Na novou výzvu je Matěj Smrž připraven

Český motocyklový závodník Matěj Smrž uzavřel kapitolu jezdce mezinárodního mistrovství Německa IDM Superbike a před sebou má nyní nepopsaný list nové kapitoly s názvem - MCE Insurance British Superbike Championship.

Minulý týden tým PR Racing oficiálně potvrdil do své sestavy českého závodníka Matěje Smrže. Ten pojede s motocyklem BMW, což je v boxech týmu novinka, protože ještě loni jeli Kawasaki. Jak k podpisu jednoleté smlouvy došlo a co všechno účast v BSB pro českého jezdce znamená, jsme se Matěje Smrže zeptali v rozhovoru pro web Motokáři.cz.

Koncem loňské sezony IDM Superbike bylo cílem nadále pokračovat v této sérii?
Matěj Smrž: „Již koncem sezóny, kdy bylo zřejmé, že u Wilberse to budoucnost nemá, jsem se začal pohlížet po jiných místech. Po posledním závodě IDM jsem se prakticky dohodl na sezóně 2016 s Denisem Hertrampfem, který provozuje první tým Suzuki. Očekávala se nová motorka a měl o mě zájem. Bohužel nakonec to s dodáním nové motorky nevypadalo vůbec dobře a z toho důvodu se DH rozhodl v sezóně 2016 úplně vynechat třídu Superbike a pojede jen Supersport. Další místo ve třídě Superbike v Německu nebylo možné sehnat, protože Top týmy jsou předem rozebrané a do slabšího týmu jsem jít nechtěl. Na přelomu roku jsem veškerá jednání v IDM ukončil a pokud by se nestalo něco nepředvídaného, IDM tím pro mě byla uzavřená kapitola. Alespoň pro rok 2016 … .“

Nakonec jsi zamířil do prestižní britské soutěže BSB. Jak k tomu došlo?
Matěj Smrž: „S týmem PR Racing jsem byl v kontaktu již delší dobu a věděl jsem, že se již v samém začátku rozhodují mezi mnou a Harmsem. Když mi před koncem roku 2015 řekli, že budou dále pokračovat s Harmsem, bral jsem to z jejich strany jako logické a pochopitelné řešení. Dále jsem už s týmem PR v kontaktu nebyl a jednal o jiných variantách. Nakonec se tým PR Racing ozval znovu a nebyl důvod cokoliv prodlužovat. Podmínky byly předem známé a “druhé kolo“ trvalo domluvit jen dva dny a vše bylo dohodnuto. Musím poděkovat hlavně Kubovi, který všechno řešil a nebýt jeho známostí a kontaktů v BSB, neměl bych asi moc šancí.“

Jak vnímáš skutečnost, že jsi součástí britského šampionátu superbiků?
Matěj Smrž: „Takhle nad tím nepřemýšlím. Snažím se to brát jako jakoukoliv jinou práci nebo jinak řečeno, jako jakékoliv jiné místo v jiném šampionátu. Ať jedeš kdekoliv, vždycky pro tebe sponzoři a tým dělají maximum a to samé musíš dělat i ty. Nejde si říkat že v IDM to není to TOP, tak to nebudeš dělat na sto procent a teď když jsem v BSB, tak se máčknu a budu se chovat a dělat věci jinak. Vždycky to musíš brát jako vrchol svého snažení a dělat pro to všechno. Za přestup z IDM do BSB jsem pochopitelně rád. Moc dobře si uvědomuji, že to bude sakra těžký! V BSB i dvacátej jezdec v poli jede hodně rychle a stejně tak dvacátej jezdec v poli skáče v Cadwellu se silniční motorkou metr do vzduchu ..., z toho je třeba vycházet! Neznamená to samozřejmě, že bych se něčeho bál, ale beru to vážně a s respektem.“

S motocyklem BMW si závodil loni v IDM. Teď dostaneš stejnou značku, ale asi to nebude úplně stejná motorka. Jak moc se liší superbikový stroj BMW pro BSB ve srovnání s motocyklem, který si sedlal v IDM?
Matěj Smrž: „Zásadní bude podvozek a geometrie motorky. V BSB je možné používat superbikové vidlice a brýle a superbikovou kyvnou vidlici s přepákováním, což by mělo být lepší a to v případě, že je všechno správně nastavené. V opačném případě to je horší než lepší. Lepší budou brzdy, opět stejné jako při WSBK. Elektronika se v BSB používá jednotná a bez kontroly trakce, takže asi těžší na naučení, ale stejné pro všechny. Informace které mám od Brookese, který jel loni jednou na divokou kartu IDM, tak pneumatiky v IDM jsou lepší než v BSB. V BSB se používají jen základní směsi SC1, SC2 a nikdo nic dalšího neřeší. V IDM je to hrozná laborace, tam si někdy ani nestihl vyzkoušet všechny varianty co jsi měl k dispozici. O ostatních rozdílech toho teď neřeknu víc až do chvíle než se na nové motorce svezu poprvé.“

Bratr Jakub letos pojede také s motocyklem BMW. Dá se říct, že je to minimálně v rámci možné výměny informací pro vás pro oba třeba určitá výhoda?
Matěj Smrž: „Určitě ano. Můžeme spolu řešit základní možnosti nastavení. Budeme používat i stejnou značku pérování, což je taky dobré. I tohle je jeden z důvodů, proč jsem dal přednost BMW u týmu PR Racing. Další obrovská výhoda je, že z letiště si každý nebudeme půjčovat svoje auto a pojedeme jedním – BMW alespoň zbudou nějaké kačky na pivo – Budvar :-)“

Nadcházející ročník bude mnohem intenzivnější také z pohledu závodních víkendů a celkového počtu odjetých závodů. Počítal si s takovou zátěží už třeba během zimní přípravy?
Matěj Smrž: „V zimní přípravě nejde počítat s menší nebo větší zátěží. Buď to lidově řečeno „flákáš“ a nebo se připravuješ naplno a potom je ti jedno, co přijde v sezóně za zátěž. Jak závody budu zvládat se uvidí, zřejmě budu potřebovat chvíli na to abych si zvykl na jiný harmonogram během víkendů, ale to se uvidí. Snad to nebude dramatická změna a když ano, přizpůsobím tomu tréninky časem to bude určitě OK.“

Budeš jediným jezdcem týmu Lloyd & Jones/PR Racing nebo je to tým s dvěma jezdci?
Matěj Smrž: „Prozatím nevím o druhém jezdci, ale může to být asi jakkoliv. Nemám s tím ale žádný problém, umím pracovat v týmu i s týmovým kolegou.“

Pro tebe je letošní ročník premiérou v britském šampionátu, tým zase nastupuje nově s BMW. Tento řekněme rok získávání zkušeností jak v případě jezdce, tak týmu lze považovat za výhodu v rámci přizpůsobení se novým poměrům?
Matěj Smrž: „Asi ano. Uvidíme po testování ve Španělsku, jak na tom skutečně budeme. Nyní opravdu neumím říct, kde v BSB bude moje místo. Rozhodně pro co nejlepší výsledek udělám maximum. Tým se musí sžít jak se mnou tak s motorkou. Já to stejné a ještě se musím naučit nové tratě.“

Naučit se všechny okruhy asi nebude snadné. Je mezi nimi přesto nějaký, na který se těšíš už teď až si ho vyzkoušíš?
Matěj Smrž: „To bude konkrétně asi největší oříšek. Znám pouze Assen. Dále z roku 2009 Doningon, z 2008 Brands Hatch GP a to je vše. Ostatní tratě pro mne budou nové. Těším se na každý okruh. Z některých asi budu mít stažený žaludek, ale těším se na všechny. Jsou věci, ze kterých má člověk v životě strach, ale i tak je chce vyzkoušet. To stejné prožívám já.“

Než v dubnu odstartuje sezona, jaký máte s týmem nejbližší program?
Matěj Smrž: „V březnu bych měl testovat ve Španělsku a vyzkoušet si motorku ještě před oficiálními testy BSB, které jsou koncem března. Jak bude probíhat test ve Španělsku a na jakých tratích se mám dozvědět v následujících dnech.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist