Zítra startuje jihoamerický „El Dakaro"

Již zítra odstartuje nejslavnější vytrvalostní rally, která si z minulosti ponechala název Rally Dakar. Jezdci jsou stejně jako vloni připraveni na startu v Buenos Aires, trasa ale bude oproti loňsku hodně odlišná. Namísto nekonečných rovných pamp na závodníky čeká podstatně techničtější a obtížnější trať s větším podílem atraktivních dunových a horských úseků. Podívejte se s námi na souhrn prvních zpráv z Buenos Aires od jednotlivých účastníků a na konci článku se podívejte také na zajímavou úvahu o budoucím návratu této rally zpět na rodnou půdu - do Afriky.

Zítra startuje jihoamerický „El Dakaro"

KM Racing

Po zcela nezáživném cestování letadlem napříč kontinenty, začalo organizované hemžení našeho nemalého týmu až po včerejším příletu do dějiště dakarského šílenství, tedy do Buenos Aires. Vyzvednutí techniky ve 100km vzdáleném přístavu Delta Dock se k očekávání uskutečnil bez sebemenších problémů. Počasí je ovšem na tuto dobu obzvlášť nestálé a i místní nepamatují takové přívaly deště právě v tomto letním období. Nejsou zde výjimkou záplavy a s nimi spojená trápení místních obyvatel, což potvrdí každý, kdo s tímto živlem přišel v kontakt.
Přejezd zpět do asistenčního parkoviště, který je umístěn jako minulý ročník v areálu místní Univerzity, se nevyvíjel příliš ohleduplně právě k našemu početnému motorkářskému týmu. 30km před cílem přejezdu z přístavu Delta Dock, nás přepadla průtrž mračen a kluci na "létajících strojích" byli na kůži promočeni, neboť kompletní závodnické oblečení bylo stále uzamčeno v asistenční "Liazce". Po příjezdu do asistenčního parku ovšem vše vynahradilo sluníčko, které až do západu vysušilo vše, co silný déšť stačil promáčet.
Perfektně připravená technika ještě před samotným odjezdem nám nezabrala příliš času s oživováním a tak jsme provedli běžnou údržbu a kontrolu všeho potřebného, i tak toho je dosti, tak, abychom bez problémů absolvovali administrativní a technické přejímky. Ty proběhly dnes, 30. 12. 2009 od 10,00hod. Celkem nezáživné papírování a pobíhání od stolku ke stolku, nás přivedlo k samotné technické prověrce. Ta proběhla bez zaváhání a kompletní závodní technika je již v tuto chvíli uzamčena v Parc Fermé (uzavřeném parkovišti). Opět nás mile překvapilo místní "zapálené" obyvatelstvo, které nám dává svoji přízeň na každém kroku, a věřte, že Česká Republika jim není neznámou zemí. Program je na následující den, Silvestr 31.12. - volno a na Nový rok se začnou již naplno roztáčet kola gigantu jménem Dakar. Všichni jsme v pořádku a myslíme na Vás! Martin Pabiška, www.kmracing.cz

Martin Macek

V BA (na výstavišti La Rural) probíhaly celý den technické přejímky, které budou pokračovat dnes i zítra. První byli na pořadu závodníci z Jižní a Severní Ameriky. Velký zájem novinářů byl o rozhovory s populárním Jonahem Streetem (vyhrál jednu z etap vloni ale nakonec odstoupil). Ten měl trošku smůlu, protože si zapomněl řidičák v hotelu na druhém konci města a bez řidičáku se rutinou administrativní přejímky projít nedá. Tentokrát ho to stálo jen trochu starostí. Na místě jsou také piloti Cyril Despres a David Casteu, kteří přijeli nečekaně brzo, BMW X-Raid tým měl v kompletní sestavě tiskovku. Dnes má přejímku i Martin Macek (jak jsme psali v 8:30 místního času - tedy ve 12:30 našeho) a na přejímkách by měl být dnes i David Frétigné nebo populární Robby Gordon.
Právě jsem dostal zprávu - technické přejímky proběhly bez problémů. Martina už kontaktoval D. Frétigné a měli spolu rozpravu na téma taktiky v závodě. Jak jistě víte, letos mohou startovat (naposledy) stroje s kubaturou nad 450 ccm - tedy včetně populárních 660 a 690 kubíkových strojů. U vybraných elitních pilotů, kteří trvale prokazují výsledky v prvních desítkách pořadí, však organizátoři nařídili povinné vybavení restriktorem, který snižuje výkon těchto strojů, tak aby byl setřený rozdíl v objemech a záleželo více na umění jezdců než hrubém výkonu stroje. U těch ostatních závodníků, kteří nejsou v elitním seznamu, je to jedno ale pokud by některý z nich "zazářil", patrně by dostal příkaz instalovat restriktor také. Každopádně jde jen o provizorium pro letošní rok, od příštího roku bude platit pro všechny stejné pravidlo - omezení na 450ccm, což postihuje především KTM a posiluje značky jako Yamaha, BMW a další. Důvodem je menší zájem o závody, které byly víceméně (v této kategorii) záležitost jedné značky - i když vloni fenomenálním výkonem prolomil nejvyšší metu právě D. Frétigné s 450ccm Yamahou. Nutno ovšem poznamenat, že jde o pilota, který váží i s oblečením asi 60km (berte v legraci) a je rozdíl, když na 450ccm stroji jede někdo jako Martin (tedy asi 100kg+) nebo žokej jako je David Frétigné. KTM nicméně nemá zatím odpovídající rallye speciál a po sérii různých prohlášení, odstoupení ze závodu a licitování o podmínkách, se našel kompromis se zmíněnými restriktory, což nechává závodní speciály KTM ve hře pro letošní rok.

Bohužel (jak někde psal D. Pabiška), pokud si zejména soukromý jezdec pořídil za slušný milion takový závodní speciál nebo factory repliku a další (nebo většinu dílů) kvůli servisu do zásoby, dnes je to prakticky neprodejný materiál a tento krok je vůči těmto jezdcům velmi tvrdý. Uvidíme co bude dál, každopádně organizátoři jeden den tvrdí něco a po všelijakém lobbingu se věci mohou změnit. Určitě bude záležet na tom, jak bude závod probíhat letos a jaký bude zájem dalších značek, protože pokud tento krok přiláká k Dakaru opět značky jako BMW, Honda nebo i exotické výrobce, rozhodně půjdou cestou striktního zákazu velkých kubatur. A protože letošní trať by měla odpovídat právě kubaturám 450ccm - tedy méně rychlých rovných úseků a spousta "motokrosu", tedy technických pasáží v korytech řek a v dunových polích, bude to doufáme závod zajímavější než vloni. Tomas "TT" Kocanda, www.martinmacek.com

Czech Dakar Team

Jako vůbec první dnes absolvoval přejímky náš motorkář Roman Krejčí: "Jsem rád že to mám úspěšně za sebou, všechno bylo naštěstí v pořádku. Zítra budu relaxovat a 1.1. se konečně startuje." Postupně absolvoval přejímky celý Czech Dakar Team. Všechno šlo překvapivě hladce, snad až na pár maličkostí, za které byl odpovědný šotek na straně organizátora. Velkou pozornost vyvolával Martin Macek, který se postupně zdravil se všemi kolegy z jedné stopy. Motorkáři jsou obecně velmi komunikativní a hned je jich všude plno. I Martin Macek měl radost, že prošel přejímkami a že již prakticky nic nestojí mezi závodníkem a dlouho očekávaným startem dakarské rallye. "Právě to dlouhé čekání bylo asi nejhorší," popsala své pocity za několik posledních měsíců největší česká naděje v kategorii motocyklů. "Pořád jsem se snažil myslet na to, co bych mohl ještě zlepšit, jestli jsem na něco nezapomněl. Jenže když to děláte pořád dokola, tak je to jako byste vjeli do hluboké koleje a té se zrovna motorkám vyjíždí velmi obtížně."
Ani Olda Bražina nezažil během přejímek větší problém. Jeho čtyřkolka vlastní výroby zaujala komisaře natolik, že si některé detaily fotografovali a klepali Olina po rameni. "Z přejímek jsem měl ve skrytu duše obavy, protože nikdy nevíte co na Vás vytáhnou a můj stroj je čistokrevný speciál, který jsem si na základě svých zkušeností sám postavil."
www.czechdakar.cz

Ivo a Vierka Kaštanovi

Tentokrát ve startovní listině jméno Ivo Kaštan nehledejte, bylo by to zbytečné. Ivo se definitivně rozhodl zmizet ze závodního pole, jak on sám říká „nemám žádnou motivaci“. Velké motorky už ho nelákají a čas pro novou modifikaci pitbiku určitě ještě přijde, ale až se Dakar vrátí zpět do míst, kde vznikl – na území Afriky. Dakar však z našeho života nezmizel jako pára nad hrncem, Ivo své mnohaleté zkušenosti předá dál. Letos se bude v konvoji závodu pohybovat v asistenčním voze nadějného slovenského jezdce Štefana Svitka. Věřím, že Štefan pod Ivošovým vedením zajede na Dakaru vynikající výsledek.
Po deseti letech se nebude z rádia, ani z Eurosportu ozývat můj hlas, mé reportáže nikde nenajdete. Rally Dakar budu tentokrát stejně jako vy, sledovat pouze z médií. Na stránkách www.ivokastan.cz budou reportáže, které bude vysílat Hitrádio Vysočina – „sousedé na Dakaru“ – postřehy Ivoše Kaštana a Tomáše Ouředníka – dvou sousedů z Vysočiny, kterým Rally Dakar radikálně změnila a ovlivnila životy. Pečlivě také sledujte stránky www.offroadsport.cz a také www.motozurnal.cz - informace sem bude dávat redaktor Českého Rozhlasu Radiožurnál Jan Říha – zkušený dakarský novinář.
Vierka Kaštanová

2011 - Návrat do Afriky?

Zítra odpoledne se všichni fanoušci nejslavnější vytrvalostní rallye konečně dočkají. V Buenos Aires odstartuje 32. ročník rallye Dakar, který našel po roce své útočiště znovu v jihoamerických zemích Argentina a Chile. Už před startem se však nahlas mluví o tom, že příští 33. ročník by se mohl vrátit domů - do Afriky. Je to zvláštní. Druhý jihoamerický Dakar ještě nezačal a spousta závodníků i novinářů už má jasno o tom, že na řadě je Afrika. Pořadatelé totiž už s předstihem zareagovali na víc než čtvrtinový pokles startujících oproti poslednímu ročníku a poslali závodníkům na podzim dotazník, kde by v roce 2011 rádi bojovali s pískem i kamením. Nabídli Jižní Ameriku, Afriku a Austrálii.
Zdá se ale, že alternativa rallye Dakar u protinožců tam byla jen jako zpestření, protože je z Evropy příliš daleko. Také to vypadá, že většina závodníků volila možnost černého kontinentu, kde nejtěžší rallye vznikla a po 29 let se konala, než ji ohrozily výhrůžky teroristických útoků přímo na soutěžní konvoj.
Pětinásobný vítěz Rallye Dakar na čtyřkolce Josef Macháček by se i v třiapadesáti letech rád do Afriky vrátil: "Kdyby se našly vhodné lokality a místní politická situace by se trochu uklidnila, Dakar by se podle mého názoru do Afriky rychle vrátil, protože tam je zakořeněn. Já bych byl určitě pro Afriku."
Najít v Africe bezpečnou oblast s pořádnými písečnými dunami stále není jednoduchý úkol. Kde bude mít Dakar 2011 své útočiště, bychom se měli v duchu tradice dozvědět někdy ke konci ročníku, který zítra začíná, tedy okolo 15. ledna. Já sázím na Afriku.
Jan Říha, Motožurnál

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 8x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist