Dragster - Top Gas

Letošní rok pro loňského šampióna ve třídě Top Gas Romana Sixty není zrovna rokem šťastným. Ve třídě vidlicových motorů, kde převládají motory vycházející z Harley Davidson je jediným čechem a jede kompresorem Melzer přeplňovaný motor VTR SP2 s menšími úpravami (válce, písty, časování apod.).

Dragster - Top Gas

Pro letošní rok naladěn na výkon kolem 300HP na čemž má hlavní podíl Václav Hrudka (MotoComTest), který je i konstruktérem rámu. Předloni jezdil 200, loni 260HP a až letošní výkonová hodnota přináší problémy pro sériový motor vyrobený na výkon kolem 150HP. Třída Top Gas se jede v souvislosti mezinárodních závodů Evropy. První letošní závod ve Švédském Malmö přinesl Romanovi prvenství.

Česká republika – Hoškovice

První problémový závod, kde došlo k prasknutí motoru na dvě poloviny. Více o závodech bylo napsáno v článku Hoškovice. Ve třídě Top Gas třetí místo obsadil němec Merse, druhé nizozemec Jolink a z prvenství se radoval taktéž nizozemec Laseur. Herman Jolink jezdí dvouválcový, atmosférický Ducati motor ze 999RS a počátky jeho závodění spadají do roku 1976. Gert-Jan Laseur má 45° V motor o objemu 2600ccm bez přeplňování a Michael Merse s motorem o objemu 2300ccm taktéž atmosférický vycházející z Halley-Davidson stejně jako u Laseura.




Výsledky zde.

Německo – Luckau 30.6.-1.7.

Mezinárodní závody dragsterů mimo ČR jsou v souvislosti i se závody aut několika tříd. Trať je penetrována pro vyšší adhezi a další odlišností od ČR je možnost vstupu návštěvníků do depa. Na dvou kolech mimo TopGas závodily ještě početná skupina Super Street Bike, kde pravidla této třídy daly motto jezdcům “No slick, no wheelie bars”. Počasí je pro dragstery rozhodující a naštěstí bylo výborně. Na VTR byl problém s únikem chladící vody do spalovacího prostoru a bohužel se na místě nepodařilo závadu vyřešit. V Luckau bylo pořadí v topgasech následující: 1.-, 2.-, 3.-.







Německo – Wittsock 13.-15.7.

Na startu se sešlo 61 motorek, kde nejvíce byly obsazeny třídy Topas a Super Street Bike.
Kromě závodů vypsaných tříd bylo napětí odlehčeno exhibičními jízdami tříd TopFuel, TopAlcohol a JetDragster. TopFuel se jezdí motorky i auta v Evropských závodech a dosahují nejvyšších výkonů u motorek kolem 700HP a u aut až 6000HP. Auta jsou schopny dosáhnout rychlosti 100km/h za 1,1s a 1/4 míle dělají těsně nad 5 sekund s rychlostí kolem 480km/h. JetDragster používá tryskový motor (15000HP) a v akci bylo vidět bohužel jen auto i když ve stanu mělo DHL i motorku. Opět šlo o slunečný víkend s menší průtržní k nedělnímu ráno, ale do závodů bylo sucho a trať se jen lehce ofoukla sušící turbínou. Přidřené válce na VTR v sobotní kvalifikaci rozhodly o náplni sobotní noci a tak jsme do dvou hodin ranních měnili motor a jen z dáli poslouchali bavící se kolegy na TopGas párty. V neděli ráno jsou problémy s nastavením předního válce a do závodu se nestihne motor přivést do správného chodu. Nejvýše na bednu se postavil němec Albers, za ním dán Glaesner a třetí místo si vyjel nizozemec Jolink.







Výsledky zde.

Švýcarsko – Turtmann 20.-22.7.

Svou polohou nejhezčí prostředí závodů položeno ve Švýcarských Alpách se ¼ mílovou tratí v údolí podél ledovcové řeky lemující kilometrové pohoří. Podnebí hor bývá zrádné a obávaný déšť může přijít během krátkého okamžiku. Páteční i sobotní večer byl na vodě, ale naštěstí přes závody svítilo slunko a prohřívalo povrch letiště. Tribuny byly v sobotu plné a nevěřil jsem, že v neděli se diváků vejde ještě víc. JetDragstery přijely tentokrát dva a pulsace tlakových vln na startu se pořádně ozývaly od skal. Sobotní Romanova kvalifikace proběhla docela dobře a postupně se řešilo nastavení palivové mapy. Abychom se večer nenudily zadřelo se ložisko na vodící kladce řemenu kompresoru a za ložisko vděčíme kouzelnickým schopnostem Jolinkova mechanika. Od horké rolny se stačil přepálit i řemen. Van Shie měl smůlu v podobě vydření vačkových hřídelí v nedělní jízdě na motoru koncepce HD jezdícího taktéž TopGas třídu. Vše vypadalo nadějně a i když trať nedrží zrovna nejlíp jezdil Roman dobrý časy (8,999s). Závod se jel jako 8 místný pavouk a v první jízdě soupeřova motorka nenastartovala tak jel Roman sám s časem 8,847s. Bohužel v další jízdě se povolila část spojkového koše a nastoupit se nedalo. Mezi závody byly vsunuty exhibice ve formě vystoupení dvou streetů a chlapíka na inlinech za Blackbirdem. Vítězem TopGas se stal Niessen, druhý Laseur, třetí Jolink. Výsledky zde.









Přes 800 fotek ze závodů v plné kvalitě. E-mail: mirek@motorkari.cz

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist