Britové poprvé mimo ostrovy

Do konce šampionátu "MCE Insurance British Superbike Championship 2012" chybí už pouze tři závody, tedy sedm finálových jízd. Tento závodní víkend se pojede premiérově poprvé mimo britské ostrovy, na "TT Circuit Van Drenthe" v nizozemském Assenu.

Kapitoly článku

British Superbike Championship je oficiální jméno pro britský superbikový šampionát, ve zkratce BSB. Dle hlavního sponzora se nyní jmenuje "MCE Insurance British Superbike Championship", neboť MCE je britská motocyklová pojišťovna. Společně se seriálem AMA-Superbike Championship patří BSB mezi dva nejprestižnější národní superbikové šampionáty.

V seriálu BSB se angažují velké motocyklové továrny jako Ducati, Honda, Yamaha, Kawasaki či Suzuki a to většinou s přímou podporou továren.
Britské superbiky slouží jako odrazový můstek do světových superbiků, zde sbírali zkušenosti pozdější mistři světa Neil Hodgson nebo Troy Bayliss, navíc z této série se i do závodů Grand-Prix dostalo mnoho dalších pilotů.

Průběh letošní sezony

Pro rok 2012 připravila organizace MSVR - pořadatel šampionátu - změny některých  předpisů s cílem připravit pro diváky ještě lepší podívanou. Mistrovství se zúčastní pouhých 32 jezdců, tedy 16 týmů se dvěma piloty. Tím se zdůraznila loajalita týmů, které už v BSB startovaly v předchozím období. Nové týmy, které by měly zájem startovat, si své místo na startovním roštu musí zakoupit od týmů stávajících.

Co se týká technických pravidel, tak všechny motocykly musí mít standartní ECU (Electronics control unit), a byla zakázána kontrola trakce.
Pokud se podíváme na nový tým Jakuba Smrže, tedy "Splitlath-Redmond" manažerů Johna Dimbylowa a Dereka Redmonda, tak ten používá používá motocykly Aprilia RSV4 1000 a do sezony 2012 původně nastoupil s jezdci Johnem Lavertym a Florianem Marinem. Mladý Francouz Marino ale po šesti odjetých závodních víkendech odešel jezdit mistrovství světa supersportů a nahradil ho Australan Mark Aitchison, který přišel ze světových superbiků od týmu Grillini Progea. Po osmi závodech ale skončil v týmu John Laverty a místo něho startoval ze seriálu IDM vyhozený Australan Troy Herfoss (25 let).

Tento nový Smržův týmový kolega z australského Goulburnu je ex-šampionem AMA ve třídě Supermoto (2008) a byl australským mistrem v kubatuře Supersport (2010 - vyhrál celkem 8 závodů). V loňské sezoně pak skončil celkově v australském šampionátu Superbike, letos závodil převážně v IDM a celkově se umístil jako sedmý. Během prvního tréninku na Sachsenringu byl ale Herfoss vyhozen ze stáje RAC Racing BMW, sedmý podnik musel vynechat a ve finále na Hockenheimringu pak hostoval za tým Honda Holzhauer Racing Promotion místo zraněného Arne Todeho.

Nyní v Assenu se tento tým představí ve složení Jakub Smrž a Troy Herfoss, který pojede letos už potřetí, tentokráte za zraněného Aitchisona, který nadále trpí následky pádu v Cadwell Parku z minulého měsíce.
Do superbikového "Play-Off", tedy "Showdown" postoupilo Top-6 jezdců, kteří měli nejvíce bodů po 19 letošních odjetých jízdách: Obhájce titulu Tommy Hill (Yamaha) měl na svém kontě celkem 352 bodů, druhý byl Josh Brookes (Suzuki) s 326 body, třetí pak Shane Byrne (Kawasaki - 255), čtvrtý Michael Laverty (Honda - 240), pátý Tommy Bridewell (BMW - 162) a šestý Alex Lowes (Honda - 146).

U této šestice se získané body vynulovaly, každý z jmenovaných dostal bonus 500 bodů a kredit za podiová umístění 3, 2 resp. 1 bod za první, druhé či třetí místo.

Tím vzniklo následující pořadí: Tommy Hill si k bonusu 500 bodů připsal podiový kredit 35, neboť dokázal 7x vyhrát, 5x dojet druhý a 4x jako třetí.
Druhý je Joshua Brookes, k 500 bonusovým bodům si připsal 25 kreditních bodů za tato umístění: 3x1., 5x2., 6x3. Zkušený Australan prodloužil ve středu s týmem Tyco-Suzuki smlouvu i na příští rok.

Třetí je Shane Byrne se ziskem 523 bodů, ten byl odmávnut šachovnicovým praporkem 4x1., 4x2., a 3x3. Čtvrté místo patří Michaelu Lavertymu (514 bodů - 2x1.,2x1., 4x1) a Top-5 kompletuje Alex Lowes (v Cadwell Park 1x2.), když do Showdownu se dostal bodově i Tommy Bridewell, ovšem bez jediného umístění na podiových stupních.

Kromě výše jmenovaných dokázali letos jednou vyhrát Ian Lowry (Honda), nestárnoucí Chris Walker (Kawasaki) a také Jon Kirkham (Honda) a na stupních vítězů dále stáli i populární Japonec Nori Haga (Yamaha) - 1x projel pod cílovou šachovnicí jako druhý, Alastair Seeley (Suzuki) - rovněž jednou druhý a konečně Stuart Easton a Michael Rutter - oba jezdci s motocykly Kawasaki byli odmávnuti jednou na třetí pozici v cíli.

Po dvou jízdách v Assenu tuto neděli se hned příští týden pojedou další dvě na okruhu v Silverstone (28.-30. září) a grandiozní finále - 3 jízdy - je na pořadu 12. - 14. října , kdy se celý paddock BSB sejde letos naposledy na okruhu Brands Hatch GP. V sázce je tedy ještě 175 bodů a ty se přímo připočítávají k tomu současnému bodovému stavu.

K aktuální startovní listině pro Assen je třeba podotknout, že po zranění ramene se vrací Shane Byrne a v týmu Pr1mo Bournemouth Kawasaki pojede vedle Chrise Walkera s druhým motocyklem Ninja ZX-10R Victor Cox ze seriálu britských stocků.

MCE Insurance British Superbike Championship 2012 - pre-Showdown

01- Tommy Hill – Swan Yamaha – Yamaha YZF R1 – 535 bodů
02- Joshua Brookes – Tyco Suzuki by TAS – Suzuki GSX-R 1000 – 525
03- Shane Byrne – Rapid Solicitors Kawasaki – Kawasaki ZX-10R – 523
04- Michael Laverty – Samsung Honda – Honda CBR 1000RR – 514
05- Alex Lowes – Team WFR – Honda CBR 1000RR – 502
06- Tommy Bridewell – Supersonic Racing Team – BMW S1000RR – 500
Top-6 jezdců tedy rozhodne mezi sebou o titulu letošního mistra, zbytek jezdců od 7. místa a níž pojede o Pohár útěchy, tedy “BSB Riders’ Cup”, kde je aktuální pořadí následující: Sedmý James Westmoreland (Team WFR Honda, 125 bodů), osmý Ian Lowry (Padgett’s Honda, 119)  a za ním následují devátý Noriyuki Haga (Swan Yamaha, 117) a konečně Top-10 kompletuje nestárnoucí Chris Walker (Pr1mo Bournemouth Kawasaki, 114).

V soutěži továren vede zatím Yamaha se ziskem 355 bodů, druhá je Suzuki (340), třetí Kawasaki (322), čtvrtá Honda (305), na pátém místě pak BMW (173) a šestá Ducati (8), když sedmá Aprilia zatím ještě nebodovala.

Trochu z historie BSB

V současné podobě se superbikový šampionát jezdí teprve od roku 1996, do té doby se jezdilo více různých sérií paralelně, třeba závody kubatury do 750 ccm a později i superbikových motocyklů.

Jinak už výše jmenované "Showdown" bylo zavedeno až v roce 2010.
  • Nejúspěšnějším závodníkem historie je doposud Skot Niall Mackenzie, který vyhrál hned tři úvodní ročníky, stejně třikrát ale vyhrál i Japonec Ryūichi Kiyonari - na snímku, dva tituly pak získali Britové Shane Byrne a John Reynolds a nyní má velkou šanci se jim vyrovnat i úřadující mistr Tommy Hill.
  • Nejtěsnějším rozdílem v historii vyhrál vloni aktuální šampion Tommy Hill (Swan Yamaha) před Američanem Johnem Hopkinsem (Crescent Worx Suzuki). Před poslední jízdou sezony 2011 na okruhu Brands Hatch dělily oba piloty pouhé 2 body. V závodě, který vyhrál mistr z let 2003 a 2008 Shane Byrne, byl v cíli klasifikován jako druhý Hill o pouhých 0,006 sekundy před Hopkinsem a zajistil si tak titul. 
  • 20. července 2007 se smrtelně zranil Ollie Bridewell při tréninku na závod v Mallory Park. Bez cizího zavinění havaroval na mokré trati a narazil do svodidel. Přivodil si těžké zranění hlavy a zad, přivolaný lékař pak mohl jen konstatovat smrt.

Doposavadní šampioni BSB

1996- Niall Mackenzie Cadbury’s Boost Yamaha Yamaha YZF 750
1997- Niall Mackenzie Cadbury’s Boost Yamaha Yamaha YZF 750
1998- Niall Mackenzie Cadbury’s Boost Yamaha Yamaha YZF 750
1999- Troy Bayliss GSE Racing INS Ducati Ducati 996
2000- Neil Hodgson GSE Racing INS Ducati Ducati 996
2001- John Reynolds Rêve Red Bull Ducati Ducati 996
2002- Steve Hislop Paul Bird MonsterMob Ducati Ducati 998 R
2003- Shane Byrne Paul Bird MonsterMob Ducati Ducati 998 R
2004- John Reynolds Crescent Q8 Rizla Suzuki Suzuki GSX-R 1000
2005- Gregorio Lavilla Airwaves Ducati Ducati 999 F04
2006- Ryūichi Kiyonari HM Plant Honda Honda CBR 1000 RR
2007- Ryūichi Kiyonari HM Plant Honda Honda CBR 1000 RR
2008- Shane Byrne Airwaves Ducati Ducati 1098 F08
2009- Leon Camier Airwaves Yamaha Yamaha YZF-R1
2010- Ryūichi Kiyonari HM Plant Honda Honda CBR 1000 RR
2011- Tommy Hill Swan Yamaha Yamaha YZF-R1

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist