Hořické radovánky

Tak už se to blíží! Ptáte se co? Závody v lyžování? Sáňkování? Ne, blíží se jeden ze tří největších svátků naší silnice, závod FUCHS OIL 300 Zatáček Gustava Havla.

Hořické radovánky
Tenhle závod je podobný pardubické Zlaté přilbě. Není součástí žádného šampionátu, ale jeho historie a prestiž jej řadí mezi stejné klenoty, jakými jsou brněnské světové podniky Grand Prix či Superbike. 
A ta atmosféra a pocit, kdy motorky jezdí doslova nadosah ruky? To se nedá popsat, to musíte vyzkoušet na vlastní kůži! Zatáčky se jedou 17. a 18. května a pět týdnů poté, tedy 21. a 22. června, se jede FUCHS OIL Česká Tourist Trophy historických motocyklů.

Pryč jsou doby nejistoty, zda se Zatáčky budou konat či ne, stejně tak i doby, kdy se veškeré naše silniční dění stěhovalo na motodromy a z přírodních okruhů zůstaly jen Hořice, kam se ale vracela jen hrstka nejskalnějších a nejtvrdších driverů. 

Závody na přírodních okruzích v poslední době rostou jak houby po dešti, hlavně klasici a supermonaři jezdí raději na běžných silnicích. Do Hořic ale opět našli cestu i piloti, kteří patří do naší silničářské špičky, a postupně si k této krásné trati nacházejí vztah i špičkoví jezdci ze zahraničí. Veškeré úsilí pořadatelů je podpořeno vstřícností všech sponzorů, zejména pak dlouhodobým partnerstvím s generálním sponzorem Zatáček, olejářskou firmou FUCHS OIL.
Pořadatelé pro letošní rok připravili některé změny. Jedná se samozřejmě o změny pozitivní, týkající se například nové tribuny v prostoru startu, ale hlavně nového rozdělení do jednotlivých tříd. S rostoucím počtem startujících totiž postupně rostl i počet kategorií, které se v závodě představily. 

Ne každému toto rozdělení vyhovovalo a i když není možné zavděčit se všem, nově rozdělené kategorie vypadají velmi zajímavě. Letos to bude vypadat takto:

  • Klasik 175 a 250 ccm 
  • Sportproduction 125 ccm
  • Klasik do a nad 350 ccm
  • Supermono
  • Volná do 600 ccm
  • MEZ 125 + 250 ccm
  • Volná nad 600 ccm

Dvě třídy klasiků, to je tak akorát, rozhodně k Zatáčkám patří a je perfektní vidět rozdíly mezi současnými motocykly a těmi, které se proháněly naostro v letech minulých. Když ale píšu, že se proháněly naostro v letech minulých, neznamená to, že se teď jejich piloti flákají. No, vždyť to všichni dobře víme, jakou jedou klasici pilu a kdo dosud neviděl, ten bude zírat. Stejně tak k Hořicím patří i dakšny. Jejich vyrovnané souboje jsou vždy perfektním úvodem a naladěním před hlavními souboji. 
Pokud jsem v úvodu napsal, že zatáčky nejsou součástí žádného šampionátu, beru to zpět. Jasně, supermonaři, borci kteří odvážně vodí svoje jednoválcové buchary, ti se nebojí stromů, příkopů ani obrubníků a jedou mistrák hlavně na běžných přírodních tratích. Součástí šampionátu jsou i letošní Zatáčky a diváci tedy uvidí i boje o mistrovké body. 
Dvoutaktní třídy bohužel (nejen) v našich luzích a hájích skomírají. Dokonce vloni musely být dvacky spojeny se dvěstěpadesátkami, které jindy startovaly ve volné do 600 ccm. Jinak by byla na prořídlé startovní pole stopětadvacítek smutná podívaná. Přestože tento tah mnoho lidí nechápalo, závod byl pěkný a jezdci slabší kubatury rozhodně nebyly za „brzdy“. Pokud by se počítalo pořadí obou kubatur společně, Olda Podlipný by byl na bedně. 
Společná třída MEZ 125 + 250 se tedy pojede i letos. 

Volné čtyřtaktní třídy, to je každoroční vrchol Zatáček. 

Tady rozhodně nemusíme mít strach, že by bylo starovní pole prořídlé, spíš naopak. Je plno a jak už jsem zmínil, v poslední době se na okruh vrací i ti NEJ.... bombarďáci. Jezdci, kteří se pravidelně umísťují na čele republikového šampionátu, střelci, které můžeme vidět i na startu světových závodů. Že kecám? A co jména jako Jirka Dražďák, Petr Čermák, Marek Svoboda, Martin Vondrouš, Steve Mizera nebo Rico Penzkofer? Jo, i takové piloty můžeme vídat na hořickém okruhu. 
 
Když jsme u těch jmen, některá už pořadatelé skloňují i v souvislosti s letošním ročníkem. Jaká? Z pravidelných účastníků nebude chybět jmenovaný světový superbajker Jiří Dražďák, z německého šampionátu IDM přijedou Markus Barth a Steve Mizera, z amerického zase Přemek Glinz, z Tourist Trophy Henrik Voit a profesor Martin Loicht, chybět nebudou Jirkové Fejta a Brož, Indi Dokoupil, nebo místní samorost a exmistr republiky velkých stocků Martin Vondrouš
Do dvoutaktních tříd se chystá příliv nových zahraničních tváří, které rozhodně budou patřit k ozdobám pole. Většina z nich se chystá přijet tradičně z Německa, ale konečně snad dojde k tomu, že do Hořic začnou jezdit i jezdci z ostrovů, kde jsou podobným kratochvílím na přírodních okruzích silně nakloněni. Mezi první vlaštovky by měli patřit větry z ostrova Man ošlehaní Adrian McFarland s Aprilií RSW 250 a v obou volných třídách se představí Victor Gilmour!
O tom, kdo se na letošních Zatáčkách letos objeví budeme určitě ještě před závodem informovat, pro nedočkavce můžu doporučit stránky hořického autoklubu http://www.amkhorice.cz/forum/, případně fórum na našem serveru http://www.motorkari.cz/forum-detail/?ft=11333&fid=24, kde Larry založil sekci 300 ZGH, na které previdelně informuje o všech novinkách.


Fandové, kteří jsou smutní z toho, že na zatáčkách uvidí „pouze“ dvě třídy motocyklových klasiků, si určitě nenechají ujít FUCHS OIL Českou Tourist Trophy, která se uskuteční pět týdnů po Zatáčkách. 


Motocykly všech veteránských kategorií, od osmdesát let starých skvostů, přes nabroušené a pekelně rychlé dvoutaktní speciály až po velkoobjemové čtyřtaktní superbiky, vše se po trati prohání během jednoho dne. A co teprve sidecary! Podívanou na akrobatické vylomeniny jezdců i jejich mitfárů u nás už bohužel vidíme jen při pár podobných závodech. Rozhodně by bylá velká škoda nechat si ji ujít.


Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist