Srpnový HunGarian Baja 2014 s českou účastí

Ve dnech 14. až 16. srpna uspořádali v maďarském lázeňském městě Pápa a jeho okolí další ročník HunGarian Baja. Jedná se o závod Světového poháru Mezinárodní automobilové federace (FIA) a Mezinárodní motocyklové federace (FIM) v cross-country rally, Mistrovství Evropy FIME a maďarského poháru.

Po těžkém vyjednávání se pořadatelům podařilo pro konání letošního ročníku zajistit část vojenského prostoru nedaleko Veszprému, ve kterém ještě doslova několik hodin před zahájením HunGarian Baja 2014 probíhalo vojenské cvičení. Naposledy bylo možné HunGarian Baju v tomto prostoru uspořádat v roce 2009. Po stejných cestách se na jaře roku 2008 jela i část Central Europe Rally jako náhrada za zrušenou Rally Dakar 2008. Jak řekl Mirek Zapletal, jednalo se tedy o „notoricky známé“ pisty. Tedy alespoň pro ty, kteří se v minulosti těchto závodů zúčastnili. I pro mne bylo příjemné vrátit se alespoň na několik hodin do známých míst prakticky nedotčené přírody s rozmanitou vegetací a sledovat ty nejlepší světové a evropské závodníky na dvou a čtyřech kolech.

Na startu jsme mohli vidět celkem 73 závodních strojů. Zastoupeny byly automobily, kamiony, motocykly, čtyřkolky, buggy i UTV.
Jednou z největších hvězd zde byl Nasser Al-Attiyah z Kataru s Toyotou Hilux. Do závodu nastoupil i Vladimír Vasiljev z Ruska, polák Krzysztof Hołowczyc či Orlando Terranova z Argentiny (všichni jedoucí na vozech Mini All4 Racing) nebo Adam Malysz z Polska na Toyotě Hilux.

Nás však nejvíce zajímala bohatá účast českých jezdců:


Automobily:
Miroslav Zapletal / Maciej Marton – Hummer H3 Evo VII
Tomáš Ouředníček / Pavel Vaculík – Hummer H3 Evo 1
Zdeněk Pořízek / Marek Sýkora – Hummer H3 Evo II
Peter Jerie / Jiří Vašátko – Isuzu D-Max

Buggy:
Jakub Knoll /Jakub First - MD Rallye Sport Optimus
Josef Macháček - Macháček Buggy

Kamiony:
Aleš Loprais / Marco Alcayna Ferran / Petr Pokora - Tatra T-815-2
Martin Macík ml. / MRKVA Michal Mrkva / Marian Orlický - Liaz 111.154
Tomáš Kašpárek / Miroslav Koncoš / Michael Honda – Tatra Queen 69

Motocykly:
Rudolf Lhotský - Husqvarna FE 501
Lubomír Vojkůvka - Beta RR 450

Čtyřkolky:
Ladislav Zavrtálek – KTM ATV

UTV:
Pavel Vyoral - Arctic Cat Wildcat
Dušan Randýsek - Arctic Cat Wildcat Dakar

Dle mého názoru vyšlo pořadatelům letos i počasí téměř na výbornou. Několik dnů před zahájením závodu bylo deštivých a i v pátek večer, již v průběhu první RZ, byl silný liják. Hlavní program byl však až v sobotu a to bylo nebe prakticky bez mráčku. Někteří závodníci z podmáčeného terénu radost neměli – mj. posádka Jakub Knoll / Jakub First. Možná i Nasser Al-Attiyah by raději vyměnil letošní bahno za loňský prach. Někteří jiní závodníci a především diváci si však toto počasí pochvalovali.

Potěšili nás i někteří čeští závodníci.

Já osobně mám největší radost z vítězství Lubomíra “Vojty” Vojkůvky z Vyperacing Teamu. Luboš slavil úspěchy již v Mezinárodních Šestidenních soutěžích Enduro. Poslední roky je velmi úspěšný např. v seriálu mistrovství České republiky Off Road maraton, kde dokáže porážet i o generaci mladší jezdce. Vojta se také podílí na organizaci Intercontinental Rally - africké dálkové rally. Své umění potvrdil i zde v Maďarsku a zvítězil s náskokem více než 5,5 minuty před druhým Portugalcem Pedro Bianchi Pratou, který má na svém kontě mimo jiné sedm startů na Rally Dakar.

Velmi úspěšný byl i druhý český zástupce v kategorii motocyklů Ruda Lhotský, loňský evropský vícemistr v cross-country rally a aktuálně třetí v seriálu M ČR Off Road maraton. Celkově zde v Maďarsku obsadil skvělé 3.místo, které mu zajistilo posun na první pozici v průběžném pořadí seriálu.

Další prvenství z českých posádek si na své konto připsala nová posádka kamionu Liaz ve složení Martin Macík mladší, Marian Orlický a Michal Mrkva (KM Racing team). Další závod je čeká počátkem října v Maroku. Poté se rozhodne o jejich účasti na Rally Dakar v příštím roce.
Bohužel ani jedna z našich Tater závod nedokončila. Obě Tatry skončili v poslední erzetě. Královna Aleše Lopraise jedoucí do té doby na první příčce se zastavila cca 10 km před koncem závodu. Nejednalo se o žádnou technickou závadu - “jen” došlo palivo. Posádku překvapila vyšší spotřeba poté, co nahráli novou mapu motoru. S novým motorem Gyrtech a podvozkem byl Aleš spokojen. Princezna Tomáše Kašpárka jedoucí na třetí příčce skončila po skoku zhruba 20 km před cílem s utrženým kolem.

Ani v kategorii UTV naši jezdci neměli štěstí. Jak Dušan Randýsek, tak i Pavel Vyoral (oba jedoucí na Artic Catech Wildcat, oba z Vyperacing Temu) pro technické závady závod nedokončili. Také oni do té doby pomýšleli na medailové umístění.

Ladislav Zavrtálek se čtyřkolkou KTM zakončil své působení již v pátek, a to v první RZ. Bohužel o mnoho úspěšnější ve výsledkové listině nebyl ani Josef Macháček se svojí Buggy, jenž také nebyl klasifikován. Kuba Knoll z KM Racing teamu se pral s bahnem, měl problémy s motorem a jeho buggyna závod rovněž nedokončila.
Veselejší byli Češi v kategorii automobilů. V celkovém pořadí byl Mirek Zapletal z Offroadsportu čtvrtý (1. Nasser Al-Attiyah, 2. Vladimír Vasiljev, 3. Orlando Terranova). Zdeněk Pořízek obsadil celkově 10. příčku a Tomáš Ouředníček skončil celkově jedenáctý (oba Offroadsport). V maďarském poháru zvítězil Miroslav Zapletal, kterému rovněž náleží prvenství v kategorii naftových vozů. Naopak mezi benzínovými automobily do 4 litrů obsadil první příčku již zmíněný Zdeněk Pořízek a druhá pozice náleží Tomáši Ouředníčkovi.

S vozy z Dřevohostické dílny Offroadsportu se maďarkého závodu zúčastnili také napříkald Andrej Novikov z Ruska (Toyota FJ H3 EVO) a Jurij Sazonov z Kazachstánu (Hummer H3 Evo). Ani jeden z těchto vozů však závod pro technické závady nedokončil.
V českých médiích tradičně opomíjený několikanásobný účastník Rally Dakar, australské Safari rally, Hellas Rally a dalších světových podniků - Čech žijící střídavě různě po světě, avšak jedoucí vždy s českou vlajkou na voze - Peter Jerie se HunGarian Baji zúčastnil se svým speciálem Isuzu D-Max (RallyOZ Team).

Letos v říjnu Petera čeká ještě účast v Marocké rally a chystá se na další ročník Rally Dakar. Spolujezdcem mu zde byl Jirka Vašátko, který si snad v rally kromě kamionu vyzkoušel vše, co má motor. Mistrovství České republiky Off Road maraton, italskou či rumunskou Baju jel ještě v loňském roce na čtyřkolce, na čtyřiadvacítce v Dobřanech jsme ho viděli i v autě. Avšak již loni přesedlal zpět na motorku a zúčastnil se mimo jiné Australasian Safari rally. V letošním roce jej vídáme na offroadmaratonech rovněž na motorce a nyní se již připravuje na Balkan Breslau rally. Aby toho kolem motoristického sportu neměl málo, již pátým rokem je ředitelem Intercontinental Rally. Tato posádka i přes drobný problém s elektroinstalací na chladícím systému dojela v kategorii Open na první příčce.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist