Česká Tourist Trophy/IRRC - Hořice

Fanoušky přírodních okruhů to do Hořic vždycky táhlo a není se co divit, vždyť nádherná trať a neopakovatelná atmosféra se navždycky vryje do paměti všech jezdců a diváků, kteří na tamní okruh zavítali. Hořičtí pořadatelé ale nespí na vavřínech, rádi přijímají nové výzvy a tou byl pro letošní rok závod seriálu IRRC.

Kapitoly článku

Česká Tourist Trophy byla sice původně určená pouze pro „klasické“ mašiny, ale v letošním roce se nesla hlavně ve znamení mezinárodního šampionátu na přírodních okruzích, zvaného International Road Racing Championship. Tenhle seriál se jezdí od roku 2003, kdy byl založen jako pohár tří národů a to Německa, Holandska a Belgie a na tamních okruzích se také veškeré závody jezdívaly. Od roku 2010 se IRRC účastní i jezdci z jiných zemí a o rok později se závody poprvé jely i na okruzích v jiných státech, například i u nás na Těrlickém okruhu. Letos se hořickým pořadatelům podařilo přivést jeden ze závodů tohoto seriálu i na jejich nádherný přírodní okruh, trošku překvapivě jej zařadili do podniku, který byl až do předloňska vyhrazen pouze veteránům - a rozhodně se jednalo o velice dobrý tah! Termín České Tourist Trophy se přesunul na druhý srpnový víkend, takže fanoušci měli už po květnových Zatáčkách poměrně výrazný absťák a také jména, která IRRC do Hořic přitáhla, byla pro místní fandy velikým lákadlem - navíc skvěle namixovaným se závody klasiků a divácky nesmírně vděčných sajdkár.

Do tohoto neoficiálního mistrovství Evropy na přírodních okruzích letos vlítla poměrně početná grupa českých bombarďáků, kteří se nadmíru úspěšně rvou s již etablovanými piloty v obou kubaturách, tedy supersportech i superbicích. V šestikilech byl z našich nejúspěšnější Mára Červený, který byl v průběžném pořadí před domácím kláním na třetím místě, Petr Košťál uzavíral druhou desítku. V litrech byl nejvýše umístěným českým reprezentantem Aleš Nechvátal, ale spolu s ním byl v top ten i Pavel Tomeček a skvělý začátek sezóny měl i Kamil Holán. Spolu s těmito stálými účastníky se hořického závodu zúčastnili také domácí piloti na „divoké karty“ a i tady to byla jména nadmíru zvučná - Michal „Indi“ Dokoupil, Petr „Kimura“ Bičiště, Petr Homola, Víťa Bican... Sešla se tady v podstatě celá naše roadracingová špička a tak se dalo předpokládat, že na tak náročné trati, jakou je právě ta hořická, budou naši reprezentanti v souboji s těmi zahraničními tahat za delší kus špagátu.
Jako první do nedělního závodu vyrazili piloti třídy supersport a začalo se pěkně zostra - právě obě jízdy šestistovek byly rozhodně tou nejlepší podívanou z celého dne. Přičinili se o to hlavně dva piloti - Michal „Indi“ Dokoupil a Marek Červený. Tihle dva střelci v obou jízdách předváděli luxusní bitvy, kde si nedarovali ani centimetr tratě a snad ani jeden divák nevydržel sedět! Tahle podívaná by dovedla strhnout i toho, kdo o motorkách ví jen to, že má dvě kola… V obou jízdách byl nakonec o fous rychlejší Michal Dokoupil, který ale v té druhé ulil start, vyfasoval dvacetisekundovou penalizaci a tak se musel spokojit se druhým místem. Na stupně vítězů tyhle dva kohouty v první jízdě doprovodil Kamil Holán a ve druhé pak Ital Luca Gottardi. Dvě pátá místa vybojoval Petr Homola a skvěle se prezentoval i Jiří Veverka, který svým šestým a osmým místem ukazuje, že na domácí roadracingové scéně se rodí nová hvězda. I když Mára Červený v první jízdě lehounce za Dokoupilem zaostal, odváží si plný bodový zisk (Indián jel na divokou kartu a tudíž nebodoval) a na vedoucího muže průběžného pořadí Joea Den Bestena ztrácí pouze jeden bodík.
Kubatura superbike za šestistovkami rozhodně nijak nezaostala, jen napětí z bitev o vítězství vystřídalo veliké a hodně příjemné překvapení - Aleš Nechvátal. „Alda“ už v Hořicích několikrát ukázal, že tohle jméno k němu prostě nepasuje (Kvapil nebo Palič, to by sedělo daleko víc), ale že takhle suverénně natrhne komošku celé elitě seriálu IRRC asi nečekal ani on sám! Naprosto deklasujícím a dech beroucím způsobem opanoval obě jízdy a ani takoví piloti jako Didier Grams (vítěz IRRC 2009, 2010, 2011 a 2013) nebo účastník mistrovství světa Endurance Matti Seidel neměli nejmenší šanci jej ohrozit. První jízda byla kvůli těžkému pádu Luboše Jelínka a Petra Holance ukončena po devátém kole a za Alešem Nechvátalem se seřadili druhý Didi Grams a třetí Thomas Kreuz, ve druhé jízdě pak Aldu na bednu doprovodil stříbrný Kamil Holán a bronzový Didier Grams. Hlavně Kamil Holán si z Hořic nejspíš odvážel hodně rozporuplné pocity - ačkoliv získal dva vavřínové věnce, tak litra, šestku, ale hlavně sám sebe otloukl během čtyř (?) víkendových pádů doslova ze všech stran. Skvělý sport v litrech předváděli i další naši superbikeři a hlavně podívaná na průjezdy cílovkou v podání Petra „Kimury“ Bičištěho byly zážitkem, o kterém si diváci určitě nechají zdát za dlouhých zimních večerů.
Česká Tourist Trophy byla vždy doménou historických motocyklů a ty samozřejmě nechyběly ani v letošním ročníku. Stejně jako tomu bylo vloni, tak i letos se i klasici utkali v závodě, kde o vítězství rozhodovalo pořadí v cíli. Co si budeme nalhávat - je to divácky daleko atraktivnější a přehlednější, nežli závody na pravidelnost, které se zde jezdívaly v minulosti. Závody objemově nejslabší kubatur, tedy klasik do 175 ccm a do 250 ccm se odjely už v sobotu. Slabší kubaturu opanoval Antonín Plevák před Karlem Kalinou a Milošem Thérem, čtvrtlitry pak Martin Slanec před Milanem Bangem a Karolem Hillem. Závod klasiků do 350 ccm byl velikým sólem Vítězslava Hatana a jeho pekelně nabroušené dvoutaktní pily Yamaha 350 TR3. Zasvěcení diváci se už před startem dohadovali o tom, kdo dojede pro stříbro, nic jiného nežli Hatanovo vítězství totiž vůbec nepřipouštěli. Tím druhým v cíli byl Lukáš Bělič a pro bronz si dojel Belgičan Marc Michot s Aermacchi.
Spojený závod kubatur klasik do 500 ccm a do 750 ccm byl bohužel po polovině odjetých kol ukončený a to z důvodu pádu Rostislava Nečesánka. Ten v sedle svojí Hondy CB 750 jen na čele tohoto klání jak k ohni, celé startovní pole nechal daleko za sebou, ale jen do chvíle, kdy mezi Lukaveckým vracákem a Dachovským esíčkem vylétl z tratě a pochromal si nějaká ta žebra… Pád vypadal zpočátku hodně nebezpečně a pilot byl vrtulníkem převezen do hradecké nemocnice, ale stejně jako tomu bylo v případě Petra Holance by mělo být brzy vše v pořádku - držíme palce a přejeme brzké uzdravení!
I když jsem si nechal sajdky až na závěr, rozhodně to není proto, že by byly nejméně zajímavé - naopak! Ačkoliv se tenhle závod nejel na pořadí, ale na pravidelnost, tak právě sajdy patřily k největším zážitkům celého víkendu. Akrobatické kousky mitfárů, černé čáry od driftujících pneumatik a různorodá plejáda pekelných tříkolek - od dvouválcových boxerů BMW až po dvoutaktní čtyřválcové litry - ne nadarmo vždy diváci v programech pátrají po tom, kdy pojedou sajdy! Nejrychlejší posádkou na trati byli Němci Achim Kindermann a Stephan Kokkot s Moto Guzzi Kneeler, ale nejmenší rozdíl mezi měřenými koly na nejvyšší stupínek poslal domácí posádku ve složení Petr Fišar s Martou Bodnarukovou. Pro stříbro si dojeli Miroslav Medek s Rudou Reilem a bronz získali František Prchal a Zdeněk Černý.
Letošní Tourist Trophy byla naprosto luxusní záležitostí, kde se sešlo snad vše, co na závodech být má. Dramata na trati shlédlo skvělé a věcí znalé publikum, klobásy voněly, pivo teklo proudem a vše podpořilo jedničkové počasí. Á propos diváci… v neděli se jich na trati sešlo kolem deseti tisíc, což je počet, který jasně dokládá to, že směr, kterým se ČTT vydala je správný.

Hořičáci, dostáváte palec nahoru!

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Miloš Rejman - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist