Rozhovor - Stefan Everts, 10násobný mistr světa

K nejzajímavějším účastníkům letošní výstavy Motocykl byl vedle motocyklových novinek i desetinásobný mistr světa v motokrosu, Belgičan Stefan Everts. Po autogramiádě pro firmu JapaCo dovážející přilby Lazer a Bell a rozhovoru pro Českou televizi a Supermoto přijal Stefan naše pozvání a přišel k nám na stánek Motorkáři.cz. Měli jsme možnost poznat, že Stefan je sice legenda světového motokrosu, ale jinak je to skromný a přátelský chlapík. Požádali jsme jej o rozhovor o budoucnosti světového motokrosu, plánech na nadcházející sezónu.

Rozhovor - Stefan Everts, 10násobný mistr světa
Jak vidíte budoucnost světového motokrosu. Uvítal byste například více skoků, více pořadatelských zemí nebo jiné tratě?
To je spíše věc organizátorů, nevím přesně, co bude dít se světovým motokrosu. V seriálu je hodně kvalitních tratí i některé méně kvalitní, tak tomu bylo vždy. Musíme dělat všechno pro to, aby motokros jako sportovní odvětví přežil, federace musí spolupracovat s mládeží, s vládami a propagovat toto sportovní odvětví, legalizovat ježdění, pomáhat vytvářet tratě apod. Před třemi lety byl světový šampionát dětí, a nyní žádný není. Na mládež se musíme zaměřit, připravit tratě, učitele. Já jako profesionální jezdec si musím poradit s každou tratí a s každými podmínkami a nemůžu si moc stěžovat - trať je zkrátka pro každého závodníka stejná, na nás je, abychom předvedli to nejlepší.
Jak moc se změnila výbava a oblečení na motokrosu od začátku vaší kariéry?
Myslím si, že dresy a kalhoty se moc měnit nemůžou, nyní je více barev, pestrosti a módních vzorů. Máme více chráničů, např. v poslední době se objevily chrániče krční páteře, ty jsou opravdu důležité. Například přilby Lazer jsou lehčí a pohodlnější, mají vyndavací vnitřek a lepší zapínání... Pokračuje vývoj ochrany jezdce, ale v motokrosu nemůžete být obalený hromadou chráničů, potřebujete volnost.
Jaké byly vaše nejúspěšnější sezóny?
Moje nejúspěšnější kariéra byla v roce 2003, kdy jsem měl šanci získat dvojitý titul v MX1, a v MX2. V MX1 jsem získal titul, a ve slabší MX2 jsem skončil celkově druhý. Poslední sezóna v GP motokros byla také velmi úspěšná.
Neměl jste chuť po skončení motokrosové kariéry pokračoval v jiném motocyklovém směru (např. Dakar, Enduro, Supermoto)?
Ne, nikdy. Chtěl jsem si odpočinout po 18 letech v kolotoči Grand Prix. Mojí specializací byl motokros, a na jiné odvětví bych musel více trénovat, učit se nové věci, zvládat nové tlaky. Každý by čekal vítězství a pódiová umístění a tlačilo by mě to stále dál. Mám rád Dakar jako dobrodružství, ale pro mě je to moc o hubu. Neuvažuji o něm, je to velice odlišné, a v neposlední řadě se nechci zabít. Mojí specializací je pouze motokros, myslím, že už nemusím nikde jinde nic dokazovat. Přejít k úplně jinému cíli není jednoduché.

Jste také velmi úspěšný manažer KTM týmu. Nemrzí Vás, že tým opouští Tommy Searle a jde jezdit do U.S. šampionát?
Byl jsme moc rád, že Tommy ještě jednu sezónu jezdil za tým KTM v Evropě, protože chtěl odejít již po sezóně 2007. Podařilo se nám ho přemluvit ještě na jeden rok, což bylo prima, skončili jsme druzí. Nyní bude jezdit v USA, ale zůstává u KTM, kde bude propagovat značku. Třeba to také pomůže motocrossu v USA, kterému se v poslední době nedaří až tak dobře. Vlastně od nás Tommy Searle nikdy úplně neodešel.
Neměl jste někdy nabídku závodit v U. S. motokrosovém seriálu, kde byste jezdil pro další legendě Ricky Carmichaelovi?
V roce 1992 jsem málem odešel jezdit do USA, ale nakonec jsem raději zůstal v Evropě. Také v roce 2000 jsem měl nabídku od Suzuki závodit za mořem. Dvakrát jsem byl velmi blízko, abych závodil v USA, ale zvolil jsem si MS, kde jsem prožil spoustu úspěšných sezón a vytvořil několik rekordů. Myslím, že ze zpětného pohledu to bylo velmi dobré rozhodnutí.

Jezdil jste na dvoutaktech i čtyřtaktech. Jaký typ motocyklu preferujete?
Strávil jsem spoustu let na dvoutaktech a bylo to skvělé. Přejít z dvoutaktu na čtyřtakt není až takový problém, naopak by to bylo o dost těžší. Čtyřtakt má jiný charakter a každému jezdci vyhovuje něco jiného, mně se líbilo obojí, teď ale hodlám zůstat u čtyřtaktu. Čtyřtakty mají o něco ekologičtější pověst, ale kdo ví, možná že nás třeba jednou donutí přejít na elektromotory. KTM pracuje na elektrocrosce a v budoucnu s tímto směrem musíme počítat. Osobně jsem ji nezkoušel, prý to bude hodně rychlý stroj, přestože zatím nedosahuje vysokých rychlostí. Všechno se mění, tohle bude další velká změna, lidé chtějí stále něco nového.

Belgie je motokrosová velmoc, ale v podobné motokrosové disciplíně - Freestyle motokros nemáte jezdce ve světové špičce?
Belgie má dobrého FMX jezdce Jimmyho Verburghena, ale nyní se věnuje spíše organizaci. Rád Freestyle motokros sleduji, ale nikdy jsem to nezkoušel, protože Freestyle motokros je pro mladé a začal být populární, až když jsem byl starší.
Jaké máte plány pro příští sezónu. Tipněte si mistra světa 2009 ve třídě MX1?
Ve třídě MX1 vypadá velmi dobře Ivan Philippaerts, a má sebevědomí a jezdí dobře a pokud vytrvá, má velkou šanci. Na šanci čekají další jezdci, jako Ken de Dycker, Steve Ramon, Joshua Coppins a další. Ovšem teď je mým favoritem číslo jedna Ivan Philippaerts.
Jak se daří Vašemu synovi Liamovi. Myslíte, že půjde ve Vašich stopách, a zkoušel již první motokrosové krůčky?
Mému synovi Liamovi bude brzy pět let, takže ještě má dost času. Motokros ho baví a je do toho stejně zažraný jako jeho otec i dědeček. Budu moc rád, když bude pokračovat v mých stopách.
Trénujete s Vaším synem, jako trénoval váš otec s Vámi?
Netrénuji s Liamem, je ještě dítě, a dělá, co ho baví. Můj otec se mi nevěnoval, jezdil jsem sám, spíše mi pomáhala při tréninku motokrosu babička.

Děkujeme za Váš rozhovor, a přejeme Vám hodně úspěchů a štěstí.

Stefan Everts

Narozen: 25. 11. 1972
Bydliště: Monako
Stav: přítelkyně Kelly, syn Liam
První GP: Itálie, Faenza (březen 1989)
Hobby: golf, motokáry, bicí, Jetski
Info: www.s72.com
Vrcholy kariéry
Nejúspěšnější motokrosový jezdec všech dob
Desetinásobný mistr světa
První vítěz dvou tříd během jediného dne (Itálie 2003)
První a jediný vítěz všech třech tříd během jediného dne (Francie 2003)
Jezdec s nejvíce vítězstvími v GP
Mistr světa se všemi čtyřmi japonskými značkami
Čtyřnásobný vítěz Motokrosu národů

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist