Závody Kentoya Freeride Cup

Když jsme do redakce Motorkáři.cz dostali nabídku zúčastnit se závodu Kentoya Freeride Cup na motocyklu Trigger 200 vyhrazeném pro novináře, specialista na off-road stroje Michal zajásal a začal okamžitě plánovat, co na motocyklu v rámci povolených úprav přizpůsobí. Nakonec se při převzetí motocyklu v úterý před závodem ukázalo, že náš Trigger už absolvoval předchozí závody a je na závod připravený, tzn. odstrojený od choulostivěších plastových dílů a s nasazenými drapáky.

Závody Kentoya Freeride Cup
Akce začala už v pátek večer, kdy se na závodiště sjela značná část "frýrajďáků" a po vzájemném obhlédnutí strojů se všichni sešli u táboráku a ladili formu na zítřek. V sobotu nás ze spacáků vyhnalo slunce a příjezd dalších závodních týmů. V Ředhošti se totiž jel přebor INTER ČR, ke kterému je Kentoya Cup připojen jako samostatná kategorie. Po uvedení do provozního režimu jsme vyzvedli startovní číslo 33 a ještě se věnovali posledním úpravám motorky, protože v průběhu soukromých tréninků dva dny před závodem Michal odhalil několik drobností, které by bylo pro jeho nadstandardní postavu (196cm, 110kg) potřeba upravit. Z časových důvodů se tak ale nestalo, takže do místa konání závodů dorazil značně nervózní a s obavami, že za této situace možná nevyhraje. Michal si alespoň pilníkem nabrousil zuby (na stupačkách), protože mu nebezpečně sklouzávaly nohy. Jarda tuning zakončil polepením motocyklu samolepkami s logem našeho serveru. Pak už jsme šli sledovat jezdce přeboru INTER ČR, kteří vyráželi na trať ve čtyřech skupinách podle kubatur na volné tréninkové jízdy.

Po desáté přišla řada na motocykly Kentoya a Michal vyrazil ochutnat prach tratě. Bohužel byl za chvíli zpátky a mohli jsme se věnovat řešení prvního technického problému - padání vytahaného řetězu v zatáčkách. Za spolupráce s technickou podporou Kentoya se problém podařilo odstranit, ale to už bylo po volných jízdách. Dopolední kvalifikační jízdy už Michal absolvoval úspěšně. Přestože díky poloze pedálu zadní brzdy mohl brzdit jen předním kolem, pohyboval se v čelní skupině závodníků. Motocykl pod jeho mohutnou stodesetikilovou postavou hlasitě protestoval mlácením odpružení do dorazů a ani akcelerace na výjezdech ze zatáček nebyla nijak oslnivá, 14 koníků v motoru se přes veškerou snahu nedokázalo s hmotností jezdce vyrovnat. Po úspěšné kvalifikaci jsme jen vyměnili ohnutou řadičku, upravili usazení stupaček a netrpělivě očekávali ostrý závod.


Po pauze na oběd začaly první závodní rozjížďky. Po poslední veteránské třídě se v předstartovním prostoru shromáždilo 27 jezdců Kentoya Cupu včetně Michala. Po nájezdu na startovní čáru sice bylo u startovacího zařízení trochu těsno, ale všichni se vešli do jedné řady. Následuje zelený praporek, pak časový signál 15 sekund do startu, kdy většina jezdců zařadí jedničku a začne zuřivě tůrovat plynem. Časový signál 5 sekund do startu - všichni už drží motor v maximálních otáčkách... start!

Dvoustovky Triggery nejsou po stránce výkonu právě předimenzované a moc nehrozí nechtěné zvedání na zadní, přesto je na hromadný rozjezd téměř třiceti strojů vzrušující pohled. Masivní útok na první zatáčku jezdcům přináší stejné nervy jako u ryze závodních strojů s pětkrát vyšším výkonem, které jsme ještě před chvíli sledovali. Michal odstartoval velmi slušně a po skrumáži v prvních zatáčkách a užších místech se usadil na osmém místě a během několika kol se posunul ještě o dvě místa dopředu. V dalším rozletu ho zbrzdila ohnutá řadička s jejímž provizorním rovnáním ztratil několik cenných vteřin. Rozjížďka Triggerů trvá 10 minut plus jedno kolo a početné startovní pole se brzy roztáhne po celé trati, takže po několika okruzích lze těžko poznat, kdo jede na jakém místě a kdo už je o kolo zpět. Předepsaný jednotný dres a shodný typ motocyklů identifikaci závodníků zrovna neusnadňují.

Po první rozjížďce jsme se opět věnovali motocyklu, vyměnili jsme ohnutou řadičku, posunuli jsme páku zadní brzdy o něco níž, což přineslo nadšení z toho, že jí nyní bude možno používat, a Trigger mohl vyrazit do druhé závodní rozjížďky. Start byl ještě dobrodružnější a na konci startovací rovinky zůstalo ležet hned několik strojů a i někteří z jejich jezdců se neobešli bez pomoci zdravotníků, naštěstí z toho nakonec nebyla žádná vážná poranění. Pro našeho jezdce se kolo smůly také uzavřelo a Michala ještě na konci prvního kola zezadu sestřelil některý z horlivých jezdců, který si mylně vysvětloval mávání traťového komisaře žlutým praporem před zatáčkou jako pokyn k ostrému předjíždění. Michal z pádu naštěstí vyvázl bez škrábnutí (i když se podle vzorku otisknutého na kalhotách ukázalo, že mu ten dobrodinec ještě přejel nohu), motocykl bohužel tolik štěstí neměl a ulomená řadicí páka mu znemožnila v závodu pokračovat. Ale i to k tomuto sportu patří.

Díky vstřícnosti společnosti Kentoya jsme si spolu s dalšími účastníky Kentoya Freeride Cupu užili prima víkend a vyzkoušeli si pocity, které přináší opravdové závodění ještě umocněné společnými závody s přeborem INTER ČR na trati, kterou rozhodně nelze označit za rekreační. O to větší obdiv zaslouží tyto malé stroje, které někteří jejich majitelé rozhodně nešetřili a které všechny přečkaly závody bez závažnějších mechanických ztrát. Účast v seriálu závodů podpořená padesátiprocentní slevou z ceny motocyklu, který je jinak určen spíš pro praktické a hobby ježdění, je lákavou vstupenkou do světa závodů. K dosavadní třicítce závodníků by se přitom mělo na dalších závodech 05.7.2004 v Holicích připojit ještě dalších dvacet nebo třicet Triggerů. Výsledné pořadí bude zveřejněno na stránkách pořadatele na adrese www.freeridecup.cz. Video ke stáhnutí (MPEG-3,5 MB)

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist