Skvělý Martin Žerava veze bronz z písčitého Assenu

Fyzických sil má na rozdávání, což dokazuje starty ve dvou kategoriích našeho a slovenského mistráku. Ve třídě MX1 běžně poráží daleko mladší kluky a ve třídě veterán má nasbírán plný počet bodů. To neznamená nic jiného, než průběžné první místo. Kromě toho martin vyrazil do Assenu, kde se postavil na start Mistrovství světa veteránů. Na uměle vybudované písčité trati doslova vydřel celkové třetí místo, což je pro něj i pro český motokros něco senzačního.

Skvělý Martin Žerava veze bronz z písčitého Assenu

V Assenu celkově vyhrál Švéd Mats Nilsson, který první závod vyhrál a ve druhém dojel třetí. Celkově druhé místo získal Darryll King z Nového Zélandu za dvě druhá místa a náš Martin Žerava bral bronz za šesté místo v první rozjížďce a první ve druhé rundě.  

 

Ještě jednou veliká gratulace za celou redakci ke třetímu místu. Pro český motokros parádní výsledek! Martine, v Assenu to vypadalo na pořádné drama, jak probíhala první rozjížďka a stíhačka z 29. fleku?
První rozjížďka se po startu vyvíjela ze začátku dobře a do nájezdu do 4 zatáčky jsem najížděl na druhém místě. Pak hned následoval lehký pád, kdy se mi zabořilo přední kolo do hlubokého písku. Valil jsem dál a při nájezdu do druhého kola jsem opět spadl. Potom jsem už musel nasadit fakt velké tempo a jel jsem co to šlo. Jak se říká na hranici pádu, protože jsem po pádech začínal na 29 místě. Postupně jsem se propracovával dopředu, ale zhruba v sedmém kole jsem znovu spadl kvůli jednomu Angličanovi, který do mě najel. Kromě toho mi navíc ohnul přední kotouč, takže jsem zbytek rozjížďky jel bez přední brzdy. Bylo to asi šest kol. Nakonec jsem se propracoval na moc pěkné 6 místo.

Druhá jízda už byla asi o něčem jiném?
Druhá rozjížďka se po startu začala vyvíjet taky pěkně. Naštěstí jsem
nespadl a po dvou kolech jsem se probil na první místo. Po kouskách jsem si
dělal drobný náskok. Zhruba v sedmém kole jsem měl opět drobný pád, ale naštěstí mě
nezhasla motorka a mohl jsem rychle pokračovat dál. Stálo mě to však místo a tak jsem jel na druhém místě. Abych stál na bedně, dobře jsem věděl, že musím vyhrát. To znamenalo dojet a předjet Nelsona. Dojel jsem ho naštěstí docela rychle a za pár kol jsem věděl kde ho můžu před. Na to jsem ale měl už jen jedno kolo a tak jsem hned v druhé zatáčce zaútočil a vyšlo to. Dostal jsem se tak na první místo, které jsem si už pohlídal. Celkově to klaplo a bylo z toho vydřené pěkné třetí místo.


Písek není povrchem, který většina jezdců a zejména našich, vyhledává. Podle konečného výsledku Ti písek sedl a parádně si se s ním vypořádal.
Písek není náš oblíbeny povrch hlavně proto, že ho není kde natrénovat. Ano, písčitá trať je u Hodonína, ale proti Holandskému písku je hrubší a lehčí. Naštěstí jsem už v dřívějších letech na něčem podobném závodil, což mi pomohlo. Kdyby písek chtěl člověk pořádně natrénovat, tak by tam musel být minimálně půl roku. Je to bezesporu mnohem větší makačka. Naštěstí jsem měl dobrou fyzičku a dovedl jsem se pískem pěkně vypořádat. Každopádně doufám, že to byl můj poslední závod na písku.

Kde a jak jsi se na písek připravoval?
Právě že jsem ani jednou nebyl na písku trénovat. Naposledy jsem na něm jel z jara u Hodonína, ale to už je půl roku zpátky. Jinak jsem se připravoval alespoň pořádně fyzicky. Jak v Česku, tak na Slovensku jedu čtyři rozjížďky, tedy dvě ve veteránech a dvě v MX1, což je pěkná dřina.

Šlo všechno hladce od prvního tréninku?
Šlo to docela normálně. Jen jsme museli poladit pérování a to se myslím jakš-takš
podařilo. V tréninku jsem skončil na osmém místě, po kterém následovala kvalifikace. V
té jsem zabral a skončil na pěkném druhém místě, asi tak 70
setineček za prvním Nilsnem.


Konkurence byla v Holandsku asi našláplá, s kým byla největší práce?
Podle startovní listiny jsem věděl, že tam budou zhruba ti samí jezdci, jako loni, s tím, že navíc přibyli Holanďané. Ty jsem podle jmen moc neznal, a tak jsem
očekával, že tam vyskočí nějaký místní rychlík. Opravdu tam jeden co dojížděl
kolem medajlových pozic byl. Byli jsme všichni hodně vyrovnaní a bojovalo se o
každé místo.


Jaká byla na Mistrovství světa atmosféra a stihla se nějaká oslava bronzu?
Atmosféra po první rozjížďce byla docela dobrá. Dělali jsme maximum, aby
jsme se pořádně nachystali na druhou jízdu a aby se podal 100% výkon. To se
povedlo. Oslava neproběhla, protože nás to stálo hromadu sil. Celý LUKA
motokros team jel v sobotu od rána na 120%. Večer se dalo pivko a šlo se spát.
Snad bude čas na oslavu později…


Loni jsi se stal Mistrem světa, můžeš loňský start srovnat s tím letošním?
Loňský rok byl také těžký. Bylo to něco nového a člověk nevěděl do čeho jde.
Na druhou stranu tam ale byl spíše hlinito-písčitý povrch a to pro mě bylo
lepší. Letos jsem už věděl do čeho jdu, jenže zase ten písek byl hodně
těžkej. Krom toho jsem ležel za závod čtyřikrát na zemi a to jsem nespadl za celou sezonu!


V našem mistráku jezdíš dvě kategorie, tedy veterány a "mlaďochy" MX1. Průběžně první místo s plným počtem bodů ve veteránech a osmé místo MX1 mluví za vše. Kde bereš síly a jak se fyzicky připravuješ?
Hlavně jsem se snažil udělat pořádnou zimní přípravu v tělocvičně, pěkně se rozjet v Itálii a přes sezonu si výkonnost už jen udržovat. Tím že už závodím tolik let, dobře vím, co mě vyhovuje, a jak musím makat. Poslední roky už jedu tak nějak setrvačně. Čtyři rozjížďky jsou pořádná dřina.

Čeká Tě poslední závod mistráku ve Vranově a poté družstva, prozraď nám,
v jakém družstvu budeš startovat?

Příští týden jedu ještě Slovenský mistrák a hned další týden ve Vranově u
Brna. Mám to pěkně rozjeté, ale ještě budu muset zabojovat. Družstva ještě nevím za jaký tým pojedu. Mám pár nabídek, takže se ještě uvidí.


Teď ale odbočme jinam. Dost závodníků zkouší enduro a různé dálkové
sutěže… neodpustím si to a zeptám se Tě, jestli si někdy nekoketoval s
myšlenkou vyzkoušet si Dakar? Přeci jen fyzičku máš skvělou...

Jo je to tak, šestidenní jsem už párkrát jel a dokonce jsme vyhráli klubové týmy. Dakar? Je pravda, že jsem ho jednou dostal nabídku jet, ale odmítl jsem, protože se mi zdá hodně nebezpečný!

Věnuješ se stále pouze motokrosu nebo ještě stíháš něco dalšího?
Stíhám, přes zimu rád lyžuji. Přes rok moji Synové Filip a Denis závodí bikros, tak jsem si taky pořídil kolo a začal s nimi trénovat. Nejdřív jsem jen jezdil na tréninky, ale letos jsem začal i závodit. Podařilo se mi v Mistrovství republiky kategorie „cruiser“ nad 40 let vybojovat pěkné 2. místo. Na nic jiného už není moc času, ale opravdu mě to začalo bavit.
Závěrem bych rád poděkoval LUKA motokros týmu a HPmotu za podporu v letošní sezoně, také svým reklamním partnerům a v neposlední ředě své rodině, která mě hodně podporuje. Díky patří také mému kamarádovi a zároveň mechaniku Karlovi Veselému.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist