Mistři České republiky v motoskijöringu pro rok 2016

Letošní zima nebyla co se týče sněhových podmínek nejlepší, ale přinejmenším nabídla alespoň jeden víkend pro uspořádání závodů republikového šampionátu v motoskijöringu „Orion Shiva KTM Cup 2016“. Zmiňovaný podnik se odehrál v jihočeských Chotčinách a na základě jeho výsledku vyhráli mistrovský titul Josef Mňuk s Filipem Langerem, kteří tak navázali na úspěšnou sezónu 2013. Koncem února proběhlo na půdě Autoklubu České republiky slavnostní vyhlášení mistrů, kde byli mimo vítězné posádky, také druzí bratři Patrik Šroler a Miroslav Šroler a třetí v pořadí Lukáš Mohaupt a Václav Hotový.

Josef Vašíček z Federal-Mogul Friction Products a.s. k sezoně 2016 v tiskové zprávě uvedl: „Byla podobná jako některé sezóny v minulosti, kdy se třikrát také vyhlašovalo na základě jednoho závodu. Mistry se stali Čiháček – Kavka (1998), Švorc – Drašnar (2007) a Mohaupt – Hotový (2014). Ještě horší byla sezóna 2008, kdy se nepodařilo uspořádat ani jediný závod.

Seriál jsme začali docela dobře, když se 24.ledna 2016 odjel první plánovaný závod. V té době jsme nepředpokládali, že to bude zároveň závod poslední. Ale takové jsou zimní závody, s nepřízní počasí se nepotýkáme jenom my, ale i v ostatních sportech. Určitě musíme poděkovat chýnovským pořadatelům i místním hasičům za uspořádání závodu.

Poprvé bylo mistrovství vypsáno i pro samostatnou třídu MX2. Pro menší počet jezdců, než předepisují řády (min. 5), mistr vyhlášen být nemohl. Ale organizátoři počítají s MX2 i pro budoucí sezónu. V dalších plánovaných závodech se mělo závodit i v Orlickém poháru, který byl určen pro začínající a hobby jezdce. Někteří z hobby jezdců se alespoň svezli na chýnovském závodě, který ale do poháru započítán nebyl.“

Výsledky MČR 2016 „Orion Shiva KTM Cup 2016“

1 - Josef Mňuk – Filip Langer, Mňuk Racing Team z.s. - Yamaha 450 4T - 23 bodů
2 - Patrik Šroler – Miroslav Šroler - SMK Klášterec nad Orlicí - Beta 300 2T - 19 bodů
3 - Lukáš Mohaupt – Václav Hotový - Orion Racing Team - Honda 450 4T - 16 bodů
4 - Michal Roušavý – Lukáš Mareš - Orion Racing Team - Honda 450 4T - 13 bodů
5 - Zdeněk Vetešník – Jaroslav Procházka - SMS Pardubice - Honda 250 2T - 11 bodů
6 - Josef Švorc – Patrik Kříž - SMS Pardubice - KTM 450 4T - 10 bodů

Nejlepší tři jezdce šampionátu jsme vyzpovídali v rozhovoru pro Motorkáři.cz. Jednotlivým závodníkům jsme položili podobné otázky nejen co se týče letošní sezony, ale aby nám také blíže přiblížili jak motoskijöring, tak své plány pro nadcházející sezonu.

1. místo - Josef Mňuk a Filip Langer

Vítězná dvojice navázala na úspěšný rok 2013, kdy rovněž slavili titul. Navíc si vylepšili bilanci v počtu získaných bodů, které se počítají od roku 1998, a s 560 body se posunuli na osmou pozici. Jasně první jsou v tomto hodnocení bratři Šrolerové, kteří dosud nasbírali 1332 bodů.

Slavíte svůj druhý titul mistra republiky v motoskijöringu. Jak moc závisí úspěch v tomto sport na souhře s parťákem na lyžích?
Josef Mňuk: „Závisí na tom hodně. Letos jsem musel parťáka přemlouvat, aby do seriálu vůbec nastoupil, protože má tři děti, spoustu závazků a pochopitelně obavy, aby se mu náhodou něco nestalo. Nicméně jsme si dojeli pro další titul a byl s tím náramně spokojený, takže věřím, že to půjde i v příštím roce. Všechno je to o souhře posádky. My dva jezdíme už devátým rokem, takže teď můžu říct, že začínáme být sehraní. Víme, co máme od sebe čekat a třeba letos, když se začínalo téměř bez přípravy, je tato souhra základ úspěchu.“

Jak vlastně příprava na sezonu vypadá, když je to teď se sněhem takové slabé?
Josef Mňuk: „Musím se přiznat, že motoskijöring bereme jako zpestření sezony a stěžejní je pro nás v průběhu roku motokros. Na fyzičce tak pracujeme intenzivně během zimy, takže ta příprava na moto-ski tam je. Není to o tom, že bychom se na start postavili bez jakékoliv přípravy.“

Mezi nejlepšími šesti v konečném hodnocení letošního ročníku sedláte jako jediný Yamahu 450 4T. Spokojenost?
Josef Mňuk: „Co jsem začal jezdit od nějakého roku devětadevadesát, tak jsem ani jinou značku neměl možnost vyzkoušet. Začínal jsem s osmdesátkou Kawasaki a hned asi za dva měsíce jsem přestoupil na osmdesátku Yamahu. Yamaha je prostě Yamaha a osobně jsem nikdy ani neměl důvod tuto značku měnit, protože vše funguje jak má. Takže maximální spokojenost!“

Pro zimní provoz tam existují nějaké úpravy?
Josef Mňuk: „Vzpomínám si na svůj vůbec první závod. Bylo to v Nové Pace a my do toho šli opravdu po hlavě. Startovali jsme bez nařezané pneumatiky a já se málem nevyškrábal ani na trať. Dnes je ten výběr měkčích pneumatik už celkem dost velký, ale je to také alchymie, jak je pro danou trať připravit.“

Vaše plány pro nadcházející sezonu?
Josef Mňuk: „Teď odjíždíme do Itálie, kde chceme se synovcem tři týdny trénovat. Připravujeme se na sezonu MMČR v MX1 (450), protože jsem doteď jezdili čtyřtaktní čtvrtlitr. Potřebujeme se trošku rozjezdit. Tady u nás máme také dobré podmínky, ale tam se na tu přípravu dokážete plně soustředit. Je to zase nová kategorie, tak bude chvilku trvat než se do toho dostaneme.“

2. místo - Patrik Šroler a Miroslav Šroler

Loni závodili s Hondou, letos to zkusili s dvoutaktní Betou 300 a je z toho celková druhá příčka.

Závodíte s bratrem Miroslavem, takže se znáte víc než dobře. Je bezvadná souhra mezi motorkářem a jezdcem na lyžích základem úspěchu v motoskijöringu?
Patrik Šroler: „Souhra mezi oběma je dle mého názoru devadesát procent úspěchu. Samozřejmě, když tito dva sehraní nebudou, jeden druhému během závodu nic neusnadní a to je pak problém.“

Příprava na sezonu moto-ski asi není snadná, pokud máme takové sněhové podmínky, jaké byly třeba letos. Jak se na sezonu připravujete vy?
Patrik Šroler: „Každý to dělává po svém. Na motorce je to dobré v tom, že se není třeba bát, nehledat jen ideální sněhové podmínky a jezdit třeba i v tom blátě. Co se týče lyžaře, tak tam je zapotřebí velmi dobrá fyzická kondice, protože pokud ji nemá, není schopen to na těch lyžích ustát.“

Letos jste vyměnil Hondu za stroj Beta 300 2T. Proč tato změna?
Patrik Šroler: „Už loni jsme zkusili Hondu pětistovku, protože tam byl fakt zajímavý krouťák. Podle mě má až příliš silný motor. Vracel jsem se pak k enduru a trošku mě překvapilo, že dle názorů druhých tato motorka není pro motoskijöring příliš vhodná. Na základě mých zkušeností je ale Beta pro tyto účely výborná, protože nemá tak agresivní motor jak třeba motokrosový speciál.“

Co pneumatiky a motoskijöring?
Patrik Šroler: „Pneumatiky, to je pokaždé velká loterie a každý zkouší co se dá. Hroty být nemůžou, takže to na tom ledě ani držet pořádně nemůže. Dnešní trend je v tom, že se dává ta nejměkčí pneumatika jaká je k dispozici. Po letošní zkušenosti vím, že je v tomto směru velký výběr. Všechno to vyrábí Mitas, ale ten sortiment je tak široký, že nám se o něčem podobném před čtrnácti lety ani nezdálo. Je třeba prostě vyzkoušet všechno, nezaspat dobu a nebát se.“

S bratrem jste rekordmany v počtu získaných bodů. Jaké máte plány v motoskijöringu?
Patrik Šroler: „Roky přibývají a chtělo by to ještě dva tituly, abychom překonali Bohuslava Svatoše. Body jsou nicméně takové specifické, protože v dnešní době to bude někdo, kdo třeba začal později, hodně těžko dohánět. Kdysi se jelo pět, šest závodů, letos třeba jen jeden. Je to škoda, protože mám raději sezonu s více závody. Pochopitelně je to pak víc napínavější a lidem se to líbí.“

Jaké máte další plány co se týče nadcházející sezony?
Patrik Šroler: „Rád bych se během sezony vrátil ke cross country, možná jel nějaký závod v enduru, ale těch tady moc není. Teď v dubnu určitě pojedeme do Petříkovic na Drapák.“

3. místo - Lukáš Mohaupt a Václav Hotový

Tato dvojice slavila republikový titul v posledních dvou letech. V závodu jeli nějakou dobu druzí, nakonec je to celková třetí pozice. Lukáš je nyní hrdým otcem a těší se na motokrosovou sezonu.

Slavili jste tituly v posledních dvou letech, letos to mohl být třetí v řadě. Není škoda, že o celkovém pořadí rozhodl pouze jediný závod?
Lukáš Mohaupt: „Ano to je. Bohužel zimě člověk neporučí, ale buďme rádi alespoň za ten jeden závod. Předloni to třeba bylo ještě o něco horší.“

Jak vypadá vaše příprava na sezonu v motoskijöringu, když jsou teď zimy takové slabší?
Lukáš Mohaupt: „Vlastně nijak. Na závody jedem rovnou. Dřív jsme se viděli před závody a vše si vyzkoušeli a společně potrénovali, teď se vidíme na závodech.“

Jak stěžejní je pro úspěch spolupráce s vašim parťákem?
Lukáš Mohaupt: „Určitě zásadní. Společně jezdíme šestým rokem, takže se dá říct, že jsme sehraní. Během roku trénuje sajdkárkros, já zase jezdím motokros a v zimě společně motoskijöring. Takže je to myslím určitě dobré.“

Jak vypadá technická příprava na zimní provoz?
Lukáš Mohaupt: „Dnes už máme speciální gumy, měkčí směsi. Zadní guma se také nařezává, což je určitá alchymie, abychom docílili co nejlepšího přenosu. Za zadním kolem je chránič, který chrání jezdce za mnou od odlétajících kousků ledu a sněhu. Pod sedlem je pak přichycené tažné lano, které musí mít šest metrů a to jsou zhruba všechny úpravy, jinak je to klasická motokrosová motorka.“

Když mrzne tak třeba nastartovat není problém?
Lukáš Mohaupt: „Když bývaly mrazy, třeba patnáct pod nulou, tak jsme mívali motorky schované v autě a přes noc třeba zamrzl karburátor. Dnes už takové problémy nemíváme a motorku stačí přikrýt dekou. Jednak už tolik nemrzne co kdysi a také technika od té doby ušla kus cesty.“

Jak finančně náročný sport je pro vás motoskijöring?
Lukáš Mohaupt: „Na závody to máme celkem všude daleko, takže už doprava samozřejmě něco stojí. Teď ale máme podporu týmu Orion Racing, takže si to závodění víc užíváme. Týmu Orion patří za jejich podporu velké poděkování. Závodíme v jejich barvách a pokaždé se snažíme o co nejlepší výsledky. Také bych moc rád poděkoval svému tátovi a celé rodině, která mě moc podporuje.“

Vaše plány pro nadcházející sezonu?
Lukáš Mohaupt: „Letos chci každopádně zkusit republikový šampionát v motokrosu. Uvidíme, jak to všechno ale bude, protože se mi teď narodil syn, takže to vzhledem k povinnostem nebude snadné. Moc rád bych jel znovu motokros, protože mám teď pár let absenci a hodně se mi po něm stýská. Rád bych si zase s klukama zazávodil. Podmínky k tréninku mám teď celkem dobré, protože máme s kamarádem tady za barákem trať, kde intenzivně trénujeme.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist