Úspěch někdy i bolí

Poslední dva slunečné víkendy přilákaly svým počasím na silnice mnohé motorkáře. Doma však nezůstali ani povolaní nadšenci minibiků, kteří se v posledním dubnovém víkendu sjeli, kde jinde, než na minibikové trati Automotodromu v Brně, na prvním závodu seriálu mistrovství ČR a hned v tom následujícím květnovém na mistrovství ČR v Pardubicích.

Úspěch někdy i bolí

Kapitoly článku

Svou premiéru v tomto mistrovství si užil i náš nejmladší registrovaný jezdec, teprve 6letý Filip Salač z týmu Salač racing z domovského autoklubu AMK Hořice. V závodění ovšem není Filip žádným nováčkem. Na svém minibiku absolvoval pod přísným vedením svého otce Michala Salače náročnou zimní přípravu na několika tratích v Itálii, kde sklízel své první velké úspěchy. Na domácí mistrovství se však těšil nejvíce. Pojďte si s námi přiblížit úžasnou atmosféru obou těchto závodů:

Minibiková trať Automotodromu v Brně (sobota 26.04.2008):

Malý Filip Salač se se svým motocyklem značky Polini GP 4 zařadil do kategorie Junior „A“ (děti do 10 let a 2 taktní motocykly s omezeným výkonem motoru). Již po pátečních volných trénincích na sebe upozorňoval svými časy, a bylo jasné, že nebude žádným outsiderem závodu. I zkušení jezdci chválili jeho styl, odvahu a veliké nasazení při předjíždění.
Na řadu přišly sobotní volné tréninky, které se z počátku jely na mokré trati. Bohužel hned v prvním tréninku, kdy Filip vyjel na trať vyzkoušet svůj motocykl, v plné rychlosti a náklonu dostal tzv. „highsider“, který ho doslova katapultoval z motocyklu na asfalt. Došlo k tomu díky nečistotě (hlíně) na trati v jedné ze zatáček. Jak mnozí dobře víme, tento sport někdy i bolí, ale Filip se přesto okamžitě vzpamatoval a už opět kroužil po trati s jediným cílem – zajet co nejlepší čas. To se mu nakonec s 5 sekundovým náskokem opravdu podařilo.
V následné kvalifikaci si vybojoval 5. pozici na startovním roštu.

Závodníci této nejmladší kategorie nastoupili ke startu prvního závodu ve 13:00hod. Nervozita v týmu byla vidět na všech jeho členech. Jediným, kdo byl v pohodě, byl malý Filip. Je odstartováno a vedení se ujímá zkušená R. Tomášková. K překvapení všech za ní vyráží do první zatáčky na druhém místě s číslem 4 – Filip Salač, pronásledován dalším zkušeným jezdcem Denisem Bartlem. Následovalo 15ti minutové drama, které se dá s klidným svědomím srovnat se závody Moto GP, jak je známe z televize, jen v poněkud zmenšeném vydání. V souboji o 2. a 3. místo se Filip s Denisem chystají předjet o kolo zpět jedoucí pomalejší jezdce. Napětí roste. V tom se Filip odhodlal ke skvělému manévru a jako nůž máslem proletěl třemi fantastickými náklony mezi těmito závodníky. Jeho pronásledovatel tento manévr nedokázal. Filip tím zvětšil svůj náskok a dojel k úžasu všech na vynikajícím 2. místě.
Během přestávky mezi závody panovala v týmu pohoda, ale i pocit určité zodpovědnosti. Je potřeba dokázat, že si tento malý talent věkovou výjimku, kterou pro tento rok dostal, skutečně zaslouží. Ještě před dalším závodem poskytl Filip, jako nejmladší registrovaný motocyklový jezdec v ČR, svůj první rozhovor pro televizi.



A je tu start druhého závodu. Malé zaváhání na startu bohužel posunulo Filipa do první zatáčky až na 7. místo. Rychle se ale propracoval na místo 4. Před sebou měl jezdce jedoucího na motocyklu s čtyřdobým motorem, za kterým se držel v těsném závěsu a čekal na moment, kdy jej bude moci předjet. Bohužel, na trati před nimi se opět objevil o kolo zpět jedoucí jezdec, který se v jednu chvíli pravděpodobně zalekl modré vlajky, signalizující povinnost nechat předjet rychlejší jezdce a nečekaně zabrzdil. V ten moment do něj narazil jezdec, do té doby jedoucí na 3. místě, jehož motocykl se pak připletl pod kola malého Filipa, jedoucího v těsném závěsu za ním. Ten už neměl sebemenší šanci střetu zabránit. Než se mu podařilo se z pádu vzpamatovat a sebrat se, byl již v péči lékařů a v závodu pokračovat nemohl. K velké úlevě všech naštěstí nedošlo k žádnému zranění, a tak jediné, co Filipa s malým odstupem času bolelo, byl fakt, že závod nedokončil a nepřipsal si žádné body.
Nakonec se ale přeci jen dočkal malé útěchy. Byl vyhlášen nejmladším účastníkem závodů a cenu si přebral z rukou českého jezdce seriálu mistrovství světa Káji Abrháma. Celý tým byl s prvním vystoupením v seriálu MČR velice spokojen.


Minibiková trať AMK v Pardubicích (sobota 03.04.2008):

Týden na to se jel hned druhý závod tohoto seriálu, tentokrát v Pardubicích. Sobotní den si pro závodníky i diváky přichystal doslova aprílové počasí. Silné dešťové přeháňky, v jednu chvíli doprovázené kroupami, střídalo teplé slunečné počasí. Volba těch správných pneumatik proto chvílemi připomínala spíše hru v loterii.
A je tu čas prvního volného tréninku. Filip do něj vyjel s velkým nasazením a vůlí zajet co nejlepší čas. Po několika kolech se ale v zatáčce za startem ocitl za jezdcem, jedoucím o kolo zpět, který však náhle nečekaně přibrzdil a Filip, který byl již v těsném závěsu za ním, neměl sebemenší šanci střetu zabránit. Zezadu do spolujezdce narazil. Přestože pád vypadal velmi hrozivě, ke zranění naštěstí nedošlo. Odnesl to pouze Filipův minibike, na kterém se však Filip, po několika kosmetických úpravách, mohl opět vrátit zpět na trať, přestože už jen na několik posledních minut.
Následovala kvalifikace, ve které si Filip vyjel 6. místo.
Nastal čas pro první závod. Počasí se stále ne a ne umoudřit, a tak byl závod vyhlášen jako „mokrý“. Závodníci vyjíždí na trať za hustého deště. Start byl, díky několika závodníkům, kteří ještě narychlo zajeli do depa, o několik minut pozdržen. Zbytek závodníků tak bylo nuceno čekat na startovním roštu v prudkém dešti několik minut. Nervozita narůstala – a konečně byl tu start. Komisař dal povel ke startu, semafor zhasl a všichni vyrazili do první zatáčky. První polovina závodu byla ve znamení hustého deště a bohužel i častých pádů. Počasí se ale umoudřilo a v druhé polovině pršet přestalo. Přesto, že byl Filipův start trochu pomalejší, svou vynikající technickou jízdou na promáčeném asfaltu si nakonec vybojoval 3. místo. Celý závod si totiž dokázal udržet konstantní rytmus, v závěru dokonce ještě zrychloval a bez jediného pádu dojel do cíle. Pochvala od celého týmu, a především od otce Michala, byla proto skutečně zasloužená.

A pak už se jen čekalo na druhý závod. Sluníčko opět střídal déšť a tak nervozita a napětí v týmu opět rostly. Všichni členové se horlivě radili, jaké přezutí bude pro závod to nejlepší a počasí si s nimi skutečně zahrávalo až do poslední chvíle. Nakonec přeci jen vysvitlo sluníčko, trať začala osychat a závodníci se seřadili na startu. Tentokrát se Filipovi start vydařil. Následoval nájezd do první zatáčky. Atmosféra mezi diváky byla velice vypjatá. A v tom se to stalo. Filip se dostal do kontaktu s jiným jezdcem a byl sražen k zemi. Mohlo by se zdát, že tím pro něj závod skončil. To by ale nesměl být Filip, aby se rychle neoklepal a opět nenasedl na svůj minibike. Ztráta však byla bohužel příliš veliká a zdálo se, že bude jezdce před sebou jen těžko dohánět. Přesto se Filip nevzdával a s velkým nasazením, jemu vlastním, se pustil znovu do závodu. Jeho úsilí a vůle se nakonec vyplatily. Několik jezdců se mu ještě podařilo předjet a do cíle si dojel pro krásné 6. místo.
Nezbývá než dodat, že si malý Filip (a zároveň jeho tým Salač racing) svou věkovou výjimku, která mu byla pro tento rok udělena, po právu zaslouží. Ať už je to díky jeho výkonům, skvělé technické jízdě, závodnímu nasazení nebo vůli vyhrávat. A my se můžeme už jen těšit na další, tentokrát již třetí závod mistrovství ČR, který se pojede 7.6.2008 na Automotodromu v Brně.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist