Rozhovor se Stevenem Frossardem

Spolu s Antoniem Cairolim a Clementem Desallem je čtyřiadvacetiletý Francouz Steven Frossard z Lyonu největším favoritem prestižní třídy MX1 právě začínajícího letošního ročníku motokrosového mistrovství světa. Jezdec týmu Monster Energy Yamaha poskytl před začátkem víkendové GP Nizozemska magazínu MX Large tento rozhovor.

Rozhovor se Stevenem Frossardem
V roce 2011 jsi zažil velmi pozitivní debut ve třídě MX1, ale skončilo to trochu hořce havárií v Německu a vážným zraněním hrudníku. Ohlédneš se někdy zpět a vzpomeneš si na to?

"Jsem šťastný z toho, co jsme vloni dokázali, ale jak říkáš, konec sezony byl pro mě velmi složitý. Po crashi v Gaildorfu se mi velmi těžce dýchalo, snažil jsem se rychle uzdravit, také kvůli tomu, že se rychle blížil Motokros národů. Ale ten jsem pak zmeškal a těžce jsem se vyrovnával s tím, že jsem nemohl reprezentovat svou zemi v tak parádním závodě, navíc na vlastní půdě v St Jean D’Angely. Léčení mého zranění šlo docela dobře, ale zkrátka mi nevyšel čas a o pár důležitých závodů jsem přišel. Když si na tu nehodu vzpomenu, nebylo to nic dramatického, jenom malý crash. Normálně by si člověk pomyslel, že to nebude nic zvláštního, stalo se to na výjezdu ze zatáčky, ale dopadl jsem na zem velice tvrdě."

Jak dlouho trvalo, než ses pak vrátil do akce?

"Poprvé jsem si znovu sedl na motorku za tři týdny po Motokrosu národů, ale to bylo jen takové popojíždění. Byla to taková exhibice pro můj motoklub, dvacetiminutová ukázka pro děti."

Co zimní příprava, udělal jsi v ní nějaké změny?

"Nic zásadního. Opět jsem pracoval s Willy Lindenem a striktně jsem dodržoval jeho tréninkový plán. Jsem velmi šťastný, že s ním dělám. Vloni moje fyzička nebyla špatná, a tak jsem se rozhodl nedělat v zimní přípravě žádné změny. Věřím, letos bude moje kondice ještě o stupeň vyšší."

Žádal jsi od týmu pro novou sezonou nějaké modifikace na svou Yamahu YZ450FM?

"Když se mně na toto téma poprvé zeptali, zažertoval jsem, že chci elektrický startér! Myslím, že mým cílem je dostat Yamahu do té polohy, aby se ještě snadněji ovládala v závodních podmínkách. Motor má výkonu až moc. A kluci přišli s nějakými zlepšeními, které udělají z YZ450FM ještě lepší motocykl, než byl vloni. Motocykl se teď hodně zlepšil v ostrých zatáčkách. Jsem z jejich práce nadšený. Motorka byla na mně příliš agresivní a silná. Teď je to mnohem lepší, výkon motoru je plynulejší a pro mé potřeby mnohem lepší. Dělali jsme poslední měsíce také na elektronice, systém GPA je dost komplikovaný, ale na druhou stranu mi v ježdění hodně pomáhá. Cítím teď mnohem víc trakce, a to mi dodává na sebedůvěře!" 


Novým partnerem týmu je Akrapovič. Jak se s jejich výfukem sžíváš?

"Na prvních testech jsem žádný rozdíl necítil, tak vyrobili jiný druh výfuku speciálně pro mě. A to už jsem pak doopravdy zlepšení cítil. Tým se snaží připravit motorku, která bude dobrá ve všech ohledech: na startu, v zatáčkách, na jakémkoli povrchu. Myslím, že jsme na sezonu skvěle připraveni a budeme potřebovat jen trochu toho štěstíčka."

V přípravných závodech jsi chytil docela slušnou formu…

"No, nejsem na to špatně. Během prvního závodu ve Valence jsem měl technické problémy. Pak jsem byl marod. Musel jsem dva dny zůstat v posteli. Na první závod italského mistráku jsem se ale sebral a vyhrál tam jízdy MX1 i Elite. A tak jsem pokračoval dál, až jsem obhájil titul italského mistra. Moje jízda sice nebyla stoprocentní, ne tak dobrá jako předtím v tréninku, ale bylo to něco, na čem jde dál stavět. V Itálii mě bavilo závodit s mistrem světa MX1 z uplynulého roku Antoniem Cairolim, s ním je vždycky legrace. Párkrát jsem ho v přímých soubojích porazil, ale to nic neznamená. Pamatuju, že vloni taky nevyhrál italský šampionát, a pak se stal mistrem světa."

První GP tohoto roku bude na písku...


"Nikdy jsem písek neměl nějak speciálně v lásce. Ale teď už se na tomto typu povrch cítím o hodně lépe. Dá se říct, že už mám písek v porovnání s loňským rokem docela rád. Je to něco, na čem jsem docela tvrdě pracoval a myslím, že mám teď z jízdy na písku dobrý pocit. Doufám, že to v Nizozemsku taky všem dokážu. Valkenswaard ale není tak těžký jako například belgický Lommel. Další dva závody budou na tvrdých površích a se změnou a přizpůsobením se nemám jediný problém."

A co říkáš na to, že se čtvrtý a pátý závod MS jede v Jižní a střední Americe?

„Na to se moc těším. V Brazílii a Mexiku poznáme nové tratě. Všichni na tom budeme stejně, nikdo nebude mít výhodu. Mám rád zámořské Velké ceny, protože zase poznáte jiné lidi, jejich mentalitu, jiná zajímavá místa."

Vloni tě během sezony obtěžovala bolest z natažené šlachy v ruce. Bude asi fajn zahájit novou sezonu úplně zdravý.

"Velké problémy mi ta ruka dělala hlavně na začátku sezony. Pak se k tomu přidružila i jiná zranění a na tu ruku už jsem tolik nemyslel. Právě teď se cítím zdravý a v pohodě a rád bych se v takovém stavu udržel co nejdéle. Během těch 16 závodů a 32 jízd se ale může stát cokoli, důležité je pak zůstat pozitivním."

Loni jsi byl nováček v MX1 a letos už tě povýšili na favorita. Máš s tou úlohou nějaký problém?

"Ne. Závodím pro radost a dávám přednost absolutnímu soustředění na každý jednotlivý závod. To je jedna z věcí, které jsem se v mém prvním roce v MX1 naučil. Když jsem se vloni ocitl hodně nahoře v průběžném pořadí, začal jsem koukat v tabulce, kdo má kolik bodů. To mě znervóznilo a začal jsem dělat chyby. Teď už přesně vím, co mám dělat: soustředit se na každou jízdu a nebýt příliš hladový po nejvyšších příčkách. Kdybych začal pomaleji a viděl před sebou Cairoliho, nebudu zbytečně příliš tlačit na pilu, aby to nevyvolalo chyby. Potřebuju být klidnější. Když se podíváte na Cairoliho, on je vždy velmi cool. Desalle je taky takový."

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist