Super Twin Top Fuel 2011

Divácky jedny z nejúspěšnějších závodů dragsterů na trati v Hockenheimu jsou za námi (proběhly 12.-14.8.) a měsíc před námi je poslední závod této sezóny Mistrovství Evropy dragsterů v anglickém Santa Pod (70 mil nad Londýnem).

Super Twin Top Fuel 2011
Roman Sixta, v současné době jediný aktivní účastník UEM dragsterů, se letos zase o kousek přiblížil ostřílené konkurenci, kde dlouholetá zkušenost s motory na nitrometan je bezpochyby znát. Jezdí nejvyšší třídu, kde je povoleno jako palivo nitrometan, s dvouválcovým motorem o objemu 2600ccm. Bohužel jako mechanik nejsem schopen popsat detailně závody jako celek, ale jen z pohledu našeho týmu.
První absolvované letošní závody (1.května) byly v maďarském Kunmadarasi. Místo nedaleko rumunských hranic, které se během pár let šikovně vyšvihlo na vysokou úroveň a může pořádat závody nejvyšších tříd. Většina jezdců třídy Top Fuel jsou ze severní Evropy a je tu jisté riziko, že Kunmadaras nebude v budoucnu zvolen pro seriál Super Twin Top Fuel. Zde se letos sešlo 12 závodníků ve tříde Super Twin Top Fuel. Romanovi se podařilo v Maďarsku zajet nový osobák, motorka však s vyšším výkonem znatelně táhla na stranu což je při rychlostech kolem 300km/h a trati úzké pár metrů dost nebezpečné. Odlehčené přední kolo a energie spalin z motoru, který spolyká 6 litrů na 400 metrů způsobí své. I přesto se podařilo zajet ¼ míle za 7,48 sec s cílovou rychlostí 305 km/hod a stává se tak nejrychlejším českým závodníkem! Závod vyhrál norský jezdec Jan Sturla Hegre (23 let), který je nejmladším jezdcem na světě ve třídě Super Twin Top Fuel jezdící s motorem Fast Cat.
Druhé závody v Anglii jsme museli vynechat a dostali jsme se až na třetí závody na nově otevřené trati kousek nad Stockholmem s názvem Tierp Arena. V místech, kde v létě slunce zapadá jen těsně pod horizont a největší „tma“ je jak u nás těsně po západu, jsme čekali chladnější a nevlídnější počasí. Naštěstí to vyšlo skvěle a klidně mohlo být o stupínek chladněji.
Skvělý čas 6,503s zajel německý jezdec Christian Jäger s cílovou rychlostí 349,29 km/h. Od tohoto závodu se bohužel Christianovi už moc nedařilo. Osobák si zde zajeli i kolegové z jednoho týmu Svein Olav Rolfstad a Jan Sturla Hegre. Sešlo se tu 20 jezdců, dokonce i Mark Ashleford z Austrálie. Překvapením pro všechny bylo, s jakým časem se závodník kvalifkoval. Prvních 8 kvalifikovaných bylo v rozmezí 6,5053-6,7965s. Ani tak ostřílený jezdec jako Job Heezen se nekvalifikoval přestože jezdí 6 let v této nejvyšší třídě a umí i 6.681s. Roman zajel nejlepší čas ve čtvrté kvalifikační jízdě 7,5137s což stačilo na 14. pozici v kvalifikaci. V závodě zvítězil Per Bengtsson, který jako jediný v závodě má motor s válci v řadě na rozdíl od všech ostatních jedoucí vidlicové motory.
Fotky, reporty a výsledky z Tierp Areny



Čtvrté závody v dalékém Alastaru (Finsko) jsme vynechali a jeli až do Hockenheimu. Dle všech možných předpovědí mělo pršet, ale jezdilo se v pátek i v sobotu bez jediné kapky, bohužel v neděli déšť zasáhl do jízd natolik, že některé třídy nebyly dojety. Po změně výfuků na Romanové motorce konečně jezdí motorka rovně a Roman toho hned využil k zajetí svého osobáku, který je rekordem i pro Českou republiku 7,439s. S tímto časem jsme se dostali jako náhradníci takže jsme během první eliminace čekali u všech čtyřech párových jízd jestli někomu neselže technika a nebudem povoláni k jízdě. Všech 8 jezdců odjelo a postupně se do finále dostal nizozemec Job Heezen společně s finem Samu Kemppainenem (ten měl smůlu ve Švédsku, kde mu ojnice prolítly válci), vyhrál Job. Nejlepší čas se v Hockenheimu podařil Roelovi Kodemanovi 6,562s a nejvyšší rychlosti dosáhl nor Olav Olstad a to 354km/h.
Za zmínku jistě stojí i úspěchy švéda Petera Svenssona, který jezdí stabilně pod 6s. Svenssonův dva roky starý rekord 5.917s a rychlost 380,67km/h ho staví do pozice třetího nejrychlejšího člověka na světě na motocyklu (řadový čtyřválec).
Na oficiálních stránkách UEM naleznete výsledky sezóny 2011 motocyklů i aktuální rekordy.

Nejlepší evropské časy za posledních 16 let ve třídě Super Twin Top Fuel.

1 Anders Karling 6.361 (330,70 km/hod)
2 Jaakko Salakari 6.390 ( 341,84 km/hod)
3 Per Bengtsson 6.473 (338,03 km/hod)
4 Lorenz Stauble 6.477 (349,26 km/hod)
5 Christian Jäger 6.503 (349,29 km/hod)
6 Günther Sohn 6.547 (333,63 km/hod)
7 Svein Olav Rolfstad 6.550 (347,49 km/hod)
8 Roel Koedam 6.562 (320,72 km/hod)
9 Ton Pels 6.606 (336,90 km/hod)
10 Jan Sturla Hegre 6.610 (337,29 km/hod)
44 Roman Sixta 7.439 (301,62 km/hod)
70 Tomas Sulek 8.707 (237,78 km/hod)
81 Vaclav Hutla 9.402 (229,20 km/hod)
82 Radek Hutla 9.457 (224,10 km/hod)
86 Jaroslav Sulek 9.691 (212,50 km/hod)

Kompletní seznam je k vidění zde.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.50
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist