S Jaroslavem Kalným o ambicích dostat Jinín na světovou mapu motokrosu

Motokrosový areál v Jiníně má od června loňského roku nového provozovatele. Je jím trojnásobný mistr Evropy v rallyecrossu, Jaroslav Kalný, který má s areálem nedaleko Strakonic smělé plány. A po více než roce práce nenechává nikoho na pochybách, že jeho sny mohou brzy dojít uskutečnění.

První otázka asi nemůže být jiná - proč jsi do toho šel?
Jaroslav Kalný: „Jednoduchá otázka, ale odpověď je složitější. Jednak motorky a motokros obzvlášť, miluji. Vždyť jsem na něm začínal. Moji lásku k jedné stopě zdědil můj kluk, který zkouší uspět aktuálně ve třídě MX2. No, ale hlavně jsem po letech podnikání chtěl zase dělat něco, co mě bude opravdu bavit a co bude dávat smysl.“

A splnil v tomhle ohledu Jinín tvé očekávání?
Jaroslav Kalný: „Hned od začátku jsem do toho dával všechno – čas, nápady, peníze. A zatím se nic nemění, i po roce do toho dávám maximum času, nápadů a také peněz. Věřím, že mě to ani v budoucnu neopustí a budu moci ukázat, že se i v Česku dá vybudovat motokrosový areál světových parametrů.“

Není žádným tajemstvím, že před tím, než jsi areál začal provozovat, nebyl v úplně reprezentativním stavu?
Jaroslav Kalný: „Reprezentativní? To je velmi slabé slovo. Čekal jsem, že areál bude potřebovat hodně péče, ale skutečnost byla nepředstavitelná. Je toho hodně, od poddimenzované elektroinstalace v areálu, přes absolutní nepořádek v ubytovně, kde třeba místo dřevěných nohou u postelí byly použité cihly. Betonové podlahy byly vyšší o pět centimetrů než futra dveří… No, byla toho spousta a to jak na trati samotné, tak v tom zázemí, protože jedno bez druhého nemůže fungovat. Dnes je ten evropský standard úplně jinde. A cílem je dostat areál v Jiníně na evropskou, případně světovou mapu motokrosu.“

To nejsou malé ambice.
Jaroslav Kalný: „Do toho jsem s tím šel. Vím, že to bude stát hodně času, úsilí a peněz, ale byla by škoda nevyužít toho obrovského potenciálu a bohaté historie jinínského areálu. On má totiž skvělou polohu a už při jeho stavbě se myslelo pokrokově – zmíním třeba dvoupatrovou cílovou věž. Z jejího balkonu na střeše se dá pozorovat více než 90 procent tratě, což je pro moderátora, který odtud komentuje dění na trati, nedocenitelná věc. V prvním patře je zázemí pro časoměřiče, kteří skrze prosklenou stěnu mohou i vizuálně kontrolovat projíždějící závodníky. Další vychytávkou jsou třeba tunely pod tratí – to patří mezi zásadní bezpečnostní věc, protože divák se může pohybovat po celém areálu, aniž by vůbec vstoupil do tratě. Těch vychytávek je tady ale víc...“

Motokrosový areál spravuješ už déle než rok. Co všechno jste udělali na tom nejdůležitějším, na trati?
Jaroslav Kalný: „Trať samotnou jsme upravili více méně jen drobně. Zaměřili jsme se na jiné, velmi důležité věci, jako je její zavlažování. Kdo má totiž funkční zavlažování, má způli vyhráno. To, že se nepráší, oceňují nejen závodníci při běžných trénincích a závodech, ale také diváci a hlavně i obyvatelé Jinína. V rámci toho jsme vytvořili soustavu nádrží, čerpadel a rozvodů vody, které zajišťují zavlažování prakticky celé tratě. Další věc, kterou jsme řešili hned, byla instalace nového startovacího zařízení, které odpovídá standardům mistrovství světa. Je jediné v České republice - do Lokte na mistrovství světa ho vozí pořadatelská agentura. My v Jiníně ho máme nastálo a mohou si ho vyzkoušet i hobíci, při jakýchkoli motokrosových závodech. Udělali jsme úplně nové posty pro traťové maršály. Vzali jsme kubíkové nádrže na vodu, umístěné v nerezových klecích, které jsme upravily a v nich má traťový maršál veškeré zázemí, je tam z velké části chráněn před blátem, vodou a také před odlétávajícím kamením. Navíc to vypadá dobře.“

A mimo trať? Předpokládám, že jste minimálně vyházeli postele z ubytovny?
Jaroslav Kalný: „Určitě, nejenom postele. Dali jsme si ale třeba záležet na vybavení bistra. Konzultovali jsme to s hygienou a ve dvou kontejnerech jsme vytvořili zázemí kuchyně a výdejních pultů z nerezových materiálů a podobně. Navíc máme skvělé kuchaře, kteří ráno dělají plnohodnotné snídaně i obědové menu, včetně zákusků.“

Takže aby byli lidi spokojeni, je nutné jim dát dobré jídlo?
Jaroslav Kalný: „No jasně. Dobře připravená trať, uklizené sociální zázemí a dobré jídlo. Závodníci, jsou taky přeci lidi, a většina z nich i dbá na dobrou stravu, takže už si nedají jen klobásu nebo párek v rohlíku.“

Kde bereš inspiraci – čerpáš třeba ještě z dob, kdy jsi aktivně závodil v Evropě?
Jaroslav Kalný: „Určitě, některé zkušenosti z Evropy a ze světa jsou stále aktuální a přenositelné. Mnohdy se jedná o drobnosti, které ale udělají velkou službu. Jeden příklad za všechny – když jsem jezdil mistrovství Evropy v rallyecrossu, tak ve Švédsku byl cílový maršál oblečený jako šachovnicový prapor - kostkované, černobílé kalhoty a sako a na hlavě měl šachovnicový cylindr. Závody jsou totiž zároveň show pro lidi i pro závodníky a taková drobnost k ní přispívala. A proto se takový cílový maršál objeví i na závodě Mezinárodního mistrovství ČR v motokrosu na konci srpna. Doufám, že to závodníci, diváci i činovníci AČR ocení.“

Oficiální název areálu je MX-ENDURO park Jinín, tedy máte co nabídnout i jezdcům endura?
Jaroslav Kalný: „Ano, jednak díky možnostem v okolí motokrosové trati, kde je vyznačená endurová trať, ale hlavně jsme vytvořili hard endurovou trať s umělými překážkami, kde můžou závodníci trénovat až do omrzení. Máme tu i malou motokrosovou trať pro děcka, kde se jim jednou týdně věnuje David Čadek.“

Zmínil si, že na konci srpna se zde pojede závod Mezinárodního mistrovství ČR v motokrosu – tedy vyvrcholení letošní sezóny v Jiníně?
Jaroslav Kalný: „Ano, 25. srpna se, po čtyřech letech, vrací český mistrák do Jinína na trať, za což jsme rádi a byl to náš první důležitý cíl. Letos tu ale už proběhly závody motokrosových přeborů západních a středních Čech a v záři se pojede ještě jihočeský přebor. Příští rok to však ještě bude nabírat na obrátkách, protože kromě krajských závodů a českého mistráku, který bychom u nás chtěli opět, vše připravujeme pro mistrovství světa sajdkár a mistrovství Evropy motokrosu veteránů. Doufám, že všechno vyjde, dáváme do toho úplně všechno.“

Informace o redaktorovi

Jan Dvořák - (Odebírat články autora)
Marek Vincík - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 12 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kubik19 přispěl 4 Kč
Rosička přispěla 4 Kč
Venda přispěl 4 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist