Byla letošní Daytona ovlivněna?

Velké spory v otázce Safety caru během poslední třetiny závodu Daytona200 vzplály po dokončení včerejšího závodu.

Včerejší 65. ročník slavného závodu Daytona 200 měl diskutabilní závěr. Po havárii v 54. kole vyjelo bezpečnostní auto (tzv. Safety car), které mělo za úkol zpomalit startující jezdce. Toto auto zpravidla vyjede před vedoucího jezdce, za kterého se všichni ostatní seřadí, tentokrát však automobil vyjel před Erica Bostroma a Miguela DuHamela, kteří ovšem jezdili až na čtvrtém, resp. pátém místě. Stalo se tedy, že vedoucí trojice ještě objela celé jedno kolo a zařadila se na konec dlouhého hada, jenž se pomalu plazil za safety carem. Bostrom s DuHamelem tak prakticky ztratili všechny šance na cílové pódium, protože vedoucí trio bylo defakto o celý okruh vzdálené.
Na tiskové konferenci, kterou pořádal ředitel závodu a čelní představitel AMA Pro Racing pan Ron Barrick krátce po skončení závodu, bylo vysvětleno proč tomu tak bylo. V tiskové zprávě se uvádí, že vše směřovalo k bezpečnosti jezdcům. Po havárii ve čtvrté zatáčce, byly trosky motocyklu rozmetány po nárazu do betonové zdi po celé šířce okruhu, dle sdělení p. Barricka nikdo nevěděl, jestli ležící jezdec uprostřed dráhy je při vědomí. Situace byla vyhodnocená tak, že mávání žlutou vlajkou nestačí a proto bylo okamžitě vysláno zpomalovací auto, které rozdělilo startovní pole.
Než Vám představíme několik zásadních otázek a odpovědí z tiskové konference, dodejme pouze to, že v takovýchto případech například při americké NASCAR sice také vyjede ihned bezpečnostní auto, které posléze ovšem pouští pomalu vpřed všechny jezdce až do doby, kdy za ním jede aktuální vedoucí jezdec závodu. Tímto nedochází k ovlivnění závodu.
. Řídil jste safety car, bylo to správné?
(na otázky odpovídá Ron Barrick) Ano, bylo to správné.
Byl v té době s vámi v autě někdo jiný?
Ne, nikdo jiný tam nebyl.
Proč jste safety car řídil zrovna vy? To jako ředitel závodu nemáte nikoho na tyto situace?
Myslím, že k tomuto mám nejvíce zkušeností, znám všechny náležité procedury bez jakéhokoliv přemýšlení.
Myslíte, že jako ředitel závodu můžete dávat důležité rozhodnutí, když zrovna v tu chvíli řídíte auto?
(Ron Barrick se odmlčel a přemýšlel o odpovědi) Dobrá otázka. Byla to zcela určitě stresující situace. Byl jsem nad vším znepokojený. Rozhodně musíte okamžitě jednat, ale myslím si, že jsem byl schopný rozhodovat o všech možných scénářích, které mohly následovat.
Ve středu jste říkal, že v případě safety caru bude ve voze člověk, který bude řídit postavení jezdců, jenž budou projíždět okolo auta. Z jakého důvodu tam tento člověk nebyl?
V podstatě jsme neměli personál.
Rone, proč jste vyjel před špatným jezdcem a proč jste situaci neřešil?
Jak jsem řekl před konferencí - chtěli jsme dostat rychle jezdecké pole pod kontrolu.
To zde opravdu nebyl žádný mechanizmus, kterým by vše bylo upraveno? Řekněme si po pravdě, že DuHamel a Bostrom byli najednou o kolo zpět.

No, oni vlastně nebyli o kolo zpět, vždyť byli ještě stále ve stejném kole jako vedoucí jezdec.
Byl jste během jízdy s někým v kontaktu?
Se ředitelstvím závodu.
Řekli vám, že nejezdíte před vedoucím jezdcem?
Ano, byl jsem si toho vědom.
Nechtěl jste tedy mávat a ukázat jezdcům, aby si srovnali pozice?
Věděl jsem, že jezdci, kteří jedou zamnou, jsou čtvrtý a pátý jezdec pořadí, což znamenalo, že první tři jezdci jsou až na konci pořadí. Nevěděl jsem ovšem, kolik jezdců je mezi nimi. Usoudil jsem, že by bylo špatné pustit pravděpodobně celé pole jezdců před bezpečnostní auto. Jisté je, že kdybych někoho pustil, on by jel rychle, aby dokázal opět dojet jezdce před ním. Nechtěl jsem, aby v této situaci jezdil některý z jezdců rychle po okruhu.
Nepamatuji se jak tomu bylo vloni, ale v minulosti se zde během tréninků zkoušela jízda za safety carem. Byl toto první rok, kdy se v tréninku tato situace nezkoušela?
No, není to poprvé. Nezkoušelo se to v posledních třech, nebo čtyřech letech.
Protestuje někdo proti výsledkům?
Továrna Yamaha podala protest a my se jím budeme zabývat. Vyhodnotíme video a budeme reagovat na jejich protest.
Čeho se ten protest týká? Výsledků nebo bezpečnostního auta?
Jsou tam tři body protestu, nechci je komentovat až do okamžiku, kdy na ně budeme reagovat.
Lidé co poslouchali vysílačky říkají, že zde bylo úvaha o vyvěšení červených vlajek. Je to pravda?
Nebyla to úvaha ředitelství závodu. Každý si může říci cokoliv, ale vše určuje ředitelství závodu. Nechtěl jsem restart tohoto závodu, to je vždy nebezpečné.
Souhlasíte s tím, že běžné je pustit safety car před vedoucí skupinu?
Ano, takový je normální postup. jak ovšem říkám, vedoucí jezdec byl v západní zatáčce, což je ještě dvacet sekund do cíle. Byla zde nutnost odstranit jezdce z dráhy a dostat vše pod kontrolu.
Jak by jste tedy celou situaci vyhodnotil?
Nakonec myslím, že dobře. Výsledky ukazují, že jezdci skončili závod ve stejném pořadí, v jakém byli před touto situací. První tři jezdci by možná byli schopni ještě trochu na sebe zaútočit, Eric Bostrom a Miguel DuHamel byli již i před touto situací hodně vzdáleni vedoucí trojicí.
Jak by jste zhodnotil práci vašeho personálu?
Dobře. Jediné problémové bylo určení, kde je aktuální vedoucí jezdec. Informace říkaly, že v západní zatáčce, ale já si myslím, že tam nebyl.
Změní se pro příští rok něco v této záležitosti?
Myslím si, že bychom měli uvažovat o stejném pravidle jako je na ostatních okruzích, tedy o červené vlajce.

Informace o redaktorovi

Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist