Rozhovor s Markem Červeným, vítězem hořických zatáček

Český zkušený závodník Marek Červený je úřadující šampion českého road racingu. V roce 2013 vyhrál 300 zatáče Gustava Havla v Hořicích stejně jako Českou TT. O rok později byl v Hořicích třetí a bronz patřil jezdci Kawasaki také v evropském road racingovém šampionátu IRRC 2014. V mistrovství České republiky loni slavil titul v šampionátu CAMS i AČR. Letošní sezona začíná pro čtyřiatřicetiletého jezdce z Hradce Králové velmi pozitivně, protože v IRRC má s čtyřmi vítězstvími zatím stoprocentní úspěšnost a rovněž má na kontě vítězství v závodu třídy Supersport z letošního ročníku 300 zatáček Gustava Havla.

S Markem Červeným jsme hovořili po jeho návratu z Nizozemska, kde absolvoval další dva závody seriálu IRRC 2015 a téměř okamžitě odjížděl trénovat na okruh do Mostu. Na to, jaké byly motocyklové začátky, kdy přišlo rozhodnutí jet road racing nebo jaké jsou ambice do budoucna jsme se zeptali Marka Červeného v rozhovoru pro web Motorkáři.cz..

Vrátíme-li se na samotný začátek vaši závodní kariéry, kdy to všechno začalo a proč právě motorky?
Marek Červený: „Tomu, že závodím vděčím svému otci a bratrovi, kteří mě k závodům přivedli. Na motocyklu sedím od pěti let a začínal jsem na doma vyrobeném motokrosu. Motorka mě strašně bavila a prakticky nic jiného mě ani od malička nezajímalo. Tak to šlo rok za rokem a pak přišel návrh zda nechci začít závodit. Můj debut na „silnici“ byl ve třinácti letech (1993) na 125GP v České Lípě přebor ČR.“

Takže motosport byl sportem číslem jedna, jemuž jste se chtěl věnovat odjakživa nebo tam bylo nějaké váhání mezi motorkou a třeba fotbalem, hokejem, tenisem … ?
Marek Červený: „Ano, motorky byla jasná volba. Sportů jsem provozoval spoustu, ale pouze doplňkově.“

Vzpomínáte si ještě na své vůbec první závody, první úspěchy? V jakých šampionátech a kubaturách jste závodil?
Marek Červený: „Můj první závod, jak jsem již uvedl byl přebor ČR v České Lípě (1993) bylo z toho 8.místo. Pak už následovalo MČR a kubatury 125GP, SSP, Stock 1000. Startoval jsem v šampionátech MČR, SK, Německa, Polska, Rakouska, Maďarska, ME Supersport, ME Superstock 1000 a na přírodních kruzích.“

Vaše začátky jsou spojeny s řadou různých týmů nebo se jedná o jeden nebo dva týmy s nimiž máte spojenou závodní kariéru?
Marek Červený: „Začátky mého závodění byly hlavně v režii naší rodiny. V roce 1998 jsme spojili síly s týmem Intermoto, Pepou Kubíčkem a Jirkou Látrem. To byli lidé, kteří mě vlastně vychovali v závodníka :-) “

Stejně tak u výrobce motorek jste věrný jen jedné značce nebo jich bylo víc, co se týče období vašeho závodění na automotodromech?
Marek Červený: „Při závodění na autodromech jsem byl já i tým věrný Hondě.“

Předpokládám, že postupem času přišla myšlenka jezdit okruhy profesionálně. Byla tam pro vás třeba nějaká možnost, schůdná cesta či podpora jak se dostat do mistrovství světa?
Marek Červený: „Ano, šance byla. Po mistrovství Evropy Stocksport 1000 přišlo na lámání chleba, kdy šlo o to sehnat dostatek financí a jít dál profesionální cestou nebo nic. Finance se bohužel nepodařilo sehnat a to znamenalo stop.“

Kdy přišel ten moment, že závodění na okruzích automotodromů definitivně skončilo a ve vaši závodní kariéře nastala nová etapa závodění v mnohem rizikovějším prostředí plném adrenalinu, road racingu?
Marek Červený: „Hořice jsem jezdil od mládí. Ve spojení s nedostatkem financí byly jedinou možností závody na přírodních okruzích. Po skončení autodromové kariéry jsem se jezdil „vozit“ do Hořic a pokaždé mě to hrozně bavilo. Tehdy jsem jezdil na motocyklu v kategorii 1000 a jinde než v Hořicích se moc závodů nejezdilo. Pak pro mě přišel zlomový rok 2012, kdy jsem se rozhodl, že si pořídím motocykl kategorie do 600 a od nové sezóny 2013 do toho půjdu naplno. Pro Supersporty bylo vypsáno v rámci ČR cca pět závodů a to slibovalo zajímavé svezení. Takže novou etapu svého závodění bych označil obdobím let 2012/2013.“

Váš první závod na přírodní trati byl v Čechách nebo někdy v zahraničí? Co jste si po jeho absolvování řekl, že je to síla, ale zkusíte to nebo vás to absolutně dostalo a nebylo už víc nad čím přemýšlet?
Marek Červený: „Můj první road racingový závod byly Hořice 300ZGH cca v roce 1996. Je to okruh, který mi vyhovoval. Bydlím nedaleko a je to trať, kterou miluji. K road racingu se musíte projezdit a použít zkušenosti, které jste se naučil na dromu. Jsem strašně rád za roky strávené na autodromu, ale dnes mohu říct, že závody na „přírodě“ jsou pro mě nejvíc.“

Potom, co jste byl v roce 2002 vůbec prvním českým jezdcem, který jel kompletní seriál mistrovství Evropy STK1000, loni jste byl v podobné situaci, jen to tentokrát bylo v kompletním ročníku evropského šampionátu road racingu IRRC. Baví vás zkoušet nové věci, neprobádané cesty? Jak rychle jste se novým podmínkám přizpůsoboval?
Marek Červený: „Já i můj tým závodíme proto, abychom z toho měli všichni radost a snažíme se vše posouvat dál. Z tohoto důvodu jsme se po úspěšné sezóně 2013 rozhodli pro IRRC a pokusit se opět o něco víc. Okruhy, které pro mě byly nové jsem se vcelku rychle naučil a vše dopadlo nad očekávání dobře a celkově jsme obsadili v šampionátu třetí místo.“

S příchodem do IRRC došlo na opětovnou spolupráci s českým týmem Intermoto. Co tato spolupráce představovala pro vaši kariéru jezdce přírodních okruhů kromě změny značky motocyklu?
Marek Červený: „Intermoto mi pomáhá s technikou a spoustou dalších věcí … . Samozřejmě lidí a firem, díky kterým závodím je mnoho a musím jim velice poděkovat. Bez těchto lidí bych neobjel ani kolo!“

Jako závodník fungujete na plný úvazek nebo při zaměstnání?
Marek Červený: „Jako spousta jezdců bych chtěl být profesionálem ale v našich podmínkách to moc nejde. Mimo závody pracuji jako mechanik a tak dále.“

Můžete nám představit svůj současný tým, techniku a zázemí s nímž objíždíte jednotlivé podniky?
Marek Červený: „Tým s nímž jezdím na závody je včetně mně čtyřčlenný a ve složení - já, můj bratr a k ruce mám dva velice šikovné mechaniky. Závodím na motocyklu Kawasaki ZX6 v úpravě supersport. Jezdíme jednou dodávkou a to vše nám na naše závodění stačí :-)“

„Chci se držet našeho motta, což je dělat závody tak, aby všechny v našem týmu bavily a dělaly jim radost.“

V jakých seriále letos vůbec závodíte?
Marek Červený: „Jedeme všechny závody „českého/slovenského“ road racingu, které pořádají AČR, CAMS a kompletní seriál IRRC International Road Racing Championship.“

Nikdy vás třeba nelákal ostrov Man s TT nebo Manx Grand Prix?
Marek Červený: „Samozřejmě všechny tyto závody jsou jako magnet. Velice mě také láká Irský road racing ... vše je bohužel o finančních prostředcích. V letošní sezóně děláme vše pro start na Macau 2015, tím bych si splnil jeden ze svých snů a třeba se příští rok podaří něco dalšího.“

Letos už máte na kontě jeden triumf v Hořicích. Je tu šance zopakovat zlatý double z roku 2013, kdy jste v Hořicích vyhrál jak zatáčky, tak českou TT. Co to vlastně pro vás jako pro jezdce znamená vyhrát závod na takto náročné trati?
Marek Červený: „Vyhrát Hořice je úžasný pocit. Tato trať je jedna z nejhezčích na světě a když se vám zde povede dobrý výsledek, je to velká odměna za vše co jste pro tento sport udělali.“

Perfektně rozjetou sezonu máte také v seriálu IRRC, kde jste zatím s čtyřmi vítězstvími stoprocentně úspěšný. Závody v Holandsku a Belgii zpravidla nabízí velmi úzké tratě, je tomu skutečně tak a jaký vidíte asi největší rozdíl mezi závoděním na přírodních okruzích v zahraničí a tady u nás v České republice?
Marek Červený: „Jak v IRRC tak u nás v České republice máme tratě, kde je dráha širší nebo naopak úzká, někdy to bývá dokonce kombinace těchto dvou možností a s tím se musí každý co nejlépe a co nejrychleji vypořádat tak, aby dosáhl co nejlepšího výsledku. Často se stává, že přijedete na okruh a po ujetí jednoho dvou kol zjišťujete, že trať po zimní pauze doznala díky paní přírodě změn a musí se tomu také přizpůsobit jízda.“

Možná to vypadá, že na přírodních okruzích sednete na normální silniční motorku a jedete o vítězství, nicméně skutečnost bude zřejmě jiná. Jak moc se liší vaše závodní motorka od klasické motorky z obchodu?
Marek Červený: „Motocykl se od sériového provedení liší hodně. Samozřejmostí jsou závodní komponenty jak kapotáže, řídítka, přepákování stupaček, tlumič řízení a tak dále. Ale velice důležitý je sportovní podvozek, který se nastavuje speciálně pro každý okruh a díky nerovnostem road racingovích tratí je to polovina úspěchu. Také motor a elektronika prodělaly úpravy ve specifikaci supersport.“

To samozřejmě není nic levného. Otázka partnerů, získávání sponzorů, smlouvy, vše kolem týmu, to je rovněž vaše parketa nebo máte štěstí na lidi kolem sebe a můžete se soustředit čistě jen na závodění?
Marek Červený: „O chod týmu se starám, ale samozřejmě bez pomoci by se to nedalo zvládat. Štěstí na lidi kolem sebe mám stoprocentně, protože jinak bych už dávno nezávodil a nedalo by se to vše stihnout.“

Můžete ukázat na konkrétní vítězství, závod nebo úspěch, který má výrazné místo ve vaši závodní kariéře?
Marek Červený: „Zásadní je pro mě každý dobrý výsledek. Velice si vážím vítězných závodů v Hořicích.“

Máte mimo Macau GP nějaké další plány do budoucna, konkrétní ambice nebo sny, jenž si chcete splnit?
Marek Červený: „Chci dělat maximum pro dosažení dobrého výsledku v každém závod, v kterém nastoupím a chci se držet našeho motta, což je dělat závody tak, aby všechny v našem týmu bavily a dělaly jim radost.“

Co vás teď v nejbližších dnech čeká?
Marek Červený: „Čeká mě každodenní příprava na závody, které nás čekají. Máme toho před sebou ještě hodně :-)“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist