Kunmadaras – Motor majális 2009

1. květen byl nejen svátkem práce, ale na maďarském letišti Kunmadaras především svátkem dragsterových nadšenců. Rozlehlé letiště obývané ve své zlaté éře Waršavské smlouvy 10 tisíci vojáky dnes obsadilo kolem 9 tisíc diváků. Kam jen oko dohlédne, vidí staré hangáry na bojovou techniku a kilometry letištní plochy, jejíž část je využita pro dragsterové závody. Povrch je beton bez penetrace dost široký na to, aby se dalo průběžně jezdit i zpět do depa a tak se dají rozumně zvládnout takto velké závody i v jeden den, jak tomu bylo právě teď.

Kunmadaras – Motor majális 2009
Z českých závodníků se zúčastnili jen dva a to Roman Sixta na svém TopGasu, kompresorem přeplňovaném motoru VTR SP s výkonem kolem 330HP a Pavel Kubera s ModiTwinem. Pavel sedlá svou motorku od loňské sezóny a zatím se s ní sžívá. Po loňském absolvování Mistrovství české republiky, kvůli kterému bylo nutné zeštíhleného ModiTwina obtěžkat závažím pro splnění předpisů se rozhodl jet letos Maďarské mistrovství, kde nejsou váhové limity a tak jeho Czech Rocket opět zhubl na svých 160 kilo.
Ve čtvrtek byla možnost tréninku a pro nás naštěstí této příležitosti moc lidí nevyužilo. Umět poručit větru, dešti byl by čtvrtek bezchybný den. Kvůli odpolednímu silnému větru, který pomuchlal pár stanů, se jezdilo až od páté hodiny. Pro Romana i Pavla jsou to letos první závody a s určitou nervozitou jak vše bude fungovat nastupují první tréninkovou jízdu. Pavel jezdí zatím bez nitra s výkonem kolem 160koní a na Romanové motorce se stále řeší zásadní problém jak přenést výkon na trať. V roce 2006 coby nováček v TopGas serii vyhrál Roman Sixta šampionát s výkonem motoru 280koní, další zvyšování výkonu zlepšuje druhou polovinu trati na úkor výrazného zhoršení v první části. TopGas hrabe po zahřátí gumy i na trojku a tento prokluz je na časech první poloviny tratě negativně znát.

Přes noc na Romanové motorce proběhne výměna sekundárního převodu za nejtěžší co máme k mání a zběžná kontrola celé motorky po absolvovaných třech jízdách. Pavel ladí spojku, která po poškození a následných opravách v Česku na tréninku potřebovala ještě drobné úpravy. V pátek ráno probíhají technické přejímky a začíná se to pěkně sjíždět. Tříd je docela dost, i když některé jsou obsazeny jen třemi jezdci. Maďaři zde dávají prostor i poněkud recesní třídě Social Dragster, kde se utkávají stroje socialistické éry a eMZety se dají na 400m vyhnat až na 167km/h. Celkem nastupuje 114 závodníků (z toho asi 5 odvážných ženských).
Big Racer (5), Competition (6), D 1000+ (9), Hornet (5), Moditwin (13), Street 125 (9),
Street 400 (3), Street 600 (13), Street 750 900 OldTop (8), Street 1000 (15), Supermoto (3),
SuperStreet (7), Social dragster (4), UP 900+Top (9) a UP Junior 50 (5)

V Compech je zajímavé obsazení. Skvěle jedoucí čtyřválec Kawasaki László Pappa, který jezdí i v Hoškovicích. Jistým hendikepem je patrně špatná geometrie rámu, protože Papp se s motorkou vyloženě pere, aby jela rovně. Dále pěkně našláplá Haybusa se kterou jede Szabolcs Borsay, kterému se v kvalifikaci podařil super čas 8,26s / 264 km/h. S těmito silnými čtyřválci se mají utkat dvouválcové VTR SP Romana Sixty a motorka s motorem HD a jezdcem Zoltánem Tóthem, který ji loni koupil ze Švédska, kde jezdila TopGas. Šestici závodníků doplňoval maďar Nacsa Zsolt se Suzuki a rakušan Goldi s Hondou. Většina se podivila, jak poslední jmenovaná Honda se mohla dostat do třídy Competition, když jediné co může připomínat dragstera, je plochá zadní guma, ale tento závodník s časem 10,00 s v kvalifikaci měl patrně podporu ze samotného pekla a celý den při něm stáli všichni rohatí.

Pro zpestření probíhala na části tratě volná exhibice kaskadérů, ať už na schopných silných motorkách, nebo mlaďoši blbnoucí na Simsonech. Simson se svojí váhou kola byl super hračkou náctiletých, kteří ukazovali skvělou gymnastiku. Při několikaminutové jízdě po zadním lezli po motorce jak kdyby stáli na místě. Zarážející byla nesoudnost diváků, kteří stáli kolem v několik řadách bez nějakých zábran a před nosem jim lítali motorky. A přitom na tomto letišti se stal smrťák, kdy kaskadér spadl, motorka vjela do lidí a jeden to nepřežil. Prostor dostali kaskadéři i přímo na trati před tribunami diváků, kde byla k vidění i jízda TopMethanol auta.

Asi od 14 hodin začaly jízdy, které občas brzdily odpadky na trati rozfoukávané větrem. V Moditwinech se P.Kuberovi nedařilo a odstoupil hned v první vyřazovačce. I českým diváků určitě řekne něco jméno Andrea Matusik, která vyhrála ModiTwiny v roce 2007 na své Aprilii Falco. Tu sedlá dodnes společně s dragsterovou MZ na které si vyjela v Social dragster první místo. Téměř 23letá rodačka z maďarské Békéscsaby má za sebou spoustu vítězství. Začla v roce 2003 (v 16 letech) kdy ve Street 125 vyhrála v maďarském šampionátu 2. místo a další čtyři roky byla v této třídě první. V roce 2007 vyhrála hned tři třídy a momentálně je jejím snem postoupit zase na nějakou vyšší motorku. Překvapující není ani tak to, že mladá holka to natře starším chlapům, ale spíše to, že na rozdíl od soupeřů řadí klasicky nohou (nemá pneumatické řazení), na startu plyn drží na ucho (nemá startovací omezovač), nitro dávkuje bez náběhu takže jde s výkonem na nějakých 150HP. V Kunmadarasu se stává opět vítězkou, nejlepší čas měla v semifinále 9,74s (233,6km/h).
Compy prakticky s nejpomalejším časem prosvištěl až k prvnímu místu Goldi na Hondě. V první jízdě nastoupil s Haybusou, která nezvládla rozjezd a zůstala na startu. Další jízdu jel BYE, takže se stačilo dostat k cílové fotobuňce. R.Sixta šel na start v první jízdě s HD, kterou zajel o 0,7s rychleji s časem 9,02s. Další dvojici tvořil Papp a Nasca (Suzuki), vítězem byl Papp. V semifinále se Sixtou nastoupil Papp a situace byla hodně napjatá. Schopný přeplňovaný dvouválec versus silný čtyřválec s ne zrovna nejlepší geometrií rámu. Nervozita tu zahrála hlavní roli a Papp vyrazil dřív, než se spustila časomíra. Sixta měl rozsvícené obě kontrolky, Papp rozsvítil první a vystřelil k cíli. Roman ve zmatku, že přehlídl zelenou a rozhozen předchozím zdechnutí motoru vyrazil za Pappem. Komise zhodnotila starty obou závodníků za špatné a šoupla je oba na druhou příčku. Tím se Goldi z pozadí vyhoupl až na první příčku.
Kompletní výsledky najdete zde.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist