Rozhovor s Jakubem Smržem

Dvaatřicetiletý český závodník Jakub Smrž bude u týmu Lloyds British Moto Rapido Ducati až do konce sezony nahrazen Anglo-Američanem Johnem Hopkinsem. Smrž si po nezaviněném pádu v Snettertonu zlomil palec a musel na operaci. Povaha zranění mu bohužel neumožnila začít závodit hned po operačním zásahu, takže byl do role náhradníka povolán Hopkins, který později Smrže nahradil definitivně.

Rozhovor s Jakubem Smržem

V mistrovství britských superbiků Jakub Smrž závodil od roku 2012. První závod jel v Assenu a do letošního roku absolvoval celkem jednapadesát závodů s jedním startem z pole position. Letos to byl jeho druhý rok s Ducati, tentokrát v barvách stáje Lloyds British Moto Rapido Ducati.

Jakub Smrž je zkušený závodník, vždy dobře reprezentoval Českou republiku a myslím, že není nikdo, kdo by ho nechtěl vidět co nejdřív podepisovat novou smlouvu. Fanoušků má Jakub určitě dost a může se těšit na jejich podporu. Vždyť být fanouškem tohoto sportu přece není jen o výsledcích, ale také o lidech, respektu a porozumění.

V rozhovoru pro web Motorkáři.cz jsme se Jakuba zeptali na pár věcí, které souvisí s jeho působením u týmu Lloyds British Moto Rapido Ducati a letošní sezonou BSB vůbec.

Loňský ročník BSB jste uzavřel celkově patnáctý s nejlepším umístěním v podobě šestého místa a jedním startem z pole position. Letos to bylo od začátku roku trošku trápení. Co bylo jinak ve srovnání s loňským ročníkem?
Jakub Smrž: „Na letošek byla nová motorka, dalo by se říct loňská motorka WSBK, ale upravená podle technických pravidel BSB. A samozřejmě k tomu si tým dodělával svou elektroniku, která je v BSB jednotná. Začátek sezóny byl hodně složitej. Testovali jsme pouze čtyři dny ve Španělsku a vše začalo špatně už první den na prvním závodě, kdy motorka při pádu ve volném tréninku prolítla blátem a dva dny nefungovala. Měnily se všechny možný komponenty a poprvé jsem se svezl až v nedělním warm upu. Závody jsem tak absolvoval na nenastavené motorce. Druhý víkend už byl lepší, první řada na roštu, dobré závodní tempo a pak těžký pád v první jízdě, takže zase dvakrát nula. A Oulton Park průměrná kvalifikace, bohužel starty o ničem, takže bez šance na rozumnej výsledek. Pak jsme měli v Snettertonu testy a několik týdnů na to na stejné trati závody. Od Ducati jsme dostali novou spojku, kompletně jsme překopali nastavení motorky a poprvé jsem byl s moorkou opravdu spokojen. Jenže pak přišla v kvalifikaci rána zezadu a byl konec.“

Sezona 2015 měla být o spolupráci s Ducati Corse a možnosti čerpat informace přímo z prostředí mistrovství světa superbiků. Jak přesně to vypadalo v praxi?
Jakub Smrž: „Kromě motorky přímo z fabriky jsme měli možnost probírat veškerá data a nastavení. Ale na druhou stranu je třeba chápat, že data jsou jedna věc, jenže Panigale v BSB používá jinou elektroniku, bez kontroly trakce, a zároveň i úplně jinou strategii nastavení motorové brzdy, takže spousta věcí v nastavení se při různé elektronice chová úplně jinak. Vazby s Ducati nám ale pomohly. Změny na Snetterton jsem si přivezl z IDM, kde jsem se byl podívat na bráchu. Při té příležitosti jsem tam odchytl Ernesta Marinelliho a s ním jsem probral veškeré moje problémy s motorkou a došli jsme společně ke změnám, které je třeba udělat. Jediné co této spolupráci trochu vyčítám je dodání nové spojky, která byla až na čtvrté závody a hrála možná největší roli v předchozích neúspěších. Jen pro informaci čtenářům, problém spojky byl ten, že veškerá její funkce probíhala na asi pěti milimetrech a kdo jezdí na motorce dokáže posoudit, že takový krok spojky se při ostrém startu kontrolovat nedá.“

Dá se říct, že první polovina sezony byla o vývoji nebo sladění techniky, což mělo přinést požadované výsledky až ve druhé polovině roku?
Jakub Smrž: „Samozřejmě jsme chtěli být vepředu už od začátku sezóny, ale bohužel věci a zlepšení nastavení, především pak zmíněná spojka, to vše trvalo déle než jsme čekali.“

Bohužel pro vás došlo ke zranění v tu nejméně vhodnou dobu. V kvalifikaci na okruhu v Snettertonu do vás zezadu najel jeden ze soupeřů a pádem došlo ke zranění palce, což bylo třeba operovat. Něco takového jste asi nečekal?
Jakub Smrž: „Bohužel přesně v tu nejhorší. Jak jsem už řekl, ve Snettertonu jsem byl z motorky nadšenej a tréninkové starty s novou spojkou byly z 0 na 100 kilometrů za hodinu pravidelně o 0,3 – 0,4 vteřiny lepší. Všechny tréninky jsem se pohyboval bezpečně do desítky, aniž bychom dávali ke konci tréninků nové gumy na závěrečné zlepšení času, jak to dělává většina týmů. Ale nadšení bohužel vydrželo jen do kvalifikace, kdy jsem doplatil na nesmyslné chování Victora Coxe.“

Když jste se dozvěděl, že vás po dobu rekonvalescence nahradí John Hopkins, co vám v tu chvíli prolétlo hlavou?
Jakub Smrž: „Prvotní informace byla ta, že až budu schopen, měli bychom jet oba. Ale samozřejmě od začátku jsem z celé situace neměl dobrej pocit, protože jsem věděl, že John je dobrej jezdec. Motorka funguje velice dobře a díky nové spojce nehrozí to, že by veškerá snaha z celého víkendu padla hned na startovní čáře. Takže mi bylo jasný, že zajede dobře.“

Nebylo už právě tehdy rozhodnuto, že do konce sezony pojede Američan, bez ohledu na to, zda závod dokončí první nebo poslední?
Jakub Smrž: „To nebylo. Rozhodlo se to až poté, co John zajel velice slušně. Řekněme, že po Brands Hatch se začalo řešit, co dál.“

V prohlášení týmu Lloyds British Moto Rapido Ducati můžeme číst, že si vaši práce váží a je jim líto, že nedokážou do šampionátu nasadit dva motocykly. Tato varianta skutečně byla ve hře?
Jakub Smrž: „Jak už jsem zmínil, to byla varianta, která měla být po mém uzdravení. Bohužel tým nemá prostředky a infrastrukturu, aby narychlo udělal zázemí pro druhou motorku. Šlo by to, ale na úkor kvality. A samozřejmě pokud je jedno místo, vše hraje do karet Johnovi, který nejen, že je v BSB velice oblíbený a ukázal se v dobrém světle, ale také za ním stojí nemalý energetický drink :-)“

„Jak to bylo vidět i z vyjádření týmu, nerozešli jsme se ve zlém a ani to nebylo natolik rozhodnutí týmu, jako spíš lidí, kteří to platí. A ti bohužel koukají úplně na jiné věci, než jestli za mého účinkování něco fungovalo nebo ne. Ale to k tomu patří a v mé kariéře to není poprvé, kdy něco nedopadlo tak, jak jsem si představoval. Některým odborníkům se to hodnotí velice snadno a snadno se hledají příčiny, proč něco jde či nejde. Ale nemají ani deset procent informací, co se děje v zákulisí a hlavně nemají ponětí, co obnáší jezdit nějaký z lepších šampionátů. Jedno jestli MotoGP, WSBK, BSB, IDM nebo cokoliv jiného ... . Vidí jen čísla ve výsledkové listině, která jsou dobrá nebo špatná nebo průměr. Ale to je asi tak všechno.“

„K tomu jsem se dostat nechtěl, ale tím, že to až na pár výjimek není zrovna úžasný rok pro české jezdce, tak se tahle připomínka docela nabízí. Kolikrát bych raději /stejně jako další čeští jezdci/ místo řešení problémů s nastavením, řešení problémů s týmem, bezvýchodných situací, zranění a několika hodin tréninku denně, seděl u počítače, ventiloval si svoje problémy a rozhazoval rozumy založené spíš na domněnkách než polopravdách (možná i informacích, které byly veřejně podané. Jenže podávají se jen takové, aby byly pro všechny dobře). Je třeba si uvědomit, že ať jsem to já, brácha, Abaja nebo další, děláme maximum, abychom jezdili co nejlépe. Nejen pro sebe samé, či sponzory a tým, ale i všechny co závody sledují! Ulevil jsem si a až dokončím tenhle rozhovor, půjdu si dát pravidelný 15km běh, abych u toho mohl přemýšlet, co příště udělat jinak, či líp :-)“

Jste závodníkem, který nemá za sebou podporu nějakého velkého sponzora, takže se nabízí otázka, jak to teď vypadá s vašim dalším působením v seriálu britský superbiků?
Jakub Smrž: „Celá tahle věc je mnohem složitější díky jiným vazbám a závazkům, kterým nikdo nezasvěcený nemůže porozumět, takže se může zdát snadné, jestli pojedu tam a nebo tam. Ale stručně řečeno řekněme, že nemůžu jet na čem bych chtěl, protože jinak by byla situace celkem jednoduše řešitelná. A vůbec to není o tom, mít velkého sponzora, nosit někam peníze není řešení a za takových okolností nechci a hlavně si ani nemůžu dovolit jezdit.“

Co operovaný palec? Kdyby teď náhodou zazvonil telefon … jste ve stavu, kdy můžete říct OK, usednout za řídítka a dát do toho maximum?
Jakub Smrž: „Telefon mi už zvonil, ale za prvé jde o to, o čem jsem se zmínil v předchozí odpovědi a také kvůli palci. Paradoxně je tohle zranění palce mnohem horší, než například loni operovaná tříštivá zlomenina zápěstí. Zápěstí bylo pevně přišroubované a na levé ruce jsem s ním ani nepotřeboval moc hýbat. Ale palcem se držím a přenáší se přes něj hodně síly, takže musí být stoprocentní. Zatím jsem ale neměl možnost zkusit to. Každopádně vím, že by to asi zatím byl veliký risk. V tuhle chvíli rehabilituji a fyzicky se připravuji, abych byl připraven, až se mi podaří najít řešení. Ale samozřejmě v tuhle fázi sezóny to není snadné, navíc s přihlédnutím na okolnosti, které jsem už zmínil. Něco řeším a to, jak to dopadne je zatím ve hvězdách.“

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 8x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist