Michal Prášek: Nikdy to nevzdávám

V této krátké větě je v případě Michala Práška ukrytá skutečně velká vnitřní síla, protože tento český motocyklový závodník čelil nejedné situaci, jenž by mnohé dostala k rozhodnutí ukončit závodní kariéru. Samozřejmě není to jen o obrovském odhodlání a nasazení jezdce z Havlíčkova Brodu, ale také o lidech, které má kolem sebe, protože v těch nejbližších má velkou podporu.

Sezonu 2015 odstartoval Michal Prášek druhým rokem v kategorii Alpe Adria Superstock 1000, kde závodil s týmem Roháč & Fejta Moto Racing. Úvod sezony nebyl vůbec snadný, protože do ní nastupoval po těžkém zranění, které si v závěru roku 2014 způsobil pádem v Brně. Třebaže nebyl ani zdaleka stoprocentně vyléčený, zariskoval a šampionát vyhrál. Navíc skončil pátý v prestižní soutěži BMW Motorrad Race Trophy, což je pro jezdce a jeho tým skvělá tečka na závěr úspěšné sezony.

Jaký byl letošní ročník seriálu Alpe Adria, jak se závodilo po zranění nebo jaké jsou plány pro nadcházející sezonu, tak nejen na to jsme se Michala Práška zeptali v rozhovoru pro web Motorkáři.cz.

Loni na jaře nebylo jisté, zda vůbec budete v seriálu Alpe Adria závodit, letošní úvod roku byl zase ve znamení rehabilitace po těžkém zranění. Jak na vás takové momenty působí? Máte pocit, že díky tomu získáváte na síle a odhodlání?
Michal Prášek: „Poslední dva roky jsou určitě pro mě velkou školou. V roce 2014 jsem ležel delší dobu v nemocni s příušnicemi, pak následovaly dvě silné angíny za sebou. I kvůli tomu jsem také musel ukončit moje podnikání - vlastnil jsem motokárovou dráhu v Havlíčkově Brodě. Navíc to vypadalo, že se moje kariéra blíží ke konci z důvodu financí a to paradoxně po sezoně 2013, kdy jsem vyhrál šampionát Central Europe Championship ve třídě Supersport a k tomu si připsal třetí místo z evropského šampionátu v Albacete (Supersport). Byl jsem pozván i na testování do Jerezu s týmem z mistrovství světa. Vše vypadalo strašně nadějně, protože právě za vyhraný šampionát Central Europe Championship měl vítěz přislíbeno, že v roce 2014 pojede světový šampionát. V březnu 2014 to vypadalo na definitivní konec. V závěru měsíce mi zavolal Pavel Roháč (majitel a manager týmu Roháč&Fejta motoracing team), že pro mě sehnal nové BMW S 1000RR a sponzory na následující sezonu, takže to bylo pro mě jako kdybych se po druhé narodil :-), za což mu strašně moc děkuji !!!“

„Zima 2014/2015 byla taky pěkným oříškem, když jsem se léčil z vážné nehody na Masarykově okruhu v Brně. To můžu být rád, že jsem z toho vyvázl bez nějakých fatálních následků. Na výjezdu z první zatáčky klukovi přede mnou vypadl kvalt, já se dotkl jeho zadního kola a to mě nasměrovalo do bariér přede mnou. Narazil jsem tam čelně ve stopadesátikilometrové rychlosti, když jsem seděl na motorce. Způsobil jsem si tříštivou zlomeninu holení a lýtkové kosti, velký otřes mozku, otok na plících, pohmožděné rameno a tělo jednu velkou modřinu. Do nohy mi při operaci dali čtrnáct šroubů a dvě kovové destičky s nimiž jsem letos závodil a budu i v sezoně 2016.“

„Celou sezonu jsem závodil v hlavě s tím, že když spadnu je to průšvih. Doktoři mi letos totiž startovat nedoporučovali, protože nohu nemám ani po sezoně srostlou. Na první závod roku jsem vyrazil se srostlými kostmi tak z čtyřiceti procent. Celou zimu jsem už o berlích chodil cvičit a snažil se žít jako by se nic nestalo. Ještě po příjezdu do nemocnice a všech potřebných rentgenech, mi na noze našli nějaké nárůstky. Doktoři mě strašili, aby to nebylo nádorového původu, ale po několika dnech se naštěstí ukázalo, že je to způsobené jinou bouračkou. Těžko říct jak to mám, ale snažím se bojovat, i když všechno padá na hlavu. Nechci to vzdávat :-)“

Před úvodním podnikem letošního ročníku Alpe Adrie v Itálii jste měl možnost testovat a zjistit tak přímo v sedle motorky, jak jste na tom s fyzičkou nejen po zimní přestávce ale především po zranění?
Michal Prášek: „Paradoxně moje první svezení na motorce bylo po šesti měsících poprvé přímo na Masarykově okruhu na Jarní ceně. Bylo to trošku zvláštní, když jsem vyjel na trať a podíval se na místo zmiňované nehody. Řekl jsem si, že jsem vyhrál, protože sedím na motorce a dělám to, bez čeho si svůj život nedokážu představit. Další kola už jsem si zase užíval a kvalifikaci a oba závody jsem vyhrál.“

S jakými ambicemi jste nastupoval do letošního ročníku AA Superstock 1000?
Michal Prášek: „Když jsem viděl po Jarní ceně, že mě ta nehoda nezastavila, tak jsem si moc přál bojovat o titul v Alpe, což se nám nakonec podařilo.“

Vyhrát první dva závody sezony, to byl pro vás a tým Roháč & Fejta Moto Racing viditelně povedený vstup do sezony, že ano?
Michal Prášek: „Zasloužili jsme si to všichni. Pavel Roháč pro mě dělal maximum, aby mi splnil to, že můžu znovu závodit. Můj táta pro mě rovněž dělal co bylo v jeho silách, takže velké díky patří hlavně jim.“

Po prvním kole sezony jste už tušil, kteří jezdci budou vašimi nejtěžší soupeři v cestě za pozicemi na stupních vítězů?
Michal Prášek: „Letos byl moc rychlý Michal Šembera, který byl všude velkým soupeřem, dále Marek Szkopek, Walkowiak, Wyczinsky.“

V dalších dvou kolech bodujete prvním, druhým a třetím místem, takže výborná bilance. Navíc se vám dařilo na dráze chorvatského Grobniku, který zrovna nemáte v oblibě? Čím si vysvětlujete tak výrazný nástup v úvodní čísti sezony?
Michal Prášek: „Možná to bylo tím, že jsem první rok na litru hodně padal, protože jsem chtěl hned v první sezoně stačit těm nejrychlejším. A letos jsem začal nad závoděním úplně jinak přemýšlet a všechno jsem se snažil zkvalitnit a to jak moje myšlení na dráze, tak fyzickou přípravu. Na tohle si člověk ale přijde až po tom, co si párkrát natluče :-)“

Podnik v Mostě je pro všechny české závodníky domácím závodem, kde se můžou předvést před českými diváky. Je zároveň náročný vzhledem k povinnostem jak vůči fanouškům, médiím, tak rovněž vzhledem k různým akcím partnerů a sponzorů týmu. Jaký byl Michale pro vás letošní víkend na západě Čech?
Michal Prášek: „Byl to jeden z nejnáročnějších závodů v letošní sezoně, protože jsem do Mostu přijel s velkou angínou a horečkami, takže jsem byl hodně oslabený. V sobotní kvalifikaci jsem byl druhý a druhý jsem skončil také v sobotním klání. Nedělní kvalifikace byla rychlejší. Zajel jsem parádní čas 1'36,450 sekundy a pole positon mi utekla jen o pětapadesát tisícin na Michala Fillu. V závodě jsem pak udělal chybičku a spadl. To byl také můj jediný pád v sezoně 2015.“

Poslední závod roku na Slovakringu nebyl vůbec snadný, protože jste jednak bojoval o titul s Michalem Šemberou a k tomu se přidaly problémy s bolestmi zubů. Nicméně závěr sezony s titulem šampiona třídy Superstock 1000 byl a je rozhodně velmi úspěšný, co říkáte?
Michal Prášek: „Slovakiaring byl suverénně ten nejtěžší závod, protože mě ve čtvrtek před závody začaly bolet zuby. Bolest se tak stupňovala, že jsem po sobotní kvalifikaci musel odjet do Bratislavy na zubní pohotovost, kde mi našli zánět, takže mi vytrhali nervy a čistili kanálky. Z ordinace jsem doslova běžel k autu a mazali jsme na okruh, abych stihl závod. Přijeli jsme patnáct minut před startem a to necelou hodinku po zákroku. Navíc jsem celý den nejedl, takže to byl mazec. V kvalifikaci jsem zajel na šesté místo a v závodě byl také šestý. Byl to nejhorší závod mé kariéry. Neděle byla o něco lepší, ale bral jsem antibiotika, takže jsem byl hodně slabý. V kvalifikaci jsem nakonec skončil třetí a stejná pozice mi patřila také v cíli závodu. Mrzelo mě, že měl Michal Šembera v pátek pád a rozbil motorku tak, že už nemohl v sobotu ani v neděli dál pokračovat. Po tak dobré sezoně si určitě zasloužil bojovat až do konce.“

Pamatujete si na okamžik, kdy jste si řekl, že by to s titulem letos mohlo vyjít?
Michal Prášek: „Bylo to určitě po prvních závodech Alpe v  Itálii, které jsem oba vyhrál.“

Stalo se v průběhu letošního ročníku něco, na co si budete ještě dlouho pamatovat?
Michal Prášek: „Bohužel to bude tragická nehoda Berta Camleka na Hungaroringu.“

Jak se vám spolupracovalo s týmem Roháč & Fejta Moto Racing? Dá se říct, že jistá sehranost vám umožňuje dosahovat stále lepších a lepších výsledků?
Michal Prášek: „Jak jsem už říkal, na mých závodních výkonech mají hlavní zásluhu Pavel Roháč a můj táta. Pavel je skvělý člověk a bezvadný kamarád, který to se mnou myslí dobře. Učí mě věci kolem týmu, sponzoringu a celkem závodění. Dokonce mi ve třinácti letech v noci na závodech dával školení o ženách a jak to s nimi v životě chodí, takže mě vede ve všech směrech :-) Můj táta je na závodech mým mechanikem už dlouhých devatenáct let. Nevynechal jediný závod a já vím, když je tam on, tak je všechno 100% nachystané a to je strašně důležité. S Pavlem a tátou by vyhrávala většina závodníku a závodnic ;-)“

Jak hodnotíte vaši letošní motorku BMW. Máte nějakou podporu ze strany výrobce?
Michal Prášek: „Motorka BMW je parádní a nechtěl bych jí měnit. Určitě máme podporu od BMW, díky Petrovi Königovi a Pavlovi Roháčovi, za což jim moc děkuji.“

Máte titul z Alpe Adrie, k tomu jste pátý na světě v soutěži BMW Motorrad Race Trophy. Dá se říct, že letošní sezona byla vaše zatím nejúspěšnější?
Michal Prášek: „V šestistovkách v roce 2013 byla taky hodně úspěšná, ale přeci jenom tak letošní byla nejlepší.“

Jaké máte plány pro nadcházející sezonu?
Michal Prášek: „Pojedeme Alpe Adrii Superstock 1000.“

Myslíte, že díky letošním výkonům získáte větší podporu ze strany partnerů, sponzorů týmu?
Michal Prášek: „Závody jsou v tomto hodně záludné. V roce 2013 jsme vyhráli Central Europe Championship, byli třetí v Evropě, ale nakonec to vypadalo tak, že moje kariéra je u konce, protože hodně sponzorů nás nemohlo dále podporovat. Pevně věřím ale tomu, že po letošní sezoně to bude všechno jinak.“

Neuvažujete s týmem třeba o cestě směrem k německému seriálu IDM Superbike, FIM CEV Repsol ve Španělsku nebo třeba Světovém poháru Superstock 1000?
Michal Prášek: „Já abych řekl pravdu jsem přesvědčen o tom, že i kdybychom jezdili na špici v IDM a neměli na další sezonu dostatek kontaktů a financí, tak se nedá do MS dostat, takže proto pojedeme Alpe Adrii. Navíc Alpe Adria je nově pod vedením slovenské agentury Slovakia Racing a díky nim se dostala na úplně jinou úroveň a to jak po stránce pořadatelské, tak i jezdeckých kvalit, za což jim patří velké díky.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Michal Kohout - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)
Milan Hlavatý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist