300 zatáček Gustava Havla

V Hořicích v Podkrkonoší se konal 42. ročník tradičního závodu silničních motocyklů.

Zima, déšť, kroupy, sníh, zraněný divák, několik jezdců, kteří odmítli nastoupit do závodu a neustále sprostě řvoucí pořadatel, kterému vadil každý fotograf na startu každého závodu (asi si neuvědomoval, že tito fotografové pro tento závod dělají hodně – propagují ho v médiích). Tak nějak by se dal charakterizovat další ročník nejen v Čechách uznávaného závodu 300 zatáček Gustava Havla, který se konal o víkendu ve východočeských Hořicích v Podkrkonoší. Počasí letos opravdu nepřálo, přesto jsme měli možnost vidět nádherné závody, které navštívilo tradičně mnoho fanoušků silničních motocyklů, mezi kterými nechyběli ani jezdci světových či evropských šampionátů. Pozornému oku diváka tak nemohli ujít například otec a syn Mrkývkové (World Superbike) z nichž ten mladší přijel ze sluncem rozehřátého Brna v krátkých kalhotech a při prvním krupobití rychle sháněl zapůjčení dlouhých kalhot. V krátkých kalhotech přijel také Jakub Smrž (Grand Prix 250), kterého doprovázela jeho nová přítelkyně. Kuba však narozdíl od Jury Mrkývky vydržel celý den v kraťasech, a to i přes poletující sníh. Nechyběl ani Tomáš Mikšovský (European Superstock), jenž v chladném dnu vzpomněl rozhodnutí svého otce, který mu v Hořicích zakázal startovat. Přítomen byl i Jihlavák Jiří “Fantomas“ Fejta, jenž se poprvé v kariéře připravuje na změnu značky motocyklu. Výčet jezdců, kteří sice nestartovali, ale jednoduše při tomto svátku české silnice nemohou chybět, by byl hodně dlouhý a byl by námětem na samostatný článek. Nyní však již přejděme k samotným závodům.
125 ccm Sportproduction
Tato třída zahajovala nedělní závodní program a právě toto třídu doprovázela jedna z nejhorších dešťových přeháněk dne. V silném větru a dešti se nejlépe zorientoval zkušený Miroslav Sedlo (Cagiva Mito), který vybojoval vítězství před Pavlem Fleglem (+1,709) na motocyklu Aprilia. V těsném sledu za touto dvojicí dokončil závod ještě Sláva Jeníček, který přivezl svou Cagivu se ztrátou 3,269 sekundy na třetím místě. S větší ztrátou dokončil závod na čtvrté pozici Martin Turna (44,063), zatímco pátý Zbyněk Soukup ztrácel již 59,938 sekundy.
"Byl to asi největší extrém, který se tady kdy jel," říkal po závodě velmi šťastný vítěz Miroslav Sedlo. "Byl to pro mě nejhorší závod v životě a to jezdím už hodně dlouho. Byl nejhorší, ale zároveň nejlepší. Za těchto podmínek to bylo hodně těžké. Motorka fungovala celkem dobře. Hořice jsou prostě Hořice, to se musí jet."
125 ccm GP
V mezinárodním závodě "ostrých" 125 ccm zvítězil domácí nestor Olda Podlipný (Honda). Jeho cesta za dalším vítězstvím však nebyla velice jednoduchá, když ještě dvě kola před cílem ztrácel na vedoucího Němce Rene Knöflera (Yamaha) tři sekundy. Pak však přišel nájezd do posledního kola a s ním i velmi nebezpečný pád, kdy německý jezdec z vedoucí pozice skončil v lese po nezvládnutí první zatáčky. Traťový komisaři sice přinášeli první zprávy o tom, že se německý jezdec "ani nehýbe", zpráva od organizátorů závodu však nakonec přinesla dovětek, že je naštěstí jezdec nezraněn.
O druhé místo se rozpoutal velký boj (tehdy ještě o třetí). Velkou úlohu v tomto boji sehrál náš Lukáš Rážek (Honda), který po špatném startu nasadil v mokrém závodě k dokonalému finále, jenž mu po osmy kolech přineslo stříbrný věnec (+41,580). Třetím jezdcem tohoto závodu se stal Stefen Grämer (Aprilia) z Německa (+42,938). Ve čtvrtou pozici proměnil svou snad již desátou návštěvu Hořic Severočech Jiří Merhaut (+1:05,466), zatímco Martin Holoubek dokončil závod s jedním pádem na pátém místě (+1:59,771).
"Bylo to dobré, u křížku jsem ho vzal na brzdy, no spíš jsem to déle podržel," komentoval svou cestu za druhým místem spokojený Lukáš Rážek. "Je to fantazie. Vody sice hrozně, ale jak říkám - bylo to dobré. Nepovedl se mi start a tak jsem začal pozvolna z devátého místa. Jsem opravdu hodně spokojený. Teď mě čeká Alpe Adria v Rijece a tak uvidíme."
Supermono
Henrik Voit (Uno Rotax) celkem suverénně zvítězil v závodě třídy Supermono, když za svými zády zanechal o 26,084 sekundy druhého Johannese Kehrera (MZ). Souboj o třetí místo mezi Liborem Kamenickým Mali Jawa) a Marcelem Kučínským (Yamaha) vrcholil dvě kola před cílem, kdy v Kudrnáčově zatáčce havaroval Kučinský a otevřel tak Liboru Kamenickému cestu za pódiovým umístněním (+49,989). Čtvrtý skončil Michael Funke a pátý Radim Halm.
Volná 250 - 600 ccm
Dlouho to vypadalo, že se ze druhého vítězství dne bude radovat německý jezdec Henrik Voit, který do tohoto závodu nastoupil s klasickým dvoutaktním motocyklem Aprilia RSV 250. Jeho náskok na své pronásledovatelé neustále rostl, ale pak přišlo poslední kolo a s ním i pád po kontaktu s jedním z jezdců předjížděným o jedno kolo. Voit sice svůj stroj ihned roztlačil a pokračoval v závodě, jenže to již byl předním jeho krajan a bývalý profesionální mechanik továrního týmu Kawasaki v závodech Mistrovství Světa Supersport (v době Andrew Pitta) Stefan Holz (Honda CBR 600), který také v závodě zvítězil.
Jako druhý projel cílem velmi zklamaný Henrik Voit, který ještě po svém pádu stačil udržet na třetím místě o pouhých 0,575 sekundy našeho Františka Loučku (Yamaha YZF r6). Pětici nejlepších doplnili němečtí jezdci Marc Bornhäusser (Yamaha YZF R6) a Kenny Hinck (Honda CBR 600RR).
Volná nad 600 ccm
Vyvrcholení nedělního dne obstaral závod nejsilnější třídy, který se po souboji trojice Pavel Bittner, Jiří Drážďák a Roman Boček, stal kořistí posledně jmenovaného jezdce. Roman Boček nastoupil do závodu se strojem Honda CBR 954 FireBlade, který mu s kompletním zázemím zapůjčil tým KL Intermoto. Po závodě velmi šťastný Boček vracel motocykl se slovy - "vidíte, já vám říkal, že to je motorka, se kterou se tady dá vyhrát."
Po pádu Jirky Drážďáka si pro druhé místo dojel nakonec osamocený Pavel Bittner (Suzuki GSX-R1000), který na vítěze ztratil 6,749 sekundy. Třetí místo si odvezl do Německa v neděli velmi úspěšný Stefan Holz (+34,204), který o dvě sekundy porazil našeho Vítězslava Bicana (oba Honda CBR 1000RR). Pátý dokončil závod osamocený Marc Bornhäusser (Suzuki GSX-R1000)
Klasik do 250 ccm
Tradiční doprovodné závody veteránů zahájil již v sobotu závod třídy 250 ccm. Tento závod se stal kořistí vídeňského profesora Vysoké školy Martina Loichta, který zcela suverénně zvítězil na skvěle připraveném stroji Yamaha 250 DS7. Na Yamahách, ovšem v jiných modelových řadách, si pro vavříny dojeli i další jezdci, tedy druhý Frank Seidl a Ronald Neef.
Klasik do 350 ccm
Martin Loicht se radoval i v závodě třídy 350 ccm, když jeho Yamaha RS 350 porazila opět celkem hladce Jawy druhého Petra Civína a třetího Pavla Bujárka.
Klasik nad 350 ccm
Svůj "hattrick" doplnil vítězstvím Martin Loicht i v této třídě, kde rakouský jezdec vodil opět stroj Yamaha, tentokrát v podobě modelu 400 R5. Druhý přijal se ztrátou 7,908 sekundy do cíle závodu náš František Loučka, jenž vodil dunivý stroj Triumph 750 Wilson. Trojici na stupních pro vítěze doplnil další český reprezentant, kterým byl Jan Bednář se strojem Honda 450 HBR.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist