Havířovský zlatý kahanec 2009

Kapitoly článku

125 Sportproduction

Ve třídě 125 Sportproduction se bojovalo až do konce. Rajhradský Mirek Sedlo bojoval seč mu síly jeho stroje Cagiva umožnili. Nakonec však na cílové pásce zaostal necelé půl vteřiny za vítězným Jiřím Kleichem z Lázní Bohdaneč, který si na své konto připsal v boji s Mirkem Sedlem i nejrychlejší kolo závodu, a to časem 2:58.796 při průměrné rychlosti 122.821 km/h.
V závodě třídy 125 Sportproduction startovalo celkem sedmnáct jezdců. Třinácti z nich se podařilo protnout cílovou pásku. Za povšimnutí jistě stojí i třetí místo italského závodníka Pierre Coppy, který byl podle startovních listin jediným reprezentantem Itálie na letošním Havířovském zlatém kahanci a veze domů na jih Evropy zasloužené pódium.
Výsledky:
1. Klejch Jiří CZ Aprilia 125
2. Sedlo Miroslav CZ Cagiva 125
3. Coppa Pierre I Aprilia 125

Klasik do 175 ccm + Klasik do 250 ccm

Na společný start první „veteránské“ třídy se dostavili jezdci tříd Klasik do 175 ccm a Klasik do 250 ccm. Ve slabší kategorii se o vítězství na start přijela „porvat“ dvacítka jezdců. V cíli jsme se nakonec dočkali patnácti z nich. Celému poli, nutno říci dle předpokladů, kraloval Eda Klimek se symbolickým startovním číslem 1. Druhému Vránovi „nadělil“ bezmála dvacet vteřin a od samého začátku bylo prakticky jasné, že jediné, co mu může triumf v Těrlicku překazit, by byla technická závada. Technika naštěstí vydržela, a tak si Eda Klimek odváží zasloužené vítězství. Zároveň se stal držitelem nejrychlejšího kola časem 3:13.209, což znamenalo průměrnou rychlost 113.659 km/h.
Výsledky tř. Klasik do 175 ccm:
1. Klimek Eduard CZ MZ 125
2. Vrána Marek CZ ČZ 175
3. Veselý Martin CZ Benelli

Společně s třídou Klasik do 175 ccm se po Těrlickém okruhu proháněli i silnější konkurenti ve třídě Klasik do 250 ccm. V této třídě patřili bezesporu k favoritům Lubomír Koudelka z Lomnice nad Popelkou a Pavel Navrátil z Uherského Hradiště. Tito dva jezdci se „poprali“ o vítězství i na velmi prestižním závodě 300 zatáček Gustava Havla, který se uskutečnil v květnu. Proto byli i zde pasováni na jasné favority. Start nenapovídal tomu, že by to mělo být jinak. Do první zatáčky se jako první položil hraďišťský Navrátil, avšak Koudelku měl těsně v závěsu. Postupem času se však Navrátil propadal startovním polem, až byl nucen svůj stroj pro technickou závadu odstavit úplně. Lubomíru Koudelkovi tak odpadl, troufám si tvrdit, nejvážnější soupeř v boji o prvenství a již zcela pohodlně dovezl svoji Yamahu s více než dvaceti vteřinovým náskokem do cíle na první pozici. Připsal si samozřejmě i nejrychlejší kolo časem 3:02.254 při rychlosti 120.491 km/h. Cílovou šachovnici vidělo v kategorii Klasik do 250 ccm osm z jedenácti startujících jezdců.

Výsledky tř. Klasik do 250 ccm:
1. Koudelka Lubomír CZ Yamaha 250
2. Krsek Petr CZ ČZ 250
3. Thér Miloš CZ ČZ 250


125 GP+250 GP

Jako další se divákům těsně po poledni představili jezdci v dalším „společném“ závodě. Tentokrát se jednalo o sloučené kategorie 125 GP a 250 GP. Pekelně rychlých jezdců na „gépéčkách“ bylo v sobotu hned několik. Velice dobré časy zajeli, jak Patrik Kolář, tak kolo co kolo se zlepšující litoměřický Lukáš Rážek. Na boj o bednu pak vypadali i Stefan Gramer reprezentující Německo a hořický Olda Podlipný. Doslova famózní podívanou pak divákům předvedli první dva jmenovaní. Kolář s Rážkem si prakticky kolo co kolo měnili pořadí. Souboj těchto dvou jezdců si nic nezadal se závody na světové úrovni. Nezaujatý fanoušek snad musel přát vítězství oběma. Šťastnější byl nakonec na cílové pásce Patrik Kolář, který porazil Lukáše Rážka o 0.234 tisíciny vteřiny. Třetí pozici si v klidu pohlídal Němec Gramer. Třída 125 GP tak divákům nabídla skutečně fantastickou podívanou se vším všudy. Nejrychlejší čas na kolo si ve zběsilé naháněné s Lukášem Rážkem připsal Patrik Kolář časem 2:36.491 při rychlosti 140.327 km/h.
Výsledky tř. 125 GP:

1. Kolář Patrik CZ Honda 125
2. Rážek Lukáš CZ Honda 125
3. Grämer Steffen D Aprilia 125

„Robustnější bráškové“ ve třídě 250 GP mají tradičně o něco skromnější zastoupení. Přeci jen tyto stroje nejsou tak dostupné a jedná se již o trošku specifickou kategorii. A tak chce-li si český závodník s „rovnocennými“ soky pořádně zazávodit, je potřeba vydat se spíše na západ k sousedů, do Německa. I tak ale třída 250 GP nezklamala a jezdci předvedli opět parádní výkony. Jasným favoritem a popravdě řečeno při profilu Těrlické trati i předčasným vítězem byl německý Henrik Voit s jeho nabušenou Aprilií. Již v tréninku nadělil ostatním jezdcům ve své kategorii „pěkný ranec“ a bylo jasné, že v této kategorii nemá nikdo z jeho konkurentů „nádobíčko“ na to, aby jej mohl na Těrlické trati potrápit. Podle toho Voit i odstartoval. Na startu se „zasekl“ o poznání déle, než jeho konkurenti, a tak do první zatáčky složil svoji Aprilii pěkných pár vteřin za vedoucím Navrátilem z Uherského Hradiště. Během pár kol však všem svým soupeřům ukázal, co jeho stroj dovede a na dlouhých rovinkách nebylo co řešit. Taháním za plyn si tak Voit v cíli vyjel na druhého Navrátila patnáct vteřin a obhájil prvenství z letošních závodů, jak ve Starém Městě, tak i v Hořicích. Pavel Navrátil si ke druhému místu ze Starého Města a třetímu místu z Hořic připsal pěkné druhé místo i zde na Těrlickém okruhu. Henrik Voit dosáhl ve své třídě i nejrychlejšího času na kolo a to 2:31.428 při rychlostním průměru 145.019 km/h.
Výsledky tř. 250 GP:

1. Voit Henrik D Aprilia 250
2. Navrátil Pavel CZ Honda 250
3. Ježek Michal CZ Honda 250

Klasik 350, Klasik 500, Klasik 750

Po „gépéčkách“ přišla na řadu poslední „várka veteránů“, a to velice početné startovní pole kubatur Klasik do 350 ccm, Klasik do 500 ccm a Klasik do 750 ccm. V těchto třech třídách se divákům ve společném závodě představilo přes třicet jezdců. V nejslabší kategorii triumfoval na přírodních okruzích dobře známý a všemi uznávaný Vídeňský profesor Martin Loicht, před Martinem Veselým z Brna a Lubomírem Koudelkou z Lomnice nad Popelkou, jimž nadělil přes dvacet vteřin. Zároveň si připsal i nejlepší čas, a to 2:50.797 s průměrem 128.573 km/h. V kategorii „půllitrů“ se první tři seřadili v cca půl minutových rozestupech, a to v pořadí Serbusek, Jurák, Volák. Nejrychlejší kolo si připsal vítězný Serbusek na Hondě 450 časem 2:53.846 - 126.318 km/h. Nejsilnější kategorii pak pětici startujících jezdců kraloval František Loučka z Prahy se svojí Hondou 750. Druhou pozici si připsal Petr Kunz z Loukova a na bronzový stupínek vyskočil Jiří Lefan ze Zlína. Nejrychlejší kolo zajel samozřejmě vítězný Loučka, a to 2:51.955 v průměru s 127.707 km/h.

Výsledky:


Klasik 350
1. Loicht Martin A Yamaha R5
2. Veselý Martin CZ Yamaha 350
3. Koudelka Lubomír CZ Yamaha 350

Klasik 500
1. Serbousek Jiří CZ Honda 450
2. Jurák Patrik CZ Honda 500
3. Volák Jan CZ Honda 500

Klasik 750
1. Loučka František CZ Honda 750
2. Kunz Petr CZ Honda 750
3. Lefan Jiří CZ Suzuki 750

Volná do 600 ccm

Kategorie „ostrých silničářů“ otevřela třída Volná do 600 ccm. Na startovní rošt se postavilo pětatřicet jezdců, z nich nakonec cílovou pásku neprojela čtveřice odpadlíků. Velkou touhu oplatit loňskou porážku německému kolegovi předvedl Michal Dokoupil. Dvojice Dokoupil, Penzkofer předvedla divákům strhující souboj. Podobně jako Kolář s Rážkem si nedali ani metr zadarmo. Pořadí se neustále přelévalo a bylo jen otázkou drobné chybičky, kdo z nich si nakonec letos připíše vítězství. Rico Penzkopfer si nakonec výsledek pohlídal a obhájil tak loňský triumf před druhým Michalem Dokoupilem. Pro třetí místo si půl minutky za Dokoupilem dojel brněnský Josef Duchan. Ani v této kategorii tomu nebylo jinak a celkový vítěz si připsal také nejrychlejší kolo. Tentokrát Penzkopfer zvládl Těrlický okruh za 2:17.079, což mu dalo rychlostní průměr přes 160 km/h.
Výsledky:
1. Penzkofer Rico D Yamaha
2. Dokoupil Michal CZ Kawasaki
3. Duchan Josef CZ Yamaha

Sidecar

Po závodě „šestistovek“ čekala diváky velice atraktivní podívaná v podobě vytrvalostního závodu Sidecar. Tato kategorie vzhledem k rozdílům v technických možnostech jednotlivých strojů se jako jediná nejede způsobem „první na pásce“, ale tzv. „jízdou pravidelnosti“. Do samotného vyhlášení výsledků tak není zřejmé, kdo si odveze vítězství a vyhrát tak může třeba i posádka nejpomalejšího či nejstaršího stroje v závodním poli. Letos se v Těrlicích do závodu „prokousalo“ přes nástrahy techniky deset posádek. Zlatý věnec putoval do Hořic zásluhou posádky Kopecký/Fišer. Zbytek stupňů pro vítěze pro sebe zabrali posádky ze Starého Města u Uherského Hradiště. Tentokrát se více dařilo Verbíkovi s Panáčkem, kteří porazili své kolegy z Motorsportklubu Kalinu s Koňaříkem.
Výsledky:
1. Kopecký/Fišar CZ Honda 900
2. Verbík/Panáček CZ Yamaha 650
3. Kalina/Koňařík/Veselý CZ Yamaha Douglas 840

Volná nad 600 ccm

Po zpestření v podobě Sidecar se ale museli diváci velmi rychle vzpamatovat a znovu se plně soustředit na dění na trati, protože o jejich přízeň se v tu chvíli začali ucházet vůbec nejsilnější a nejrychlejší stroje, jaké jsou na přírodních okruzích tohoto typu k vidění. Na startu byla připravena třída nad 600 ccm a v ní i diváky nadšeně očekávaný a povzbuzovaný Michal „INDY“ Dokoupil, který se netajil tím, že v „litrech“ si přijel do Těrlicka pro vítězství. A jak „INDY“ řekl, tak i udělal. Nikoho nenechal na pochybách a svoji Kawasaki dovezl do cíle bezpečně na první pozici před Kamilem Holánem z Prahy. Udo Reichmann z Německa měl již za touto dvojící propastný půl minutový odstup. I ten mu však stačil na uhájení třetí pozice. Nejrychlejší kolo a zisk Havířovského zlatého kahanu pro letošní ročník má na svém kontě Michal „INDY“ Dokoupil časem 2:16.322 a průměrem 161.089 km/h.
Výsledky:

1. Dokoupil Michal CZ Kawasaki 1000
2. Holán Kamil CZ Yamaha 1000
3. Reichmann Udo D Suzuki 1000

Supermono

Poslední třídou, která uzavřela velice bohatý závodní program a tím dopsala i historii 26. ročníku Havířovského zlatého kahanu, byla velice početná třída Supermono. Na start opět „přisvištěla“ více než třicítka jezdců. Ale i v této třídě byly karty více méně rozdány. Řešilo se jediné: Kamenický nebo Kehrer? Libor Kamenický se sice velmi dlouho a srdnatě držel, ale na průjezdech cílovou rovinkou bylo více než patrné, že Kehrera musí stůj co stůj setřást, jinak nebude jeho Mali Jawa 06 na Kehrerovu MZ ve finiši stačit. Nepodařilo se a Johanes Kehrer si ještě před posledním kolem vyjel na Libora Kamenického dostatečný náskok, aby mohl situaci v klidu kontrolovat a jen si hlídat Kamenického odstup. Libor Kamenický však jistě bojovným výkonem nezklamal a naopak předčil očekávání diváků, když řadu kol sváděl s Kehrerem naprosto vyrovnaný souboj. V cíli nakonec tito dva ujeli dvojici Martin Loicht, Karel Kalina bojující o třetí místo o tři čtvrtě minuty. Souboj o bednu pro sebe nakonec rozhodl zkušený Martin Loicht, který v posledních dvou kolech jednoznačně setřásl staroměstského Kalinu. Nejrychlejší kolo i zde zajel vítěz, a to Johanes Kehrer s hodnotou 2:32.816 a průměrem 143.702 km/h.

Výsledky:
1. Kehrer Johannes D MZ
2. Kamenický Libor CZ Mali Jawa 06 7
3. Loicht Martin A Yamaha 600

Co říci závěrem? Snad již nic zásadního. Vše podstatné bylo řečeno. Časy zajety, výsledky zveřejněny, věnce rozdány. Nezbývá tedy než poděkovat partě nadšenců z PROSPORT-CZ o.s. za jejich neutuchající snahu. Stejný obdiv a dík zasluhují všichni, kteří se na organizaci závodů v Těrlicku podíleli. My, fandové motocyklového sportu si přejeme, ať Vám snaha a nadšení co nejdéle vydrží, abychom se příští rok na Havířovském zlatém kahanci 2010 společně opět sešli a prodloužili tradici závodu ve Těrlicku zase o kus blíže třicítce.

Další informace a vše podstatné o Těrlickém okruhu naleznete zde

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist