Začalo superkrosové mistrovství světa!

S týdením zpožděním proti tradičnímu datu se rozjel v texaském Houstonu americký, potažmo světový, superkrosový šampionát. A začal tradičním vítězem – třetí rok po sobě vyhrál úvodní závod sezony Justin Barcia (na fotografii s manželkou Amber). To tedy velké překvapení nebylo, ovšem značka stroje, který Američan sedlal, už trochu překvapením byla: GasGas! Pro španělskou(?) motocyklovou značku to byla v superkrosu premiéra a hned vítězná. Pro zasvěceného diváka už to ale také tak velké překvapení být nemusí, vždyť značku GasGas nedávno koupila rakouská KTM a ta už si v superkrosu ostruhy vydobyla: kromě titulů Coopera Webba 2019 a Ryana Dungeyho v letech 2015-2017 na KTM je třeba Rakušanům přičíst i titul Jasona Andersona z roku 2018, který získal na Husqvarně. Bývalá italská a ještě dříve švédská značka je stejně jako GasGas v portfoliu KTM a všechny tři tovární stroje jsou až na pár detailů téměř shodné.

Barcia změnil značku, covid změnil kalendář
Tolik úvod k vítězi, ale řekněme si nyní, jak vlastně bude nebo by měl letošní ročník superkrosů vypadat. Loni vstoupil do kalendáře covid ještě před půlkou sezony a téměř celá druhá polovina seriálu (7 závodů v rytmu neděle-středa) se odjela bez diváků v „bublině“, jak se nyní s oblibou říká, na jediném stadionu v Salt Lake City (Utah). Svůj první superkrosový titul (tedy ten velký, malý ze třídy 250 West už měl z roku 2012) získal Eli Tomac s Kawasaki před obhájcem titulu Cooperem Webbem (KTM) a Němcem Kenem Roczenem (Honda). Vlastně celá superkrosová špička zůstala ve svých loňských týmech, výjimkou je jen specialista na úvodní závody sezony Justin Barcia, který po třech letech opustil Yamahu a vydal se za novým dobrodružstvím s novou značkou.

Třikrát a dost. Nebo jen dvakrát…
Letošní kalendář je tak trochu hybridem toho tradičního a toho z druhé poloviny loňské sezony. Až do loňska začínala sezona vždy v Anaheimu na předměstí Los Angeles první lednovou sobotu a končila první květnovou sobotu v nevadském Las Vegas. Loni se ještě v Anaheimu začínalo, ale v Las Vegas už se nejelo, a nepojede se tam ani letos. Padl i Anaheim, začíná se ve středu USA v Houstonu, kde se pojede ještě dvakrát, než se jezdci přesunou na další tři závody do Indianapolisu. A tak to půjde dál ještě párkrát po třech závodech na jednom místě a seriál skončí na prvního máje opět jako loni v Salt Lake City. Po Indianapolisu se mohou na jezdce těšit diváci ještě v Orlandu, Daytoně, Arlingtonu a Atlantě.

Přes 10 tisíc diváků?
Diváci? V Americe? Přestože v USA řádí covid jako černá ruka, smělo přijít na první letošní závod 10 830 diváků za dodržení určitých opatření. Vypadá to hodně, ale v USA chodilo běžně na superkrosy 50-60 tisíc lidí. V Houstonu je prý relativně dobrá pandemická situace, tak proto. Na dalších stadionech to tak být nemusí. Jezdci si samozřejmě přítomnost fanoušků pochvalovali, závodit před prázdnými tribunami tolik nemotivuje.

Jezdecké pole
Jak už bylo řečeno, většina jezdců zůstala věrna svým značkám a naopak. Honda tak nadále sází na dvojnásobného motokrosového šampiona Kena Roczena z Německa (snad zůstane zdravý), nově do hlavní kubatury přešel dvojnásobný vítěz 250 Východ Chase Sexton. Rovněž tak dvojnásobný šampion 250 Západ Dylan Ferrandis z Francie poskočil do třídy 450, u Yamahy nahradil Barciu, zůstává Aaron Plessinger. KTM sází opět na Webba a uzdraveného Francouze Marvina Musquina, Kawasaki na obhájce titulu Eliho Tomaca a Adama Cianciarula. Husqvarna má v týmu úřadujícího motokrosového mistra Zacha Osbornea, mistra z roku 2018 Jasona Andersona a skotského závodníka Deana Wilsona. Ostatní jezdci v polotovárních či soukromých týmech patří k outsiderům, včetně Malcolma Stewarta (Yamaha), mladšího bratra slavnějšího Jamese „Bubby“.

Zatímco v Anaheimu vždy začínala třída 250 Západ a „východňári“ se dostali na plac až koncem února, v Houstonu začali sezonu závodníci ze třídy 250 East a „zápaďáci“ přijdou na řadu až 20. února v Orlandu. O východní titul by měli bojovat týmy Yamahy s Christianem Craigem a Coltem Nicholsem, a Kawasaki ProCircuit Mitche Paytona s Austinem Forknerem a 18letým Japoncem Jo Shimodou, přičemž by jim do toho mohl zasahovat 17letý Australan Jett Lawrence na Hondě.

Houston 1
Takže se můžeme vrátit na start prvního klání v Houstonu. Nejprve se jelo finále slabší kubatury, kam ze dvou rozjížděk a jedné opravy postupuje vždy 22 jezdců, vítěz bere 26 bodů, další 23, 21 atd. až poslední dostane jeden bodík. Od startu do cíle vedl Christian Craig s Yamahou, vytvořil si náskok až skoro sedm sekund, za ním projeli cílem další favorité v pořadí Forkner, Nichols a Shimoda. Co si ale budeme povídat, diváky a fanoušky zajímá hlavně třída 450, kde se jede nejen o americký, ale papírově i o světový titul.

První rozjížďku 450 vyhrál stylem start-cíl Barcia před Roczenem, Cianciarulem a Tomacem, všichni favorité tedy bez problému. Druhou jízdu vyhrál Osborne před Webbem (ten vedl prvních 7 kol z 9), Stewartem, Sextonem a Plessingerem, Anderson byl šestý, Musquin devátý před Ferrandisem. Žádný z favoritů nemusel do opravy.

Ve finále se sice povedl holeshot Musquinovi, ale pak už šel do čela Barcia s GasGasem a vydržel tam až do cíle, přestože na něho celých 28 kol zle dotíral Roczen. Ten dojel o sekundu druhý, ostatní měli už na vítěze více než 20sekundovou ztrátu: Musquin, Cianciarulo, Stewart, Brayton, Ferrandis, Plessinger, Webb, Osborne, Savatgy, Wilson, Tomac(!), Sexton, Anderson…
Jak vidíte, obhájci titulu se nedařilo, po startu jezdil osmý a po pádu se propadl až na 16. místo, z něhož se už nevyhrabal. O mnoho lépe na tom nebyl Webb, který odjel od startu až 14., to nováček třídy Ferrandis začal taky až dvanáctý, ale polepšil si nakonec o sedm míst.
Partie je tedy rozehrána a uvidíme, kdo z jezdců si udrží formu i do dalšího „hjůstnu“ a kdo se polepší. Každopádně Justin Barcia loni po vítězství v prvním závodě už žádné další nepřidal, byl jen dvakrát druhý a v konečném pořadí skončil pátý. Jak si povede brzy 29letý blonďák letos?

Na závěr ještě perličku. Jeden španělský off-roadový časopis přinesl radostnou zprávu o tom, že španělský GasGas staví tým pro americký superkros, a jako jezdce uvedl Justina Garciu… Inu přání otcem myšlenky – Garcia je velice časté španělské příjmení, asi jako u nás Novák.

Informace o redaktorovi

Petr Hájek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist