Motocyklová Cena města Jičína

Během uplynulého víkendu se uskutečnil čtvrtý ročník motocyklové „Ceny města Jičína“. K vidění byly perfektní závody, pestrá škála motocyklové techniky a historie, skvělá organizace zajistila program bez časových skluzů a vše navíc podtrhlo i výborné počasí - kdo přijel, určitě nelitoval.

Kapitoly článku

Motocyklové závodění má v Jičíně velkou tradici, vždyť první závod s názvem „Kolem Jičínské brány“ se konal už v roce 1949! Následovaly mnohé ročníky slavné Ceny Prachovských skal (později známé pod názvem Cena České republiky) na kterou se sjížděla esa, která bojovala o cenné vavříny i ve světových Grand Prix. Bohužel bezpečnost tohoto krásného okruhu, vedoucího přímo mezi skalními věžemi, přestala odpovídat standardům motocyklových závodů, a poslední závody se po přestěhování na silniční obchvat v nedalekých Robousích odjely v roce 1979.

Po dlouhých letech se členové Automotoklubu Český ráj rozhodli na tuhle bohatou tradici navázat a uspořádat závody motocyklových veteránů na přírodním okruhu, který využívá i část trati slavného „Prachováku“. Po úvodních ročnících se veteránům přidaly závody populárních fichtlů, pořadatelé postupně zařadili také „dakšny“ a pro letošní rok divákům připravili lahůdku v podobě závodů „ostrých“ šestistovek. Jdou tak ve stopách kolegů z nedalekých Hořic, kteří k původně „veteránské“ Czech Tourist Trophy přidali závody seriálu IRRC, čímž tenhle závod povýšili nad úroveň dříve populárnějších Zatáček. Také v Jičíně se tenhle krok setkal s kladným ohlasem všech diváků, vždyť pestrá směsice klasických i ostrých motorek okořeněná závodem sajdkárů byla opravdu hodně atraktivní podívanou!

Veteráni sice jeli „na pravidelnost“, a o jejich pořadí rozhodoval nejnižší časový rozdíl mezi druhým kolem a následně kolem, jež vybralo ředitelství závodu, ale i tak se samozřejmě jela pořádná pila - většina pilotů vám totiž potvrdí, že pravidelně jedete ve chvíli, kdy jedete naplno. Během dne se divákům představily opravdové skvosty motocyklové historie, vždyť například v kategorii B Vintage se utkávají stroje vyrobené mezi lety 1920 - 1930. Velikou chybu tak udělal divák, který si „Račky“ či „Besárny“ (neboli Rudge a BSA), ale i AJS, Ariely nebo Matchlessy nepřišel prohlédnout do depa - tyhle stroje totiž doslova žijí a jejich nádherná patina, nasbíraná desítkami let závodění, působí daleko opravdověji, nežli naleštěný lak a chrom muzejních exponátů.

Na své si přišli i milovníci ostrých dvoutaktních pil - také ty se v srdci Českého ráje sešly v hojné míře. Od uječených „kolibříků“, tedy jednoválcových padesátek, až po pekelně ostré dvouválcové Yamahy 250 (350), které před nějakými čtyřmi dekádami bývaly nejužívanějším nářadím v jakémkoliv motocyklovém závodě na celém světě.

Hodně atraktivní podívanou byla také kubatura Clubsport W+X, tedy čtyřtaktní superbiky do 750, resp. 1000 ccm. I když se jedná o původně cestovní stroje, tak s podobnými motocykly v minulosti začínali takoví piloti, jako Eddie Lawson či Wayne Rainey. Nejrychlejší Clubsporty na cílovce dosahovaly rychlosti přes 200 km/h a pohled na to, jak tyhle dvousetkilové mastodonty jejich piloti krotí při brždění před následujícím kruhákem, byla opravdu skvělá podívaná. Marek Stibor, Petr Kolář, Jiří Meduna - to jsou jména, která se pohybovala na čele závodu a jejichž nositelé předvedli opravdu skvělý sport.

Sajdkáry jsou vždy a všude nejvyhledávanější a nejočekávanější třídou. Také v Jičíně nabídly krásné závody a diváci při každém průjezdu kroutili hlavami nad akrobacií a odvahou jejich posádek. Nejrychlejší sajdkou byla žlutá Suzuki s Miroslavem Medkem za řídítky a mitfárou Radkem Koňaříkem. Pořádným fofrem jel ale i Švýcar Charlie Suter s Michaelou Dirnthaler a také dvě posádky bojující o třetí příčku, kterými byli Roman a Ondřej Sedláčkovi s Hondou a Jiří a Vojtěch Humlovi s dvoutaktní Suzuki. Jízdu na pravidelnost vyhráli Radomír a Jiří Šimkovi se sajdou poháněnou motorem z plochodrážní Jawy.

Nejpočetněji zastoupená byla kategorie Jawa 50, tedy známé „fichtly“. No, známé… Stroje, které se proháněly po jičínském okruhu, většinou už nemají s původními Pionýry moc společného a v případě těch nejrychlejších se už jedná o stoprocentní závodní náčiní. Nad všechny piloty vyčníval Petr Adamec, jehož „Pařez“ měl na cílovce naměřeno přes 120 km/h a posledních 30 - 40 metrů před kruhovým objezdem většinou absolvoval po předním kole - troufám si tvrdit, že spolu s Márou Červeným se jednalo o nejlepšího pilota, který se v neděli v Jičíně představil. Petr jako jediný dovedl stlačit svůj čas na kolo pod dvě minuty, ale vyhrál i díky nejnižšímu časovému rozdílu mezi měřenými koly 0,736 sekundy i v oficiálním pořadí jízdy pravidelnosti. Profesorskou jízdu předvedli také další dva piloti v pořadí „na rychlost“, a to Václav Záveský a domácí Lukáš Plíšek.

Zatímco ve všech dosud uvedených třídách rozhodovala pravidelnost, tak o výsledcích posledních dvou kubatur už rozhodovalo pořadí jezdců na trati, jednalo se totiž o závody soudobých motocyklů. Prvním z nich byla kubatura Sportproduction 125, v nichž se nejvíce radoval Petr Kolář, který protnul cílovou pásku jako první před druhým Davidem Řezáčem a třetím Jakubem Vojtíškem. Největší boj byl k vidění za stupněm vítězů, kde o „brambory“ hodně zostra bojoval Lukáš Fikker s Markem Zímou a Davidem Polákem. Smůlu měl Ivo Doležal, který zpočátku jezdil v čele, než svoje účinkování ukončil pádem.

Největší fofr předvedli piloti závěrečného závodu, tedy kubatury do 600cc. Jednoznačným a vlastně i jediným favoritem na vítězství byl vítěz loňského ročníku Intarnational Road Racing Championship, tedy Marek Červený vodící Kawasaki ZX6. Svoji roli jednoznačně potvrdil a zvítězil s náskokem 6,5 sekundy před Slovákem Miroslavem Slobodou a Olinem Hanákem, který se po těžkém zranění dostává do vynikající formy. Vítěz závodu zajížděl okruh v délce 3300 metrů v časech kolem 1:20 sekundy a jeho rychlost se na cílové rovince dostala až na 226 km/h. Jeho náskok mu dovolil jízdu, kterou bavil diváky, a k vidění tak byly i předlouhé wheelie. Přestože supersporty už jely opravdu pekelně rychle, tak celý víkendový program se obešel bez závažnějších havárií či problémů. Jak pořadatelé, tak účastníci, ale i diváci zaslouží jedničku a doufejme, že obnovená tradice motocyklového závodění v Jičíně bude pokračovat i nadále.

Podrobné výsledky všech kubatur najdete na webu jičínského automotoklubu.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist