S Igorem Kalábem, nejen o Albacete

Závodem ME ve Španělsku, kde změřil síly s nejlepšími supersportovými jezdci národních šampionátů a dojel jedenáctý, skončila letošní sezona pro brněnského jezdce Igora Kalába. Vicemistr ČR v supersportech lituje, že ačkoli letos dokázal vyhrát čtyři ze šesti závodů mistrovství republiky, na titul nakonec nedosáhl.

S Igorem Kalábem, nejen o Albacete
Jak to tedy ve Španělsku vypadalo?
„Závod v Albacete byl velmi vyrovnaný a těžký, spousta vynikajících jezdců na velmi rychlých motorkách. Již kvalifikace byla jako závod, při minimálních časových rozestupech jsme poprvé zkusili použít kvalifikační pneumatiky na dvě kola, na kterých jsem dokázal zrychlit o 0,6 sekundy a posunout se z 12. na 9. pozici na startovním roštu. Start do závodu se mi povedl, po prvním kole jsem byl na 9.místě. Po několika kolech se závod ustálil a já jel ve skupině o 6.-8. místo. Velice jsem se snažil udržet tempo té skupiny a jel opravdu na hraně, protože pokud vám někdo ujede na rovince třeba jen o 3 metry, tak tyto 3 metry musíte pak někde stáhnout. To se mi dařilo přes půl závodu. Pak jsem ale měl velice kritický moment, kdy jsem dostal smyk zadního kola ve veliké rychlosti a už jsem sledoval motorku ze vzduchu. S velkým štěstím a vypětím všech sil jsem na motocyklu zůstal a pokračoval, ale i ztratil jsem kontakt se skupinou. Ztrátu jsem se snažil ještě stáhnout, ale takové nasazení a tempo nebylo možné vydržet celých 20 kol. Nakonec jsem skončil tedy na 11.místě, ale velmi těsně za 9. jezdcem. O velké vyrovnanosti svědčí nejrychlejší kola jezdců mezi 6.až 13. místem, která jsou v rozmezí 0,2 sekundy. Motorka byla výborně připravená a jela skvěle, ale v rámci „svých možností“.
Letošní sezonu asi vůbec můžete považovat za úspěšnou?
„Z pohledu českých jezdců jsem neměl soupeře, přesto se mi ale nepovedl titul, a to je škoda. Čtyřikrát jsem vyhrál, jednou dojel druhý. Vše rozhodl pád na prvním letošním závodě na Hungaroringu. Ale jsem spokojen i s tím, jaké jsem jel časy na okruzích a to že v každém závodě jsem bojoval o celkové vítězství závodě UEM AA a ne jen MČR. Z toho samozřejmě plynuly chyby a pády,“ říká Igor Kaláb, který pro letošní rok spojil síly s týmem Otomoto. K dispozici měl motocykl Yamaha YZF 600R6R.
A jak letos probíhala Kalábova sezona?
První závody v ostrých supersportech absolvoval v rámci závodu Alpe Adria na Hungaroringu. Ve 34členém závodním poli si vyjel druhý nejlepší kvalifikační čas, když ztrácel 0,3 sekundy na prvního Jara Černého ze Slovenska. „Oproti loňskému roku na Stocksportu 600 jsem si zlepšil čas o necelou sekundu. Do závodu jsem odstartoval výborně a v první zatáčce jsem se usadil na prvním místě, které jsem držel před Slovincem Jermanem až do 5. okruhu, kdy jsem havaroval. Bylo mi to hodně líto, protože jsem nejel úplně na limitu a čekal jsem souboj s Jermanem až ke konci závodu. Ale stejně přišel pád na přední kolo, které mi nepříjemně odskakovalo už v tréninku.“
Po závodě v Rijece, který se nezapočítával do MČR a kde Igor skončil čtvrtý, následovalo pro Kalába domácí Brno. Odehrálo se za velmi špatného počasí, kdy teplota v neděli se pohybovala kolem šesti stupňů a déšť byl provázen silnými nárazy větru. Sobotní kvalifikační tréninky proběhly ještě na suché trati a Igor zajel čas 2:08,191 a postavil se na páté místo startovního roštu. Závod se jel již v záplavách deště. Igor se po perfektním startu dostal na druhé místo za Marko Jermana, za kterým absolvoval prakticky celý závod. Do posledního okruhu po Jermanově chybě najížděl jako první, ale na čele čtyřčlenné skupinky jezdců. Během posledního kola došlo několikrát k promíchání pořadí jezdců a cílem projel na třetím místě. Pro srovnání, další český jezdec Václav Bittman, pozdější mistr republiky, dojel až třináctý. „Během toho víkendu jsem měl znovu velké problémy s odskakujícím předním kolem, ale v sobotu se nám to už podařilo vyřešit. Ze závodu na mokru v takhle silně nabitém startovním poli jsem měl asi jako každý smíšené pocity, chtěl jsem hlavně dojet do cíle pro nějaké body. Start se mi ale povedl tak, že jsem po první zatáčce jel za prvním Jermanem a pak jsem akceptoval jeho tempo s tím, že se v závěru pokusím zaútočit. Stejný úmysl měli ale ještě ti dva Poláci, co jeli hned za mnou, tak jsem nakonec dojel těsně třetí. Na mokru jsem si teď nějakou dobu moc nevěřil, takže z výsledku jsem byl nadšený.“
Na Pannoniaringu Igor skončil na 2. místě a v hodnocení MČR vyhrál druhý závod v řadě.
„Během tréninku mi prasklý zadní tlumič. Závod jsem nakonec absolvoval na půjčeném tlumiči WP, bez velké možnosti nastavení. Od startu jsem šel první a závod vodil zhruba pět kol. Těsně za mnou jel Slovinec Jerman. Postupně jsme si vypracovali menší náskok před dalšími jezdci. Slovinec šel pak do vedení a já se snažil držet jeho tempo, což se mi dařilo. Ke konci jsme začali předjíždět jezdce o kolo zpět, což trochu zkomlikovalo situaci a dostal se za mě Slovák Černý. Druhé místo jsem si však ohlídal, k útoku už jsem mu nedal šanci.“
Další závod MMČR se odehrál na Slovakiaringu. V kvalifikaci byla pro všechny největším problémem příliš horká trať a tak bylo sázkou do loterie, jakou kdo zvolí směs na pneumatikách. Igor si vyjel druhé místo na startovním roštu. „V celé sezoně se mi dařily starty, a i tady jsem se hned propracoval na první místo před Jaroslava Černého. Po velkých bojích jsem si nakonec dojel pro druhé místo v AA Cupu a pro první v MMČR.“
V Mostě, v několikrát přerušované kvalifikaci, se podařilo Igorovi vybojovat, k jeho nespokojenosti, třetí místo na startovním roštu. V nedělním závodě Igor odstartoval z druhého místa velmi razantně a rázem udával tempo závodu. „Na špici se pozice měnily jak aprílové počasí a já byl první, rázem druhý, pak třetí a zase první a tak to šlo celý závod až jsem nakonec projel cílem na třetím místě. Propadu z prvního místa o dvě pozice v poslední dvouzatáčce dopomohli i dva kolaři, kteří nerespektovali modré vlajky.“
Český šampionát vyvrcholil v polské Poznani a Kaláb svou první sezónu MČR ve třídě supersport završil čtvrtým vítězstvím. V rámci MČR si v mokrých kvalifikacích vyjel 1.místo. Pro závod se ale deštivé počasí umoudřilo a dovolilo Igorovi prokázat, že okruh v Poznani má rád a je zde velmi rychlý. Po startu vystřelil jako první a během prvních kol se na něj dotáhl starý známý Marko Jerman. Ve vedení byl po celý závod, souboj s Jermanem se rozhodl až na jedné z posledních rovinek, kdy Jerman dokázal využít potenciál svého triumphu a Igora předjel. Na třetího v cíli, místního matadora Kaldowskeho dokázali Jerman s Kalábem najet propastných 28 sekund, na v MČR druhého klasifikovaného Vaška Bittmana plných 43 sekund! „Ujeli jsme všem rozdílem kubatury, myslím že jsme předvedli s Markem pěkný závod. Nevím proč, ale celý závod mi to hrozně klouzalo, ale Jermanovi viditelně taky. Zrychlení toho jeho Triumphu bylo daleko lepší. Já si ho v posledním kole hlídal, jel jsem ke konci totální antistopu. Ale on to vzal zřejmě přes spojku. Ten Triumph jde prostě odspodu líp, takže mě předjel.“
Jak Igor Kaláb zbrojí na příští sezonu?
„Příští sezóna se tak nějak rýsuje, zatím nic není na 100%, cílem bude asi zase postoupit na ME do Albacete. Třída asi zůstane SSP, motocykl se uvidí.“

Co IDM, kde jste kdysi slavil velké úspěchy ve stopětadvacítkách?
„Do IDM bych se samozřejmě rád vrátil, ale je to prostě o penězích. Chce to pořádné zázemí, rychlou motorku. A to startovné cca 500 euro na závod je taky moc peněz. To by chtělo opravdu velkého sponzora."

A Igorova slova na závěr?

„Děkuji Všem, kteří mi drželi tento rok palce, děkuji Všem mým sponzorům, kteří mi umožnili tento rok startovat, všem lidem z Otomoto racing týmu vedenému Jaromírem Švecem, který mi tento rok poskytl výborné zázemí, Tomášovi Zpěvákovi z SKZmoto, který byl se mnou na všech závodech jako mechanik a panu Havlíkovi, který mi perfektně připravoval motor. A také mojí rodině – oni jsou mými největšími fanoušky i kritiky."

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist