MČR a PČR Endurosprint Budišov nad Budišovkou

Letošní seriál Mistrovství a přeboru České republiky enduro byl svým prvním podnikem zahájen na Moravě. V souladu s kalendářem se nejel jako klasické enduro, ale v podobě endurosprintu a jeho pořádáním byl pověřen Bodroteam z Kozlovic.

MČR a PČR Endurosprint Budišov nad Budišovkou

Závod

Letošní seriál Mistrovství a přeboru České republiky enduro byl svým prvním podnikem zahájen na Moravě. V souladu s kalendářem se nejel jako klasické enduro, ale v podobě endurosprintu a jeho pořádáním byl pověřen Bodroteam z Kozlovic.

Endurosprint je disciplína poměrně nová, málo známá a jako vše nové si své příznivce teprve získává. Může se jezdit různými způsoby a v současném podání českého mistráku se v podstatě jedná o enduro bez tratě. To znamená pouze časová kontrola a hned za ní měřený test. Není zde proto až tak důležitá vytrvalost, ale o výsledku rozhoduje pouze rychlost a maximální nasazení po krátkou dobu.
Trať připravil pořádající Bodroteam určitě pestrou a dostatečně náročnou. Kdo Budišov zná, tak ví, že i přes malou rozlohu v něm není nouze o obtížné úseky, výjezdy a sjezdy, kamení i průjezdy potůčkem. Vrcholem všeho je pak pověstná bažina hned u příjezdové silnice, vděčný objekt zájmu vždy početných diváků.
Velká část okruhu se jela na mírném blátíčku, které zůstalo po nedávných průtržích mračen a voda se vynášela i na další úseky při několikerém křižování potůčku. Ve dvou místech měli závodníci možnost volby, trať se rozdvojovala buď na kratší obtížný úsek, nebo k němu přidaný delší objezd pro ty co si netroufli. Objezdy přišly vhod mnohým z přeboru i třídy hobby, kupodivu je ale využívali i někteří jezdci mistráku. Časová ztráta z objezdu ovšem znamenala ztrátu ambicí na přední umístění. 

Budišovský měřený test se jel cca 7 minut, špička ho zvládla ještě trochu rychleji a po absolvování měl každý pár minut volna na krátký odpočinek a případný servis techniky, než nadešel čas vjezdu do dalšího kola. Vydechnutí přišlo vhod, protože i ten krátký sprint vzhledem k náročnosti stál každého nemálo sil. Pak tedy znova do ČK a opět test. Mistrák v sobotu vše absolvoval osmkrát a přebor šestkrát, v neděli pak už všichni měli naplánováno shodně osm kol, ovšem v opačném směru. Po oba dny se první kolo řádné ze tříd neměřilo.
V sobotu bylo v absolutním pořadí MČR hned od začátku jasné, že nejlepší formu má David Čadek, kterého pronásledovali hlavně Milan Engel s Víťou Kuklíkem. V přeboru ČR pak udávala tempo trojice Radim Drlík, Lukáš Holub a veterán Zdeněk Halata. Pokud během mistráku mohli diváci obdivovat rychlost a maximální nasazení prakticky po celé trati, během soutěže přeboru se jich velká část přemístila k bažině, která se od rána už dost rozjezdila a hluboké drážky tak slibovaly nevšední zážitky. A ty byly bezezbytku naplněny, zkušenější závodníci zde sice neměli zásadní problémy, ty slabší a méně ostražité ovšem bažina s chutí pohlcovala a jen nerada pouštěla dál na trať. Některým nezbylo než slézt dolů z motorky a zabrat pořádně rukama. Ke cti pořadatelů je potřeba zmínit, že bažinu ve chvíli kdy se stala již obtížně průjezdnou uzavřeli, a nenechali závodníky nadměrně trápit sebe i techniku.

V neděli se jelo opačně, obrácený směr znamenal i jednodušší a rychlejší trať, v zatáčkách již byly tobogány a tak se u mistráku jednalo o opravdový sprint. Navíc se startovalo podle absolutního pořadí ze soboty a ti rychlejší už proto nebyli tolik brzděni dojížděním pomalejších soupeřů. Na čele se opět suverénně usídlil David Čadek, v patách mu byl tentokrát Víťa Kuklík a jemu zase v těsném závěsu krosař Jiří Bittner. Přestože se po celý závod na obloze honily zlověstné mraky, na jezdce z mistráku nespadla ani kapka.
To se ale mělo změnit při následujícím závodě přeboru a třídy hobby. Úvodní neměřený test ještě všichni stihli po suchu, s vjezdem prvního startujícího do druhého kola ale začalo krápat, po chvíli hustě pršet a z pár minut padaly z oblohy trakaře. Klasický příval, podobný co před několika dny vytopil města a vesnice v okolí, jen snad trochu menší. Diváci prchali se někam ukrýt, pár závodníků kteří byli právě na trati chvíli zkoušeli s živlem bojovat, ale vody bylo najednou tolik, že se nedokázali ani udržet mezi „mlíkem“. Přes hustý liják už nebylo pořádně vidět a závod se stal neregulérním. Jury proto musela narychlo řešit neúnosnou situaci a rozhodnout co dál, jestli úplně ukončit závod. Nakonec bylo rozhodnuto celé kolo anulovat, počkat ještě půl hodiny až se živly vybouří a pak pokračovat v závodě. Rozhodnutí se ukázalo jako prozíravé, protože po pár minutách přestalo pršet, mezi mraky se ukázala i modrá obloha a za chvíli jen drážky plné vody připomínaly právě prožité řádění živlů.
Trať kupodivu přežila bez větší úhony a nic tak nebránilo pokračovat v závodě. Ten ovšem dostal najednou úplně jiný rozměr. Všude to začalo pěkně klouzat a tím nastala chvíle pravdy. Po suchu umí prakticky každý, ale tady se jasně ukázalo, jak na tom kdo je s uměním i silami. Ti co nepodcenili pneumatiky byli samozřejmě ve výhodě, veškeré své schopnosti ale musel nasadit úplně každý. S odjetými koly se prohlubovaly drážky a terén stále více měkl. Z nevinného zoubku těsně před cílem se stal prubířský kámen, důkladně ale prověřil i podobný úsek v polovině trati a nakonec vlastně celá trať. Ke slovu přišli i diváci, bez jejichž pomoci by ti nejslabší asi nedokázali okruh vlastními silami vůbec objet. Jen vidina blížícího se konce závodu zmobilizovala poslední síly. Někteří závod přesto nedokončili a i u těch šťastnějších dokazují časové rozdíly ve výsledcích výmluvně dramatické chvíle, které museli v boji s přírodou i technikou prožít. I to ale k enduru patří. V závěrečném účtování se jen potvrdilo, že v boji s bahnem se opět nejlépe prosadili Lukáš Holub, Radim Drlík a Zdeněk Halata. K nim nakonec přibyl ještě i zkušeně jedoucí Marek Nešpor, který v sobotu nestartoval.

Výsledky - sobota

M ČR absolutní pořadí
1. Čadek David (KTM 250-4T), 44:28.27
2. Engel Milan (KTM 250-4T), +26.40
3. Kuklík Vít (Husaberg), +54.56

M ČR E1
1. Čadek David (KTM 250-4T), 44:28.27
2. Engel Milan (KTM 250-4T), +26.40
3. Horák Jakub (KTM 250-4T), +1:28.94

M ČR E2
1. Rudolf Michal (Husaberg), 48:38.26
2. Císař Tomáš (KTM), +41.92
3. Šefr Jakub (Husaberh), +1:27.66

M ČR E3
1. Kuklík Vít (Husaberg), 45:22.83
2. Toman Radek (KTM 300-2T), +13.06
3. Borák Marek (GAS GAS), +1:56.04

M ČR Junior absolutní
1. Engel Milan (KTM 250-4T), 44:54.67
2. Horák Jakub (KTM 250-4T), +1:02.54
3. Kuklík Martin (KTM 250-4T), +1:49.60

Výsledky – neděle

M ČR absolutní pořadí
1. Čadek David (KTM 250-4T), 42:59.82
2. Kuklík Vít (Husaberg), +15.51
3. Bittner Jiří (Husaberg), +20.16

M ČR E1
1. Čadek David (KTM 250-4T), 42:59.82
2. Horák Jakub (KTM 250-4T), +42.17
3. Engel Milan (KTM 250-4T), +48.53

M ČR E2
1. Bittner Jiří (Husaberg), 43:19.98
2. Rudolf Michal (Husaberg), +1:02.83
3. Císař Tomáš (KTM) +2:09.19

M ČR E3
1. Kuklík Vít (Husaberg), 43:15.33
2. Toman Radek (KTM 300-2T), +52.08
3. Borák Marek (GAS GAS), 1:11.21

M ČR Junior absolutní
1. Bittner Jiří (Husaberg), 43:19.98
2. Horák Jakub (KTM 250-4T), +22.01
3. Engel Milan (KTM 250-4T), +28.37

Podrobné výsledky, výsledky poháru a tříd hobby dostupné na: http://www.rdracing.cz/download/Budisovpdf.zip

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist