Salač Racing: Po delší pauze zpět ve Španělsku

Jedenáctiletý závodník Filip Salač se o uplynulém víkendu představil po delší pauze opět ve španělském šampionátu Cuna de Campeones, kde startoval na okruhu v Zaragoze.

Letošní prioritou týmu Salač Racing je německý šampionát ADAC v kategorii Honda NSF 100, neméně důležitý pak byl i start v Mistrovství Evropy stejné kategorie. Jedenáctiletý Filip Salač se ještě před startem letošní sezony společně se svým týmem rozhodl v roce 2014 jet již některý ze šampionátu na tzv. „velkých kolech“, proto se chtěl s motocykly Honda NSF 100, na kterých závodil v posledních letech, rozloučit co nejlepším výsledkem v sériích, kde ještě nezískal titul. V loňském roce Filip vyhrál španělský šampionát kategorie MiniGP 110 a proto svou snahu pro rok 2013 nasměroval do Německa, kde se od prvního závodu snaží jít za splněním svého cíle. Odškrtnout si může evropský šampionát, ve kterém zcela dominoval a po právu získal titul Mistra Evropy. V Německu je to také skvěle rozjeto, a proto se tým rozhodl po několika týdnech opět zamířit do Španělska, kde nastoupil k závodu na okruhu Zuera nedaleko města Zaragoza.
Ve španělském šampionátu Cuna de Campeones Filip nestartoval tři měsíce a vynechal tedy sedm z dosavadních dvanácti dvojzávodů, což znamená, že nemůže bojovat o top pozice v celkové klasifikaci, přesto se mladý závodník chtěl před svými soupeři „pochlubit“, co se během posledních tří měsíců naučil. „Do Španělska jsme přijeli v pátek, vyfasovali novou kombinézu a osahali si motorku,“ říká manažer a majitel týmu, pan Michal Salač. „Sobota začala volnými tréninky, během kterých jsme pracovali na nastavení motorky k novým pneumatikám. Ve spolupráci s mechanikem Javierem z pořádající organizace se nám to celkem podařilo.“ O tom, že se práce na nastavení podvozku motocyklu opravdu povedla, svědčily časy na kolo, které mladý jezdec dosahoval, když celou sobotu patřil k nejrychlejším.

Kvalifikace byly na programu v neděli dopoledne a český jezdec v nich naplno ukázal svůj potenciál. „V první kvalifikaci jsme zajížděli pneumatiky a Filip v ní skončil pátý. Do druhé kvalifikace jsme nastupovali s tím, že Filip do toho dá vše a v závodním set-upu se pokusí zajet nejlepší čas,“ pokračuje Michal Salač svůj komentář k víkendu v Zaragoze. „Od prvního kola držel Filip pole position, a to až do začátku poslední čtvrtiny kvalifikace, kdy se před něj dostal domácí Sergio Muñoz. Ten zajel o dvě desetiny rychleji, jeho čas byl 1:14,1, zatímco Filip jel 1:14,3. Ukázali jsme Filipovi, že klesl na 2. místo a on v následujícím kole zajel 1:13,68, což bylo jasné první místo. Přišlo poslední kolo a v něm Filip posunul nejrychlejší čas na 1:13,5 a získal pro dva odpolední závody pole position.“
Mladý český závodník, který tři měsíce v tomto prestižním šampionátu chyběl, doslova šokoval všechny místní matadory svou rychlostí a očekávalo se, zda svůj progres potvrdí i v samotných závodech. Filipovi se bohužel nepovedl start do prvního závodu, po kterém se propadl na třetí pozici, když vedoucí dvojice trochu poodjela. Filip je ale dokázal rychle dojet a bojovat s nimi o vedení v závodě. Bohužel ve třetím kole udělal chybu, zřejmě přidal moc plynu, po čemž následoval smyk zadního kola. Naštěstí to nebyl těžký pád a ani motocykl nebyl poškozen. Filip tedy pokračoval, byť se po pádu propadl na poslední, 18. místo. Ve stíhací jízdě zajel nejrychlejší kolo závodu a cílem nakonec projel na 5. pozici, když od čtvrtého jezdce jej dělilo pouhých 0,8 sekundy.

Do druhého závodu se již nenastupovalo v takové pohodě, Filip si byl vědom, že první závod prodal, přesto chtěl jít za jednoznačným cílem – vítězstvím. Ani napodruhé se mu ale nepodařil start, když tentokrát klesl na 5. pozici. Ve druhém kole postoupil na 3. místo a v dalším na druhé. Bohužel v tu chvíli následoval pád ve stejném místě, jako v prvním závodě. Motocykl tentokrát byl hodně poškozen a Filip tak závod nemohl dokončit.
„Byla to smůla po dvou jezdeckých chybách, ale Filip chtěl v obou závodech vyhrát, nebral žádný jiný výsledek,“ říká Michal Salač.Myslím, že ukázal svůj potenciál, což bylo pro nás důležité. Během tohoto víkendu totiž také probíhala jednání o naší budoucnosti a mohu již dnes potvrdit, že Filip bude dál pokračovat ve Španělsku, kde přejde na větší motocykl. Prozatím nemáme ještě detailní informace o tom, v jaké přesně to bude kategorii. Jsem velmi šťastný, že Filip ukázal svůj progres i zde ve Španělsku a doufám, že v dalším závodě se již zadaří a bude z toho i nějaké pódium. Chtěl bych poděkovat Carmen Lopez, mechanikovi Javierovi a všem lidem okolo nás, kteří nám připravili podmínky, abychom zde mohli startovat. Nebylo to jednoduché i z toho důvodu, že Filip musel v pondělí do školy o oni zde kvůli nám přeložili i závody, abychom mohli co nejdříve odcestovat domů.“

Filip Salač:
„Je mi velice líto, že jsem nedojel. Byl jsem odhodlán podat co nejlepší výkon a zvítězit. Jsem závodník, nejedu sem jen kroužit a dojíždět pro body. Ukázalo se, že i zde, kde je hodně velmi rychlých jezdců, mohu jezdit konkurence schopné časy a bojovat o přední pozice. Dal jsem do toho vše, ale udělal jsem dvě chyby, kterých lituji. Ale kdo chce vyhrávat, musí jezdit na limitu a k tomu patří i případné pády. Děkuji všem našim partnerům, kteří nás podporují a doufám, že v dalším závodě, který se zde ve Španělsku jede za tři týdny, jim jejich důvěru splatím pořádným výsledkem.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist