300 Zatáček Gustava Havla

Letošní zatáčky byly parádní. Teda ne, že by ty předešlé nebyly, ale letos vyšlo na jedničku úplně všechno. Skvělé počasí, tisíce diváků a samozřejmě především skvělé souboje na našem nejkrásnějším okruhu.

I když počasí při sobotních trénincích a v noci ze soboty na neděli vymýšlelo doslova psí kusy, v neděli spadlo jen pár kapek. Bez těch si už snad ani Zatáčky neumíme představit. Začínalo se hned v deset hodin, takže kdo to trošku při nočních veselicích přehnal, měl co dělat, aby první závod kubatur do 175 ccm a do 250 ccm vůbec stihnul. Ve stopětasedmách vyhrál Eduard Klimek před Lukášem Běličem a novopackým Tondou Plevákem. Čtvrtlitry opanoval Pavel Navrátil, pro stříbro dojel Milan Bango a bronz bral Josef Binar.

Další na řadě byly slabší „dakšny“ tedy třída Sportproduction 125 ccm, které suverénně opanoval Petr Kolář před Radkem Lamichem a Miroslavem Sedlem.
Jeden z vrcholů nedělního klání přišel hned jako třetí v pořadí. Byl to závod volné třídy do 600 ccm, tedy supersporty. Plný startovní rošt těch nejzvučnějších jmen, to bylo lákadlo, na které se přišlo podívat dvacet tisíc diváků diváků. Od startu nejrychleji vypálil Kamil Holán, který spolu s Michaelem Pearsonem v prvním kole svým pronásledovatelům malinko poodjeli. Protože ale těmi pronásledovateli byli Michal Dokoupil a Jirka Brož, dalo se předpokládat, že bitka o celé stupně vítězů bude hodně zajímavá. Do čela se brzy dostal „newcomer“ Pearson, který si ale rozhodně nepočínal jako nováček a napodobil výkon Rico Penzkofera, který tady hned při svém prvním závodě vyhrál právě tuhle kubaturu. Indi se dokázal dotáhnout za Kamila a při svojí stíhačce zajel jen tak mimochodem traťový rekord pro „šestky.“ Bohužel k bitvě o druhé místo nedošlo, protože Holán havaroval a závod kvůli zranění nedokončil. Druhá pozice byla asi zakletá, protože ani Indi se na druhém fleku moc neohřál. Tentokrát byla na vině technická porucha jeho cebra a Michal svoje odstoupení nesl fakt hodně těžce. Náplastí na tuhle smůlu mu je tak aspoň cena Czecher Trophy, kterou mu věnoval Radek Urbanec jako největšímu smolaři. Na stupně vítězů se s Michaelem Pearsonem nakonec postavili Jirka Brož a Tomáš Holubec, který se také při svojí premiéře v Hořicích uvedl na jedničku s hvězdičkou.

Po téhle infarktovce si diváci mohli trošku oddechnout při dalších závodech klasiků, tentokrát kubatur do 350 ccm a do 500 ccm. Třipade vyhrál Martin Loicht, který divákům připravil velké překvapení. Ve všech čtyřech kubaturách jel zase strašnou kudlu, to je jasné, motorky měl lautr ty samé jako vždycky, ale pan profesor si koupil novou kombinézu! Tu starou už izolepa asi neudržela pohromadě. Na bednu do doprovodil druhý Pavel Navrátil a třetí Vítězslav Hatan, půllitry vyhrál Jan Volák před Pavlem Novákem a Irem Billym Lilem. Poprvé v Hořicích startovala samostatná kubatura Sportproduction 250, určená spíš pro začínající nebo hobby závodníky. Rozhodně ale nezklamala a její vítěz Jirka Šubr jel taky parádní pilu. Vyhrál suverénně před stejně suverénním druhým Pavlem Jančíkem a třetím Petrem Kuncem.
Na řadě byl závod třídy Supermono, která tady jela o body do mistrovství republiky. Je to už v podstatě tradice, protože monaři svoje buchary vodí radši po klasických okruzích nežli sterilních autodromech. Stejně tak je tradice, že se tady o první místo bojuje mezi klany Kehrerů a Kamenických. Za německou stranu byl téhle bitvy účasten jen Johannes Kehrer, který na chvilku pustil Libora Kamenického do čela, ale ve třetím kole převzal otěže a frčel za dalším hořickým triumfem. Libor mu ale tuhle spanilou jízdu ulehčil svým pádem a odstoupením ze závodu. Vystřídal ho jeho brácha Martin Kamenický, který se o stříbro zase pěkně přetahoval s Karlem Kalinou.  Cílem sice dojel Kamenda před Kalinou, ale dvacetisekundová penalizace za Martinovo předjíždění pod žlutou vlajkou nakonec jejich místa prohodila.


Následovalo klání spojených tříd ostrých dvoutaktů, tedy GP 125 a GP 250. Klasifikovaly se pochopitelně každá zvlášť a odděleně i startovaly. První vyrazily dvacky, kde dominoval Patrik Kolář. Letos na něj nikdo neměl a jeho průjezdy cílovkou, kdy jel až za bílou čárou oddělující krajnici, způsobovaly nepříjemné bolesti za krkem přihlížejících diváků. Kolo co kolo kroutili hlavami: ten blázen snad vyměnil helmu za mozek! Skvělý souboj předvedli chlapáci bojující o třetí druhé místo, které nakonec o jednu desetinu sekundy získal domácí Olda Podlipný před Lukášem Rážkem. Čtvrtlitry byly klidnější, pro vítězství si jel suverénně Němec Henrik Voit, ale havaroval. Vyhrál tedy Pavel Navrátil před Michalem Ježkem a Britem Waynem Hamiltonem.
Na řadě byl vrchol celého nedělního programu, superbiky, volná třída nad 600 ccm. Pokud šestky byly nabité, tak o litrech to platí dvojnásob. Jel tam i Michael Pearson, tedy vítěz slabší kubatury a otázka dne zněla: Dokáže Jirka Dražďák obhájit svoji suverenitu před tímhle britským bombarďákem?

Jasně, že tady nebyli jen tihle dva, v první lajně bohužel chyběl zraněný Holán, ale Mára Červený zná tuhle trať jako nikdo jiný, byl tu (už ověnčený) Jirka Brož, mistr republiky Michal Filla, TT Man Indi Dokoupil, Víťa Bican, Stefan Holz……….. Startovalo se nadvakrát, protože v prvním kole došlo k havárii Jonathana Goetschyho, Filipa Rasochy a Umberta Rumiana. Závod se zkrátil z původních deseti na šest kol a druhý start byl podobný prvnímu: Dražďák vyrazil jako první, ale Pearson jde už v prvním kole před něj! Že by vyhrál oba závody hned při svojí premiéře? Jirka ale ukázal, kdo tady v posledních letech panuje, ve druhém kole šel do čela a jel jak k ohni. Během závodu časem 2:18,254 sekundy překonal i traťový rekord Petra Čermáka a zvítězil!!! Michael Pearson skončil tentokrát stříbrný a výkon Tomáše Holubce napodobil Michal Filla. Také on je odkojený autodromy, ale hořické nahoru-dolů trati se nezalekl a skvělou stíhačkou si dojel pro bronz.

Byla to paráda, na téhle akci se nadala najít snad jediná chybička. Takže nashle o víkendu 19. a 20. června, kdy se na téhle trati jede Česká Tourist Trophy.

Více foto na www.borafoto.com

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Bořivoj Kartos - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (15x):



TOPlist