Sezona 2014 očima Michala Práška

Letošní sezona je u většiny šampionátů již minulostí a to samozřejmě platí i v případě seriálu Alpe Adria. Nastává tedy čas hodnocení, případně plánování věcí následujících. Ne jinak je tomu v případě týmu Roháč & Fejta Moto Racing Team, potažmo u Michala Práška, který v tomto týmu letos uzavřel už desátou sezónu. Jaká tedy byla?

Nesla se určitě ve znamení velikých změn. Nový stroj BMW S1000RR, nová třída Superstock 1000, nové spektrum soupeřů v čele s Michalem Fillou, Marko Jermanem, Martinem Choyem, Mači Ercegem, Szkopkem a dalšími. A jak už to tak bývá, některé závody byly úspěšné a jiné méně. O tom však v následujících řádcích.
Ještě na začátku jara byla Michalova sezóna velmi nejistá. Nicméně Michalův manažer a kamarád Pavel Roháč dokázal v té době neuvěřitelnou věc. Své úsilí spojil s Rudolfem Halemem, potažmo s firmou Smalt a BAZZAZ a výsledkem byl devatenáct dní před úvodním podnikem v Itálii nový motocykl BMW. Nastal však veliký shon v přestavbě na stockové náčiní. Motocykl se musel zajet a poté cestoval na přestavbu do Brněnského týmu IV Racing, kde kluci v čele s Radimem Hánem vše zvládli na jedničku. Poslední drobnosti se dodělávaly už u Michala v Havlíčkově Brodě. Vše hotovo bylo ve čtvrtek ve čtyři hodiny ráno, tedy s pětihodinovou rezervou před plánovaným odjezdem, který byl v devět hodin ráno.

První podnik seriálu Alpe Adria se konal v Itálii na okruhu Adria. První svezení na litru a po sedmiměsíční pauze absolvoval Michal až před závodem v pátek. Křest ohněm přišel při prvním závodu v sobotu, kdy se jelo na vlhké trati, která postupně uschla. Michal nechtěl hned v první závodě udělat škody a tak se spokojil s jízdou na jistotu a s 8. místem. V neděli bylo slunečno. V cíli z toho bylo páté místo a mnoho nových poznatků na zlepšení.

„Adrie byla dost divoká, na motorce jsem neměl nic najeto, sedm měsíců jsem na motorce neseděl. Proto jsem to pojal jako seznamování. Tento závod ukázal, že na litr je potřeba se fyzicky zcela jinak připravovat oproti šestistovce“, vzpomíná na první pocity Michal.
Druhým závodem byla neoblíbená Pannonie. Paradoxně zde Michal zaznamenal velice slušný víkend. Jednak se snížila jeho ztráta na čelo, a vybojoval své první stupně vítězů v sobotním závodě. Na stupně to vypadalo i v neděli. Michal sice dokázal Choye porazit, ale nad okruhem zavlály po pádu dvou jezdců červené vlajky a bralo se jak je zvykem poslední celé kolo. V tom byl ještě Michal za Choyem. Z Pannonie se tedy odjíždělo se třetím a čtvrtým místem. „Na to jak Pannoniaring nemám rád, tak se překvapivě dařilo. Podařil se další krok směrem ke klukům vepředu. Přivezl jsem si první pohár z litru takže spokojenost,“ uzavřel.

V rámci testu se Michal vydal na svoje oblíbené Brno s agenturou Pro Speed. Zde dokázal v jednom závodě vyhrát, ve druhém byl druhý. Zajel si zde také velice slušné kolo 2'04,6 sekundy. „Jako test bylo Brno parádní. Zajel jsem velmi pěkný čas, vyhrál první závod. Ve druhém se mi však stalo co nikdy předtím a doufám, že už se to ani nikdy nestane. Na pole position mně po zhasnutí světel zhasla motorka. Naštěstí se mně dokázalo všech 53 soupeřů vyhnout.“
Třetí podnik v Rijece přinesl bohužel taky první pád. Během sobotního závodu se Michal začal přitahovat na Michala Fillu a Marko Ercega. Bohužel v nájezdu do zatáčky za cílovou rovinou jej rozhodila nerovnost a následně v poměrně velké rychlosti mimo trať tvrdě havaroval. Motocykl byl bohužel natolik poničen, že nebylo možné v neděli pokračovat. Nedělní program byl však pro extrémně silný vítr zrušen. Tady je na místě ocenit výrok v Rijece výborně jedoucího Jermana, který coby TOP jezdec měl možnost absolvovat pár kol a řict tak Jury svůj postoj. Jerman řekl, že za těchto podmínek se závodit nedá. Ukázal tak svůj zdravý úsudek, byť tímto výrokem přišel o pravděpodobných 25 bodů.

Následoval Most. V prvním závodě lehký pád na předek v první šikaně a stíhačka, která nakonec přinesla 11. místo. Ve druhém závodě už to bylo po jezdecké stránce lepší než v prvním. Michal tak celý závod bojoval s Poláky Walkowiakem a Wisczynskim a později s Marko Ercegem o čtvrté místo. To se mu nakonec na cílové čáře podařilo udolat právě před Ercegem. „V sobotu jsem udělal lehkou chybu hned po startu v retardéru a připravil jsem pár jezdcům horké chvilky. Naštěsti jsem nikoho nesundal. Stíhačka pak byla už jen trápením. V neděli to bylo o poznání lepší, ale začal se projevovat problém s převodovkou. Později se ukázalo, že se musí dát nová. Po Rijece odvedl opět velký kus práce jak Pavel Roháč tak Radim Hán. Díky nim jsem mohl zde v Mostě startovat,“ uzavřel čtvrtý podnik Alpe jezdec z Vysočiny.
Následujícím podnikem byla v úvodu druhé půlky prázdnin Poznaň. Vše se jevilo dobře. Bohužel ve třetím kole první kvalifikace Michal havaroval na předek. Michal byl naštěstí v pořádku, motorku však nakopl kačírek a putovala až za svodidla do lesa. Bohužel následoval stejný scénář jako v Rijece. „Fakt nevím proč jsem upadl. Když jsem letěl ven v Rijece, hned jsem tušil problém. Ale tady mně zničeho nic zmizel předek a bylo. Když jsem se zastavil tak koukám po motorce a byla až v lese. Sklouznutí v sedmdesáti, ale škody obrovské,“ vzpomíná s hořkou pachutí na jazyku Michal.

Vše se však mělo v dobré obrátit. Následoval Hungaroring v blízkosti Budapešti. Už tréninky naznačily, že by to zde mohlo být lepší. A skutečně tomu tak v závodech bylo. V prvním závodě Michal po nepříliš dobrém startu ztratil kontakt se špičkou. Cílem však projel na čtvrtém místě s dosud nejmenší ztrátou na vítěze. To se ještě podařilo zlepšit a ztrátu snížit v nedělním závodě. V cíli třetí pozice a prakticky celý závod v kontaktu s první dvojicí. S tou jej rozdělili až kolaři dvě kola před koncem. Po třech smolných závodech tak následoval velmi povzbuzující Hungaroring.

Sezóna seriálu Alpe Adria šampionátu skončila na okruhu Slovakiaring. Michal zde dokázal navázat na svůj výkon z předešlého Hungaroringu. V sobotu měl sice problém s kazovou gumou, nicméně v nedělním závodě dokázal opět vystoupit na stupně vítězů, když v poslední zatáčce dokázal zaútočit a porazit Michala Fillu. Třetí místo tak bylo pomyslnou tečkou za ročníkem 2014 v Alpe Adria šampionátu. „Tak poslední dva podniky znamenaly naštěstí vzestupnou tendenci po nevydařené prostřední části sezóny. Během první půle roku jsem doladil fyzičku tak jak to litr vyžaduje, bohužel pak se kupil problém za problémem. Naštěstí se to na Hungaroringu zlomilo.“

Michal ještě koncem září startoval s agenturou Bike-promotion ve svém oblíbeném Brně. Jelikož se neúčastnil pátečních kvalifikačních jízd stál ve třech sobotních závodech na posledním místě na roštu. První závod dojel na druhém místě, když v úvodním kole bez jakéhokoliv tréninku zajel 2:11 a ve druhém už 2:07 s velkým množstvím předjíždění. Druhý sobotní závod už dokázal vyhrát a v ne zrovna ideálních podmínkách zajel čas 2:05. Ve třetím závodě, ale v nájezdů do třetího kola jezdec před Michalem nedořadil a Michal doslova nalepený na jeho zadním kole neměl šanci kontaktu zabránit.
Michal byl zafixován ve speciálním vaku a byl převezen na ošetřovnu Brněnského okruhu, kde musel být vystříhán z kombinézy a prohlídnut. Následně byl převezen na všechna nezbytně nutná vyšetření do FN Brno, kde naštěstí vyloučili poranění páteře a vnitřních orgánů. Ještě v sobotu večer byl úspěšně operován s tříštivou zlomeninou holenní a lýtkové kosti.

S odstupem času Michal k tomu uvedl: „Seběhlo se to strašně rychle. Chystal jsem si z výjezdu z první zatáčky jezdce před sebou na předjetí. Naneštěstí mu vypadl kvalt nebo nedořadil a bylo to. Já zavadil o jeho kolo a náhle jsem změnil směr na pneumatikami obložené svodidla po pravé straně. Z motorky jsem se v tom krátkým okamžiku snažil vyskočit, ale pouze jsem na ni visel na stranu ke gumám a svodidlům. Následoval náraz, kde mě motorka na gumy doslova přitloukla v rychlosti 150 kilometrů za hodinu. Pak už si nic nepamatuji.“

„Ještě můžu být rád, že to takto dopadlo, třebaže rehabilitace bude dlouhá a nepříjemná. Chci moc poděkovat profesionálnímu zásahu traťových komisařů a lékařů v Brně. Z vyprávění vím, že u mě sanitka zastavila velmi rychle. Jelikož jsem kdysi prodělal poměrně těžký pád (ne takto těžký) na Pannoniaringu, musím velmi pochválit přístup lidí a lékařského týmu při prvním ošetření přímo na okruhu. Dále chci poděkovat lékařům ve FN Brno, kteří mi dali nohu bezvadně dohromady. Měl jsem těžký otřes mozku, pohmoždění plic, ramene a v noze mám dvě destičky a čtrnáct šroubů … naštěstí v zimě neplánuji leteckou dovolenou,“
uzavírá nyní už s humorem sympatický jezdec, který je nyní v domácí léčbě.
Sezóna tak skončila. Zdálo by se, že nešťastně. Z určitého pohledu jistě, nicméně i v té nešťastné události bylo veliké množství potřebného štěstí. V tuhle chvíli lidé okolo Michala i on sám jsou velmi šťastni že to dopadlo alespoň takto. „Konec sezóny jsem si sice představoval jinak, ale mohlo být i podstatně hůř. Chci na závěr velmi poděkovat lidem okolo mě. V první řadě Pavlu Roháčovi, který je nejenom můj týmový šéf, ale i velký kamarád. Svědčí o tom desátá společná sezóna. Dále chci poděkovat Rudolfu Halemovi za to, že se výraznou měrou přidal k našemu společnému snažení. Poděkování také patří panu Abrahamovi za finanční podporu v posledních dvou závodech Alpe. Chtěl bych také velice poděkovat Petrovi KÖNIGOVI.“

„Dalším v řadě je táta, který se mnou letos odjel kompletní sedmnáctou sezónu coby mechanik na kterého se můžu od 8 let spolehnout. Dále Radimu Hánovi a IV racing za stavbu motorky, potažmo opravách po velkých haváriích. Poděkování zaslouží Honza Halbich starší za přípravu podvozku před sezónou, tak i při společné práci na nastavení během celé sezóny. Děkuji také Honzovi Antonima, který je můj dlouholetý kamarád a zároveň nám pomáhá v přípravách během závodního víkendu. Velké poděkování patří sponzorům: Mírovi Jínkovi (Hotel Panský dům, Kulturní dům Havlíčkův Brod), APFREIGHT, Propagon, Bonmoto, Sebimoto, městu Havlíčkův Brod, Killi,Faur, BMW Renocar,Bazzaz a Smalt. Nesmím zapomenout ani na skupinu fanoušků, kteří mě doprovázejí při startech po Evropě,“
uzavřel sezónu Michal Prášek, závodník z Havlíčkova Brodu a pátý muž celkového hodnocení Superstock 1000 Alpe Adria.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist