Šestidenní – Den pátý, jdeme do finále

Zaplať pánbůh, zítra ráno sednu do auta a ne na tu motorku, kterou už nemůžu ani vidět. Pojedeme se podívat na závěrečný motokros, kde celý tento cirkus zvaný Šestidenní skončí. Tedy ne úplně, protože ještě v Košících bude vyhlášení. Potom nechci motorku nejméně čtrnáct dní, no možná týden nebo alespoň tři dny vidět.

Šestidenní – Den pátý, jdeme do finále

Kapitoly článku

Najezdil jsem snad 1500 kilometrů po lesích, asfaltových cestách mezi jednotlivými testy, časovými kontrolami a servisy. Právě tam se mnohdy rozhodovalo o bytí či nebytí závodníka. V časových kontrolách, kterým předcházel vždy servis, a na trati byly čtyři včetně paddocku, mechanici dolévali benzín, umyli brýle, omyli plasty a závodníci dělali vždy to co bylo třeba. Dolít benzín a omýt plasty, na kterých byly reklamy, to bylo to jediné, co mohl dělat jezdcům někdo cizí. Vše ostatní si museli jezdci dělat sami. Ale bez mechaniků by to v serviskách nešlo.

Je pravdou, že všichni tvrdili, jak strašně náročná je jejich práce, což je vidět na fotkách. Někdo znuděně seděl na židli, jiný spal a třeba jedni šli do hospody. Jak jsem se dnes dozvěděl, byli i tací mechanici, kteří zapomněli proč tu jsou. V paddocku šli na pivo někam do hospody a když se vrátili, koukli na stůl, kde někdo snědl hroznové víno, pak si všimli, že zmizela tatranka ze stolu. Nadávali, že tam byl nějaký zloděj, ale nakonec si všimli, že zmizel i benzín z kanystru. Pak jim došlo, že když seděli v hospodě, jezdci byli v servisu a museli se obsloužit sami.

Ale jinak se bez pomoci mechaniků jezdec neobejde, stejně jako bez pomoci před testem. Většinou svým lidem odloží ledvinku s nářadím, případně bundu a dá jí někomu před tím testem a pak si to vyzvedne. Buď jsou na to přímo vyčlenění lidé, nebo to třeba obslouží „najížďák“. To je člověk, který jezdí v okolí tratě a neustále sleduje svého jezdce. Hlídá stav jeho motorky a je připraven splnit to, co mu na očích uvidí. Je to ohromně náročná a leckdy nevděčná práce. Musí znát totiž perfektně okolí tratě a tak si vše najíždí třeba týden před závody. Pak mu závodník třeba vezme bundu, ledvinku s nářadím, vodu a pak třeba najížďákovi při zpáteční cestě domů dojde benzín a musí dva kilometry tlačit. To se stalo našemu najížďákovi Tomášovi ve čtvrtek. Mezi najížďáky jsou ale k vidění i mnohé legendy. Například pro český trofík najížděla opravdová legenda českého endura Bohumil Poslední, který mohl srovnat letošní závody a tratě se Šestidenní v Povážské Bystrici, kterou jel ještě jako jezdec.

Prostě a jednoduše, sám jezdec by enduro nezvládl a musí mít kolem sebe partu lidí, kteří pro něj budou otročit a za to jim patří velký dík. A ještě k pátému dni. Únava už byla znát na všech, tedy snad kromě špičkových Trophy týmů. Například hvězda Anglického týmu David Knight v první časovce druhého kola byl absolutně svěží a rozdával úsměvy na všechny strany. Trať je prý moc fajn, testy skvělé, jen ta FIM … .

No, ale bylo dost kluzko a pro ty, kterým už síla chyběla to bylo i dost nebezpečné. To poznal třeba i český jezdec Honza Vašta, který si hodně nepříjemně ustlal na čtvrtém testu v Gelnici. To je vidět na videu.

Takže všichni se už těší, až bude konec. Já taky.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist