluvit s oběma najednou a díky tomu můžeme nahlédnout nejen do světa závodění, kterého jsou oba bratři součástí, a značka Smrž je již v mnoha ohledech velmi dobře zaběhnutá, ale také na to, jaká byla například jejich příprava na letošní sezonu, jaké jsou jejich plány pro tento rok nebo do budoucna vůbec a co dělají, když třeba zrovna nezávodí.

V rozhovoru pro Motorkari.cz odpovídal na tyto a další podobné otázky superbikový závodník #25 Matěj Smrž, jezdec německého seriálu IDM a #96 Jakub Smrž, jezdec britského šampionátu superbiků BSB.
Jak probíhala příprava na letošní sezonu? Trávili jste víc času v tělocvičně posilováním nebo máte jiný recept jak získat do nové sezony potřebnou kondici?
Jakub Smrž: „Letošní příprava byla podle mě velice kvalitní. Především v tom, že jsme s bráchou byli přes zimu po dlouhé době spolu a mohli jsme i společně trénovat. Ale nic převratného, část se odehrávala v tělocvičně, část venku, část na badmintonu a k tomu samozřejmě rehabilitace a specializované cviky. Podle mého názoru byla letošní příprava zase o něco lepší a fyzicky jsem na tom velice dobře.“

Matěj Smrž: „Příprava na letošní sezónu byla určitě velmi kvalitní. Začal jsme naplno už v listopadu a až do odjezdu na testy jsme trénoval v průměru osmkrát týdně, zhruba hodinu denně. Kromě toho, že jsme po dlouhé době trénovali společně s Kubou, vytvořili jsme kolem sebe zdravou partu kluků, také sportovců a trénink byl tak o to zábavnější. Také jsem si dal záležet na tom co jím a kdy jím, inspiroval jsem se jednou nejmenovanou knížkou a během zimy jsem tak dokázal zhubnout skoro sedm kilo. Rozhodně si myslím, že fyzicky jsme na tom s Kubou velmi dobře. Byl jsem na fyzických testech v půlce ledna a nyní před prvním závodem a to samé se mi také potvrdilo 'Na papíře'.“
Stačili jste si během zimní přestávky odpočinout a doléčit zranění z předchozích ročníků?
Jakub: „Já jsem měl loni zlomené zápěstí, ale před začátkem zimní přípravy jsem byl prakticky v pořádku a mohl jsem hned po skončení sezóny 2014 začít trénovat naplno.“

Matěj: „Já jsem neměl moc co léčit, ale určitě nám oběma pomohla pravidelná návštěva rehabilitačního centra, kde jsme preventivně řešili běžné bolesti 'obyčejných' lidí a také jsme cvičili cviky, kterými jsme tak předcházeli bolestem zad a podobně. O odpočinku určitě nemůže být řeč, na odpočinek mají podle mého názoru lidé čas až v důchodu … :-)“

Do letošního ročníku IDM Superbike Matěj nastupuje s motocyklem německého výrobce BMW. Jak výrazná je to změna ve srovnání s předchozím působení u Yamahy? Měl jste možnost si nový motocykl vyzkoušet před začátkem sezony?
Matěj: „Změna to je rozhodně veliká a zásadní. Motor BMW funguje úplně v jiných otáčkách, nárůst výkonu přichází daleko později, ale o to agresivněji a chování motorky je také velmi jiné. K tomu všemu se po pěti letech vracím na pneumatiky Pirelli, které fungují mnohem lépe. Najít v tohle všechno důvěru chvilku potrvá, ale věřím tomu, že to bude fungovat. Po prvních testech v Almerii a nyní po testech na Lausitzu a prvním podniku IDM mám na BMW necelých 1800 kilometrů a jsem zatím velmi spokojený.“
Jakub v letošním seriálu BSB pokračuje s italskou značkou Ducati, ale tým není úplně stejný s jakým závodil loni. Co všechno se změnilo? Dá se říct, že pokračovat na stejné motorce je relativně lepší pozice než v případě Matěje, který změnil jak motorku tak tým nebo každá změna může jezdce posunout dál?
Jakub: „Tým je po personální stránce v podstatě stejný jako loni, ale nyní už vše pod hlavičkou Moto Rapido, což jsou ti, kteří se loni technicky starali o chod týmu, vlastnili motorku a další vybavení. Jinak řečeno Millsport byl jen někdo, kdo to platil a měl na to najaté lidi. Já jsem určitě rád, že jsem zůstal na Ducati. Loni jsme celou sezónu něco zkoušeli a vyvíjeli a pak jsem si ještě zlomil zápěstí. Letošní motorka je jiná, než ta loňská. Nejedná se o úplně jinou motorku, ale kromě výkonu je vylepšený podvozek, věci na geometrii a rozložení váhy.“

Matěj: „Změna k lepšímu určitě. Řekl bych, že oba jsme si oproti loňskému roku polepšili, doufám tedy, že výsledky budou také lepší. Já osobně se prozatím pořád s týmem i motorkou sžívám, ale při každém výjezdu na dráhu se cítím sebejistěji a neustále zrychlujeme.“
V letošním ročníku IDM už Matěji nejste jediným českým závodníkem na startu třídy Superbike. Je to výhoda mít za soupeře krajana nebo je lepší závodit v prostředí, jaké třeba nabízí seriál BSB Jakubovi, to znamená status jediného Čecha v soutěži?
Matěj: „O tomhle jsem nikdy nepřemýšlel. Každý soupeř je pro mě stejný a jakou má národnost je mi jedno. Spíš se zajímám o to, kdo je jak rychlý a pokud je někdo rychlejší, tak mě zajímá co se od něj mohu na dráze naučit.“

Jak prestižní je pro vás závodění v mezinárodním mistrovství Německa a v britském superbikovém seriálu? Co se vám na jednotlivých šampionátech líbí, co třeba méně? Jak vnímáte propagaci jednotlivých mistrovství včetně možnosti je sledovat v televizi?
Jakub: „Propagace BSB funguje výborně o čemž svědčí sledovanost v televizi a návštěvnost. Navíc i po jezdecké stránce, protože je nás skoro čtyřicet jezdců na startu a minimálně patnáct lidí je hodně rychlých, řekněme na úrovni WSBK.“

Matěj: „Německý šampionát prožívá trochu revoluční období. Před dvěma lety se o znovuoživení postaral nový majitel a řekl bych, že nyní se teprve ukazuje, jak tvrdě na tom pracují. SUPERBIKE*IDM půjde rozhodně nahoru, což jen dokazuje zájem o tento šampionát a plně naplněná startovní pole v základních třídách. O kvalitě jezdců v IDM nemůže být pochyb. V superbicích je kolem deseti jezdců co mají zkušenosti z mistrovství světa.“
Pokud by byla šance závodit jako bráchové společně, kde by to bylo? Britský šampionát, německý, španělský, MS Superbike … ?
Jakub: „To záleží na hodně věcech. V dohledné době má brácha svoje v IDM a já v BSB. Co ale bude v budoucnu se uvidí.“

Matěj: „Je hezké mít sny, ale pro život je třeba držet se reality. Já i Kuba budeme jezdit takový šampionát, ve kterém budeme schopni dosahovat dobrých výsledků a nebudeme se muset strachovat, že když nepřineseme 'zlaťáky', tak půjde na naše místo někdo jiný. Všechno je možné, ale pokud to není zaplacená sedačka, odvíjí se to pouze od výsledků jezdce.“

Jak velký přetlak jezdců je v britském a německém šampionátu? Je těžké se tam jako Čech dostat, aby bylo možné se vůbec nějak prosadit a ukázat, že na to třeba mám?
Jakub: „Do BSB může prakticky jakýkoliv jezdec i Čech, ale bohužel devadesát procent jezdců je tam jen za předpokladu, že do týmu přinesou peníze. To je systém, který odmítáme a ani nejsme v situaci, že bychom někam chtěli a mohli nosit peníze. Závodit budeme jen pokud nás to bude živit. Je to všeobecně trochu divný systém, neumím si představit, že by většina fotbalistů nebo hokejistů musela platit za to, že budou hrát nějakou vrcholnou soutěž.“

Matěj: „Souhlasím s tím, co řekl Kuba. Je to složité téma a popravdě se mi o něm ani nechce moc psát. Každý ať to dělá sám jak uzná za vhodné. My se ale dlouhodobě netajíme tím, že za ježdění na motorce by měl být každý jezdec odměněn stejně, jako je každý mechanik odměněn za šroubování. Ale jak jsem řekl, není to na jednu odpověď, tím se nic nevysvětlí.“
Uvažovali jste někdy o možnosti být stálým jezdcem některého z týmů vytrvalostního mistrovství světa? Jet takové závody jako 24Hodin Le Mans nebo osmihodinovku v Suzuce?
Jakub: „Já už mám za sebou 24h Le Mans a 8h v Suzuce a Kataru. Jsou to velice zajímavé závody a vládne tam úplně jiná atmosféra, ale zatím mě to neláká. Respektive se snažím dávat sto procent do toho, kde momentálně závodím a jestli mě to časem zavane do endurance, to nelze předem vyloučit. Měl jsem v průběhu posledních let několik zajímavých nabídek a zatím úspěšně odmítám :-)“

Matěj: „Já jsem na tom stejně jako Kuba, jen s tím rozdílem, že jsem ještě ve vytrvalostních závodech nestartoval ani jednou. Do té doby, co budu u týmu Wilbers BMW Racing se to ani nezmění, tuto možnost můj tým nepřipouští. A co bude někdy v dalekém budoucnu nevím, ale proč ne. Zkusit se má všechno a jak napsal Kuba, závody jsou to krásné. Zase úplně jiné jak klasické sprinty, ale rozhodně velmi zajímavé.“
Právě nedávno jsem měl možnost mluvit s Damianem Cudlinem a Brockem Parkesem. Oba vás samozřejmě znají a chválí jako kvalitní závodníky. Jak je to s kamarádstvím v paddocku německého a britského šampionátu? Máte možnost si třeba s některým z jezdců sednout a pokecat nebo je to dnes čistě jen o závodění a na ostatní už nezbývá čas?
Jakub: „Na závodech není moc čas, je to jen takové zastavení se na chvíli v depu, ale většina závodníků spolu vychází dobře.“

Matěj: „Občas se s pár kluky setkáme u nějakého obytňáku nebo u boxů a prohodíme pár slov. Nikdy to nejsou rozsáhlé rozhovory na kamarádské úrovni, na to opravdu na závodech není čas. Ale ano, se všemi jezdci vycházím dobře a preferuji každého pozdravit, na každého se usmát a když si chce někdo povídat, tak proč ne. Zrovna s Brockem a Damem jsem mluvil v Almerii na testech a kupodivu jsme řešili jen dvě témata ... motorky a ženský :-)“
Sezona britských superbiků odstartovala prvním podnikem v Donington Parku. Po předsezonním testování byla očekávání od Jakuba celkem vysoká, pak ale přišel pád v prvním tréninku a technické problémy, které ovlivnily zbytek závodního víkendu. Jak hodnotíte tuto první misi?
Jakub: „Začátek sezóny začal nejhorším možným způsobem. V Doningtonu to byly problémy s motorkou po pádu v prvním tréninku, což se ale nedá nikomu dávat za vinu. Na závody už byla pojízdná, ale po chybějících dvou dnech ježdění a nastavování nefungovalo nic jak mělo - ani já a ani motorka. Takže jsem to prakticky jen odjezdil a shromažďoval data. Na základě těch jsme udělali velké změny pro další závod v Brands Hatch Indy. Celý víkend probíhal parádně, motorka byla fantastická, o čemž svědčily a výsledky v trénincích. Pak ale nastal zásadní problém a to pád v první jízdě a více méně v obou jízdách špatný starty. Loni jsme se celej rok dostávali k nastavení spojky a elektroniky. Letos jsem měl všechny tréninkový starty dobrý, jenže pak v závodech tragédie. Takže to není problém techniky startu, že bych to neuměl, ale prostě to neumím tehdy, když o něco jde a intenzivně na tom s pomocí některých fundovaných lidí pracuji, aby se to co nejdřív zlepšilo. Je to škoda, protože rychlost i závodní tempo mám na umístění na stupních. Mrzí mě to, stejně jako spoustu dalších lidí, včetně fanoušků a makám na tom … .“
S jakým cílem Jakube nastupujete do letošní sezony a s jakým cílem nastupuje váš současný tým Moto Rapido Lloyds British Ducati? Jak vidí letošní ročník BSB bratr Matěj?
Jakub: „Cíl je dostat se do Showdownu, takže Top6 před posledními třemi víkendy a co nejčastěji bojovat o bednu. Více méně nám k tomu nic nechybí, jen vylepšit starty v „závodním“ režimu.“

Matěj: „Tým je to velmi dobrý s dobrými lidmi. Motorky jsou připravené také velmi dobře a pneumatiky v šampipnátu jsou jednotné, což já schvaluji. U Kuby je důležité vyřešit problém se startem a prvním kolem. Když tuto chybu Kuba společně s týmem odstraní, můžou se tak stát hlavním hráčem na poli BSB."
Jaké jsou pro letošní ročník IDM Matěji vaše ambice s novým týmem a jaké by podle Jakuba třeba mohly být?
Jakub: „Já doufám, že Mates bude opět patřit mezi špičku, ale na druhou stranu se to takhle před sezónou nedá odhadnout. Jede v novém týmu a na nové motorce. Ambice by určitě měly být vysoké a to jsou, což je základ úspěchu :-)“

Matěj: „Můj cíl je jednoduchý, pracovat dobře! Nedokážu říct, jestli budu celkově první a nebo pátý, ale musím pro dobrý výsledek udělat maximum. Začal jsem kvalitní zimní přípravou a budu pokračovat i v sezóně. Budu se maximálně soustředit na jízdu a pracovat s týmem na dobrém nastavení. Když se všechny věci sejdou, můžu být úspěšný.“

V případě mistrovství IDM Superbike lze pro letošní rok předpokládat jak vysokou úroveň konkurence? Máme počítat s podobně napínavými a vyrovnanými závody jak v případě britských superbiků nebo budeme chytřejší až po pár úvodních kolech sezony?
Matěj: „Na startu je hodně jezdců a rozhodně se jedná o rychlou a vyrovanou sérii. Jak to bývá obvyklé, startovní pole naší třídy je rozdělené do dvou kubatur - Superbiky a Superstocky. Jsem si ale jistý, že Superstocky mohou zamíchat pořadím Superbiků. Mezi motocykly těchto dvou tříd nejsou tak markantní rozdíly. O tom se bylo možné také přesvědčit při prvním závodě, kdy jsem například v první jízdě dojel šestý za jezdcem na STK motorce. Jednalo se o Yamahu a rozhodně na rovině nebyla pomalejší. To samé platí i o ostatních značkách v případě třídy Superstock.“
Matěj má v této chvíli za sebou první závod na Lausitzringu, Jakub absolvoval třetí podnik sezony BSB. Jak hodnotíte své výkony z úvodu letošního ročníku?
Jakub: „Co se týče rychlosti, tak moje výkony nejsou špatné. Bohužel tomu ale chybí zásadní věc a to jsou výsledky a body. První víkend už jsem hodnotil. Pád v prvním tréninku a tím zkažený celý víkend. Druhý závodní víkend pád v první jízdě a zase závodní den o ničem a poslední závody v Oultonu už byly jen odrazem tlaku z úvodních nepovedených závodů a to navíc na okruhu, kde pořád nemám potřebnou rychlost. Přijet do Oultonu po nějakých dobrých výsledcích, asi by ten víkend vypadal úplně jinak. Ale takové už jsou závody a v pauze, kterou nyní máme je třeba pokračovat v tréninku a pak zatnout zuby a udělat v nadcházejících závodech vše pro to, aby se začátek sezóny otočil.“

Matěj: „Páté a šesté místo není na začátek špatné. Celkově jsem pátý a mám jednadvacet bodů, což není zlé. Je samozřejmě hezké být na stupni vítězů, ale to zatím nebylo reálné a tak jsme s týmem stanovili cíl dvakrát do šestého místa a to se povedlo. K boji o bednu mi ještě chybí zkušenosti s motorkou a potřebuji získat větší důvěru v pneumatiky, které mají větší potenciál než jsem prozatím využil při prvních závodech. Já i tým jsme si ale splnili cíl pro začátek sezóny, takže nyní panuje spokojenost. Tvrdě ale makáme a samozřejmě chceme bojovat na úplné špici, tím se netajím.“
Když bratři Smržové nezávodí, co je hlavní náplní jejich práce?
Jakub: „Věnujeme se hlavně tréninku a přípravě na závody, rodině a firmě. Kromě toho mezi naše aktivity patří Smrž Academy, kde se snažíme pracovat na výchově dalších talentů české silnice. Je to běh na dlouhou trať, ale snad to časem přinese ovoce.“

Matěj: „Já osobně, když nezávodím, tak se v první řadě věnuji přípravě na závody. A to jak fyzické, tak administraci, které není málo. Dále docházím prakticky denně do rodinné firmy. Nyní už nemáme pouze prodejnu s motocykly a servis, ale máme také autoservis a organizace s tím spojená zabere hodně času. K tomu ještě děláme Smrž Academy pro začínající závodníky. Největší podíl má na tom ale taťka, bez kterého by to nebylo možné, jelikož jsme často pryč. S Kubou docházíme na tréninky jen když nám to čas dovolí (trenéři jízdy), ale největší autoritou ve Smrž Academy je rozhodně táta. Máme i další projekty, takže práce není rozhodně málo, ale na druhou stranu si neumím představit, co bych bez práce dělal. Ano, rozhodně by mi zbývalo víc času na rodinu. To je asi to jediné dobré, pokud by už člověk opravdu neměl co dělat.“
Plánujete do budoucna třeba vlastní závodní tým?
Jakub: „Určitě by to nebylo špatný, máme na to dost zkušeností a kontaktů, ale zatím se snažíme dávat veškerou energii do svého závodění a až jezdit nebudeme, tak můžeme pomýšlet na to, jak v naší kariéře pokračovat pasivně.“

Matěj: „Ano, umím si představit mít vlastní tým. Když mě motorky budou ještě bavit, a až nastane ta správná chvíle, tak proč ne. Víc jsem nad tím ale ještě nepřemýšlel.“
Když je ta možnost, co vzkážete svým fanouškům?
Jakub: „Rozhodně poděkovat za podporu a v mém případě poprosit o trpělivost, protože zatím rozhodně nenaplňuji očekávaní, a ty svoje už vůbec. Dělám ale maximum, aby se to zlepšilo a snad se výsledky co nejdřív dostaví. Každý má někdy období, že to prostě nejde, ale to k tomu holt patří a u nás to je bohužel víc vidět. Důležitý je postavit se k tomu čelem, neházet flintu do žita a dál makat … .“

Matěj: „Našim fanouškům děkuji za přízeň a přeji jim klidný a spokojený život :-)“

Děkuji za rozhovor a přeji oběma hodně štěstí.
.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.67
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist