Do Mostu už jen s tlumivkami

Návštěvníci mosteckého autodromu se přes zimu musí připravit na nová organizační a technická opatření. Ty jsou zaváděna za účelem snížit hluk trápící lidi v nově vybudovaných domech v těsné blízkosti okruhu. Patří mezi ně úprava provozní doby okruhu a snížení maximálního limitu hluku pro motocykly o čtyři dB.

Do Mostu už jen s tlumivkami

Na začátku listopadu sice krajský úřad v Ústí nad Labem zrušil pokutu 35 tisíc korun pro Autodrom Most, ten i tak ale dál podniká kroky ke snižování hluku. A můžou za to z velké části někteří obyvatelé městské části Souš, se kterými se nejde, podle generálního ředitele autodromu Jiřího Voloveckého, domluvit. „Diskuse s řadou sousedů je racionální a posouvá nás kupředu. Uznávají, že autodrom byl vybudován za účelem pořádání závodů, tréninků či testování závodních speciálů. Chápou také, že provoz autodromu s sebou nese zvukový efekt. Bavíme se s nimi o tom, co všechno můžeme udělat proto, abychom hlukovou hladinu ve velké míře snížili. Existuje ale také skupina obyvatel v sousedství, která nás štvavou a pomlouvačnou kampaní proti naší společnosti záměrně a cíleně očerňuje. Odmítají veškeré naše návrhy, podněty či argumenty. Domluvit se s takovými lidmi je prakticky nemožné, neboť jejich cílem je úplné zastavení provozu autodromu.“ K tomu jenom dodáme, že okruh byl v letech 1978 až 1983 vybudován schválně mimo obytnou zónu, výstavbu nových domů umožnila až pozdější změna územního plánu.

Prvním novým opatřením je zkrácení provozní doby, kdy se nově na velkém závodním okruhu bude končit nejpozději v šest večer, stále bude přitom platit hodinová polední pauza. „Doposud jsme dvakrát týdně umožňovali jízdu po dráze do 20:00 hodin. I když jsme toto původní ustanovení provozního řádu striktně omezili na sériově vyrobené automobily s platnou registrační značkou a STK, jež splňují veškeré zákonné hlukové limity, i tak jsme od něj ustoupili,“ vysvětlil Volovecký. Motorizmu zapovězený bude nově okruh během dvou státních svátků – Velikonočního pondělí a Dne vzniku samostatného československého státu.

Další, pro nás podstatnou kapitolou, je úprava provozního řádu. V něm je od prvního prosince uvedeno, že každý účastník závodů, testování či volných jízd motocyklů je povinen opatřit výfuk svého stroje účinnou ucpávkou, takzvanou tlumicí vložkou výfuku. Navíc se snížil maximální limit hluku z původních 106 decibelů na 102. „Nařízení platí pro všechny motocykly, které vjedou na závodní dráhu. Jde o velmi účinné opatření, v praxi jsme si vyzkoušeli, že tlumivka sníží hluk o pět decibelů. To už je znatelné ztišení. Odpovědnost za namontování tlumivky nese jezdec a organizátor akce. Pokud tedy při kontrole zjistíme, že po okruhu jezdí motocykl bez účinné ucpávky výfuku, vyloučíme ho z jízd do doby, než dojde k nápravě,“ doplnil Volovecký a pokračuje, „motocykly jsou obecně nejhlučnější stroje, jež u nás na okruhu jezdí. I proto se ve snaze eliminovat hlukovou zátěž v okolí autodromu na motorky více zaměřujeme.

Okruh se ale nezaměřuje jenom na motorkáře, ale i na legislativu. V současné době je totiž hranice hluku pro provoz na pozemních komunikacích nastavena na 70 dB, zatímco limit pro stacionární zdroje hluku (kam paradoxně patří i okruh) je 50 dB. „Skutečně jsme v několika případech překročili hranici 50 dB, nikdy jsme se však nepřiblížili k hranici 70 dB. S příslušnými odborníky a ministerstvy proto intenzivně hledáme možnosti legislativní změny, podle níž by závodní okruhy byly nadále posuzovány jako pozemní komunikace s vyšší povolenou hranicí hluku. Jednání se vyvíjejí zdárně, možnost legislativní úpravy je tak reálná,“ řekl pan Volovecký.

Nám všem, kdo autodrom navštěvujeme, nezbývá než jim v jejich úsilí s byrokratickým aparátem a sousedy držet palce, jinak totiž nebudeme mít kam jezdit. Majitelé laděných výfuků a otevřených koncovek se zatím mohou pustit do shánění vhodného dB killeru nebo nového výfukového systému. 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist