Závěr flattrackové sezóny ve Svitavách

První listopadovou sobotu jsem vyrazil do Svitav, kde se tahle svérázná disciplína loučila se svojí premiérovou sezónou.

Závěr flattrackové sezóny ve Svitavách
Přestože i na našich stránkách se občas nějaká zprávička o tomhle americkém odvětví ploché dráhy objeví, o tuzemském flattrackovém dění jsem se prozatím seznamoval jenom přes krátká videa a také na všeobjímajících sociálních sítích, kam se v poslední době veškerá komunikace mezi touhle komunitou přesunula. O to víc jsem se těšil na své první seznámení s flattrackem „in natura“.
Na svitavský plochodrážní ovál jsem dorazil už brzy ráno a už po samotném příjezdu na mne dýchla atmosféra let minulých. Jestli někdy navštívíte fotbalové utkání toho nejnižšího okresního přeboru, tak tady to bylo něco podobného. Nejvíc mě zaujal dřevěný stánek se skvělým gulášem, grogem a svařákem, jehož obsluha (zřejmě v důsledku přípravy těchto osvěžujících nápojů) měla už od rána pěkně nakoupeno. Vedle tohoto tuzemského folklóru kontrastoval luxusní přívěs jak vystřižený z amerického filmu z šedesátých let, narvaný stylovými pochutinami typu hot dog, hamburger, či smažené hranolky.
Pocity při prohlídce depa byly podobné, i tady byla k vidění nestejnorodá směsice tuzemského a amerického, ale i japonského materiálu. Vedle sebe stály péráky, harleje, krosky, quady….. Byla to dobrá předzvěst toho, co se celý den ve svitavském areálu odehrávalo. Rozhodně se nikdo nenudil, všichni si přišli na své, ať se jedná o ortodoxního zabláceného offrouďáka, nebo vousatého prorostlého rockera, který by se na „svých“ akcích například s motárdisty rozhodně nikdy nepotkal.
Přijelo na čtyřicet účastníků, kteří byli rozděleni do tří hlavních kategorií. V první byly flattrackové speciály a motárdy, ve druhé pak čtyřkolky a v té poslední byly motorky, vyrobené do roku 1960. K vidění byla ale i tři upravená americká auta, takzvané hot-rody. Jezdilo se pořádným fofrem, první dvě kategorie zvládaly čtyřsetmetrový okruh lehce pod dvacet sekund, což je průměrná rychlost přes 70 km/h a veteráni nezůstávali o moc pozadu, když ti nejlepší ovál zvládli o jen necelé čtyři sekundy pomaleji.
Nemůžu si pomoct, ale mě právě veteránská kategorie zaujala nejvíc! A podle ohlasu publika jsem nebyl sám. Některé stroje bych skoro litoval vytáhnout i na vyhřátou silnici, ale jejich majitelé evidentně nepatří mezi ty, kteří omdlívají ve chvíli, kdy si na vycíděný výfuk jejich miláčka sem tam uprdne moucha. Sedmdesátileté harleje, nebo dva soutěžní třiapůlové péráky, které jejich majitelé precizní stopou vodili po svitavském oválu, ale nakonec překonal Matěj Třešňák na orvaném péráku, který sice vypadal, že těžko dojede na startovní čáru, leč jeho majitel má evidentně na hliněném oválu už něco naježděno.
Hlavní třídou jsou ale pochopitelně flattrackové speciály, které v sobotu jely společně s motárdy. Tady prodal svoje zkušenosti Holanďan Jan-Willem Jansen, který na mašině poháněné jednoválcovým Rotaxem předváděl parádní podívanou. Pro stříbro si dojel Rakušan Hanson Schruf na Husabergu a čest našich barev hájil třetím místem Roman Janošťák na Hondě 450. Stejně jako u veteránů, tak i v téhle třídě to bylo z pohledu techniky hodně pestré. Kromě flatrackových speciálů byly k vidění supermotardy či motokrosové motorky na devatenáctkách kolech (například i domácí kladivo VM 610), oldschoolová Yamaha XS 350, ale i pit bike sedlaný známým „dakaristou“ Ivo Kaštanem.
Svoji premiéru v českém poháru si odbyly quady, které ale před sebou určitě mají ohromnou budoucnost. Vždyť například v Německu při flattracku jezdí čtyřkolek víc nežli motorek! Organizaci quadového závodu měl pod palcem Marián Klíč, který sám patřil i k největším favoritům. Sice opanoval obě rozjížďky, ale v prvním finále dvakrát chyboval a tyhle minely ho odsoudily na druhou pozici za Zdeňka Housera. Celé odpoledne orámoval závod hot-rodů a i když v jejich podání se jednalo spíše o ukázku parádních auťáků, motocykloví fandové (sešlo se jich kolem tří set) jejich jízdy rozhodně kvitovali s povděkem.
Rozlučka s letošní motocyklovou sezónou byla parádní. Pokud všechno dopadne podle plánu, flattrack se u nás v příští sezóně posune zase o krok vpřed. Ondra Hrůza, který má v podstatě celé tohle dění na svědomí, totiž oznámil založení flattrackového střediska, které bude od příštího roku sídlit právě ve Svitavách. Uvažuje se o zavedení nové třídy „klasik“, kde pojedou mašiny do roku výroby 1989, rozhodně by se neměly chybět quady.... Jestli si občas postesknete, že v současné době není žádná možnost, jak si za rozumný peníz zazávodit, tak teď už vám tohle alibi rozhodně nikdo neskočí.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.14
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist