Drag Racing Hockenheim 2007

Letošní poslední závody série Super Twin Top Gas se jely třetí srpnový víkend jako součást akce 22. NitrolympX 2007 v německém Hockenheimu. Čtvrtmílová trať je letos nově nachystaná a to přímo v těsné blízkosti závodního okruhu. O velikosti akce dávaly dopředu tušit i pozvánky s programem přímo na stránkách www.nitrolympx.de. Počet zúčastněných závodníků čítal přes 130 týmů a jelo se celkem ve 13 kategoriích. Z toho motorky v královské třídě Top Fuel, dále pak Super Street Bike, Super Twin Top Gas a V-Rod Destroyer Cup.

Drag Racing Hockenheim 2007
I když akci spíše dominovala auta, burácení až 6000 koňových strojů muselo naladit i sebevíc zapřísáhlého motorkáře. Top Fuel Car je 9 metrové monstrum schopné dosáhnout 1/4 míle (402,33m) za 4,7s a rychlost v cíli neuvěřitelných 512km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 0,8 je jen těžko pochopitelné při přenosu síly třením z gumy na asfalt. U většiny tříd není úspěch jen otázkou výkonu, ale především schopnosti sílu přenést a efektivně využít. Velkou roli hraje geometrie auta/motorky, nastavení spojky a zvolení správného převodu.









Již v pátek se začaly jezdit kvalifikace, a to dvě jízdy pro každou třídu. Ze začátku to vypadalo, že veškerou smůlu pro letošní rok si Roman Sixta ještě nevybral, jelikož obě kvalifikační jízdy neodjel. Kolo při ohřevu nešlo utrhnout a stáhlo motor až k zastavení. Bohužel v depu není možné simulovat ohřev ani jízdu a tak se plno pokusů o nápravu řešilo jen teoreticky bez možnosti ověření. Sobota byla v první polovině dnem kvalifikačním, kdy se jely další dvě jízdy. Odpoledne se už jely první vyřazovací závody. První sobotní kvalifikační jízda dopadla pro Romana opět fiaskem, což i v souvislosti s problémy na předchozích závodech na jistotě rozhodně nepřidalo.
Čtvrtá a rozhodující kvalifikace vyšla a to s časem 8,55 s a tím se dostal bez problémů do odpoledního závodu, kde jako první soupeř vyšel Marc Vanden Boer s motorem HD 2660 ccm. Roman odjel za 8,554 s perfektním startem s reakcí 0,013 s, Boer s časem 9,912 s. Do další jízdy, která se jela v neděli, vyšel těžký soupeř Ital Riccardo Giliberto jezdící časy 7,9 s.


Sobotní večer byla ohromná dvouhodinová show, kdy člověk nevěděl kam dřív koukat. Nastoupily Top Fuel Car. V šeru večera za ohromného dunění, srovnatelného snad jen s hněvem Olympských bohů, sršely dvoumetrové chvosty z výfuků vidlicových osmiválců, které po chvíli zmizely v kouři ohřívaných pneumatik. Celkově show byla o nízkých frekvencích a plamenech, které buď vycházely z trysek Jet Car nebo z pusy plivačů ohně.





Kromě exhibičních tryskových pohonů, kde se představila poprvé i motorka týmu DHL Dragster, byla noc plná kaskadérských vystoupení např. v podání švédské čtyřky na KTM. Dech tající byla i jízda Francouze Erica Teboula, který kromě Top Fuel biku sedlá i raketovou motorku. Reaktivní motor využívá na 250 barů stlačený vzduch pro výplach peroxidu vodíku do směšovací komory. Tlakový odtok spalin pak dokáže urychlit 160 kg vážící stroj na 100 km/h za 0,7 s a přesto, že v polovině trati se reakce ukončuje, projíždí cílem rychlostí 382 km/h za pouhých 5,562s. Tento čas je srovnatelný s časy jezdícími např. stroji Top Fuel. Během show byly velké tribuny zaplněny do posledního místa a návštěvnost závodů byla kolem 50 000 diváků.


Lákadlem byla možnost vyhrát jízdu v Top Fuel Car, ale ta ani v pátek a ani v sobotu neproběhla, jelikož hned na startu byly problémy, kdy hořel motor.




Giliberto byl tentokrát bezkonkurenční a tak se postupně dopracoval až na první místo. Za ním skončil Glasner a třetí byl Albers. Na špici jezdící Nizozemec Laseur měl problémy na startu se startovacím vozíkem, a tak promarnil šanci v první jízdě dostat se v tomto závodě na vyšší post. Jelikož v Hockenheimu se jel poslední závod třídy Top Gas dopadlo celkové umístění následovně:
1.Gert-Jan Laseur, 2.Herman Jolink, 3. Roman Sixta. Po loňském Romanovu prvenství by mohlo zavládnout zklamání. Letošní sezóna byla odjeta s nově nastaveným motorem VTR 1000 SP na 290 koní což pro spoustu dílů bylo blízko hranice spolehlivosti, a tak třetí místo je úspěch.
Výsledky závodu zde. Přes 1200 fotek z letošních závodů v plné kvalitě. Email: mirek@motorkari.cz

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist