Flattrackeři zahájili sezonu 2022

Flat track je sice jednou z nejmladších motocyklových disciplín, ale letos už nakousnul druhou dekádu oficiálního mistrovství republiky. Byl jsem se na zahajovacím závodě ve středočeském Divišově po delší době podívat osobně a musím říct, že v tak skvělé kondici jsem český mistrák ještě neviděl!

Kapitoly článku

Tuzemský flat track během deseti let oficiálního závodění zažíval lepší i horší časy, například třída klasiků v posledních dvou sezónách byla doslova na umření a jejich počty museli občas zachraňovat kolegové z veteránů, zatímco ve třídě Competition FT1 plné stavy většinou zajišťovali zahraniční účastníci. Jenže když jsem přijel do Divišova, nestačil jsem zírat na depo, doslova narvané k prasknutí závodníky všech tří kubatur. V „jedničkách“ přijela celá domácí flattracková špička, doplnili ji zahraniční piloti i jezdci z dalších motocyklových disciplín. Klasiků byl plný startovní rošt a spolu se stávajícími závodníky se utkali navrátilci, kteří si po pár letech oddechu našli opět cestu na hliněné ovály a nově do téhle rokenrolové třídy zavítali zahraniční hosté s velmi zajímavými stroji. Veteránů dorazilo deset a mezi ně jsem se po pár letech pauzírování namíchal i já. Ale nebudu předbíhat a vezmu vše popořádku…

V Divišově se závodilo v sobotu i v neděli, a zatímco první den se jelo na trati zvané TT Track, jejíž součástí je i vnitřní okruh s pravou zatáčkou, v neděli se o body bojovalo na klasickém plochodrážním oválu. Právě sobotní závod do prestižní třídy Competition FT1 nalákal hosty z konkurenčních seriálů a disciplín, a nutno říct, že silničáři ani motárdista si v porovnání se specialisty vůbec nevedli špatně. Nejrychlejším zahraničním účastníkem byl bronzový muž loňského světového mistráku a také skvělý ledař Markus Jell z Německa, který skončil na třetím místě, před ním na druhém místě dojel Ondřej Svědík a zvítězil úřadující mistr republiky Ervín Krajčovič. Parádní souboje ale byly vidět i těsně pod stupněm vítězů, kde o čtvrtou příčku bojoval účastník letošního seriálu WSBK Oliver König s motárdistou Pavlem Kajgrem a exmistrem republiky Jiřím Krausem.

Jméno vítěze mezi jedničkáři zůstalo stejné i v neděli, takže Ervín Krajčovič si po zisku dvou prvenství z Divišova odváží plný bodový příděl a pochopitelně i místo průběžného lídra tabulky. O stříbro se skvěle přetahovali Markus Jell a Jiří Kraus, ale pak bohužel Kraus vyjel z tratě a po penalizaci byl klasifikován až jako poslední finalista. Pro nedělní bronz si tak dojel Rakušan Michael Schmid. Sedmnáct účastníků prvního dvojzávodu, z toho jedenáct „tuzemáků“, to je počet, který se v minulosti vídal až v konečném pořadí na konci sezóny!

Ve třídě FT Classic se během obou dnů o vítězství rvali Pavel Balšínek s Jakubem Slukou, a zatímco v sobotu byl úspěšnější „Balša“, v neděli mu to „Kubajz“ po luxusním souboji vrátil až těsně před průjezdem cílovou metou. Vypadá to, že právě tihle dva střelci budou letos nejžhavějšími kandidáty na titul. V sobotu si pro bronz dojel Němec René Nawrath a fandové i soupeři jen nechápavě kroutili hlavami nad tím, jakým fofrem se dá jet s „kardanovým“ Simsonem, patřícím rokem výroby spíše do veteránů… Nedělní bronz získal Petr „Kolda“ Kolář. Startovní pole bylo hodně pestré a spolu s převažujícími jednoválcovými čtyřtakty se utkal nejenom zmíněný Simson Awo 250, ale i dvoutaktní Jawa 350/634, Yamaha DT 250 nebo monstrózní Harley Davidson 1200. Klasiků se do Divišova sjelo dvanáct a už teď je jasné, že se chystají další nováčci, jakož i další navrátilci, takže o budoucnost téhle třídy strach mít nemusíme. Dorazili i tři hosté z Německa, kde jsou závody těchto youngtimerů hodně populární a v seriálu Krowdrace se pravidelně utkává přes osmdesát jezdců. Právě tenhle šampionát na konci srpna zavítá i na kilometrový ovál do Mariánských Lázní a vyznavači tohoto oldschoolového závodění by si jej rozhodně neměli nechat ujít!

Třída FT Veterán se stejně jako v letech předešlých jede jako pohár Autoklubu ČR a na rozdíl od tříd mistrovských zde není nutná jezdecká licence. Je to tak nejjednodušší vstup do světa motocyklových závodů – stačí sehnat mašinu vyrobenou do roku 1962, a můžete vyrazit! Ano, je to skutečně takhle jednoduché, ale jen v případě, že se chcete pouze svézt – na boje o přední příčky bez řádně upraveného stroje rovnou zapomeňte! Přesvědčil jsem se o tom doslova na vlastní kůži, protože jsem se v pionýrských dobách veteránského závodění tři sezóny účastnil také. Pak jsem na tři roky zběhnul mezi klasiky a po tříleté odmlce jsem opět posadil do veteránského sedla. Svoji osiřelou ČZ 250 Sport mi půjčil Jirka Slezák, protože on v loňské sezóně přešel do třídy klasiků, kde velmi úspěšně vodí parádní Jawu 350/634. Po osedlání veteránské ČZ a ujetí prvních kol jsem nestačil zírat na to, jak šedesát let starý stoj dovede frčet v případě, že na něm zapracují ruce šikovného ladiče! Stačilo se mi jen mašiny pořádně držet, nespadnout a ona vlastně sama zařídila to, že jsem po zisku prvního, třetího, a dvou druhých míst do finále postupoval z nejvýhodnější pozice! Moje myšlenky tak koketovaly se ziskem některé z medailí, ale i když jsem po startu jel nějaký čas jako druhý, za chvíli se přese mne přesypal Němec Andreas Steinhofer na luxusním Harley Davidson 750 a v předposledním kole také pětinásobný „pohárový“ vítěz Jarda Franců. Tenhle pětašedesátiletý týpek by totiž skončil radši v márnici, nežli na čtvrtém místě! Pro vítězství si dojel bývalý plošinář Roman Marek, který v sobotu dojel druhý za Jardou Franců (třetí byl Milan Jurík) a figuruje tak v čele veteránské tabulky. Deset veteránských účastníků hned v prvním závodě, to je hodně slibný začátek sezóny!

Divišovský víkend byl skvělý a ukázal, že český flat track jde správným směrem. Určitě na tom má svůj velký podíl bývalý úspěšný závodník Pavol Pučko, který se po zdravotních komplikacích musel vzdát aktivní kariéry, ale díky tomu se aktivně ujal funkce koordinátora Autoklubu ČR a tuzemský flat track tak na konci jeho kariéry paradoxně velmi vydělal. Poklona patří i značce Indian, jenž je se světem levých zatáček velmi těsně spojena nejenom za „Velkou louží“ a český dealer se po vzoru německého dovozce snaží i u nás téhle disciplíně pomoci v jeho rozkvětu. Poslední poděkování patří Jirkovi Slezákovi z Jawa - Moto - ČZ Veterán klubu Mšeno za zapůjčení skvělé Čízy. Díky moc, bylo to super!

Termíny závodů ve flat tracku v ČR

16.04. Divišov TT
17.04. Divišov
04.06. Svitavy
25.06. Březolupy
22.07. Pardubice - Pouze FT1
19.09. Chabařovice
15.10. Praha - Pouze FT1

24.09 Pardubice (3.kolo Mistrovství světa)

27.08 Krowdrace Mariánské Lázně
 

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist