Rozhovor s Kamilem Pragerem

... obhájcem 1. místa v sérii Alpe Adria Championship a MČR ve třídě Superstock 1000. Povídali jsme o začínající sezóně a o věcech okolo toho.

Rozhovor s Kamilem Pragerem

Zanedlouho začíná nová sezóna do které jdeš s novou motorkou.
Jo, myslím že přišel čas na docela zásadní změnu. Ve hře bylo víc možností, ale nakonec jsem se dohodl s firmou Moto Plus Kawasaki z Kladna, takže pro letošek vyhrála zelená barva ;-).


S motorkou jsi byl testovat na okruzích v Rijece a na Pannonii, jaké jsou první pocity?
Do Rijeky jsme přijeli prakticky se sériovou motorkou a ježdění bylo o seznamování se s novou technikou a o nastavování sériového podvozku. Nebylo to úplně jednoduché, protože na ZX-10-ku v té době nic nebylo, a tak jsem si přivezl vlastně jenom jiný převod. Ten se navíc ukázal jako moc krátký, protože na cílovce šla šestka až do omezovače. Nové bylo i to, že na Yamaze jsem Rijeku vzhledem k hrubému povrchu trati a vysokým teplotám vždycky jezdil na Dunlopech, a teď jsem tady jel poprvé na Pirelkách. 
Trochu nezvyk byly i brzdy. Ne že by nefungovaly, ale za ty roky na Yamaze jsem si zvykl na to jak se pod rukou chovají a teď je to prostě jinak. Rozdíl je v citlivosti a v nástupu účinku, ale myslím že na to si zvyknu. V Rijece jsem končil s časem jen o 1,5 sec horším než na R1 a Dunlopech, takže na první jízdy určitě spokojenost.

Další testy proběhly na Pannonii, jak to vypadalo tam?
Do Maďarska jsme jeli v době kdy tady sněžilo, proto nikdo netušil jak všechno nakonec dopadne. Dorazili jsme tam ve čtvrtek večer a doufali v dobré počasí. V pátek od rána dost foukalo, ale bylo 10°C takže se dalo vyrazit na trať. Trošku se opět laborovalo s podvozkem a s hledáním optimálního převodu. To se povedlo takže úkoly pro první den byly splněné. V sobotu na nových gumách tam padnul čas jen o čtyři desítky horší než s Yamahou a tím testy vlastně skončily, protože možnosti sériového tlumení byly vyčerpané. Zadní pneumatika byla prostě po čtyřech kolech pryč a se zadním tlumičem už nešlo nic víc vymyslet. 

Vypadá to že s Kawou je tedy spokojenost.
Určitě. Je to pořád víceméně sériovka, ale funguje výborně. Je hrozně příjemná při řízení, má pevný rám díky kterému je naprosto přesná ve stopě, je skvěle úzká a fajnově se na ní sedí díky povedené nádrži a koní má už z fabriky víc než dost. Měl jsem trochu obavy, ale teď musím říct že je opravdu moc dobrá. Teda ještě se s ní musím naučit brzdit :-) .
Zatím nedokážu posoudit jak to bude s výdrží materiálu. Právě vzhledem k tomu že některé díly ještě nebyly běžně skladem jsem ani nezkoušel ostré starty abych moc nepokoušel spojku.
 


Určitě jsi měl čas okouknout na Ninje detajlíky. Co se to líbí, a co ne?
Je vidět že motorka je vymyšlená vlastně na okruhu. O tom svědčí třeba i odtrhové hranky na kapotáži. Moc se mi líbí způsob jakým je přes rychlospojky uchycená nádrž. Dostat se pod ní je teď otázkou chvilky. Výborně vypadá a skvěle funguje chladič. Má velikou plochu a měl by všechno v pohodě uchladit. Naopak hodně na ráně je expanzka, takže ta se bude muset přestěhovat, stejně jako cédéíčko. To je pod sedlem spolujezdce takže se asi předsune na místo serva přívěry, které se taky přesune, ale do šuplete.
A co se nepovedlo? Řekl bych že vývoj se zastavil u zadní osy. Fakt mě dostala a docela pobavila ta s obrovská matka s naprosto dokonalou závlačkou! 

Jaké další změny tedy čekají motorku.
Jak jsem říkal, jednoduše se zatím nedá na ZX-10 sehnat skoro nic, ale dodávky potřebných dílů jsou potvrzené a věřím že budou včas. Ty hlavní věci jsou vždycky stejné: dyno, filtr, řazení, zadní tlumič. A lamináty, jasně. Motorka se proto bude strojit podle toho jak, budou díly chodit. 

Materiál jsme probrali, co nová sezóna? Kam bys to v ní rád dotáhl?
Prioritou je určitě Alpe Adrie a hned po ní mistrák. Obhajoba prvního místa je vždycky těžká a soupeři jsou výborní, ale je to obrovská výzva a chci se s tím poprat. Hodně kluků bude jezdit i IDM ale pro mě je AA definitivně nejvíc. Bohužel je trochu sprint na pár závodů takže nešikovný pád může všechnu snahu zazdít, takže pokud by mělo cokoli ohrozit moje účinkování v Alpe – Adrii, půjde to stranou.

Cíle jsou jasné, co děláš pro jejich splnění děláš teď?
Tak určitě je nutností dělat něco pro fyzičku. Dost jezdím na kole ale hlavně zhruba 3x týdně chodím po nocích hrát hokej. Do toho když jdeš po hlavě tak je to docela tvrdý trénink. Při tom se vyšťavíš raz dva, takže pak je potřeba doplnit ty správné ionty a trochu se vzpamatovat. Pro tenhle účel se mě osvědčil Speed8.

Ještě mě řekni jaký máš program v nejbližších dnech.
Všechno se odvíjí právě od dostupnosti dílů. Podle toho jak budou přicházet, tak budeme strojit motorku.
Určitě taky musíme na brzdu. Tím že tam přijde jiný výfuk a filtr, bude potřeba všechno sladit abychom neudělali víc škody než užitku.
 


S Kamilem jsme se dohodli na tom, že k rozhovoru spácháme i nějaké „akční“ fotky, nakonec všechno dopadlo tak, že jsme se sešli 30.4. na nově zrekonstruovaném okruhu v Mostě (mimochodem - luxusní povrch, teda až na poslední zatáčku, a skvělé svežení :-))

 

Od našeho posledního povídání máš motorku odbrzděnou a poladěnou a tak by všechny určitě zajímalo jak se věci mají. Kawasaki oficiálně uvádí výkon sériové motorky 188 koní a s náporovým sáním až 200. Jsou ty hodnoty alespoň trochu reálné, a jak si vede Ninja v porovnání s loňskou Yamahou?
Při ladění motorky spolupracujeme s firmou D&K Auto-Moto-Racing. Pro Kawu mě dodali Power Commander od Dynojetu i moc pěkný výfuk od pana Akrapoviče. Výhodou je, že všechno se u nich dá na brzdě hned poladit.
My jsme si s tím hráli celý den a výsledek ladění byl velmi dobrý. Pro mě je objektivní právě porovnání na Dynu a proti loňské Yamaze jsme se dostali o 10 koní výš. A výkony uváděné výrobcem jsou zřejmě pravdivé :-). 

Na „novém“ okruhu v Mostě máš za sebou první kola. Přestože vzhledem k novému povrchu není srovnání úplně objektivní, jak se ti tady nová motorka vodí? Jsou tam velké rozdíly proti R1?
To porovnání je fakt neobjektivní, protože jsem na Yamaze jezdil na starém povrchu. Tehdy byla motorka skvěle nastavená a v plné závodní zbroji, a nejlepší dosažený čas byl 1.32.7. Včera na Kawasaki jsem upravoval nový podvozek Matris (a také světla, abych neoslňoval soupeře, protože lamináty stále nemám ;-), takže s časem 1.33.3 i s chováním motorky jsem na začátku sezóny spokojený.

A ještě k novému koberci. Líbí?
Jasně, rovný, čistý + pěkné obrubníky, prostě paráda. Ale obávám se že jen do té doby, než tam pustí náklaďáky které to přeořou a zničí.

Díky























#31 - sezóna 2007




Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist