Vyjasnění technických předpisů MČR STOCKSPORT 600

O vyjasnění různých aspektů technického předpisu STOCKSPORT 600, MČR v rámci Alpe Adria CUPu, jsme požádali pana Mgr. Vojtěcha Količe, předsedu technické komise pro SZM FMS AČR.

Vyjasnění technických předpisů MČR STOCKSPORT 600
O vyjasnění různých aspektů technického předpisu STOCKSPORT 600, MČR v rámci Alpe Adria CUPu, jsme požádali pana Mgr. Vojtěcha Količe, předsedu technické komise pro SZM FMS AČR. Za e-Racing.cz pokládal otázky Petr Dauš. Tímto také děkujeme panu Količovi, že si v rámci polední přestávky v Sosonové, vyšetřil chvilku času a zodpověděl všechny dotazy.
S ohledem na diskuse, které se vedly před prvním závodem MČR STOCKSPORT na okruhu Hungaroring a s přáním, aby se jezdilo a už moc nediskutovalo jsem požádal nejvyšší českou technickou autoritu o zodpovězení otázek, které byly řešeny na okruhu.
Otázky týkající se MEZ MČR STOCKSPORT 600, v rámci AA CUP:
Kdo je technická autorita pro MČR v rámci AA CUPu? Kdo rozhoduje spor při závodě?
Jury podniku.
A český zástupce (technický komisař) pro MČR se bude účastnit?
Když se jede Alpe Adria venku, tak by měl být přítomen, ale máme teď časové kolize. Například AA Panonie se jede ve stejném termínu jako SBK v Brně, takže tam nejspíš český technický zástupce nebude, tak jako se nám to nepovedlo být na prvním Hungaroringu.
Navíc, český technický zástupce je na místě dost neoficiálně, pro daný podnik rozhodující je vždy delegovaný technik podle ZU podniku, tedy ten místní.
Rozumím tomu tedy tak, že pro MČR je technický komisař AA CUPu.
Ví někdo o tom, zda všichni kluci, včetně jedné holky, jedou jen český mistrák a nechtějí počítat výsledky do Alpe Adria?
To nevím, ale řekl bych, že v první řadě jde většině jezdců o umístění v MČR a pořadí v AA je až na druhém místě, jaksi mimochodem.
Jde o to, zda nestačí přítomnost sportovní autority, tak jako na Hungaroringu, kde se účastnili pan Janek a pan Ittner.
Právě na Hungaroringu probíhaly živé diskuse nad výkladem technického předpisu pro třídu STOCKSPORT 600, resp. verzi, kterou vydal sekretariát AA CUPu. Následující otázky jsou sice ve značné míře zodpovězeny v tomto předpisu, ale s ohledem na jasný výklad bych Vás požádal o odpovědi.
Ano, ale rád bych na začátek řekl, že motocykly třídy STOCKSPORT musí být co nejvíce sériové. To znamená co nejmenší úpravy. Je mrzuté, že máme Stockový předpis pro světové podniky, ve kterém jsou definovány parametry třídy STOCKSPORT a kde je jen napsáno, že motorky se dělí do tříd podle objemu. Podle tohoto předpisu je pak jedno, zda je motorka litrová nebo šestikilo, protože úpravy jsou stejné. Pak se objeví předpis Alpe Adria, potažmo ještě jiný Evropský, které se mezi sebou trochu liší a v Alpe Adria předpisu pro šestistovky jsou napsané trochu jiné údaje než v litrech. Základní filosofie třídy STOCKSPORT je však stále stejná: Co nejmenší úpravy s tím, že pokud se úpravy provádějí, tak musí být provedeny v první řadě v zájmu vyšší bezpečnosti.
Poznámka: Následující odpovědi se týkají pouze třídy STOCKSPORT 600 MČR v rámci AA CUPu.
Musí být maska motorky vybavena světly?
No, to je přesně ono. U litrových motorek je výslovně uvedeno, že motorka nesmí být vybavena světly a u šestistovek to takhle jasně napsáno není.
Pokud je ale otázka položena tak, zda musí být vybavena světly?
Ne. Nemusí.
Může být sériové sedlo nahrazeno sedlo celolaminátovým dílem?
Ano.
Je povoleno používat zařízení typu PowerCommander?
Ne. V žádném případě nesmí. V řídící jednotce je možné změnit software, pokud je měnitelný. Pokud měnitelný není je možné si pořídit třeba jinou motorku, která to umožňuje, ale není možné nic doplňovat.
Může být originální řídící jednotka nahrazena (např.: IgniJet)?
Ne.
Je povoleno používat tlačítko pro řazení?
Ne. Žádné úpravy řazení nejsou povoleny.
Je povolena instalace tlumiče řízení?
Ano. Jsou jistá omezení, tlumič nesmí nahrazovat dorazy, ale to se stejně nedělá.
Mohou být provedeny úpravy v převodovce?
Ne. Převodovka musí zůstat v originálním stavu. Sekundární převod je možné měnit. Kolečko, rozetu, řetěz, šířku řetězu, ale převodovku ne.
Mohou být upraveny nějaké části bloku motoru?
Mohou se doplnit kryty z vnějších částí nebo zesílená víka, ale musí být zachován tvar a nesmí být lehčí než originální díly ale nesmí se nic změnit pod víkem.
Je možné používat jiné než sériové ráfky?
Ne.
Musí být odstraněn pohotovostní stojánek?
Ano. Oba stojánky musejí pryč. Zůstanou jen pevné části, tak aby se nezasahovalo do konstrukce.
Mohou být nahrazeny svody, mezikus, koncovka neoriginálním díly?
Ano.
Může být používáno palivo jiného oktanového čísla, než předepsáno výrobcem?
Může. Palivo je dáno univerzálně platným FIM předpisem a jestli někdo použije naturál, devadesát osmičku, či stovku je jedno, pokud je palivo běžně dostupné v prodejní síti.
Je možné mít nainstalováno jiné STOP tlačítko/vypínač motoru na řidítkách než je originální homologované?
No, s těmi tlačítky a ovládacími prvky. V předpise je jasně napsáno, že musí na motocyklu zůstat všechny vypínače a ovládací prvky.
Jde o to, zda tento vypínač musí být originál, nebo může být nahrazen jiným neoriginálním dílem se stejnou funkcí. Stejně tak i pro skříňku zapalování. S jiným vypínačem pochopitelně nikdo nezrychlí, ale když pak vyhraje, může z toho být problém.
Elektrický okruh musí být v plné míře zachován a nesmí být do něj dělány žádné zásahy. Je možné odpojit nepoužívané prvky - konektory světel, směrovek, atd. To se ovšem netýká spínací skříňky a dalších ovládacích prvků. Ty musí zůstat tak, jak jsou na homologovaném motocyklu. Tedy: nemůže.
Může být použit jiný převod pro plynovou rukojeť - rychlopal?
Ne. Mohu vyměnit rukojeť - hefty, ale jinak musí zůstat originální. Tak jak jsem to říkal na začátku: všechno v maximální možné míře ponechat a změny dělat jen v zájmu bezpečnosti.
Může být odstraněn alternátor?
Ne.
V předpise je napsáno, že stroj musí být schopen po dojetí závodu a kdykoli během podniku nastartovat, z čehož ale je jasné, že má nabitou baterii, ale ne už, zda musí mít alternátor.
Alternátor musí být zachován.
Může být kapotáž motocyklu vyrobena či vyztužena karbonovými či kevlarovými vlákny?
Ne.
Běžně se ale vyrábějí kapotáže, které jsou v namáhaných místech takto zpevněny.
No, zde je asi třeba rozlišovat. Pokud je zpevnění jen proto, aby se v namáhaném místě úchytů zabránilo přílišnému opotřebení, tak to problém určitě není.
Může být vzduchové vedení mezi kapotáží a airboxem nahrazeno neoriginálním dílem?
Vzduchové vedení je součást kapotáže, takže může, pokud se jedná o přesný duplikát a není vyrobeno z uhlíkových kompozitů atp.
Může mít palivová nádrž jiný, než originální uzávěr?
Nesmí být použit pružinový rychlouzávěr. Pokud se jedná o jiný standardní uzávěr, např.: šroubovací, pak ano.
Děkuji za Váš čas a jasné odpovědi.
Důležité Linky:
- Originál technického předpisu AA CUP STOCKSPORT v AJ - PDF
- Oficielní překlad technického předpisu AA CUP STOCKSPORT v ČJ - PDF
- Seznam homologovaných motocyklů třídy AA CUP STOCKSPORT
- Informace o formalitách sezóny 2005 Věřím, že tímto jsou dořešeny technické detaily a předem tak i případné spory o výklad technického předpisu.
Nezbývá tedy než vyrazit na okruhy a sbírat body.
Rozhovor a další text použit s laskavým svolením www.e-Racing.cz

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist