Ve Finsku uspořádali předposlední kolo evropského šampionátu v enduru

Třetí podnik evropského šampionátu se přesunul na sever do Finska. Kousek od městečka Jämsä se v místním motokrosovém areálu nacházelo depo a veškeré zázemí. Když se řekne Finsko a enduro, tak je to známka těžké soutěže. Jezdci z České republiky v náročných podmínkách obstáli velmi dobře.

Ve Finsku uspořádali předposlední kolo evropského šampionátu v enduru

Místní tratě jsou známé svojí obtížností jak technicky, tak dají pořádně zabrat i fyzicky. Převážná část tratě se jede po písčitých dunách. Lesní pasáže jsou kamenité, s kořeny a hodně podmáčenými bažinami. Trať měřila okolo 60km a obsahovala tři měřené testy. Dva enduro testy a jeden cross test.

První enduro test se jel převážně celý v lese. Charakter vložky kamenitý s kořeny a vyjetými hlubokými blátivými kolejemi. Klasicky finská technicky náročná. Druhý enduro test byl podobného charakteru, ale zde přibylo více písčitých cest v první části testu. První část zkoušky byla rychlejšího charakteru, ve druhé části proložena kamenitými výjezdy a sjezdy, spíše podobající trialové trati.

Oba enduro testy si nelze dobře zapamatovat tudíž je jezdci jeli takzvaně naoko. Třetí test se jel na motokrosové trati s ostrými a dlouhými lavicemi. Motokrosovou trať prodloužili o pár rychlých písčitých cest a v závěru testu nechybělo pár překážek extrém testu v podobě kamenů, klád, pneumatik a podobně.

V sobotu se na start postavilo 160 jezdců evropského šampionátu a 50 jezdců finského mistráku. Celá trať se jela ve tvaru osmičky. Časová kontrola zůstává po první části tratě i po druhé části tratě vždy ve stejném místě, což uvítal technický doprovod, který se nemusel přesouvat. Jezdci v sobotu absolvovali tři kola a celková jízdní doba převýšila sedm hodin.

V devět hodin na trať vyjela první trojice jezdců. Do první časovky měli příjezd po hodině a sedmnácti minutách a do druhé časovky hodinu a pět minut. Stihli si najet do každé časovky tři až pět minut, což není zas až tak málo, ale během soutěže se trať i přejezdy značně rozbily a síly ubývaly, teploty na teploměru byly také vysoké, tak si jezdci nestihli dostatečně odpočinout a doplnit tekutiny. Ze 160 jezdců sobotní soutěž dokončilo pouhých 74, což svědčí o nesmírné obtížnosti trati a výdeji fyzických sil. Někteří odstoupili pro technické problémy na strojích jiní padli vyčerpáním a většinou končili v péči lékaře.

Nejlépe z našich zajeli junioři ve třídě E1 junior Patrik Markvart a Jiří Hádek. I když ani oni se nevyhnuli pádům a technickým problémům, počínali si jako zkušení soutěžáci. Patrik Markvart po nárazu do stromu v měřeném testu poškodil přední masku, světlomet a startovací spínač, který způsobil vynechávání a chcípání motoru za jízdy. Vše se podařilo opravit.

Jiří Hádek svým skvělým výkonem dokázal, že jeho výběr do trophy týmu byl oprávněný. Celý první den oba jezdci jeli bez zpoždění v časových kontrolách a tak dosáhli na evropské body. Patrik Markvart na páté místo a Jiří Hádek na místo sedmé.

Nutno ocenit i jezdce z třídy U20 junior Adolfa Živného a Martina Kulhánka, kteří dokončili velmi obtížnou soutěž a nevzdali to! Oba sice do cíle dojeli až po vypršení časového limitu, takže nebyli klasifikováni, ale nasbírali cenné zkušenosti, které se jim budou hodit před nadcházející šestidenní v Košicích, kde jsou oba jezdci jsou nominováni do Junior Trophy teamu.

Ve třídě E2/E3 junior odstartovali dva naši jezdci Jan Balaš a Lukáš Kučera. Jan Balaš se v prvním kole na druhém testu zachytil nohou o pařez a způsobil si zranění kotníku, takže byl nucen odstoupit ze soutěže. Jezdec Lukáš Kučera absolvoval sobotní soutěž v dobré kondici a dokončil bez zranění a poškození motocyklu.

Ondřej Helmich ve třídě E2 senior hned na prvním enduro testu, který byl přibližně 15 minut po startu, o kámen hodně poškodil zadní brzdový kotouč a musel absolvovat dva měřené testy bez nefunkční zadní brzdy. V časové kontrole nebyl čas na výměnu kotouče, a tak ho mechanici pouze narovnávali. Po těchto problémech dojel za daných podmínek na devátém místě a posbíral cenné evropské body.

Ve třídě E3 senior nastoupil za ČR Radek Toman. Sice si připsal několik trestných minut, ale závod dokončil na sedmém místě. Radkovi se úplně nevydařil začátek soutěže a po celý den bojoval nejen s rozbitou tratí, ale i s únavou způsobenou nachlazením. Přesto získal cenné evropské body, které ho stále udržují na průběžném druhém místě a ve hře o evropský titul. V této třídě nastoupilo několik finských specialistů, kteří obsadili přední místa.


Ve třídě Veterán jsme měli zastoupení v podobě dvou jezdců. Martin Gottvald dokončil na druhém místě a Jan Unger, který je průběžně čtvrtý, soutěž nedokončil.

Druhý den vypadal obdobně, jen s tím rozdílem, že některé úseky pořadatel vynechal a počet kol pokrátil z daných tří na dvě kola. Do časových kontrol tak jezdci najížděli více minut. Byl čas na občerstvení, doplnění tekutin a potřebný odpočinek.

Patrik Markvart dokončil nedělní soutěž na skvělém třetím místě a upevnil si tak druhé místo v průběžném pořadí seriálu. Jiří Hádek poskočil ze sedmého místa na průběžnou šestou příčku. Ondřej Helmich byl stejně jak v sobotu devátý a v seriálu je na průběžném osmém místě. Radek Toman dojel v neděli osmý a v průběžném pořadí si nadále drží druhé místo. Martin Gottvald si vyjel druhé místo a stejná pozice mu patří i v průběžném pořadí.

Poslední závod letošního evropského šampionátu se jede na konci října v Německu a přesně tam se vše rozhodne!

Kompletní výsledkový servis - ZDE

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.50
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist