Kunmadaras UEM-FIA ME 2010

Dragstery s vůni nitromethanolu se rozburáceli v HDA (Hungarian Drag Arena) v Kunmadarasi.

Kunmadaras UEM-FIA ME 2010
Závody s názvem Honda Motoros Majáles (28.4. – 2.5.2010) byly prvním lákadlem letošní dragsterové sezony a hned pod hlavičkou FIA/UEM ME. Během čtyř dnů se nedaleko malého městečka na východě Maďarska odehrála přehlídka těch nejvýkonnějších strojů z celé Evropy a maďarští pořadatelé nenechali nic náhodě a v rámci ME motocyklových dragsterů (kategorie: Top Fuel, SuperTwin Top Fuel, Pro Stock ) uskutečnili ještě testování pro několik dragsterových aut a FIA si tak zapsala tento podnik jako volnou exhibici do svého oficiálního kalendáře (na této trati by se měl příští rok uskutečnit jeden ze závodů těchto pekelných strojů). Pozvánku přijalo několik věhlasných teamů o kterých bude ještě řeč. Souběžně s touto velkolepou show probíhal i závod mezinárodního maďarského poháru s názvem CEPSA Cupa.
Přes zajímavou základnu dragsterových jezdců v ČR, se tohoto podniku zúčastnil jen malý zlomek a to čtyři teamy: Roman Sixta (jako jediný zástupce ČR v ME) v prestižní kategorii Super Twin Top Fuel, Pavel Kubera v kategorii MODI TWIN v rámci závodu o pohár Cepsa na stroji Honda SP2-NX , Ondřej Klimčiw na své turbo Suzuki Hayabusa v kategorii Open SSB a Oto Knebl na Kawasaki v rámci závodu Funny Cup.

V Maďarsku nás na to, že byl teprve konec dubna uvítalo neskutečné vedro lámající hranici 30 stupňů. Jako předzvěst blížícím se rozjížďkám ME se rozjel kolotoč kvalifikačních jízd pro pohár Cepsa ve kterém stejně jak v loňském roce startuje jako jediný zástupce z ČR Pavel Kubera na svém stroji, kterému tu místní fanoušci přezdívají Czech Rocket. Jedná se o upravený motocykl HONDA SP2 (250 Hp, 190 Nm), přeplňovaný oxidem dusným s úplně novým motorem verze SP2. Tento stroj pochází z dílny Romana Sixty a Václava Hrudky a pro letošní rok byl díky pomoci těchto dvou patriotů dragsterového sportu osazen novým zařízením Lock Up, který slouží pro větší přítlak spojky při jízdě s vysokým výkonem a Datalogem, který slouží pro záznam dat z jízdy a jejich následné vyhodnocení. Díky těmto novinkám se Pavlovi již v první kvalifikaci podařilo zajet 9,7 sec bez použití přeplňování motoru – tedy pouze na atmosférický výkon motoru.

Na další jízdu již přišla na řadu aktivace oxidu dusného a tento červený stroj prolétl dráhu v čase 9,302 sec…tímto časem byl zlomen 5 let trvají maďarský rekord, který držel Rober Gyongyosi na Aprilii. Zkrácením náběhu a aktivace plynu se v další čisté jízdě povedlo hodnotu 9,3 ponížit na 9,175 sec s cílovou rychlostí 246,3 km/hod a tím ustálit nový maďarský rekord. Radost byla veliká komentuje Pavel…“když jsem viděl Vaška (pozn:Václav Zoubek – mechanik) jak se řítí za mnou do cíle na skútru a mává rukama a nohama, aby mě po této jízdě odtáhl do depa, bylo mě hned jasné, že to byl dobrý čas“ Do hlavního závodu se vám pak nastupuje úplně jinak, když si můžete několikrát za den přepsat svůj rekord (z nám dostupných zdrojů víme, že dosud nejrychlejším jezdcem v kategorii Modi Twin byl Tonny Legge z Anglie, který zajel čas 9,305 sec na ¼ míle)“…“pokud překonáme 9sec bude to určitě velká ohnivá párty“…Pavel vstupoval do závodu z prvního místa v kvalifikaci a serii rozjížděk postoupil až do finále. Zde ho čekal Tomas Sagy na přeplňované Aprilii, tuto poslední rozjížďku s časem 9,2 sec Pavel vyhrává a zaslouženě si z tohoto závodu odváží pohár za první místo.
 „Chtěl bych touto cestou poděkovat Romanovi (Sixta V2 Drag racing) za velkou zásobu dílů a informací neb bez jeho pomoci bych nedokázal jezdit rekordy

Sixta V2 Drag Racing Team – začátky jsou pokusech a snaze pochopit tento stroj, který v Česku doposud nikdo nejezdil a nejezdí. Minimální zkušenosti s nitrometanem a nastavením odstředivé spojky, stejně tak i s jízdou na tak silné a těžké motorce přináší v této fázi poměrně dost problémů, které se jízdu od jízdy daří pomalu odstraňovat. Složení směsi se zde nekontroluje klasicky lambda sondou, ale teplotou termočlánků umístěných ve výfukovém potrubí obou válců. Nitrometan má navíc odlišné chování od benzínu nebo methylu a řízení směsi je na této motorce dáno pouze tlakem paliva a průtokem trysek. Tento výkon vyžaduje dobré dávkování výkonu na zadní kolo pomocí odstředivé spojky, která běžně klouže i 200m a maří se v ní výkon i několik set kilowatt. Ani na nejvyšší kvalt (což je v tomto případě dvojka) nelze motor nijak zatížit setrvačnou hmotou zadního kola a tak informace o vnitřních procesech se dají usuzovat pouze z regulérní jízdy.

Cca 650 koní o sobě dává znát mohutnými vibracemi a z toho důvodu se nám při ladění v depu uklepal přední držák kapoty a nezbylo nic jiného, než vyrazit k někomu z okolních teamů a poprosit je o svaření. Nakonec nám vyšel vstříc loňský šampion v kategorii Funny bike Rikard Gustavsson a když mě uviděl jak v jedné ruce držím svářecí kuklu a v druhé dvě piva, bylo mu hned jasné co potřebuji. Ještě že na těchto závodech existuje solidarita mezi jezdci…
Zlatým hřebem byl exhibiční závod aut, kategorie PRO Mod zde měla výborné zastoupení. Přijel se ukázat loňský šampion Mats Ericsson se svým Fordem Crown Victoria, který je nese hrdě přezdívku Green Goblin a ikdyž tu nezopakoval svůj top čas který je 5,98sec na ¼ míle tak zajel velice slušných 7,3sec což na stroj evokující vzhledem auto z roku 1956 je hodně slušný. Další lahůdkou z třídy Pro Mod byl i Freddy „Fast“ Fagerström, který svůj stro prohnal cílem za 6,9 sec. Největší očekávání diváků však směřovalo na jízdu dvou aut nejvyšší kategorie a tou je bezesporu Top Fuel, v této jízdě zajel Jari Halila z Finska 5,68 sec s cílovou rychlostí 388 km/hod. Diváky to donutilo zvednout ze sedadel, protože tohle Maďarská závodní dráha ještě nezažila.
Kompletní výsledky najdete zde.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist