Kuba Smrž nejen o dosavadním závodění v Anglii

Český superbiker Kuba Smrž má za sebou šest jízd v seriálu BSB. Pro českého fanouška se zdají být jeho dosavadní výsledky zklamáním, neboť očekávali jistě od expilota MS-Superbike ověnčeného podiovými umístěními z WSBK minimálně stejné výsledky také v BSB a celkové umístění do Top-10 bere jako nezbytnou povinnost, ale zřejmě i v Top-6, tedy Showdown.

Takže Kubo proč "jen" takové výsledky? Přece jen pouze jednou v Top-10 je i dle mého názoru hodně málo?
"Rozhodně to není nic na vyhazování čepic. Je víc důvodů, proč to není podle mých, tvých a ani podle představ fanoušků. Změna týmu přišla hodně na poslední chvíli a sice jsme měli pár testovacích dní, ale za teplot 3-5 stupňů, částečně mokré trati, apod. Samozřejmě by to nebyl až takový problém, kdybych jako ostatní jezdci, které znám, aspoň někdy pořádně jezdil na čtyřválci. Celou svou čtyřtaktní kariéru jsem absolvoval na Ducati, kromě několika závodů na Aprilii. Nejen jiná charakteristika motoru, jiné chování podvozku a kromě hodně omezeného nastavení motorové brzdy, tak žádná pomocná elektronika. A to je momentálně asi největší problém, kde se pořád nemůžu na motorce najít. Ducati je známá tím, že je hodně stabilní při brzdění a v nájezdech, navíc jsme mohli nastavit motorovou brzdu přesně podle mých představ na různé zatáčky. Takže jednoduše by se můj zásadní problém dal vysvětlit tak, že na Hondu jsem moc agresivní na brzdy do pomalejších zatáček, zadní kolo je prakticky pořád ve vzduchu přičemž motorová brzda nefunguje jak má a já jsem všude dlouhej. Hlavně proto jsem v posledním závodě v Oulton Parku dojel dvakrát za top 10, když jsem v rozhodujících chvílích dvakrát probrzdil šikanu. Jinak to mohlo být sedmé místo před loňským vítězem Walkerem."

Do Showdown Ti chybí 23 bodů, dá se to dohnat?
"Určitě, v BSB to není skoro nic. Na začátku sezóny jsme si řekli, že než se na motorce budu cítit natolik dobře, abych mohl jet naplno, tak budeme dojíždět a sbírat jisté body. Všichni mají výpadky a na to, že jsem nezajel žádné extra výsledky, tak jsem pár bodů za top 6. A to je můj cíl !!!

Máš vlastně zajištěnou finančně celou sezónu?
"Spíš je důležitý, aby jí měl zajištěnou tým :-) Já jí mám zajištěnou především díky bráchovi, naší firmě Smrž-Moto a osobním sponzorům, samozřejmě ve smyslu živobytí. Rozhodnutí Splitlath-Redmond nám udělalo celkem čáru přes rozpočet, ale v tuhle chvíli je důležitý, že mám kde jet a v šampionátu, kde jsem chtěl jet, takže jsme začali sezónu a doufám, že se nám jí i podaří dojet. Ale v tuhle chvíli tým stále shání sponzory, aby nemusel vše dotovat ze svého a úroveň týmu a techniky mohla být na lepší úrovni."
Co tým a co motorka?
"Motorka je loňská a k tomu ještě Padgett koupil nějaký materiál z loňského WFR týmu. Zatím se stále učím s motorkou a s týmem v podstatě testujeme a zkoušíme různé díly a nastavení. Je to nekonečná práce, ale od prvního závodu jsme udělali velký krok kupředu. Tým bych spíš nazval partou nadšenců, pro které jsou závody život. Cítím se v týmu výborně. Clive Padgett a jeho rodina mi svým nadšením a obětováním vše pro závody hodně připomíná tátu a naší rodinu. Takže už kvůli tomu si myslím, že sezónu dojedem, i kdyby na jídlo nezbylo."

Jaký je třeba rozdíl mezi Hondou Lowese či Kiyonariho a tou Tvou?
"Kiyo a Alex mají nejnovější motorky s tovární podporou (v rámci BSB pravidel) a samozřejmě Samsung tým má o dost jiný rozpočet. Je znát, že nemáme takový výkon a maximálku jako Samsung Hondy, ale rozhodně to v tuhle chvíli není zásadní problém. Se stávající motorkou mám ještě hodně co zlepšovat!"

Myslíš si, že na okruzích, které znáš z jiných závodních seriálů, budou výsledky lepší?
"Od začátku sezóny se nejvíc těším, až pojedeme v Doningtonu, Silverstonu, Assenu nebo Brands Hatch GP. To jsou tratě, které znám a od kterých si hodně slibuji. Okruhy jako BH Indy, Thruxton a hlavně Oulton Park jsou především o znalosti tratí a v postatě celý víkend nejen zápasím s motorkou, ale učím se i trať. Navíc v Thruxtonu jsme kvůli počasí nejeli polovinu tréninků. V Oultonu za mnou po závodě přišel Chris Walker a se smíchem mi poděkoval, že jsem byl pár kol před koncem dlouhej v šíkaně, protože by nesnesl, aby ho porazil někdo, kdo byl v Oulton Parku poprvé. To mě potěšilo!"

V čem je vlastně specifika britských tratí? A "nebojíš" se na nich? Přece jen z televizního pohledu diváka zvyklého na široké tratě MotoGP či WSBK je to trochu šok. Pro jezdce taky?
"Kdo neviděl některé z okruhů Cadwell, Oulton, Thruxton nebo Knockhill, tak absolutně nemůže pochopit, o čem je řeč. To jsou tratě, kde v podstatě nejsou rovinky a když jsou, tak jsou tak hrbaté, že pořád stojíš na zadní brzdě, aby se ti nezvedalo přední kolo. Zatáčky přes horizont, kde jedeš 200 km/h s předním kolem ve vzduchu, skoro nikdy nebrzdíš po rovným, prostě žádnej čas na odpočinek. A jakmile dokonale neznáš každej metr okruhu, děláš chybu za chybou a absolutně ztrácíš rytmus a rychlost. Další věc je ta, že nikde nejsou moc únikový zóny, obrubníky jen někde, takže jedna chyba v blbou chvíli na blbým místě a je vymalováno. Teď už mám v Anglii něco odjeto a jen se mi potvrdila obtížnost seriálu BSB a kvality jezdců. Vůbec nelituju odmítnutí nabídky na CRT nebo ve WSBK, protože závodit v BSB je sice velká dřina, ale zároveň velká zábava."

       

Jak často jsi ve Velké Británii, co na to rodina?

"Lítám jen na závody nebo testy. Jinak jsem doma, trénuji, užívám si rodiny a alespoň na dálku pomáhám bráchovi. Z jihu Čech jsem přesídlil za přítelkyní Katkou do Zlína, kde momentálně bydlíme. Ale nemůžu si stěžovat, líbí se mi tady a nedávno jsem se dokonce začal spolupracovat se zlínskou firmou Roko-Motor, díky které jezdím Land Roverem, takže vlastně společně pracujeme na aklimatizaci v BSB ;-)"

Sleduješ aspoň z povzdálí WSBK a není Ti trochu líto, že tam nejsi?
"Když je volno, tak závody samozřejmě sleduju, ve WSBK paddocku jsem strávil hodně let. V Monze jsem i mohl jet u Pederciniho za zraněného Lundha, ale pokud by to nebylo na konkurence schopné motorce, tak to nemá smysl. Ale v tuhle chvíli mě ani trochu nemrzí rozhodnutí jet BSB, protože prakticky každý kdo ve WSBK dojede tak bere body. Konkurence schopných motorek je málo a už předem rozdané. A jezdit na 7. - 15. místě není to co chci, takže raději budu dělat maximum, abych jezdil vpředu v BSB. To když se mi povede, tak bude mnohem snažši najít takový tým ve WSBK, abych mohl vítězit. Ale uvidíme co se podaří Dorně udělat s WSBK a hlavně jak se bude dařit letos, abych mohl na 2014 přemýšlet o továrním BSB týmu. Nic není tak jednoduché, jak si většina čtenářů představuje..."
S Tvým bývalým týmovým spolujezdcem Sylvainem Guintolim jste byli na stejné výkonnostní úrovni a on vede šampionát. Co Ty na to?
"Sylvain byl výsledkově vždycky napřed. Nejen že měl k dispozici lepší lidi v týmu, ale jak jsem se s odstupem času dozvěděl, veškerý náš top materiál byl směřován k němu. Navíc hlavně loni, když byla někde na trati nějaká průserová situace, byl jsem tam zrovna i já (Assen, Donington, Silverstone, Aragon, ... ) Ale teď je alespoň vidět, jaký má vliv kvalitní tým a tovární motorka. Stačí si jen vzpomenout na to, že svůj druhý závod na Aprilii jsem dokázal dojet jen několik vteřin za top3 a to rozhodně nebyla tovární Aprilie. Když opomenu nadpůměrně dobré jezdce nebo ty horší, tak v motorkách je většina jezdců průměrných a pak už jen záleží na tom, jaké mají štěstí na týmy, motorky a na trati. Ale s tim nikdo nic neudělá, je třeba bojovat !!! Nejsme Anglie, Španělsko, Itálie, Japonsko, Francie nebo jiná ze zemí, kde se prodává velké množství motorek. Takže cesta k úspěchu v top šampionátech je hodně složitá, pokud ti jí někdo nedláždí penězma... "

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist